بازدید 10007

حالا وقت محاسبه است !

کد خبر: ۲۷۹۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۶ 18 October 2012
محمدرضا زائری در خبرآنلاین نوشت:

سخنان متفاوت و حساس رهبر انقلاب در سفر اخیرشان همزمان با شرایط خاص ایران و جهان دوره جدیدی برای کشور رقم زده است . 

این دیدگاهها هم می تواند با مواجهه ای شعاری و کلیشه ای مورد غفلت قرار گیرد و هم می تواند نقطه عطفی درعرصه های گوناگون خصوصا در حوزه سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی کشور باشد . 

تأمّل دقیق و عمیق در این دیدگاههای خاص ممکن است صفحه ای تازه در کتاب انقلاب باز کند و روزی نو در تقویم ایران بگشاید و رویکردی متفاوت و حساب شده که درعین اقتدار و قاعده مند بودن کاملا واقع گرا و عینی است و نوعی اعتدال و عقلانیت در همه حوزه ها ایجاد کند .

این روز تازه تاریخ انقلاب از این نظر اهمیت دو چندان پیدا می کند که آرام آرام با مخاطبانی تازه و نسلی جدید روبرو هستیم که علیرغم تعلق عاطفی و قلبی به محتوای اصول و آرمانها و ارزشهای بنیادین نظام اسلامی و تمدن کهن ایرانی شاید در شکل و ظاهر بسیاری امور با نسل گذشته تفاهم و توافق نداشته باشد .

این روز تازه از این نظر اهمیت بیشتر می یابد که شرایط و تحولات اجتماعی و فرهنگی جهان و سرعت دگرگونی و پیشرفت تکنولوژی فرصت ها و تهدید های تازه ایجاد می کند و تا چشم بر هم بزنیم و به خود بیاییم اینترنت بدون خطوط تلفن و شبکه های ماهواره ای بدون دیش و رسیور قابل دریافت خواهند بود .

این روز تازه از این نظر اهمیت افزونتر می یابد که بعد از سالها تجربه های گوناگون و خطاهای راهبردی فراوان دیگر فرصت چندانی برای درک این شرایط نداریم و بر سر دو راهی حساسی قرار گرفته ایم : یا باید بخش عظیمی از نیروها و استعدادهای جبهه خود را به دشمن واگذار کنیم صرفا به این دلیل که در ظاهر و برخی جزئیات مثل ما نیستند و یا باید شرایط و وضعیت آنها را بفهمیم و با آن کنار بیاییم و جزئیات کم اهمیت را به نفع مسائل کلان اما بسیار حیاتی نادیده بگیریم .

امام هفتم – که درود خدا بر او باد - فرمود : ' کسی که هر روز خود را محاسبه نکند از ما نیست ، باید پیروان ما هر روز به حسابگری بنشینند ؛ اگر کرداری شایسته و نیکو داشتند خدا را بر این توفیق سپاس گویند و تداوم آن را بخواهند و اگر خطایی کرده اند از خدا آمرزش بخواهند و تصمیم به ترک و جبرانش بگیرند '

این آموزه صریح و دقیق و سنگین تنها به افراد و اشخاص حقیقی اختصاص ندارد بلکه حتی مؤسسات ونهادی های اجتماعی و اشخاص حقوقی نیز اگر محاسبه گر نباشند از پیروان مکتب اهل بیت نخواهند بود . چه افراد عادی و چه نهادهای اجتماعی تنها با محاسبه دائم و مستمر می توانند در مسیر صحیح باقی بمانند و از خطا و انحراف پرهیز کنند .

محاسبه جدی و مستمر است که میزان پایداری یک شخص یا مجموعه رابر مسیر تعریف شده و در نسبت با هدف مشخص نشان می دهد و احیانا مقدار و نسبت خطا و فاصله او را تعیین می کند و نسبت به هر گونه خطر و تهدیدی هشدار می دهد .

تجربه هایی تلخ مانند ماجرای خاوری در حوزه اقتصادی و امثال آن در حوزه های مختلف سیاسی ، فرهنگی ، دینی ، اجتماعی و ... حاصل فقدان محاسبه جدی است و اگر در این روز تازه انقلاب هم با جدیت و قاطعیت جریان های بیدار و آگاه و متعهد و انقلابی فرصت محاسبه ای اساسی و جدی فراهم نشود بی تردید این روز درخشان و تازه از دست خواهد رفت .

حالا وقت محاسبه است و با سخنان اخیر رهبر حکیم انقلاب باید نشست و بررسی کرد که در طول سالهای گذشته چه اشخاص و نهادهایی در این مسیر و جهت اندیشه و عمل کرده اند و چه اشخاص یا جریان هایی بر خلاف این رویکردها حرکت داشته اند .

حالا وقت محاسبه است تا مشخص گردد کجا درست عمل کرده ایم تا آن را تقویت کنیم و کجا به خطا رفته ایم تا به راه صحیح بازگردیم . حالا وقت محاسبه است تا بر اساس خط مشی و تعریف دقیق رهبر انقلاب برای موضوعات حساسی چون سبک زندگی به نتیجه ای شایسته برسیم .
کسانی که در طول پانزده سال گذشته مظلومانه و با غربت از سبک زندگی سخن گفته اند و راه حل بسیاری از مشکلات اجتماعی همچون حجاب را در توجه به این حوزه دانسته اند باید اینک تشویق شوند و در سیاستگذاری های کلان فرهنگی و اجتماعی مورد مشورت قرار گیرند نه کسانی که تا چند ماه فرصت طلبانه از این واژه برای تولید کتاب و سخنرانی و عقد قرارداد استفاده می کنند .

از سوی دیگر کسانی که بخشی از زنان جامعه را صرفا به خاطر ظاهرشان حیوان بی پالان توصیف کرده و به جای مجادله با حکمت و موعظه حسنه ، با ادبیاتی زشت و ناپسند تریبون های رسمی و دینی را آلوده اند باید امروز مورد بازخواست قرار گیرند یا اقلا بعد از این اجازه تصمیم گیری و تأثیر گذاری در برنامه ریزی های کلان کشور را نداشته باشند .

فرصت طلایی پیش رو در این روز تازه چندان طولانی نخواهد بود . اگر به دستور آسمانی پیشوایمان عمل کنیم می توان از قدرت و توان و ظرفیت عظیم همه ملت بزرگ ایران برای تحقق بیشتر آرمانهای اسلامی در جهان بهره برد و نسل جدید را با همه اقتضائات و طبیعت و تغییراتش به خدمت اصول و ارزشهای بنیادین نظام گرفت و اگر به محاسبه ای جدی نپردازیم و باز هم با تعارف و شعار و ملاحظه پیش برویم نه تنها درخشش افتخار آفرین حکمت و آگاهی رهبری فرزانه را نادیده گرفته ایم بلکه از این فرصت طلایی برای اوج بخشیدن به حرکت عظیم امت مسلمان ایران در عرصه جهانی محروم خواهیم شد .
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی