بازدید 36210

جزئیات افزایش سن بازنشستگی

کد خبر: ۲۸۱۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۵ 29 October 2012
مدیرکل فنی درآمد سازمان تامین اجتماعی با تشریح آخرین جزئیات افزایش سن بازنشستگی گفت: قراردادهای قبلی بیمه شدگان در صورت تصویب افزایش سن بازنشستگی فسخ نمی شود و ضرری متوجه بیمه‌شدگان نیست.

محمد حسین زدا در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: براساس قانون برنامه پنجم توسعه سازمان تامین اجتماعی مکلف به بازنگری در قانون قبلی تامین اجتماعی مصوب سال 54 ، شده است که یکی از این مفاده بازنگری در سن بازنشستگی است.

 وی گفت: با توجه به اینکه از قانون قبلی حدود 37 سال می گذرد و آمیخته به مسائل اقتصادی است به همین دلیل وقت آن رسیده که قانون تامین اجتماعی بازنگری شود و و برهمین اساس تمامی 118 ماده آن مجددا بررسی می شود. 

به گفته مدیرکل فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی، سن بازنشستگی، مبلغ حق بیمه، نحوه شکایت کارفرمایان از محاسبه حق بیمه و ... از جمله مفادی است که در قانون قبلی ذکر شده و مورد بازنگری قرار می گیرند که البته شاید برخی از این موارد مانند قبل به تصویب برسد و تغییر در آن ایجاد نشود. 

زدا به افزایش سن امید به زندگی درایران اشاره کرد و افزود: یکی از تاثیرگذار ترین موارد در تعیین سن بازنشستگی سن امید به زندگی است و آمار سال 91  نیز نشان می دهد که سن امید به زندگی 20 سال افزایش یافته است  و برهمین اساس سن بازنشستگی نیز افزایش پیدا خواهد کرد که در تمام کشورهای دنیا اینگونه است. 

وی به بررسی 10 کشور منطقه اشاره کرد و گفت: براساس بررسیهای انجام شده مشخص شد که سن امید به زندگی در کشورهایی مانند بحرین 67.7 ، لیبی 63 ، مراکش 66 ، یمن 57 ، عربستان 68 ، مصر 60 و ... از ایران که 79.4 عنوان شده،  کمتر است در حالیکه سن بازنشستگی در لیبی 65 سال است. 

مدیر کل فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در مورد سن بازنشستگی مردان نیز افزود: در حال حاضر مردان با سه نوع سن و سابقه بازنشست می شوند بطوریکه در نوع اول با داشتن 35 سال سابقه بدون شرط سنی، دوم 50 سال سن و 30 سال سابقه با حقوق کامل و نوع سوم داشتن 60 سال سن و 20 سال سابقه که براساس میزان سابقه حقوق دریافت می کنند. 

زدا در مورد بازنشستگی زنان نیز گفت: زنان نیز با همان سه شرط عنوان شده و در هر کدام 5 سال کمتر و البته در مورد زنان یک استثنا نیز وجود دارد و آن این است که زنان با 42 سال سن و 20 سال سابقه در بیمه های اجباری بازنشسته می شوند. 

به گفته وی، در مشاغل سخت و زیان آور نیز دارا بودن سابقه کار 20 سال متوالی و 25 سال متناوب بدون شرط سنی برای بازنشستگی زنان و مردان کافی است. 

وی با اشاره به اینکه قراردادهای قبلی بیمه شدگان تغییری نخواهد کرد، افزود:در صورت تصویب افزایش سن بازنشستگان ، قرارداد افراد مخدوش نخواهد شد و نباید آسیبی ببینند. این موضوع در مورد قرار دادهای جدید اعمال می شود. 

مدیرکل فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: بازنگری در قانون تامین اجتماعی و بررسی مواردی مانند افزایش سن بازنشستگان با حضور شرکای اجتماعی متشکل از نمایندگان کارفرمایان، دولت‌، مستمری‌بگیران و کارگران انجام می‌شود و هنوز دراین خصوص تصمیم قطعی گرفته نشده است. 

زدا اظهار داشت: پیش نویس بازنگری قانون به دستور رئیس سازمان تامین اجتماعی و توسط تمامی کارشناسان سازمان مطالعه و تیمهای تخصصی دراین زمینه تشکیل شده است و طی هفته های آینده پیش نویس نهایی خواهد شد. 

وی در مورد تصویب قانون جدید تامین اجتماعی نیز گفت: پس از نهایی شدن پیش نویس به دولت ارسال می شود و با تصویب آنها به مجلس فرستاده می شود و در نهایت مشخص نیست پس از ارسال به مجلس چه تغییراتی در آن ایجاد شود. 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳۵
انتشار یافته: ۱۲
یعنی سن امید در ایران 79 سال است
این سن امید کجای ایران است ماه هم بریم آنجا الان که35 سالمون هیچ امیدی نداریم شاید بزرگتر که شدیم امید دار هم شدیم
مددجویان بهزیستی که با مشکلات عدیده از
قبیل ناشنوایی.نابینایی.قطع نخاع و مشکلات
روحی مواجه هستند باید بیمه تامین اجتماعی
شوند تا در صورت رسیدن به شرایط مورد نظر از
مزایای بازنشتگی و مستمری بهره مند شوند .
عده ای از این عزیزان بیمه خدمات درمانی هستند که با شرایط جسمی آنها در تضاد است
سن امید به زندگی 20 سال بیشتر شده ؟ !!!!
این امار از کجا اورده اید. یعنی امید به زندگی ما از خیلی از کشورهای ارو÷ائی بالاتر است؟
در حال حاضر اميد به زندگي در ايران 50 سال هم نيست اون قبلا بود نه الان
افزایش سن بازنشستگی به همراه افزایش حق بیمه با کاهش حقوق گل و بلبل
سبزه بود وبه گل نیزآراسته شده .بدبخت ما بیمه شدهایی که 28سال سابقه پرداخت شده وتا2سال دیگه باید باز نشسته میشدیم ولی فکر میکنم حکم باز نشستگی ما فقط در خواب خواهیم دید یا پس فوت شدن صادر خواهد شد
مشکلات قانون فعلی این است که در صورت فاصله افتادن در میان پرداخت حق بیمه مثلأ به مدت یک تا دو سال این میزان به هیچ عنوان قابل بازخرید توسط بیمه شده نیست و زمان بازنشستگی به همان میزان عقب می افتد که لازم است در قانون جدید فکری به حال آن بشود جرا که تأمین اجتماعی با محاسبه و دریافت مبلغ عقب افتاده به هیچ عنوان متضرر نمیشود و این به نفع هر دو طرف است.این داستان مشکل افراد بسیار زیادی است که خواهشمند است به طور جدی آن را پیگیری نمایید
با توجه به نرخ بیکاری در جامعه ؛ افزایش سن بازنشستگی موجب بالابردن نرخ بیکاری نیز خواهد شد لذا بهتر است برای جبران هزینه های ناشی از افزایش سن امید به زندگی ؛ نرخ حق بیمه را بطور معقول افزایش داده و ار بالا بردن سن بازنشستگی خودداری شود
البته در کشورهایی که سن بازنشستگی بالا هست ، اینو باید در نظر گرفت که همه چیز طبق قانون و روال اصلی خودش انجام می شود و این همه عصاب خوردی و کارشکنی هایی که در سیستمهای اداری ما دیده می شود وجودندارد. به همین دلیل کارمندان کمتر دچار فرسایش روحی و جسمی میشوند ومیتونن سالهای بیشتری رو کار کنند .
با اين همه استرس اميد به زندگي چيه؟
بعدش هم اول به فكر امنيت شغلي باشيد سپس سن آن را بالا ببريد
این یک قرارداد دوطرفه است چرا تامین اجتماعی به صورت یک طرفه قرارداد را تغییر می دهد؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار