بازدید 108847
۱
رییس جمهور در نشست خبری «پرکنایه» با خبرنگاران:

عاجزانه و برادرانه خواهش مي‌كنم؛ الان وقت تسویه حساب‌ نیست

محمود احمدی‌نژاد در نشست خبری امروز خود طی سخنانی به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد. آخرین تحولات سیاسی اقتصادی ایران و مسائل مهم بین المللی محورهای سوالاتی بود که اصحاب رسانه با احمدی نژاد در میان گذاشتند.
کد خبر: ۲۷۶۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۳ 02 October 2012
رییس‌جمهور در نخستین نشست خبری خود در سال جاری بر این نکته که همه مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به سرعت دستخوش تحولات است، تأکید کرد.

به گزارش «تابناک» محمود احمدی‌نژاد در نشست خبری امروز خود با رسانه‌های داخلی و خارجی که در سالن شهید بهشتی ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به شرایط امروز ایران و جهان، گفت: جهان در آستانه تحولات بزرگی است. جامعه بشری آماده ورود به دوره جدیدی می‌شود و همه مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به سرعت دستخوش تحولات است.

وی افزود: نقش ملت ایران در مدیریت این تحولات و برقراری نظم انسانی آینده بسیار کارآمد است. در چند هزار سال راه و آرمان ایران، راه پاکی و تکیه بر عدالت، عشق و محبت بوده است و ملت ما بر این اصول تأکید داشته و به دنبال عزت و پیشرفت برای همه بوده است. البته برای رسیدن به آرمان‌های بزرگ، باید گام‌های بزرگ برداشته شود.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما برای پیشرفت باید بر ارزش‌های ذاتی ملت خود تکیه کنیم. خوشبختانه سرعت حرکت ملت ایران به سمت قله‌ها بسیار زیاد است و هر روز اخباری از پیشرفت‌ها در زمینه‌های گوناگون منتشر می‌شود. باید به سمتی برویم که خبری از محرومیت، فقر، تبعیض و تحقیر نباشد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که در روزهای اخیر دو رخداد مهم در کشورمان روی داد، گفت: نخست برگزاری اجلاس سران جنبش غیرمتعهد‌ها که در نوع خود بی‌سابقه بود. ۱۲۰ کشور برای تغییر نظم جهان حضور داشتند و وفاقی ایجاد و ادبیات جدیدی تولید شد که از این به بعد یار و یاور همه کشور‌ها هستیم.

وی رخداد دیگر را حضور نمایندگان ملت ایران در مجمع عمومی سازمان ملل عنوان کرد و گفت: نمایندگان ملت ایران با هوشمندی در این اجلاس حضور یافتند و با تشریح آرمان‌ها و ارزش‌های ملت ایران پیام ملت ایران را به گوش همه رساندند و به روند تحولات جهانی در جهت استقرار انسانی حرکت کردند.

رییس‌جمهور تأکید کرد: باید تعریف جدیدی از انسان، ضوابط انسانی و ارتباطات ارائه شود که ملت ایران در این زمینه پیشگام است.

احمدی‌نژاد همچنین افزود: نزدیک به شصت سال است که دشمنان ما در برابر ملت ایران قرار گرفتند و در هر مقطعی از زمان به بهانه‌های گوناگون، فشارهایی به ما وارد می‌کنند تا افزون بر تسلط بر ملت از پیشرفت سریع ایران جلوگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: این رخدادها مقطعی است و مطمئن باشید که ملت ایران با عزت و سرفرازی از همهٔ چالش‌ها گذر می‌کند و راه پیشرفت و تعالی خود را با سرعت ادامه خواهد داد.

تجارت خارجي در اقتصاد ايران سهم بالايي ندارد

رییس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا، توضیحاتی درباره نوسانات اخیر بازار ارز داد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست خبری، محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که «با توجه به نوسانات شدید ارز در روزهای اخیر و با وجود استقبال بخش صنعت و بازرگانی از راه‌اندازی اتاق مبادلات ارزی، حتی این موضوع نیز موجب کنترل گرانی ارز در بازار نشده است؛ به نظر شما سرچشمه و علت این گرانی ارز چیست و دولت چه برنامه‌ای برای سامان دادن به این وضعیت دارد»، گفت: نوسانات متعلق به امروز نیست و مدتی است بازار ما دچار نوسان شده که در این روز‌ها شدید‌تر گشته است.

وی با طرح این پرسش که «مسأله ارز از کجاست؟» گفت: چرا پارسال این موقع این حرف‌ها مطرح نبود؟ روشن است دو عامل دست به دست هم داده‌اند تا به ملت ایران فشار آورند که عامل نخست، بیرونی و دوم عوامل درونی است.

احمدی‌نژاد به تحریم‌ها علیه ایران توسط دشمنان اشاره کرد و توضیح داد: خرید نفت از ایران تحریم شده و با توجه به اینکه بخش چشمگیر درآمد ایران از ناحیه فروش نفت است، مسأله‌ای خواهد بود و دوم که بد‌تر از آن است، این که مبادلات مورد تحریم قرار گرفته است؛ یعنی حتی اگر نفت فروخته شود، جابجایی درآمد آن قابل هزینه کردن و جابجایی نباشد.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه همه توان دشمن برای اعمال این تصمیم بسیج شده است، تصریح کرد: یک جنگ پنهان، گسترده و سنگین در سطح جهان به صورت پراکنده رخ داده است و همکاران ما در بانک مرکزی و نهادهای مربوطه تلاش می‌کنند تا راهکارها را پیدا کنند و آن‌ها نیز از طرف دیگر تلاش کرده و این یک نبرد است.

وی با بیان اینکه موفق شده‌اند یک مقدار از فروش نفت ما را کاهش دهند، اظهار کرد: به امید خدا جبران خواهیم کرد و باید توجه داشته باشیم که این یک نبرد است و دشمن در این عرصه گمان می‌کند با این فشار‌ها می‌تواند ملت ایران را در هم بشکند و البته ممکن است تصمیمات جدیدی نیز بگیرند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه «پس از فراهم شدن زمینه‌‌ها، درباره ابعاد این نبرد اقتصادی به ملت عزیز ایران توضیحاتی خواهم داد و در رابطه با عدد و رقم‌ها و چگونگی آن‌ها و اینکه از چه شرایطی عبور کرده‌ایم، موارد لازم را خواهم گفت»، تصریح کرد: از درون نیز با برخی اقدامات روبه‌رو هستیم؛ از جمله اقدامات عملی در بازار ارز و جنگ روانی، تبلیغاتی که به همراه دشمن علیه دولت سازماندهی شده است.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه تجارت خارجی در اقتصاد ایران سهم بالایی ندارد، خاطرنشان کرد: این موضوع می‌تواند دستمایه جنگ روانی گسترده باشد که آثار روانی آن در بازار بالاست.

وی با بیان اینکه «در اقتصاد ۱۲۰۰ میلیارد تومانی ایران، ۱۰۰ میلیارد دلار مبادلات ارزی رقم بالایی نیست»، اظهار کرد: همیشه به نوعی برخی بازار درونی را به قیمت‌های بیرونی و به واردات گره می‌زنند که این مربوط امروز نیست و بیش از پنجاه است که این گونه است. آیا واقعا امسال ارزی که بانک مرکزی به بازار تزریق کرده است، تکافوی نیازهای کشور را نکرده است؟ اینطور نیست.

رییس‌جمهور در ادامه، به آمار واردات و مقایسه آن در شش ماهه نخست سال گذشته و امسال اشاره کرد و توضیح داد: میزان واردات کشور در شش ماهه نخست سال گذشته ۱۷ میلیون و ۸۴۰ هزار تن و در شش ماهه نخست امسال ۱۹ میلیون و ۱۲۱ هزار، پس به لحاظ وزنی بیشتر شده است؛ اما به لحاظ وزنی کمی کاهش دارد. پارسال ۲۲.‌۵ میلیارد دلار کالا وارد شده و الان ۲۶.‌۵ میلیارد که نزدیک ۱۰ تا ۱۲ درصد است؛ یعنی ۱۰ درصد کالا کم شده است که ان‌شاءالله در نیمه دوم جبران خواهد شد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه «بانک مرکزی ارز کالاهای وارد شده را با توجه به شرایط موجود تأمین کرده است»، گفت: پرسش این است که آیا نوسانات به خاطر مشکلات اقتصادی است؟ در حالی که پاسخ «خیر» است.

وی در ادامه گفت: مگر در یک روز صبح تا بعدازظهر چه اتفاق مهم اقتصادی می‌افتد؟ کدام شرایط اقتصادی عوض می‌شود؟ بانک مرکزی کل نیازهای کشور را به ده اولویت تقسیم کرده که اولویت‌های ۱ و ۲ مواد غذایی است؛ بقیه را هم تنظیم کرده است.

احمدی‌نژاد افزود: مرکز مبادلات هم تأکید کرده که هر کس برای صادرات و واردات ارز می‌خواهد می‌تواند به این مرکز برود؛ می‌ماند مقداری ارز برای مسافرت‌ها که آن را هم بانک مرکزی تأمین کرده است. چطور است دو نفر سر یک چهارراه ۲۰۰ دلار مبادله می‌کنند و بقیه آن را سردست می‌گیرند به بازار حمله می‌کند و جنگ روانی ایجاد می‌شود. من شنیده‌ام که شبکه‌های خارجی برنامه‌های را خود را قطع کردند و تنها روی این مسأله مانور می‌دهند.

رییس‌جمهور چنین کارهایی را جنگ روانی دانست و افزود: مشخص است که همه این‌ها یک جنگ روانی است؛ معنایش این نیست که مشکلات نداریم اما بخش عمدهٔ از این مشکلات را بانک مرکزی وزارت صنعت و وزارت اقتصاد بر دوش گرفته است، ولی همه این‌ها حلقه‌های یک برنامه است. عده‌ای می‌خواهند همه برنامه‌های دولت را زیر سوال ببرند و بگویند دولت باعث این رخداهاست.

وی ادامه داد: چطور یکجا یک موفقیتی که پیدا می‌شود همه در آن شریکند، حتی وقتی در یک مسابقه ورزشی برنده می‌شویم همه هستیم؟ اگر بناست یک مشکلی پیدا شود همه روبه‌روی دشمن بایستند، رویشان را به سمت دولت کنند این بحث دیگری است ما فدایی ملت ایرانیم این هم روی آن.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه «اینجا جای تسویه‌حساب‌های سیاسی نیست»، اظهار کرد: کسانی هستند که خودشان می‌دانند چقدر نفع دارند و در جلسات شرکت می‌کنند، ولی در بیرون هم دولت را متهم می‌کنند. چطور دی‌ ماه و بهمن ‌ماه سال گذشته مشکلی نبود و دولت به خوبی اداره می‌کرد؟

وی همچنین گفت: من فکر می‌کنم ملت ایران به فشار‌ها غلبه پیدا خواهد کرد؛ هرچند دشمن همه فشار‌هایش را وارد می‌کند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه «فشار‌ها فقط به سمت دولت‌ها نیست بلکه روی ملتهاست»، اظهار کرد: همه این‌ها جنگ روانی است و البته تصمیماتی گرفته شده است. البته مردم ما آرام هستند. دشمن یک سنگی را انداخته است. ما باید سنگ را برداریم به سمت خودشان پرتاب کنیم. همه قوا و دستگاه‌ها هم باید پشتیبانی کنند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: مرکز مبادلات ارزی در نشست‌های مشترک سه قوه به راهکارهای رسیده است که نظمی به بازار ارز بدهد و اینطور هرچه بانک مرکزی ارز می‌دهد معلوم نباشد به کجا می‌رود، به اندازه نیازهای کشور ارز است و به ترتیب اولویت پرداخت می‌شود. یک مقدار از این‌ها جنگ و فشار روانی و البته فشار دشمن است دشمن بیشتر از اینکه در میدان عمل در جنگ روانی موفق بوده است. فرض کنیم مبادلات خارجی ما قطع شد؛ سهمش در اقتصاد ایران چقدر است؟ ما آنچه مربوط به هزینه‌های دولت است مدنظر قرار داده‌ایم و حد بودجه اعمال شده است. باید در نقاط ضعف و قوت حمایت کنیم.

احمدي‌نژاد در ادامه نشست خبري خود، در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مركزي خبر درباره اين‌كه واكنش ايران نسبت به ادعاي اخير آمريكا براي تشديد فشارها عليه ايران چيست، اظهار داشت: واكنش ما معلوم است، ما در كنار ملت ايران قرار داريم و از همه حقوق و تمامي ملت ايران، دفاع خواهيم كرد.
وي افزود: روش آنها روشي شكست خورده و تكراري است كه قبلا نيز تجربه كرده‌اند، اما گويا علاقه‌مندند كه دوباره تجربه كنند.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار فونكس چين درباره تهديدات رژيم صهيونيستي عليه ايران و سخنان نتانياهو در سازمان ملل گفت: در شرايطي كه هستيم، مديريتي كه دنيا را اداره مي‌كند، به همين ترتيبي است كه مي‌بينيم و به اصطلاح ما ايراني‌ها، سگ‌ها را رها كرده‌اند و سنگ‌ها را بسته‌اند، به همين خاطر عده‌اي به راحتي به خود اجازه مي‌دهند كه هركسي را تهديد كنند.

وي تصريح كرد: مهم‌تر از تهديدات، مديريتي است كه چنين اجازه‌اي به آنها مي‌دهد و ما واكنشي نمي‌بينيم. مديريت بين‌المللي بايد اصلاح شود و در غيراين‌صورت چند صهيونيست بي‌فرهنگ به خود اجازه مي‌دهند كه به راحتي ديگران را تهديد كنند. ملت ايران هيچ‌گاه مهاجم نبوده ولي همواره مدافع خيلي خوبي بوده است و تمام متجاوزان را پشيمان كرده است.

احمدي‌نژاد ادامه داد: ما چندان نگران نيستيم، چراكه ايران كشوري نيست كه با فرض اين‌كه آنها بخواهند تهاجمي كنند، با چهار تا تير و ترقه ايران تكان بخورد. ايران كشوري بزرگ است اما مشكل از مديريتي است كه در دنيا وجود دارد و جالب اين است كه ما شرايط كنوني مديريت جهان را در سازمان ملل ترسيم كرده‌ايم و آنها (رژيم صهيونيستي) با حرف‌هايشان صحبت‌هاي ما را مستند كردند.

رييس‌جمهور همچنين گفت: دشمن از تهديدات بيش از آنكه قصد حمله داشته باشد، در پي جنگ رواني است و بعضي نيز در داخل بي‌اطلاع از اين موضوع موج جنگ رواني دشمن را رله مي‌كنند.

وي با بيان اين‌كه ايران كشوري عظيم و بزرگ است، افزود: البته اين‌كه دولت و احمدي نژاد اشتباه ندارد، چنين نيست و من هيچ‌وقت چنين ادعايي نكرده‌ام، اما ايران كشوري نيست كه با اين تهديدات آسيبي ببيند. تحليل دقيق من اين است كه حاكميت آمريكا به اين نتيجه رسيده است كه بايد دست و پاي آنها (رژيم‌صهيونيستي) را جمع كند؛ چراكه خرج‌شان بيش از منافع‌شان شده است.

احمدي‌نژاد ادامه داد: رژيم صهيونيستي به دنبال ماجراجويي است كه براي خود فرصتي ايجاد كند و خيال مي‌كند كه با تهديد ايران، اين فرصت براي آن ايجاد خواهد شد، اما اشتباه مي‌كنند، دوره آنها به پايان رسيده و اگر سرشان را پايين بيندازند و بروند، شايد در آينده جهان سهمي داشته باشند، اما هرچه ماجراجويي كنند، آينده خود را بدتر خواهند كرد.

مذاكره مستقيم با آمريكا ممكن است

به گزارش ايسنا، در ادامه نشست خبري رييس‌جمهور، خبرنگار شبكه العالم سوال خود را اينگونه مطرح كرد كه در پي نوسانات ارز، سخنگوي كاخ سفيد بيان كرد كه تحريم‌ها در اقتصاد ايران اثر داشته است، آيا كاهش ارزش پول ملي مي‌تواند در برنامه هسته‌اي نوعي بازنگري ايجاد كند و مذاكره‌اي صورت گيرد؟ كه رييس جمهور پاسخ داد: مذاكره كه در حال انجام است، گفت‌وگوي 1+5 كه برسر مذاكرات هسته‌اي است.

خبرنگار مذكور به مذاكره مستقيم با آمريكا اشاره كرد كه رييس جمهور پاسخ داد: مذاكره مستقيم با آمريكا ممكن است؛ اما بايد شرايط آن فراهم شود،‌ اما در اين شرايط من فكر نمي‌كنم.

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: در بين‌الملل اصل بر رابطه گفت‌وگو و تفاهم است و اين گفت‌وگو و تفاهم بايد در شرايط عادلانه انجام شود. اگر كساني خيال مي‌كنند، با فشار ملت ايران را پاي گفت‌وگو مي‌آورند، حتما اشتباه مي‌كنند، حتما اشتباه مي‌كنند و اگر هم چنين انتظاري دارند، بايد رفتار خود را اصلاح كنند.

خبرنگار مذكور به عقب‌نشيني ايران پيرامون موضوع هسته‌اي اشاره كرد كه رييس جمهور پاسخ داد: منظور از ايران چه كسي است؟ اگر منظور احمدي‌نژاد و ملت ايران است، ما اهل عقب‌نشيني نيستيم.

خبرگزاري وابسته به نهاد نظامي نبايد وارد مسائل سياسي شود

رييس‌جمهور در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا مبني بر اين‌كه آيا برخي دستگاه‌هاي داخلي در حال ايجاد خلل و التهاب در بازار ارز هستند، گفت: من از اين دستگاه‌ها مي‌خواهم كه با تصميمات دولت همراهي كنند و به مسئولان درگير در اين مساله كمك كنند.

وي ادامه داد: يكي از نهادهاي اطلاعاتي گزارش داده است كه 22 نفر در اين التهابات سرحلقه هستند و تمام آشفتگي‌ها را آنها ايجاد مي‌كنند. مشخص است كه براي مقابله با اينها چه نهادهايي بايد وارد عمل شوند. با موبايل با همديگر تماس مي‌گيرند و مي‌گويند 200 تومان بنداز بالا، 500 تومان بنداز بالا. اين كارها ربطي به اقتصاد ندارد، بلكه التهاب ايجاد كرده‌اند و مشخص است كه كار غلطي است و اگر مسئولان مربوطه در اين زمينه به وظيفه خود عمل كنند، بخشي از اين التهابات حل خواهد شد.

وي در پاسخ به سوال دوم خبرنگار ايرنا درباره اين‌كه رييس مجلس شوراي اسلامي گفته است تحريم‌ها تاثيري در اقتصاد كشور نگذاشته است، نظر شما چيست؟ گفت: لابد تصميمات ايشان تاثير دارد. بعضي افراد در زمان خوشي هستند. من احترام زيادي براي ايشان قائلم، اما ايشان حتما خبر دارند كه چقدر فروش نفت كاهش پيدا كرده است و بانك مركزي چه مشكلاتي در جابجايي ارز دارد. اين مصاحبه را خوانده‌ام و متن آن را در اختيار دارم و متاسفم كه با يك خبرگزاري وابسته به نهاد نظامي اين مصاحبه شده است و اين خبرگزاري همه خبرهايش عليه دولت است در حالي كه اين خبرگزاري وابسته به يك نهاد نظامي و امنيتي نبايد وارد اين مسائل شود.
رييس‌جمهور به التهاب بازار ارز در چند ماه پيش اشاره كرد و گفت: ما در مراسم عزاداري نشسته بوديم كه پيامكي از اين خبرگزاري آمد كه قيمت سكه و ارز اين مبلغ شده است، در حالي كه آن روز بازار تعطيل بود. رييس بانك مركزي مي‌گفت من تعجب كردم و سري به بازار فردوسي و ساير نقاطي كه ارز خريد و فروش مي‌شود، زدم و ديدم كه همه مغازه‌ها تعطيل‌ هستند. اين خبرگزاري در اين روزها هم اين حرف‌ها را مطرح مي‌كند.

احمدي‌نژاد در ادامه افزود: از سياست‌هاي دولت انتقاد مي‌كنند كه اين سياست‌ها به نفع مردم نيست، در حالي كه تمام سياست‌هاي ما به نفع مردم است و دليلي ندارد كه ما سياستي عليه مردم داشته باشيم. مي‌گويند اين دولت مي‌خواهد دولت آينده را نيز در اختيار داشته باشد، يا اين‌كه مي‌خواهد كارهايي كند كه براي دولت بعدي مشكلات بيشتري ايجاد شود.

وي خاطرنشان كرد: از همان ابتدا كه طرح هدفمندي يارانه‌ها اجرا شد، مخالفت كردند با اين‌كه دو ريال به جيب مردم برود، مشكل دارند. اين‌كه بيش از اين درصد كمي از مردم از 70 الي 80 درصد يارانه‌ها استفاده مي‌كردند و امروز با هدفمندي يارانه‌ها مي‌خواهيم از جيب مصرف‌كنندگان بيشتر به آنها كه كمتر مصرف مي‌كنند پول بريزيم انتقاد مي‌كنند. اين در حالي است كه هيچ پول جديدي وارد بازار نشده است كه مي‌گويند اين طرح نقدينگي ايجاد كرده است.

رييس‌جمهور با انتقاد از كساني كه مي‌گويند در اين دولت نقدينگي افزايش يافته است، تصريح كرد: آمارها مي‌گويند كه در دولت قبل، از ابتداي دولت تا انتها ميزان نقدينگي هشت برابر شده است، در حالي كه در دولت ما تاكنون نقدينگي چهار برابر شده است. حالا بايد ديد چه كسي بيشتر تزريق كرده است. برخي در بالاترين سطوح قرار دارند و مي‌خواهند در مسائل دخالت كنند در حالي كه حتي نمي‌دانند، نقدينگي يك نسبت است و مطلق نيست و نسبت آن تاثيرگذار است. به عنوان مثال در اقتصاد چين كه چند برابر اقتصاد ماست وقتي سه درصد نقدينگي توليد مي‌شود كه معادل 30 درصد نقدينگي ماست، بايد انتظار تورم را بكشند.

احمدي‌نژاد گفت: همراه با بيروني‌ها فرياد مي‌زنند كه دولت ناتوان است و همان سخنان را تكرار مي‌كنند. آن كساني كه امروز به افزايش نقدينگي انتقاد مي‌كنند، در عين حال تصميم مي‌گيرند كه بانك‌ها معوقات خود را پنج سال ديرتر بدهند و با اين كار مبادلات را دچار ركود مي‌كنند و همين كارشان به مفهوم افزايش نقدينگي است يعني آنها وقتي تصميمي مي‌گيرند و تبعات آن به وجود مي‌آيد آن را به گردن دولت مي‌اندازند.

وي تاكيد كرد: دولت شبانه‌روز در حال فعاليت است و انتظار ما اين است كه با دولت همراهي كنند.

احمدي‌نژاد هيچ‌وقت دروغ نمي‌گويد

رييس‌جمهور در ادامه نشست خبري خود، در برابر پرسش خبرنگار شبكه جهاني سحر، درباره حذف گروهك منافقين از ليست تروريست‌ها توسط آمريكا پاسخ داد: دامنه حلقه‌هاي طراحي‌ آنها وسيع‌تر از اين حرفهاست كه راجع به دلار و ارز و اين موارد گفته مي‌شود و دنبال كارهاي ديگري هم هستند و به همين خاطر اين گروه را از ليست ترويست‌ها خارج كردند.

احمدي‌نژاد با تاكيد بر اينكه "احمدي‌نژاد هيچ وقت دروغ نمي‌گويد"، گفت: راستش را بخواهيد اينكه آمريكا منافقين را از ليست تروريستها خارج كرده است، باعث خوشحالي ماست چون اگر بنا بود تبليغات و خرج كنيم و به دنيا بگوييم دولت آمريكا حامي اصلي تروريسم است و با استاندارد دوگانه برخورد مي‌كند بايد 500 ـ 600 ميليارد دلار خرج مي‌كرديم اما حالا خودشان مفت و مجاني اين كار را كردند.

حذف منافقين از ليست تروريستها محكوم است

وي با تاكيد بر اينكه حذف گروهك منافقين از ليست تروريست‌ها را توسط آمريكا رسما محكوم مي‌كنيم و اطلاعيه خواهيم داد، تصريح كرد: اينكه تصور كنيم با ابزار گروهي كه منفور ملت ايران است و محبوب‌ترين رئيس‌جمهور و نخست وزير تاريخ اين كشور را در همين ساختمان به آتش كشيده به هدف مي‌رسيم اشتباه است. بايد بدانند كه از اين تنور آبي گرم نمي‌شود يعني چيزي گيرشان نمي‌آيد جز ضرر. شايد آنها هم مثل برخي از دوستان ما قدرت تحليل‌شان را از دست داده‌اند.

احمدي‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار آريا در رابطه با طرح پيشنهاد مذاكره با آمريكا توسط احمدي‌نژاد در سازمان ملل و واكنش‌هاي مصرف در برابر آن گفت: هر اتفاقي مي‌افتد در فضاي رسانه‌اي مي‌افتد و يك جمله‌اي صادر مي‌شود تا به آن ور دنيا برسد صدجور اين جمله بالا و پايين مي‌شود.

رئيس‌جمهور با تاكيد بر اين كه هيچ وقت پيشنهاد مذاكره نداده‌ام تصريح كرد:‌ سوال خبرنگار اين بود آيا شما با آمريكا گفت‌و‌گو مي‌كنيد؟ من چه بايد پاسخ مي‌دادم؟ آيا كسي مي‌تواند در عرصه بين‌المللي بگويد من اهل گفت‌و‌گو نيستم؟ كدام آدم عاقلي چنين جوابي مي‌دهد؟ عرصه بين‌الملل يعني گفت‌و‌گو. اصل بر گفت‌و‌گو و رابطه است، مگر اين كه استثنايي اتفاق بيافتد مثل رژيم صهيونيستي كه ما آن را به رسميت نمي‌شناسيم و با آن رابطه نداريم.

وي با اشاره به اينكه پرسش آنها در مورد افغانستان بود، تصريح كرد:‌ من پاسخ دادم ما گفت‌و‌گو مي‌كنيم چون نمي‌توانيم بگوييم كه گفت‌و‌گو نمي‌كنيم، اما در شرايط عادلانه و احترام‌آميز. يعني حقوق ملت ايران را بپذيرند و به ملت ايران احترام بگذارند و از موضعي كه دارند پايين بيايند و حرف بزنند. در اين صورت فكر نمي‌كنم كسي در ايران مخالف باشد. يعني ملت ايران نمي‌تواند مخالف گفت‌و‌گو باشد، اما شرايط گفت‌و‌گو مهم است.

احمدي‌نژاد افزود: هميشه گفته‌ام اگر رفتارشان را اصلاح كنند و حقوق ملت ايران را به رسميت بشناسند و شرايط گفت‌و‌گو را رعايت كنند اصل بر گفت‌و‌گوست. چون تاريخ روابط ما معلوم است، و اين روشن مي‌كند كه چه كسي بايد رفتارش را اصلاح كند پس بايد در شرايط برابر بدون توسعه‌طلبي و زورگويي جلو آيند. اينكه مي‌گويند بايد داوطلبانه بيايي و با ما گفت‌و‌گو كنيم حرف زشتي است كه به هر ملتي بگويند بخصوص به ملت ايران، چون ملت ايران هزاران سال بوده است در حالي كه اينها نبوده‌اند و تازه پيدا شده‌اند.

احمدي‌نژاد تاكيد كرد: نه قطع گفت‌و‌گو اصالت دارد و نه درگيري، بلكه در مناسبات جهاني، اصل بر گفت‌و‌گو و تفاهم و همكاري است، مگر استثنايي وجود داشته باشد كه به رفتارها برمي‌گردد.

كار وزير ارشاد درباره «شرق» اشتباه بود

در ادامه نشست خبري رييس‌جمهور، خبرنگار روزنامه اعتماد گفت "شما اقدامات قوه قضاييه را مستقل عنوان كرده‌ايد و در مردادماه در روز خبرنگار نيز صحبت‌هايي درباره آزادي مطبوعات داشتيد، اما در زماني كه شما در نيويورك به سر مي‌برديد سه تن از وزراي شما بويژه وزير ارشاد، به شدت عليه روزنامه شرق موضع گرفتند؛ سوال من از شما اين است كه آيا وزرا هم مثل قوه قضائيه مستقل هستند يا از موضع آنها حمايت مي‌كنيد؟"

احمدي‌نژاد پاسخ داد: مشي دولت در هفت سال گذشته، مشي روشني است. دولت حداكثر تحمل ممكن را داشته است و آزادي نزديك به مطلق برقرار بوده است. نظرات من نيز معلوم است.

وي ادامه داد: به نظرم كار وزير ارشاد قطعا اشتباه بوده است با اين توضيح كه ارزش‌هاي دفاع مقدس براي همه ملت ايران مقدس است چراكه متعلق به ملت است. اتهامي وارد شده ولي هنوز اثبات نشده است، در حالي كه بايد در دادگاه صالح و در حضور هيات منصفه اين اتهام بررسي شود. كسي نمي‌تواند نظر شخصي خود را اعمال كند. در هيات نظارت، سه قوه البته بيش از سه قوه (با خنده) حضور دارند كه بايد اين مساله را پيگيري كنند.

احمدي‌نژاد خطاب به خبرنگار اعتماد گفت: البته يادتان باشد كه اين تصميمات در غياب من گرفته شده است.

بهتر بود درباره «جوانفكر» حوصله مي‌كردند

در ادامه اين نشست، خبرنگار روزنامه ايران پرسش خود را از رييس‌جمهور اينطور پرسيد كه "آقاي احمدي‌نژاد مشاور مطبوعاتي شما بازداشت شد در حالي كه شما حضور نداشتيد و اتهامي عليه او مطرح شد كه ما نمي‌توانيم از آن بگذريم، يعني اتهام توهين به مقتدا و مولايمان امام خامنه‌اي. شما خود مي‌دانيد كه در اين مدت به ما چه گذشته است. از مجله خاتون بگيريد كه از نظرات علما و هفت هزار نجابت زن ايراني و نظر مقام معظم رهبري نوشته بوديد، اما ما را محارب ناميده بودند. به روزنامه ايران حمله شد، دوستان ما را كتك زدند، گاز اشك‌آور زدند و امروز مشاور مطبوعاتي شما را كه ولايت‌مداري ايشان بر همه ثابت شده است، به توهين به ولايت متهم مي‌شود. پرسش من از شما اين است كه با چه هدفي به شما و دولت شما انگ توهين به ولايت مي‌زنند؟"

احمدي‌نژاد با خنده پاسخ داد: چرا از من پرسيدي؟ از آنهايي كه اين كار را كرده‌اند بپرس؛ البته اگر پيدايشان كرديم. حتما ضرورت مهمي است كه در زمان 10 دقيقه سخنراني من در مجمع سازمان ملل دستگيرشان كرده‌اند. البته اين اقدام كار خوبي نبود، خودشان هم متوجه شدند. اين مسائل خبر اول شد در حالي كه ما جنايات صهيونيست‌ها را در سازمان ملل بيان مي‌كرديم، بايد به خبرنگاران پاسخ مي‌داديم كه در ايران چه خبر است. شايد بهتر بود كه حوصله مي‌كردند.

رييس‌جمهور افزود: اتهامي كه گفتيد به آقاي جوانفكر نسبت داده‌اند، به ايشان نمي‌چسبد. روش درستي نيست. اگر بنا باشد اين مساله را باب كنند، خيلي بد مي‌شود. توهين به رهبري را كسي نمي‌پذيرد. ملت ايران به خاطر ادب تاريخي و ايمانش مرزهايي دارد. اگر اينطور باشد، همه را آن وقت مي‌توانند از دم رديف كنند.

وي در پايان پاسخ خود به اين پرسش گفت: من با كساني كه بايد در اين باره صحبت كنند، صحبت خواهم كرد.

به شرايط عادي باز مي‌گرديم

به گزارش ايسنا، در ادامه نشست خبري رييس جمهور ،خبرنگار شبكه خبر از احمدي‌نژاد پرسيد با توجه به گفته‌هاي شما مبني بر اين‌كه دولت هر كاري مي‌كند براي ملت و به نفع مردم است و با توجه به افزايش قيمت كالاهاي اساسي و فشار زيادي كه به مردم به ويژه اقشار كم‌درآمد وارد مي‌شود، مشخصا برنامه دولت براي كنترل قيمت‌ها چيست كه رييس‌جمهو در پاسخ به اين سوال با تاكيد بر اين‌كه دولت با همه توان و ابعادش درگير اين مساله شده است و اين موضوع را پيگيري مي‌كند، گفت: بالاخره يك جنگ رواني در ابعاد اقتصادي و رواني ايجاد شده كه ديگران از جمله صداوسيما بايد كمك و پشتيباني كنند.

وي افزود: ‌اين‌كه فقط انگشت اتهام را به سمت دولت يا شخص ديگري ببرند مشكل را حل نمي‌كند. ما از حوادث سنگين‌تر از اين هم عبور كرده‌ايم؛ بنابراين دعوت و خواهش مي‌كنم كه همه در مسير كمك به اين موضع قدم بردارند؛ اگرچه كارشناسان نيز در حال بحث و بررسي‌هاي لازم هستند و من به عنوان رييس دولت از تصميمات آنها به طور كامل پشتيباني مي‌كنم.

احمدي‌نژاد گفت: مردم يك مدت مراجعه نكنند. مثلا خريدن ست لوازم آشپزخانه فلان كشور خيلي فوريت دارد، البته من ترديد ندارم ما به شرايط عادي برمي‌گرديم و خيلي‌ها ضرر مي‌كنند. حال اگر يك مقدار تصميمات تبيين شود، براي كساني كه مي‌خواهند واردات صحيح كالا داشته باشند، موثر است.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: دولت، بانك مركزي، وزارت اقتصاد، بازرگاني و معاون اول همه در تلاش هستند كه مشكلات را حل كنند، منتهي فراز و نشيب‌هايي وجود دارد كه ما از آن عبور مي‌كنيم.

در ادامه خبرنگار شبكه تلويزيوني المنار لبنان پرسيد نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در سخنراني كه در مجمع عمومي سازمان ملل داشت، خطوط قرمز رژيم صهيونيستي را ترسيم كرد، حال شما بگوييد كه خطوط قرمز جمهوري اسلامي در مقابل خطوط قرمز آنها چيست كه رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال با طرح اين پرسش كه چرا صهيونيست‌ها عصباني هستند؟ تصريح كرد: اين نقاشي ابتدايي كه نشان داده شد، بيشتر يك توهين بود. اينها خود را بالا مي‌دانند و بقيه ملت‌ها را پايين مي‌دانند.

وي گفت: آنها طراحي كرده بودند كه ما را در سفر نيويورك وارد دام و طرح خود كنند، ‌طرح‌شان هم افزايش تنش‌ها در منطقه است. نقشه كشيده بودند كه در ميزگردها و جلسات و تبليغات‌شان فضا را شعله‌ور كنند و اخبار را طوري منعكس كنند كه ما قصد موشك‌اندازي و اينطور مباحث را داريم.

احمدي‌نژاد گفت: آنها مي‌خواهند به ما فشار بياورند و مسئول فشارها را خود ما بدانند. آنها مي‌خواهند ماجراجويي كنند و مسئوليت ماجراجويي را گردن ما بيندازند؛ چرا كه آنها اصالت ندارند و دنبال درگيري هستند، ولي ما رفتيم و گفتيم ملت ايران اين است و اصلا خيلي از رسانه‌هاي آمريكايي مانده بودند، چه موضعي بگيرند.

رييس‌جمهور اظهار كرد: آنها فضا را طوري ساماندهي كردند كه اگر ما بي‌احترامي مي‌كرديم، در واقع نياز آنها را تامين كرده بوديم. چرا جنگ؟ هر كس حرف از جنگ مي‌زند عقب‌افتاده و محكوم است. آنها هم‌اكنون عصباني‌اند و حرف از خط قرمز، سرخ و مشكي مي‌زنند. سطح آن آقا هم همان است. نقاشي‌اش هم خوب نيست، بايد تمرين كند نقاشي‌اش بهتر شود.

نگوييد كه جنگ قطعي است

احمدي‌نژاد در ادامه اين كنفرانس خبري گفت: گروه‌هاي مختلف با ما در آمريكا ديدار مي‌كردند و نگران از جنگ بودند، البته اين را هم بگويم وقتي در آمريكا مي‌گويند كه جو جنگي است به مفهوم اين نيست كه مردم به سمت جنگ مي‌روند، بلكه يك كار رواني مي‌شود و طوري وانمود مي‌كنند كه مردم جنگ را حتمي بدانند، ما هم در ديدارهايي كه با مردم در آنجا داشتيم اين مساله را مطرح كرديم كه چرا بايد جنگ مطرح شود. ما مشكلي نداريم و مشكل در اين زمينه با آمريكاست.

وي افزود: آمريكا از خشن‌ترين ديكتاتور در كشور ما حمايت مي‌كرد، در حالي كه شاه در خرداد 42 و در شهريور 57 مردم را سركوب كرد، ما حتي يك انتخابات نداشتيم و شش ميليون بشكه نفت در روز مي‌فروختيم، اما 90 درصد مردم فقير بودند، حالا ملت قيام كرد و آزادي را به دست آورد و آمريكا در طول اين سال‌ها پس از انقلاب همواره در برابر ملت ما ايستاده است.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد:البته نمي‌خواهم بگويم كه در سال‌هاي پس از انقلاب مشكلي نداشتيم، مشكلاتي بوده است و ما نياز به اصلاحات داريم، اما نه آن اصلاحاتي كه ديگران در كشورهاي ديگر دنبال مي‌كنند.

احمدي‌نژاد تصريح كرد: سوالي كه من در آنجا پرسيدم اين بود كه ما بالاخره نفهميديم در آمريكا چه كسي حاكم است، آيا اسرائيل در آنجا حاكم است يا خود آمريكايي‌ها؟ اسرائيل به دولت آمريكا دستور مي‌دهد يا اين‌كه آمريكاست كه به اسرائيل دستور مي‌دهد. اين سخنان ما آنها را عصباني كرد؛ چرا كه نقشه‌هاي آنها افشا شده بود و به همين دليل تهديدهاي خود را بيشتر كردند.

وي افزود: من از برخي افراد در داخل مي‌خواهم حرف‌هايي نزنند كه خواسته‌هاي دشمن را محقق كند، نگوييد كه جنگ قطعي است. ما البته آماده‌ايم و مهم اين است كه آماده‌ايم و نگراني نداريم. بالاخره در حال پيشرفت هستيم و من فكر مي‌كنم كساني در آمريكا و اسرائيل هستند كه گوش كساني كه دم از جنگ مي‌زنند را بپيچانند و اگر چنين افرادي نباشند، مشكلي هم نيست ما كار خود را مي‌كنيم و نگران هم نيستيم.

رييس‌جمهور قبل از پاسخ دادن به سوال خبرنگار مهر كه پرسيد رهنمودهاي مقام معظم رهبري در حوزه فرهنگ چه بوده است و عملكرد شما دراين زمينه چگونه مي‌باشد؟ گفت: پيش از آنكه پاسخ شما را بگويم يادداشتي به من دادند كه بر اساس آن مهر پيامكي منتشر كرده كه مي‌گويد "هجمه‌ي احمدي‌نژاد به نهادهاي امنيتي". آيا من چنين چيزي گفتم؟ من مي‌گويم خبرگزاري‌اي كه وابسته به نهادهاي امنيتي است، بايد دقيق‌تر عمل كند، نهادهايي كه از دولت پول مي‌گيرند، نبايد عليه دولت سياسي‌كاري كنند.

وي در ادامه گفت: در زمينه فرهنگي هم بايد بگويم كه ما هم نگران مسائل فرهنگي هستيم. انقلاب ما يك انقلاب فرهنگي بود و آنچه كه مقام معظم رهبري به ما رهنمود دادند، همان است كه در كارگروه‌هاي فرهنگي تصويب و آن را دنبال كرده‌ايم. من فكر مي‌كنم در بحث‌هاي فرهنگي مهم‌ترين مساله رويكردهاي ماست. آيا ملت ما ملتي بي‌فرهنگ است؟ چنين نيست، تاريخ مي‌گويد كه ملت ما بافرهنگ‌ترين است و مردم ما خودشان توانسته‌اند عناصر ممتاز و درخشان فرهنگ خود را حفظ كنند. ملت ما اسلام، توحيد، انسانيت، پاكي و سنت‌هاي متعالي را پذيرفته و پاي آن ايستاده است.

رييس‌جمهور گفت: برخي وقتي سخن از فرهنگ مي‌گويند گويا متهم اصلي در اين زمينه مردمند، در حالي مردم ما مدعي هستند. اگر كوتاهي هست بايد از مراكز فرهنگي مانند وزارت ارشاد، سازمان تبليغات، صداوسيما، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها پرسيد. دولت به دنبال آن است كه در زمينه‌ فرهنگي رويكرد صحيح را مطرح كند و در حوزه‌هاي كتاب، نظام جامع علمي، بازي‌هاي رايانه‌اي و بنياد سعدي و نهادهاي ديگر اين مساله دنبال شده است، كمك‌هاي اين دولت در حمايت از نهادهاي فرهنگي در طول تاريخ بي‌سابقه است.

احمدي‌نژاد يادآور شد: حوزه فرهنگ حوزه‌اي است كه نبايد در آن تحليلي صورت گيرد و ما نبايد به مساله كوچك در اين حوزه بيش از حد بپردازيم. گاهي برخي نهادها اگر كاري نكنند و اقدامي نكنند بهتر است؛ چرا كه آنها نمي‌دانند با چه ملتي مواجه هستند، اگر رها كنند ملت خود بهتر عمل مي‌كند. در طول تاريخ كسي نتوانسته به ملت ما چيزي را تحميل كند و بزرگ‌ترين كار فرهنگي، باور كردن عظمت ملت ماست.

وي گفت: مشي مقام معظم رهبري و حضرت امام اين است كه همواره همان مشي است كه دولت نيز دنبال مي‌كند البته اين را بگويم كه دولت عامل مستقيم در حوزه فرهنگ نيست ، من هم مي‌گويم كه همه در حوزه فرهنگ نگاه‌شان بايد بر اساس اعتماد به جوانان باشد؛ چرا كه اين جوانان بودند كه كشور را نجات دادند، الان هم به نظر من جوانان ما بهترين و پاك‌ترين هستند، زنان ما بهترين‌ها هستند. شايد عده قليل قليل اقل هستند كه سازمان يافته عمل مي‌كنند كه حساب‌شان جداست.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه مقام معظم رهبري چه انتقاداتي داشتند و در برابر انتقادات مقام معظم رهبري و ديگران چه كاري انجام داديد؟ گفت:البته انتقادات برخي افراد شخصي است انتقادات رهبري همان انتقاداتي است كه ما هم داريم به صداوسيما و سازمان تبليغات و ساير نهادهايي كه در حوزه فرهنگ فعال هستند. ما 150 ميليارد به سازمان تبليغات داده‌ايم، سوال اين است كه اين پول چگونه خرج شده است؟ بودجه‌هاي فرهنگي كه به نهادها داده‌ايم و 10 برابر شده چه شده است؟ بحث ما تقابل و درگيري نيست، بلكه انتقاداتي از سر دلسوزي و براي تعالي است.

وي تصريح كرد: انتقادات من و مقام معظم رهبري براي تعالي است و نه تكفير، دلسوزانه و از سر محبت است. اشكالات را بايد بگوييم و معناي آن حمله به افراد نيست.

وي افزود: از سوي ديگر نبايد مباحث فرهنگي را به چماق سياسي تبديل كنيم. برخي اينطور هستند و تا تريبوني به دست مي‌آورند، ديگران را تكفير مي‌كنند. كسي نبايد ديگري را به ضديت با انقلاب و فرهنگ متهم كند و اين يكي از كارهاي بدي است كه انجام مي‌شود.

احمدي‌نژاد در ادامه يادآور شد: از اول كه جناح‌بندي‌ها در كشور مطرح شد، من نگران بودم كه مبادا ارزش‌هاي الهي جاي خود را به مطالبات باندي و حزبي بدهد و افراد متهم به ضديت با انقلاب شوند، اين روش خيلي غلط است و برخي رسانه‌ها نيز اين كار را مي‌كنند. ما ملت بزرگي هستيم كه در آن افكار گوناگوني وجود دارد، اما همگان عاشق ايران، اسلام، موحد و دلسوز هستند.

حرفي نميزنم كه دخالت در انتخابات آمريكا باشد

در ادامه نشست خبري رييس‌جمهور، خبرنگار روزنامه ايران‌ديلي پرسش خود را اينگونه مطرح كرد كه "آيا پيش‌بيني مي‌كنيد كه پس از انتخابات آينده آمريكا تغييري چه مثبت و چه منفي در ميان دو كشور ايجاد شود؟"

احمدي‌نژاد در پاسخ به اين پرسش گفت: در آمريكا راجع به انتخابات اين كشور زياد سوال كردند ولي من اظهارنظري نكردم. دليلش اين است كه نمي‌خواهم حرفي بزنم كه به نوعي تلاش براي تاثيرگذاري در انتخابات آمريكا محسوب شود اما فكر مي‌كنم حتما شرايط ميان ايران و آمريكا نمي‌تواند ادامه بيابد، زيرا دولت‌هاي متوالي آمريكا از اين شرايط دارند ضرر مي‌كنند. آنها مجبورند تجديدنظر كنند. راهي جز تجديدنظر وجود ندارد و معلوم است كه درگيري با ايران سودي نداشته است.

وي افزود: من نمي‌گويم كه ما سود كرده‌ايم، اما آنكه بيشتر ضرر كرده، طرف آمريكايي است. اكنون در ميان صاحبنظران و بسياري از سياستمداران آمريكا مساله تجديدنظر مطرح است. 33 سال عليه ايران بوده‌اند. چه چيزي به دست آورده‌اند؟ اين سوال اكنون به طور جدي مطرح است.

خبرنگار روزنامه مايني‌چي ژاپن نيز از احمدي‌نژاد سوال كرد كه "با توجه به انتخابات آينده در ايران، آيا دستگيري مشاور مطبوعاتي رييس‌جمهور براي اعمال نوعي فشار به دولت است؟" كه احمدي‌نژاد پاسخ داد: ما هفت سال است كه در فشار هستيم و در اين دو سال اخير بيشتر بوده است. ما عادت كرده‌ايم كه در فشار زندگي كنيم.

دستگيري جوانفكر به نفع كشور نيست

خبرنگار مايني‌چي ژاپن در راستاي تكميل پرسش خود يادآور شد: آيا اين فشار از سوي جناح خاصي است؟ كه احمدي‌نژاد پاسخ داد: من چنين برداشتي ندارم.

خبرنگار از رييس‌جمهور پرسيد پس برداشت شما چيست؟ كه رييس‌جمهور پاسخ داد: برداشت من غير از برداشت شما است. ما فكر مي‌كنيم حق آقاي جوانفكر نيست. فكر نمي‌كنيم كه اين دستگيري به نفع كشور باشد. نه اينكه مساوات افراد را در برابر قانون نقض مي‌كنيم، هرگز اينگونه نيست. حرف جوانفكر هرگز توهين به رهبري نبوده است. مجله خاتون، مجله خلاف شرعي نيست. نظرات در اين زمينه متفاوت است. دستگاه قضايي موظف است نظرات رهبري را در احكام شرعي بگيرد.

رييس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه اطلاعات مبني بر اينكه "به دليل مشكلات اقتصادي كشور متاسفانه برخي از كارخانجات با مشكلاتي مواجه شده‌اند كه اين موجب شده حقوق برخي از كارگران ماه‌ها به تعويق بيفتد يا برخي اخراج شوند. برنامه دولت در اين راستا چيست؟" گفت: بالاخره در اين فشارها، تلاطم‌ها و سروصداهايي كه مي‌شود، بخش‌هاي واقعي اقتصاد تحت فشار قرار مي‌گيرند. صرفنظر از اينكه اين فشار مبتني بر شرايط واقعي اقتصادي است يا جنگ رواني.

وي افزود: برخي در تهيه مواد اوليه مشكل دارند و برخي در برگرداندن بدهي‌هاي بانكي و برخي هم نقدينگي براي سرمايه در گردش، كم دارند. دولت كارگروهي را براي حمايت از صنعت، تشكيل داده است. تلاش مي‌كنيم كه كمك كنيم. بسياري از كارگاه‌ها نيز تاكنون مراجعه كرده‌اند و اين كارگروه كمك‌هاي بسيار خوبي انجام داده است؛ نه اينكه در حد انتظار، بلكه كمك كردند تا آنها بتوانند كار خود را ادامه دهند.

به جاي استيضاح وزير ورزش، به او كمك كنند

رييس‌جمهور در ادامه نشست خبري خود با رسانه‌ها، در پاسخ به پرسش خبرنگار ايران ورزشي در رابطه با نامه‌نگاري‌هاي نهادهاي بين‌المللي براي تعليق ورزش ايران و بحث استيضاح وزير ورزش گفت: استيضاح حق قانوني مجلس است و نبايد در اين هيچ خدشه‌اي وارد شود.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه "اكثريت قاطع نمايندگان دلسوز و كمك دولت هستند"، تصريح كرد: فكر نمي‌كنم اين طرح متعلق به اكثريت مجلس باشد چون دو سال قبل وقتي در چين المپيك آسيايي در المپيك و پارالمپيك مقام خوبي آورديم عده‌اي جلو افتادند كه سازمان ورزش را بر هم بزنند حالا هم كه پيروزي‌هاي المپيك به دست آمده است، وزير استيضاح مي‌شود. البته حق مجلس است و ما هم حاضر مي‌شويم و پاسخ‌هاي لازم را مي‌دهيم و تصميم‌گيري با مجلس خواهد بود و ما احترام مي‌گذاريم.

وي با اشاره به اينكه "ورزش امروز كشور بيش از اينكه مورد سوال قرار گيرد نيازمند پشتيباني ماست"، خاطرنشان كرد:‌ ما به عنوان حكومت و من به عنوان رييس‌جمهور هيچ‌وقت نمي‌گوييم چه كسي مربي، رييس فراكسيون و يا دستيار باشد. ما بايد پشتيباني كنيم. تيم فوتبال در آستانه مسابقات جهاني است و بازي‌هاي سختي پيش‌رو داريم و بايد همه كمك كنند.

رييس‌جمهور با بيان اينكه "من نمي‌خواستم وارد مسائل ريز شوم اما مجبور شدم وارد شوم"، توضيح داد: جوانان 25 ساله ما با هجمه‌هاي بسيار روبرو مي‌شوند و در اين صورت با چه رويي وارد زمين شوند در حالي كه بايد همه به آنها كمك كنيم چون مي‌خواهند پيراهن ملي‌پوش را بپوشند و در يك ورزش سنگين و ميدان بزرگ تلاش كنند پس با توجه به اينكه در همه بخش‌ها اشكال وجود دارد درست نيست كه به اشكالات موجود در يك بخش حمله كنيم.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه "در عرصه ورزش دعوايي نيست و همه بايد به هم كمك كنيم"، خاطرنشان كرد:‌ دولت، مجلس و قوه قضاييه جلسات خوبي تشكيل مي‌دهند و با اتحاد دست به دست هم دهند و كشور را اداره كنند بخصوص در ورزش.

وي با اشاره به اينكه "متاسفانه ورزش ما بيشتر از حاشيه‌هاي ساختگي رنج مي‌برد"، افزود: البته من به طور قاطع از وزير ورزش دفاع مي‌كنم چون اين وزارتخانه يك سال است كه آغاز به كار كرده پس بهتر است به جاي آنكه وزير ورزش استيضاح شود ببينند چه كمكي مي‌توانند به او بدهند و در اين شرايط طبيعي است كه در اين شرايط ديگران استفاده مي‌كنند و نامه‌نگاري مي‌كنند و فشار مي‌آورند پس ما بايد همه به هم كمك كنيم و پاسخ آنها را دهيم و به جوانان‌مان ياري دهيم.

رييس‌جمهور با بيان اينكه "ورزش ايران در آستانه شكوفايي است"، خاطرنشان كرد: دولت، مجلس، قوه قضاييه، مردم بخصوص رسانه‌ها بايد كمك كنند و با توجه به اينكه نقد خوب است اما نبايد مساله‌سازي كرد.

رييس‌جمهور در ادامه، در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در رابطه با وضعيت اقتصادي كه "دلار از 900 تومان به چهار هزار تومان رسيده است و اين چه اقتصادي است كه با يك پيامك زير و رو مي‌شود؟" و با اشاره به صحبت‌هايي كه رييس‌جمهور در اين نشست خبري خطاب به خبرگزاري فارس گفته بود و همچنين بيان اينكه "در آن روز تعطيل پيامكي با اين عنوان ارسال نشده است و اين حرف درستي نيست"، گفت: اقتصاد با يك پيامك زير و رو نمي‌شود. شما شش ماه عملكرد دوستان را روي ميز بگذاريد و بررسي كنيد. جنگ رواني شش ماهه بوده است. من مثال زدم كه در روز تعطيل به طور وسيع پيامك منتشر شده است. اين گزارش رسمي وزارت اطلاعات و مخابرات است.

احمدي‌نژاد با تاكيد بر اينكه "انتقاد من دلسوزانه است"، خطاب به خبرنگار فارس خاطرنشان كرد: بحث‌هاي من از روي دشمني نيست و كسي نبايد روي شاخه بنشيند و آن را ببرد. شخص شما مطرح نيست كه الان دفاع مي‌كنيد. شما در خبرگزاري يك خبرنگار هستيد و كارتان را خوب انجام مي‌دهيد پس خطاب من، شما نيستيد اما همين الا عدد چهار هزار تومان را شما مطرح كرديد بدون اينكه توجه داشته باشيد اين يك جنگ رواني است. جنگ رواني شاخ و دم ندارد.

وي با اشاره به اينكه طبيعي است عده‌اي با دولت مخالفت كنند و ما نمي‌‌گوييم چرا مخالف هستيد، گفت: باز تاكيد مي‌كنم مساله شخص جنابعالي نيست اما رفتار روشن است كه برخي رسانه‌ها مقابل دولت هستند. من، احمدي‌نژاد، تنها كسي در كشور هستم كه شما مي‌توانيد در مقابل او چنين صحبت كنيد. اگر كسي ديگر است اسم ببريد.

احمدي‌نژاد با طرح اين پرسش كه "آيا در اين كشور فقط دولت كار مي‌كند و جاهاي ديگر اشكال ندارند؟" گفت: يك انتقاد از قوه قضاييه را به من بگوييد. آيا قوه قضاييه قابل انتقاد نيست يا نقش كمتري در امنيت اقتصادي دارد؟ اگر نقش ندارد چطور يك قوه مستقل و هم‌طراز و يا گاهي بالاتر از رييس‌جمهور است كه مي‌تواند رييس‌جمهور را مورد سوال قرار دهد؟ آيا مجلس نقشي ندارد يا شهرداري اشكالي ندارد؟

وي با اشاره به دوره مديريت خود در شهرداري تهران گفت: در دوره‌اي كه شهردار تهران بودم، اگر چاله‌اي در خيابان پيدا مي‌شد صدها مقاله در رابطه با آن نوشته مي‌شد. به خاطر دارم يك قاضي حكم براي قلع و قمع تعدادي از درختان مقابل صداوسيما داده بود و شهرداري مخالفت كرد اما در نهايت بر اساس حكم قضايي اين كار اتفاق افتاد و رسانه‌ها عليه شهردار وقت يعني من بسيار مطلب نوشتند و امروز در خياباني ديدم كه تعداد زيادي از درختان قديمي قطع شدند اما يك خبر در اين رابطه منتشر نشد و اين روشن است كه عملكرد برخي رسانه‌ها يكطرفه است.

احمدي‌نژاد با طرح اين پرسش كه "آيا در اين كشور هيچ‌كس هيچ اشكالي ندارد و فقط دولت است؟" تصريح كرد:‌ به آقاي ضرغامي گفتم كدام قانون گفته است صداوسيما ناظر بر دولت است و يك نفر از كارمندان شما به عنوان مجري در برنامه زنده مي‌گويد آقاي رييس‌جمهور گوشي را بردار و جوابگو باش. ما كه زير پاي مردم هستيم و هميشه جوابگو هستيم و تنها كسي كه در اين كشور جواب مي‌دهد ما هستيم. به آقاي ضرغامي گفتم آيا در دستگاه‌هاي ديگر كشور هيچ اشكالي وجود ندارد و در اين كشور همه چيز مرتب است و تنها دولت ضعف دارد؟

رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه "تنها مسئولي هستم كه هيچ نگراني ندارم كه در دل مردم حاضر شوم و به خيابان بروم"، تصريح كرد: من دلم با مردم است و پر از عشق به آنهاست و كاري نمي‌كنم كه به مردم فشار آيد و يا براي خودم كار كنم پس اگر شما به عنوان يك مسلمان بررسي كنيد مي‌بينيد يك خبر مبني بر انتقاد از ديگران بوده است يا خير؟ در حالي كه همش تعريف است و اين روش درستي نيست، چه در مورد اين دولت و چه در مورد دولت‌هاي ديگر.

وي با بيان اينكه "دليل حملات به دولت را به من گفته‌اند و من اين دلايل را مي‌دانم و ملت هم مي‌داند"، اظهار كرد: در حال حاضر دشمن فشار آورده و مي‌خواهد با بازي با عدد در خيابان‌ها و نه در واقع،‌ نگراني درست كند و بگويد اقتصاد ايران را دچار مشكل كرده‌ايم. پس آيا درست است همه جمع شويم و بگوييم دولت اشتباه كرده است؟ اصلا چنين باشد؛ حالا بايد چكار كرد؟ هر پيشنهادي دولت مي‌دهد اشكال مي‌گيريد پس شما پيشنهادي دهيد.

بازار را به هم مي‌ريزند و حالا مي‌گويند چرا رييس‌جمهور درست نمي‌كند

احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه تازگي‌ها مطرح كردند كه رييس‌جمهور نمي‌خواهد عمل كند و رها كرده است، گفت: شما با دشمن همراهي كرده‌ايد. مشكل پيدا شده است و باز هم فحشش را هم به رييس‌جمهور مي‌دهيد. به لطف خدا از اين عرصه عبور خواهيم كرد. دشمن به جايي نخواهد رسيد ولي با اين روش يك دبيرستان دو كلاسه را نمي‌توان اداره كند.

وي با بيان اينكه "شش ماه بازار را به هم مي‌ريزند و حالا مي‌گويند چرا رييس‌جمهور درست نمي‌كند" گفت: مردم بي‌جهت در فشار هستند كه بخشي از آن توسط دشمن و جنگ است اما بخش زيادي از آن تحميلي به مردم است چون خيلي‌ها نمي‌توانند معامله و خريد و فروش كنند پس همه بايد كمك كنند و نگذارند كشور آسيب ببيند.

رييس مجلس بجاي مصاحبه عليه دولت، كمك كند

احمدي‌نژاد افزود: رييس محترم مجلس به جاي آنكه پنج صفحه مصاحبه كنند و دولت را متهم كند، بايد كمك كند. با يك سوم اين ارز مي‌توانيم كشور را اداره كنيم به شرط اينكه همه كمك دهند و من فكر مي‌كنم اين اتفاق بيفتد چون ما چاره‌اي نداريم جز اينكه همه به هم كمك كنيم.

اگر خيلي حضور من برايتان سخت است، خداحافظ شما

رييس‌جمهور ادامه داد: متواضعانه، عاجزانه و برادرانه خواهش مي‌كنم؛ الان وقت اين نيست كه كسي بخواهد حساب‌هاي خود را تسويه كند. من كوچكتر از شما هستم، مي‌گويم كه اگر خيلي حضور من برايتان سخت است، يك خط بنويسيم خداحافظ شما. اگر نه، دولت بايد تا زماني كه هست با قدرت كار را انجام دهد و ملت بداند ما به فضل الهي با قدرت كارمان را دنبال مي‌كنيم و در دفاع از حقوق ملت كم نمي‌گذاريم چون براي همين آمده‌ايم.

وي با تاكيد بر اينكه همه بايد به هم كمك دهيم، گفت: عده‌اي مي‌گويند درآمد ارزي دولت در تاريخ بي‌نظير است اما اين حرف‌هاي سطحي و غيرعالمانه است چون عدد بالاست اما آيا قيمت‌ كالاهاي خارجي هم بالا رفته است و قدرت خريد كالا نيز كاهش پيدا مي‌كند.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه در اين دوره هفت ساله در اكثر قريب به اتفاق بخش‌ها معادل كل تاريخ كشور كار شده است، تصريح كرد: در توليد اساسي كشور معادل تاريخ كشور توليد داشته‌ايم. در علم و فناوري به اندازه تاريخ كشور جلو رفته‌ايم، در عمران و آبادي، برق، نيرو كارهاي بسياري انجام شده است.

در يك نبرد تمام عيار قرار داريم، برخي متوجه نيستند

احمدي‌نژاد در ادامه نشست خبري خود با خبرنگاران داخلي و خارجي در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس گفت: هشتاد ميليارد دلار در بخش نيرو و سدسازي صرف شده است و براي اولين بار صندوق توسعه ملي چهل ميليارد دلار ذخيره دارد. همه دولت‌هاي بعد از انقلاب ذخيره صندوق را خرج كرده‌اند، اما ما هرچقدر خرج كرديم، در بودجه بوده است. مهم اين است كه همه دست به دست هم دهيم. دشمن آشكارا چنگ و دندان نشان مي‌دهد. ما بايد يكديگر را در اين راه ياري كنيم.

وي افزود: من دست همه را مي‌بوسم و كوچك همه هستم از شما هم گذشتم و هرچه مي‌خواهيد، بگوييد، اما بدانيد كه ما در يك نبرد تمام عيار قرار داريم، ولي متاسفانه برخي متوجه نيستند. ما تاكنون ارز موردنياز كشور را تامين كرديم و پس از اين نيز به لطف خدا تامين خواهد شد و دشمن نيز از اين عرصه چيزي به دست نخواهد آورد و مطمئنا پشيمان مي‌شود. راهي جز اين‌كه در اين عرصه مقاومت كنيم، نداريم و ما كاري جز خدمتگذاري به مردم بلد نيستيم.

احمدي‌نژاد تاكيد كرد: ما با يك جنگ اقتصادي مواجه هستيم، همه بايد به كمك دولت بيايند، چراكه دولت در خط مقدم قرار دارد. من نمي‌خواهم بگويم كه رييس كل بانك مركزي چند تا پرونده برايش درست شده كه بايد به آنها جواب بدهد. كمك كنيد كه بار از روي دوش مردم برداشته شود.

رييس جمهور در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگار فارس همچنين گفت: من مقابل دشمن و در كنار ملت قرار دارم. شما هم روشن كنيد كه در مقابل من هستيد يا در مقابل دشمن. من همه بچه‌هاي فارس را دوست دارم و رييس شما را هم دوست دارم.

در ادامه خبرنگار موج درباره مسكن مهر سوال خود را اين‌گونه مطرح كرد كه آقاي لاريجاني گفته‌اند كه مسكن مهر كه توسط دولت اجرا شد، چندان مورد استفاده مردم نيست، لطفا توضيح دهيد و سوال بعد اين‌كه عملكرد اتاق بازرگاني و بخش خصوصي را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ كه احمدي‌نژاد پاسخ داد: مسكن مهر براي ملت ايران شناخته شده است. اگر به سال 86 بازگرديد؟ مي‌بينيم كه اگر مسكن مهر نبود، وضع چگونه بود. يك عقب‌افتادگي تاريخي در بحث مسكن داشتيم كه بايد جبران مي‌شد، من نمي‌گويم كه به مسوولان جايزه بدهيد، اما تخطئه هم نكنيد. هرچند حلقه‌هاي مسكن مهر هنوز كامل نشده است.

رييس جمهور در ادامه پرسش خبرنگار موج گفت: اگر به هشت ماه گذشته بازگرديد، بايد بگويم خيلي‌ها در كشور ما به دنبال كاهش ارزش پولي بودند و تاكيد مي‌كردند و فشار مي‌آوردند. يكي از نهادهاي نظارتي نامه نوشته و گفته بود كه چرا قيمت ارز را بالا نمي‌بريد. همان‌ها امروز مي‌پرسند كه چرا قيمت ارز بالا رفته است.

وي افزود: همه كساني كه در عرصه اقتصادي فعالند، بايد كمك كنند. بخش خصوصي در اين برهه زماني بايد هنرنمايي كند. وقتي كه راه بانك دولتي بسته مي‌شود، اين يعني فرصت براي بخش خصوصي. ما بيشترين واگذاري‌ها را داشته‌ايم. عرصه براي بخش خصوصي است و فرصتي پيدا شده كه توليد و تجارت مي‌تواند توسط آنها انجام گيرد و كارهاي بزرگي انجام شود.

نوسانات اخير موقتي است

احمدي‌نژاد در ادامه نشست خبري خود، در پاسخ به پرسش خبرنگار شبكه تهران درباره اقدامات دولت براي شهر تهران گفت: در اين 7 سال دولت چند برابر 30 سال گذشته به شهر تهران كمك كرده است و ما اين كمكها را ادامه مي‌دهيم.

رييس‌جمهور ادامه داد: سرمايه‌گذاري دولت براي يك تونل 10 كيلومتري كه به زودي افتتاح مي‌شود و كمك به توسعه مترو از جمله اين اقدامات است. مردم تهران حق زيادي بر گردن ايران دارند و آنها در دوران انقلاب و دفاع مقدس، فعاليتهاي زيادي كرده‌اند و ما از هم كمك به زندگي بهتر در اين شهر مضايقه نمي‌كنيم. دولت 4500 ميليارد تومان براي شهر تهران كمك كرده است و اين را ادامه خواهد داد.

وي در ادامه، در پاسخ به پرسش خبرنگار راديو ايران درباره تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه گفت: چهار برنامه در كشور تدوين شده است كه متوسط تحقق اهداف در آنها زير 65 درصد بوده اما ما 80 درصد اهداف برنامه پنجم را محقق كرده‌ايم. البته اگر بحثهايي كه اخيرا مطرح شد و فشارهاي ارزي كه در روزهاي اخير ايجاد شده است كنار بگذاريم، دولت عملكرد موفقي داشته است و مسائل اخير نيز موقتي است و به زودي حل خواهد شد. دولت در سال اول عملكرد خيلي خوبي داشت و توانست به رشد 6 درصدي برسد و اصلاحات ساختاري را نيز آغاز كرده است.

رئيس‌جمهور در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار نمنا (خبرگزاري بين‌المللي جنبش عدم تعهد) درباره وجوه تمايز مديريت جهاني احمدي‌نژاد با آنچه امروز در جهان مطرح است گفت: راه اصلي ما تلاش براي تحقق عدالت و ايجاد مديريت مشترك جهاني است و با دبيركل نيز در اين زمينه صحبتهايي كرده‌ايم و ايشان نيز استقبال كرد كه ساختار مديريت سازمان ملل بايد اصلاح شود.

احمدي‌نژاد درباره اهداف جنبش عدم تعهد نيز اظهار كرد: جنبش عدم تعهد تنها نهادي در جهان است كه فاقد ساختارهاي لازم براي تحقق اهدافش است. ما براي ايجاد حداقل‌هايي از اين ساختارها در نيويورك جلساتي داشتيم و گفت‌و‌گوهايي در آنجا با برخي مسئولان ساير كشورها داشتيم كه اميدوارم بتوانيم در جلسات بعد به حداقل‌هايي از اين ساختارها برسيم.

اميدواريم فضاي عمومي بازار ارز را كنترل كنيم

در ادامه نشست خبري رييس‌جمهور، خبرنگار شينهوا از احمدي‌نژاد پرسيد آيا ايران مي‌خواهد توليد اورانيوم 20 درصد را قطع كند، موضع رسمي ايران در اين راستا چيست؟ كه احمدي‌نژاددر پاسخ گفت: ما از سوخت 20 درصد براي توليد راديو داروها استفاده مي‌كنيم و اين سوخت به هيچ كار ديگر نمي‌آيد. ما طبق مقررات از آژانس درخواست كرديم كه سوخت موردنياز را در اختيار ما قرار دهند. اين كار را انجام ندادند. اصرار كرديم، اما باز هم انجام ندادند.مجبور شديم خودمان توليد كنيم. هزينه‌هاي توليد سوخت 20 درصد نيز بالاست. تا الان كسي حاضر نشده كه سوخت را در اختيار ما قرار دهد.

در ادامه خبرنگار موسسه خبري پلت از احمدي‌نژاد درباره بودجه در نظر گرفته شده با توجه به درآمد نفتي‌ كشور سوال كرد كه وي در پاسخ گفت: ما با همين در آمد فعلي كار را جلو مي‌بريم و انشاءالله بدون كسري بودجه كار را جلو مي‌بريم و از جهت بودجه مشكلي پيش نمي‌آيد و اميدواريم فضاي عمومي بازار ارز را كنترل كنيم تا در نهايت شاهد مشكلي نباشيم.

وي در ادامه با بيان اين‌كه قيمت نفت بحث پيچيده‌اي است، گفت: فرض كنيد كه نفت 200 دلار شد. چه كسي سود مي‌برد و چه كسي زيان مي‌كند. بايد تحليل كنيم. ما درآمد نفت را فقط براي خريد از بازار بين‌المللي نياز داريم و گرنه درآمد نفتي مصرف ديگري ندارد.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آسيا كه درخصوص گراني‌ها و برنامه‌هاي ضربدري و فوري در اين راستا پرسيد، گفت: كارهايي كه بايد در بودجه انجام مي‌شده، انجام شده است و اصلا تبعات اين تحولات در بودجه ديده شده. ضمن اينكه اين يك كار بزرگ است و البته پروژه‌هاي عمراني هم در كشور فعال شده‌اند. در بخش ديگري مقداري فشار در بخش توليد مي‌آيد كه درباره آن هم كارگروه توليد تشكيل شده است.

وي افزود: چون هركس بخواهد تجارت قانونمند انجام بدهد، ارزش را در نوبت مي‌گيرد و اين يك فضاي عمومي است كه در طي آن تلاطم ايجاد مي‌شود. هم‌اكنون نمايندگان سه قوه به دنبال اين هستند كه افرادي را كه اخلال ايجاد مي‌كنند، شناسايي كنند و انشاءالله به مرور طرح‌هاي خود را عملي مي‌كنند.

وي با بيان اين‌كه گراني‌هاي ما گراني‌هاي اقتصادي نيست، گفت: ما تورم وارداتي هم داريم.

در ارزيابي از دولت مصر نبايد عجله كرد

در ادامه نشست خبري رييس‌جمهور، خبرنگار پانا با اشاره به رونمايي از سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، خواستار ارائه پيشنهاد رييس‌جمهور براي اجراي بهتر اين سند شد كه احمدي‌نژاد پاسخ داد: سند تحول بنيادين سند بسيار مهمي است.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه "دولت از اجراي اين سند پشتيباني مي‌كند اما اصل اجراي سند بر عهده خانواده بزرگ آموزش و پرورش است"، افزود: فرهنگيان ما توانايي و استعداد و ظرفيت اجراي كامل اين سند را دارند. اين كار را شروع كردند و ما نيز آن را حمايت مي‌كنيم.

خبرنگار پانا يادآور شد "آيا وزارتخانه‌ها و نهادهاي دولتي مي‌توانند ملزم به پشتيباني از اين سند شوند؟" كه احمدي‌نژاد پاسخ داد: ملزم هستند و در دولت همه پشتيبان آموزش و پرورش هستند.

خبرنگار روزنامه گسترش صنعت نيز پرسش خود را اينگونه مطرح كرد كه "شما در سفر به نيويورك درباره رابطه ايران و آمريكا موضعي را بيان كرده بوديد. آقاي ولايتي در واكنش به موضع‌گيري شما اعلام كردند كه اين موضوع توسط رهبري معظم انقلاب تعيين و تكليف مي‌شود؟" احمدي‌نژاد نيز پاسخ داد: من چه نظري بايد بدهم؟ من در اين رابطه نظر خود را بيان كردم و فكر مي‌كنم اين نظر را هم امام و هم رهبري قبول دارند.

خبرنگار روزنامه گسترش در ادامه خطاب به رييس‌جمهور گفت: تمام وزراي شما داعيه‌دار فعاليت‌هاي فرهنگي هستند ولي در زمان اجرا اقدام به كارهاي موازي مي‌كنند و متاسفانه وزير شما در عرصه فرهنگ و هنر نتوانسته‌اند آنچنان قوي عمل كنند.

در ادامه، خبرنگار شبكه اسپانيايي زبان هيسپان‌تي‌وي با اشاره به مناسبات ايران و آرژانتين و مذاكرات درباره مساله «آميا» از رييس‌جمهور سوال كرد آيا مذاكرات در خصوص مساله «آميا» داراي چارچوب خاصي است؟ صحبتي از كشور سوم براي بررسي پرونده مذكور شده بود آيا اين كشور مشخص شده است؟

احمدي‌نژاد پاسخ داد: دو وزير خارجه ملاقات كردند و قرار شد ادامه راه را هماهنگ كنند. ما فكر مي‌كنيم اين بررسي بايد به شفافيت و به كشف حقيقت بينجامد. مطمئن هستيم هنگامي كه وقتي بررسي دقيق و بي‌طرفانه باشد زمينه توسعه روابط بيشتر و بهتر ميان ما و آرژانتين فراهم مي‌شود.

رييس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار البرز ورزشي نيز كه خواستار توجه بيشتر دولت به موضوع كاغذ براي روزنامه‌ها بويژه روزنامه‌هاي ورزشي بود، گفت: دولت چون مال مردم است و در كنار مردم است ما با تمام احساس مردم حركت مي‌كنيم. هر بخشي كه مشكل پيدا مي‌كند، مشكل دولت است. در مورد همه اين موارد بحث مي‌شود. ‌عده‌اي رفتند كاغذ خريدند و ان‌شاءالله وارد مي‌كنند و اميدواريم بازار كاغذ به تعادل برسد.

خبرنگار شبكه ماهواره‌اي الرشيد با اشاره به رابطه ايران و مصر پرسش خود را اينگونه مطرح كرد كه "آيا فكر نمي‌كنيد ديپلماسي ايران درباره مصر بيش از آن اندازه كه بايد به دولت محمد مرسي كمك كرده است؟" كه رييس‌جمهور پاسخ داد: در ارزيابي از دولتي كه در مصر سر كار است نبايد عجله كرد. بايد حوصله كنيم و فرصت دهيم. بالاخره در آن كشور تحولاتي ايجاد شده است. بايد به ثباتي در سياستگذاري برسند و ما عجله نداريم. روابط دو ملت ايران و مصر گسترده و تاريخي است.

راه بحران سوريه تفاهم ملي است

احمدي‌نژاد در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به سوال خبرنگار بلومبرگ مبني برخي نسبت به مديريت شما در دولت انتقاد مي‌كنند و معتقدند كه مديريت شما موجب مشكلات اقتصادي و تنش با كشورهاي غربي شده است،با لبخند اظهار داشت: با توجه به اين‌كه دوران رياست جمهوري ما رو به اتمام است، من قبلا به اين سوال‌ها جواب داده‌ام.

وي در پاسخ به اصرار خبرنگار بلومبرگ مبني بر اين كه پاسخ شما به منتقدان چيست، با خنده گفت: منتقدان بايد انتقاد بكنند و اشكالي ندارد.

رييس جمهور همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار الميادين درباره تحولات سوريه و اين‌كه اردوغان نخست‌وزير تركيه و محمد مرسي رييس جمهور مصر سخنراني‌هاي تندي در مورد سوريه داشته‌اند و از ايران، روسيه و چين براي تجديدنظر در مورد سوريه دعوت كرده‌اند، تلاش‌هاي ايران براي حل بحران سوريه چيست، اظهار داشت: اوضاع سوريه پيچيده شده است و بافت آن چون طايفه‌اي است، بر پيچيدگي مساله مي‌افزايد. عدالت و آزادي حق همه ملت‌هاست. اما برسر شيوه احقاق اين حق اختلاف نظر وجود دارد كه ما معتقديم بايد تفاهم ملي شود، اما برخي قائل به جنگند.

وي افزود: برخي به دولت سوريه و برخي به معارضين براي جنگ كمك مي‌كنند. البته ممكن است عنصر سومي نيز پيدا شود كه در سوريه دخالت كند، اما ما اينها را قبول نداريم، چراكه به ضرر سوريه است و هرگروهي كه با جنگ به قدرت برسد، معنايش جنگ دائمي در سوريه خواهد بود. راه بحران سوريه تفاهم ملي است و اين‌كه مردم بايد حكومت را انتخاب كنند.

رييس جمهور ادامه داد: دوستاني كه نظرات خود را داده‌اند، برخي طرفدار روش جنگند، اما تلاش كرديم تا گروه تماسي تشكيل شود و ميان آنها تفاهم برقرار گردد. راه جنگ راه خوبي نيست و هر نفري كه كشته مي‌شود، موجب ناراحتي است. بايد تفاهم صورت گيرد، چراكه جنگ حاصلي جز خسارت و ويران كردن اين كشور ندارد.

احمدي‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار مبني بر اين‌كه نظر شما درباره حضور آقاي بشار اسد در حكومت چيست، گفت: ما نمي‌گوييم كه چه كار كنند، ما مي‌گوييم كه تفاهم برقرار شود، قطعا بايد در سوريه انتخابات آزاد برگزار شود. ما نمي‌گوييم چه كسي بماند يا چه كسي برود، ولي اين حق مردم است كه انتخاب كنند.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار جام جم مبني بر اين‌كه شما قيمت واقعي ارز را 700 تومان اعلام كرده بوديد، امروز قيمت واقعي ارز چند است، گفت: شرايط اقتصادي ما اكنون معمولي نيست و غيرواقعي است. اعداد و ارقامي كه وجود دارد نيز طبيعتا واقعي نيست. در شرايط واقعي با يك تحليل واقعي مي‌شود قيمت درست ارز را به دست آورد.

شرايط فعلي، نبرد اقتصادي است

رييس‌جمهور در بخش ديگري از نشست خبري خود، در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه قدس در رابطه با تمهيدات انديشيده شده در دولت براي حل مشكل نوسانات ارز، شرايط فعلي كشور را نبرد اقتصادي توصيف كرد و گفت: براي تمامي نيازهاي واقعي و واردات ثبت سفارش شده واقعي برنامه‌ريزي كرده‌اند و آنها مي‌توانند ارز خود را دريافت كنند.

احمدي‌نژاد همچنين گفت كه ارز مربوط به مسافرت و خدمات نيز به زودي تامين خواهد شد.

وي اضافه كرد: همه بايد در اين شرايط مراعات كنيم. اگر 200 ميليارد دلار تقاضاي ارزي وجود داشته باشد كسي نمي‌تواند آن را تامين كند، تقاضاي كاذب بايد كنار برود و اين نيازمند كمك همه از جمله رسانه‌هاست. اگر تقاضاي واقعي وجود داشته باشد، مي‌توان با آن كشور را اداره و آن را تامين كرد ولو با سختي زياد.

رييس‌جمهور با بيان اينكه "همه بايد كمك و مراعات كنند كه تقاضايي بي‌جهت كنار برود"، افزود: اينكه كسي 10 ميليون دلار مي‌خواسته تا كاغذ وارد كند و اكنون اين به 100 ميليون دلار رسيده يك تقاضاي اضافي است. البته در اين وسط برخي كارهاي خوبي نكرده‌اند،‌ يك موسسه مالي اعتباري سال گذشته از بانك مركزي پول گرفته و با آن اوراق قرضه راه‌آهن آمريكا را خريداري كرده است؛ البته بانك مركزي با آن برخورد كرده ولي اين كار غلطي است و بايد احساس تعهد ملي وجود داشته باشد. اخلال در اقتصاد همين است.

به زنان كابينه نمره 20 مي‌دهم

احمدي‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاري زنان (وفا) درباره عملكرد زنان كابينه نيز، به آنها نمره 20 داد و گفت: با شرايط و محدوديت‌هاي خانم‌ها، كارشان بسيار خوب است و همه خانم‌هايي كه در دولت هستند خوب كار كرده‌اند.

وي افزود: اگر مجلس موافقت مي‌كرد، من هفت ـ هشت زن را در كابينه خود معرفي مي‌كردم اما موافقت نكردند.

رييس‌جمهور با بيان اينكه "خانم‌ها نشان دادند جدي‌تر و مصمم‌ترند"، تصريح كرد: البته آقايان هم همين‌طور هستند ولي وقتي خانم‌ها مي‌آيند آقايان تلاش‌شان چندبرابر مي‌شود و سر غيرت مي‌آيند.

احمدي‌نژاد در پايان نشست خبري سه ساعته خود، ضمن قدرداني از ملت ايران گفت: اگر گله‌ و گله‌گذاري در اين جلسه صورت گرفت نشانه دشمني و دعوا نيست. ما همه با هم هستيم و به لطف خدا، ملت ايران اين صحنه‌هاي سخت را به خوبي پشت سر خواهد گذاشت.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار