بازدید 2680
دستغیب خواستار پایبندی به قانون در مراحل ساخت فیلم‌ها شد

وزارت‌ارشاد‎با‎کدام‎منبع‌مالی‌اقدام‎به‎خرید‎فیلمهای‎توقیفی‎می‌کند؟

کد خبر: ۲۷۴۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۱ 22 September 2012
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم با طرح این پرسش که " وزارت ارشاد باید پاسخگو باشد از چه منبع مالی اقدام به خرید فیلمهای توقیفی می‌کند" خواستار استفاده از روش‌های دیگری برای جلوگیری از متضرر شدن اقتصادی فیلمسازان شد.

احمدرضا دستغیب در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت درباره اقدام سازمان امور سینمایی برای خرید فیلم‌های توقیفی گفت: اگر در صدور مجوز فیلمنامه، دقت لازم صورت بگیرد و کارگردان و تهیه کننده نیز از سناریویی که در نظر گرفته شده، عدول نکنند و ضوابط رعایت شود، شاهد صادر نشدن مجوز اکران عمومی برای فیلم‌های تولیدی نخواهیم بود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پایبندی به قانون، افزود: هم سازندگان و تولیدکنندگان فیلم و هم ناظران در مراحل مختلف، باید پایبند به قانون باشند و البته نظارت در مبدا و در مسیر تولید، راهگشاتر و موثرتر از نظارت پایانی خواهد بود و دیگر دغدغه برای اکران فیلم از سوی مسئولان و تولیدکنندگان وجود نخواهد داشت.

خرید فیلم‌های توقیفی، ‌بدعتی نادرست

وی ادامه داد: اگر فیلمی بر اساس ضوابط تعریف‌شده، مجوز نمایش عمومی و صلاحیت اکران ندارد، کار درستی نیست که از منابع عمومی دولت و بیت المال برای خرید آن هزینه کنیم، زیرا پیگیری چنین روندی موجب خواهد شد، سایر فیلمسازان هم حساسیتی در مورد رعایت ضوابط در اثر تولیدی خود نداشته باشند.

رییس فراکسیون جوانان مجلس چنین سیاستی را منجر به بی‌قانونی دانست و تصریح کرد: باید معیار و ملاک خود را قانون قرار دهیم و همه تابع قانون باشند؛ بنابراین،استثنا قائل شدن موجب بی‌اثر شدن برخی مراجع نظارتی تعریف شده در مسیر فیلم سازی، تولید و اکران خواهد شد.

نماینده اصولگرای مجلس نهم چنین اقدامی به بهانه جلوگیری از متضرر شدن تهیه‌کنندگان را نادرست خواند و توضیح داد: فیلمسازان باید با ضوابط آشنا باشند و قانون را رعایت کنند؛ اینکه تهیه‌کننده‌ای هزینه کرده و متضرر شده است، توجیه خوبی برای استثنا قائل شدن نیست.

حمایت از آثار فاخر،‌ سیاستی بهتر از خرید فیلم‌های توقیفی

دستغیب ادامه داد: می‌توان از روشهای دیگر همچون در اختیار گذاشتن تسهیلات ارزان قیمت برای کمک به چنین فیلمسازانی استفاده کرد و مانعی وجود ندارد، ولی اینکه مسئولان بگویند، فیلم را به دلیل آنکه پروانه نمایش نگرفته، خریداری می‌کنند، توجیه ندارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم یادآور شد: وزارت ارشاد باید در این مورد پاسخگو باشد که از چه محلی اقدام به خرید این فیلمها می‌کند؛ اگر این وزارت‌خانه منابعی دارد، باید آنها را صرف حمایت از تولیدات فاخری کند که هم تاثیر فرهنگی و اجتماعی مثبت و موثر در جامعه دارند و هم مشکلی برای اکران عمومی آنها وجود ندارد.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: حمایت از تهیه کنندگان و کارگردانان جوان برای تولید آثار فاخر فرهنگی و ملی در اولویت قرار دارد و نتیجه موثرتری خواهد داشت تا خرید فیلم‌هایی که به دلیل رعایت نکردن ضوابط، مجوز اکران دریافت نکرده‌اند.

اخیرا رییس سازمان سینمایی کشور اعلام کرده است با خریدن حقوق مادی فیلم‌های توقیفی، ضمن جلوگیری از متضرر شدن تولیدکنندگان از لحاظ اقتصادی، آنها را برای اهالی رسانه نمایش  میدهد "تا برای آن‌ها از مکان‌های دیگر فضاسازی نشود."
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها