بازدید 36247
دانشجوی بی ارز یا مغر فراری؟

قشری که در تلاطم دلار به فراموشی رفت

این روزها، موضوع ارز، دغدغه بسیاری از افراد را تشکیل می‌دهد؛ اما صرف‌نظر از تولید کنندگان و واردکنندگان و به عبارتی، همه فعالان اقتصادی در کشور، در این میان قشری هستند که آینده خود را در گرو تصمیمات دولت در خصوص ارز می‌بیند؛ قشری که معمولاً در محاسبات اقتصادی کشور جای چندانی ندارد و البته آینده اقتصاد کشور در دست همین قشر می‌تواند باشد؛ یعنی قشر دانشجو.
کد خبر: ۲۷۵۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۰ 30 September 2012

این روزها، موضوع ارز، دغدغه بسیاری از افراد را تشکیل می‌دهد؛ اما صرف‌نظر از تولید کنندگان و واردکنندگان و به عبارتی، همه فعالان اقتصادی در کشور، در این میان قشری هستند که آینده خود را در گرو تصمیمات دولت در خصوص ارز می‌بیند؛ قشری که معمولاً در محاسبات اقتصادی کشور جای چندانی ندارد و البته آینده اقتصاد کشور در دست همین قشر می‌تواند باشد؛ یعنی قشر دانشجو.

به گزارش «تابناک»، دردسر‌ها از هنگامی آغاز شد که دولت در رویارویی با تحریم و لزوم و ضرورت حفظ منابع ارزی، تصمیماتی مبنی بر محدودیت و ممنوعیت تخصیص ارزهایی همچون ارز مسافرتی و دانشجویی گرفت؛ البته تصمیمات دولت در این راستا، به اندازه‌ای کلان بود و تا اندازه‌ای حوزه‌های مهمی همچون واردات را تحت تأثیر قرار داد که اساساً شاید کسی متوجه اتفاقی که برای دانشجویان در حال وقوع است، نشد.

بنا بر این گزارش، در روزهای گذشته، بسیاری از خوانندگان، مطالبی درباره گلایه از وضعیت عدم تخصیص ارز دانشجویی برای ما فرستادند. مشکلات بیشتر این افراد مربوط به سرگردانی و بلاتکلیفی برای دریافت ارز دانشجویی و ادامه تحصیل در خارج از کشور است.

بنا به اطلاعات موجود، تقریباً از اوایل اسفند ماه سال گذشته، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به برخی از بانک‌ها از جمله بانک ملی دستور توقف پرداخت ارز دانشجویی را صادر کرد. در این میان بسیاری از دانشجویان با محاسبه هزینه‌های خود برای ادامه تحصیل در خارج از کشور برای دریافت ارز با نرخ مرجع اقدام کرده بودند که به یکباره با یک چنین تصمیماتی روبه‌رو شدند.

از اوایل پاییز سال گذشته تا کنون نزدیک بیش از ۴۳ هزار دانشجو در سامانه وزارت علوم برای دریافت مجوز و معرفی نامه نام‌نویسی کرده‌اند و هنوز صدور معرفی نامه برای دریافت ارز دانشجویی به این افراد صورت می‌پذیرد. در حالی ‌که دانشجویان از مسیر وزارت علوم تا شعب بانک‌ها برای دریافت ارز، در پایان به بن بستی برخورد می‌کنند که دقیقاً مشخص نیست سرانجام آنچه خواهد شد.

چندی پیش و در مرداد ماه، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از طرح خانه ملت برای حذف ارز دانشجویی خبر داد و گفت: بر پایه مطالعات و بررسی‌های، به این نتیجه رسیدیم که ارز دانشجویی، جزو ارزهای غیرضروری به شمار می‌آید و باید حذف شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون دانشگاه‌های بسیار خوبی در کشور هست، گفت: لزومی ندارد که افراد برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند و از ارز دولتی استفاده کنند. با وجود این، هر کسی که تمکن مالی دارد، می‌تواند با ارز نرخ آزاد برای ادامه تحصیل به خارج از کشور برود.

وی آن زمان اشاره کرد که باید با حذف ارز دانشجویی، جلوی فرار مغز‌ها را از کشور بگیریم و به تولید علم و فن آوری در کشور رونق دهیم.

در‌‌ همان زما،ن انتقادات شدیدی درباره این طرح مجلس و نوع برخورد با تحصیل در خارج از کشور صورت گرفت، ولی در بحبوحه رخدادهایی همچون تحریم و تلاطم‌های ارزی به زودی این موضوع به فراموشی سپرده شد.

شاید از نگاه دولت و مسئولان و نمایندگان مجلس، تخصیص ارز دانشجویی در اوضاع کنونی به هیچ عنوان ضرورتی نداشته باشد. شاید در جایی که هنوز فعالان اقتصادی برای اولیه‌ترین نیازهای خود مشکل ارزی دارند، ادامه تحصیل در خارج از کشور و تخصیص ارز دانشجویی برای آن با نرخ مرجع، مسأله‌ای خنده‌دار آید؛ اما در این باره چند نکته لازم به یادآوری است:

نخست، میزان ارزی که در سال برای دانشجویان در نظر گرفته شده، با احتساب ۴۳ هزار دانشجوی متقاضی برای دریافت ارز معادل ۴۳۰ میلیون دلار در سال خواهد بود. با توجه به آنکه مسئولان همواره سخن از حجم بالای ذخایر ارزی کشور می‌کنند، این حجم کوچکی از هزینه‌های ارزی دولت در یک سال را شامل می‌شود.

دوم، ضرورت توجه تحصیل در مدارج بالا و با استانداردهای جهانی را نمی‌توان انکار کرده و زیر سؤال برد. بخش اعظمی از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور افرادی هستند که توانسته‌اند ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود را برای پذیرش در دانشگاه‌های خارج از کشور و با رتبه‌بندی‌های بالا به اثبات رسانیده و در واقع جزوی از نخبگان ایران به شمار می‌آیند.

در این شرایط، آیا سخن گفتن از اینکه این امر به معنی فرار نخبگان از کشور است، می‌تواند درست باشد؟ آیا براستی کسی از رقم دقیق افرادی که برای ادامه تحصیل به خارج رفته و دیگر هرگز به کشور بازنمی‌گردند،آگاه است؟

پرسش مهمتر اینکه آیا حتی با فرض آنکه این افراد خواهان ترک همیشگی کشور باشند،‌‌ رها کردن آنها به عنوان قشر نخبه جامعه ایرانی بدون هیچ حمایت و ضمانت مالی، چهره‌ای سیاه از نحوه برخورد ایران با نخبگان در خارج از کشور به جای نخواهد گذاشت؟ و باز هم مهمتر آن که اگر شرایط برای کار و ترقی این افراد در جامعه فراهم باشد، چرا این دست از افراد باید فکر ترک وطن را به سر بزنند؟!

حال چرا آن روی دیگر سکه را در نظر نگیریم که اگر همه این افراد یا حتی بخش کوچکی از آنان پس از ادامه تحصیل به کشور بازگردند و تخصص خود را در راستای بهبود فرهنگ، صنعت، اقتصاد و اجتماع جامعه به کار گیرند، به چه میزان برای آینده کشور سودآور خواهند بود؟

سوم آنکه بسیاری از دانشجویانی که در خارج تحصیل می‌کنند، پیش از این که به بلای حذف ارز دانشجویی مبتلا شوند، پا در این عرصه گذاشته‌اند و بیشتر در رده‌های کار‌شناسی ارشد و دکترا مشغول تحصیل بوده که با هزینه‌های بسیار نیز روبه‌رو هستند. قطع حمایت مالی از آنها به عبارتی ساقط کردنشان هم از تحصیل و هم از زندگی به شکل همزمان است.

در واقع، اقدام دولت هرچند در نگاه نخست به معنای صرفه جویی در هزینه‌هاست، معنی عمیق‌تر آن نابودی زندگی ایرانیانی است که اکنون در خارج از کشور هستند و شاید تا چندی دیگر با دستاوردهای تجربی و علمی بالا به وطن بازگردند؛ دستاوردهایی که هر کدام می‌تواند بخش مهمی از حیات آینده کشور را دچار تحول کند.

بی‌گمان، هم‌اکنون این دست افراد و خانواده‌هایشان، سرگردان و بلاتکلیف نگران وضعیت آینده هستند. دولت در طرح جدید ارزی خود راهکاری داده که هرچند با مشکلات فراوان روبه‌روست، ولی در حال اجراست و می‌توان به آسانی و با توجه به میزان هزینه ارزی که دانشجویان در یک سال تحصیلی خود در نسبت با سایر هزینه‌ها لازم دارند، راهکاری برای خروج این قشر و خانواده‌هایشان از این بلاتکلیفی و سردرگمی و نجات آینده آن‌ها ارائه کرد؛ نجات آینده قشری که به رغم ظرفیت‌ها و توانایی‌های فراوان برای ایجاد تحول و ترقی در کشور، اغلب کمتر از حد انصاف مورد توجه واقع می‌شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۳۵
انتشار یافته: ۳۷
مگه این موضوع واسه هیچ کس اهمیتی داره که تو غربت چی به سرشون میاد؟ یا برنامه زندگیشون که بهم می ریزه کی توجه می کنه؟ واقعا هر چی سرمون میاد لیاقتمونه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
مگه کسی مجبورشون کرده برن تو غربت . تابناک بد بخت دیکتاتور چرا فقط نظر های مخالف رو میزاری بیچاره آزادی بیان تو هم مثل سگ های یانکیه نه بیشتر من و خیلی های دیگه راضی نیستیم ارز دولتی بدن برای عشق و حال بچه پول دار های بی ریشه تو دبی مالزی انگلیس ... به بهانه درس خواندن .
از درج مطلب و انتقال نگرانی خانواده ها متشکرم واقعا نگران آینده فرزندم هستم که در رشته مهمی تحصیلات عالی خود را می گذراند و قادر نیستم هزینه های اورا تامین کنم حداقل برای تحصیلات تکمیلی و دکترا استثنا قایل شوید
با تشکر از تابناک به خاطر درج این خبر که واقعا دغدغه بسیاری از دانشجویان خارج کشور است .
خیلی ممنون که لااقل یکی به فکر ما بود!!!

به خدا زندگی خیلی از ماها از این رو به اون رو میشه اگه ارز دانشجویی قطع بشه.

حتی اگه فقط 10% دانشجوهایی که ارز میگیرند هم برگردند، دانش و تجربه ای که باخودشون میارند خیلی بیشتر از ارز دانشجویی که به اون 90% دیگه داده شده ارزش داره.
مسئولین بانک مرکزی مدام اعلام می کنند که ذخایر ارزی کشور در بالاترین سطح قرار دارد. پس چرا اندکی از این ارز را وارد بازار نمی کنند تا قیمت ارز کاهش یابد؟!!!!!!!
با سلام
به نظرم بهترین راه برای مقابله با شرایط اقتصادی کنونی و وضعیتی که برای ارز وطلا بوجود امده آن است که سیستم بانکی وارد کار شده و با افتتاح حساب ارزی و طلا برای مردم نقدینگی و طلای موجود در دست مردم را با پرداخت سودی مناسب جذب نماید.
من یه دانشجو

به خدا برم خودم رو دار بزنم بهتره تا اینکه این وضع رو ببینم

بابا این ارز حتی دوران جنگ هم حذف نشد، شماها چه جوری این تصمیم رو گرفتید!!!!!!!!!!!!!
بیش از 500 دانشجو ایرانی در مقاطع فوق لیسانس به بالا در دانشگاه لوند سوئد در حال تحصیل هستند که یکی از بهترین دانشگاه های دنیا بشمار میرود. جدیدا بعضی از بانک های سوئد خدمات بانکی خود را به دانشجویان ایرانی قطع کردند که مشکلات زیادی را ایجاد کرد تا جائی که رئیس دانشگاه(لوند) به تظلم خواهی دانشجویان در مقابل بانک پرداخت. حالا با این مشکلات فراوان آیا بنظر شما این دانشجویان میتوانند بدون ارز دانشجوئی دوام بیاورند؟؟ حضرات کمی انصاف داشته باشید !!!
من اگر نتونم ترم بعد ارز دانشجویی بگیرم، نمی تونم از عهده مخارج تحصیلم بر بیام. مطمئن باشید در این حالت به هیچ وجه به ایران بر نمی گردم. نیازی نمی بینم برگردم به کشوری خدمت کنم که وسط راه تحصیل، تو مملکت غریب اینجوری زیر پامو خالی کرد. اینجا بدونید هیج دانشجویی رو واسه نداشتن خرج زندگی دیپورت نمیکنن. فقط استانداردهای زندگیش میاد پایین و باید با سر افکندگی زندگی کنه یا بره کار کنه و از کیفیت تحصیلش کم بشه.
علیرغم تمام اقدامات نسنجیده ای که این دولت تا الان داشته، امیدوارم حداقل در این مورد بیشتر تامل کنند.
تابناک ممنون که درد دل این قشر کم در آمد رو مطرح کردی. من در کشوری مثل ژاپن برای تحصیل علم و بازگشت به کشور عزیزم در حال تلاش هستم. کشوری که گرانترین کشور دنیاست. اگر ارز دانشجویی به من ندهند مجبورم درسم که تقریبا به نصفه راه رسیده رو رها کنم. جدای از هزینه هایی که قبلا کرده ام. واقعا از نظر روحی ضربه شدیدی خواهم خورد. مگر بار مالی کل دانشجویان خارجی چقدر هست که دولت این حق مسلم رو از اونا بگیره؟!
ایا دانشجویان بسیار زیادی که در کشورهایی همچون مالزی، هندوستان، اکراین، قبرس، فیلیپین و .... درس میخوانند بایستی برای انجام کارهای خود دلار 1226 تومانی بگیرند ولی دانشجویان دانشگاه تهران، صنعتی شریف، علم و صنعت و ... که از اغلب دانشگاههای این کشورها بهتر هستند بایستی بسیاری از اقلام مورد نیاز خود را با دلار بالای 2500 تومان خریداری کند!!!؟؟
بسیارند که در چنین شرایطی مشکل معیشت روزمره دارند. حالا شما خبر عزیزانی را می زنید که بیرون از مملکت درس می خوانند؟؟؟!!
اولویت در گرانی است ....
در ضمن آنهایی که بیرون از مملکت درس می خوانند معمولا آنهایی هستند که دستشان به دهانشان می رسد. حالا یه کم سخت تر!!!
درد دل ما خانواده هاي كم ادعا را مطرح كرديد،ولي ايا گوش شنوايي يافت مي شود.
تابناک ممنونیم
به خدا خسته ام. فقط میخوام بمیرم. بعد از یک سال جون کندن، زبان خوندن، پروپوزال آماده کردن، پذیرش گرفتن باید ریال بدم دلار 3000 تومنی بخرم!!!!!! به خدا هر روزم شده لعنت کردن..
با تشکر از تابناک . کسانی هستن به فکر دانشجویان هست
اون مغز ها اگه تو ایران بمونن با این سیستم آموزسی به هیچ جا نمی رسن بعد از تحصیلاتشونم اینجا کاری ندارن انجام بدن که بتونن با هاش آسون زندگی کنن وقتی همه چیز مال عده ی خیلی کوچکی هست و به اونها چیزی نمی رسه.
ممنون تابناک عزیز
امیدوارم این موضوع حل بشه اگر نه جامعه عظیمی از دانشجویان در خارج از ایران بدبخت خواهند شد.
کاش بدونند که با قطع ارز ، چه به روز خانواده های دانشجویان میاد! ممنون تابناک که داری منعکس می کنی نگرانی های دانشجویان و خانواده ها را. ما منتظر تجدید نظر مسئولین هستیم.
سلام دوست عزیز من ودوستانمون ترم آخر هستیم نه میتونیم ول کنیم بیایم نه میتونیم بمونیم تو رو خدا به فکر باشید بابا نخواستیم ارز دولتی فقط نرخ دلار برگردونید به حالت قبل ما اینجا هرچه قدر پرداخت میکردیم الان 3برابر شده بابا یکی بداد برسه...
با سلام و تشکر
تابناک سخن گفتن از مظلومیت قشری که به گواه خیلی ها تنها از روی اجبار رنج دوری از عزیزان و مملکت را به جان خریده اند تا بلکه در فردای کشور به هر نحوی سهم سازنده ای داشت باشند، کار ساده ای نیست. هان قشری که تمام ریشه ها را در مملکت گذاشته و آمده اند. آیا این قشر بدون ریشه های خود می توانند به حیات خود ادامه دهند؟ از تمام مسوولان زیربط درخواست دارم بدانند این شرایط نابسامان ارز چه بحرانی برای این دسته به بار آورده است. آیا حمایت ناچیز از آینده سازان میهن سخن گزافی است؟ ای بسا در صورت قطع امیدشان گرفتار مصائب بسیار گردند. ساعت 4 صبح از آمریکا دانشجویی پر از دغدغه که زندگی و امید خود را به دستورالعمل های نهادهایی دوخته است که شاید دم از خیرخواهی می زنند اما تصمیمات نسنجیده شان منجر به نابودی پتانسیل پیشرفت و توسعه آتی کشور گردد.
با سلام و عرض تشکر از اطلاع رسانی و پشتیبانی مسولان محترم. خبر گزاری تابناک
اینجانب سید مهدی هاشمی نیز به عنوان عضو کوچکی از دانشجویان مقیم در خارج از کشور از مسولان محترم درخواست رسیدگی و انشااله حل مشکلات بوجود امده در رابطه با ارز دانشجویی را داشته و همچنین از زحمات انها در این سالها تشکر و قدر دانی به عمل می آورم
با تشکر
سید مهدی هاشمی
تافل پارسال 200 هزار تومان بود دیروز صبح سنجش ووچر می فروخت 550 هزار تومان، بعد از ظهر 570 هزار تومان. امروز هم که دیگه نمی فروشه
میخاستم بدونم اونایی که رفتن خاج ودرس خوندن چه گلی برسرکشورزدن.......
سلام لازمه به عرض برسونم پسر من در مجارستان سال چهارم پزشکی در دانشگاه مورد تایید وزارت بهدشت با معدل بسیار خوب شاغل به تحصیله.اگر بیاد ایران حداقل یکسال و نیم عقب میمونه .هم به لحاظ تطبیق واحد وهم امتحان سراسری علوم پایه که تا این امتحان را نگذرونه نمیتونه واحدهای تخصصی را انتخاب کنه. از پس مخارخش هم با دلار آزاد بر نمیام.چرا حداقل تصمیماتشون را عطف به ما سبق میکنند؟و همه رشته ها را با یک چشم نگاه میکنند؟
با تشکر از سایت تابناک که صدای ما شده اید، من دانشجوی ایرانی در آلمان هستم، تمام برنامه هایم به هم خورده است
به نظر بنده به عنوان یکی از این دانشجوهای بلاتکلیف ، قطع ارز دانشجویی نه تنها با عث جلوگیری از فرار مغزها نمیشه بلکه باعث جذب دانشجویان قوی در شرکتها و احتمالا تعهدات چندین ساله آنها شده است. و این یعنی خداحافظی با مغزها و نه فرار مغزها.
ممنون از شما. چند روز هست که خواب و خوراک ندارم. بعد ۲ سال وسط تحصیل دارن ارز ما رو قطع می کنن. واقعا سنگینی درس ها از یه طرف و از طرف دیگه مشکلات مالی اینجا به ما خیلی فشار آورده.
دلیل اینکه قشر تحصیل کرده کمتر به ایران بر می گرده فقط این هست که پتانسیل کافی برای کار این دسته در ایران وجود نداره. به عنوان یه دانشجو اگر بتونم یه کار تو کشور خودم پیدا کنم که حتی حقوقش پایین تر باشه حتما به کشورم بعد تحصیل بر می گردم. حتی اگر بر نگردم من یه ایرانی هستم و در بدترین مواقع نگران کشورم هستم و در وقت کمک اولین نفر هستم که به کشورم کمک می کنم.
ممنون از این اطلاع رسانی به موقع و کاملتون. ممنون
ممنون از تاباک عزیز
ممنون
آخه کسی که واسه گرفتن کارشناسی عمران رفته خارج چرابایددلارارزان بگیره....
توکشورخودمون این همه دانشگاه ...
مطمئن باشید واسه کاری دیگه رفته
به دانشجوياني كه از دانشگاه هاي خارجي فاند نگرفته اند بايد كمك شود.
در ضمن كاش ارز كلاً ارزون بود و هيچ كدوم از اين مشكلات پديد نمي آمد. كاش وضعمون مثل پارسال همين موقعها بود!!!!!!!
سلام بر شما

بسیاری از ما با خانواده های خود در خارج از کشور تحصیل می کنیم و شرایط خوبی نداریم از مسئولان می خواهیم تجدید نظر کنند
با عرض سلام وخسته نباشید.
تو‌را‌ به‌ خدا‌ نظرات‌ ما‌ دانشجویان‌ بی‌ پناه‌ را‌به‌ مسئولین‌ منعکس‌ فرمائید.
من‌ دانشجوی‌ سال‌ دوم‌ دکترا‌ در‌کشور‌اکراین‌ میباشم.آخه‌ تو‌را‌به‌خدا‌خودتان‌ قضاوت‌ کنید ٫چطور‌میشود‌ که‌ ارز‌دانشجویی‌ برای‌دانشجویان‌تحصیلات‌ تکمیلی‌و‌دکترا‌قطع‌شود؟مگر‌ ظرفیت‌ دکتر ا‌در‌کشور‌ ما‌در‌رشته‌ هوا‌و‌فضا‌ سالیانه‌ چقدر‌است؟من چطور میتوانم با دلار۲۷۰۰ تومان(البته فعلا) ٫از پس هزینه های ثبت نام٫چاپ مقالات علمی٫رفتن به کنفرانسهای بین المللی وتحقیقات ٫ برآیم؟ اکثر ما دانشجویان٫پس از اتمام تحصیلات درصدد برگشت به‌مملکت‌عزیزمان و خدمت میباشیم.آنوقت‌چطورمیشود‌در‌نهایت‌بیرحمی‌امید‌ این‌دانشجویان‌ را‌که‌ سرمایه‌ مملکت‌ هستند ٫ قطع‌کرد؟ خودتان‌ را‌یک‌لحظه‌ جای‌ ما‌ بگذارید‌ و‌ منصفانه‌ عمل‌ کنید.امید‌ ما‌ بعد‌ از‌ خدا‌شما‌ هستید٬ به‌دادمان‌ برسید.
سلام
این موضوع برای دانشجویان بورسیه وزارت علوم که روند طولانی پذیرش در بورس وزارت علوم،آزمون زبان، اخذ پذیرش از دانشگاههای خارجی، دریافت ویزا، سپردن وثیقه را با سختی های زیادی گذرانده اند نیز صادق می باشد.
این دسته از دانشجویان تاکنون متحمل هزینه های مادی و معنوی (گذاشتن بیش از 1 سال وقت) بسیاری گشته اند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل