بازدید 4030

مولانا به جغرافياي خاصي تعلق ندارد

كريم زماني
کد خبر: ۲۷۳۵۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۸ 20 September 2012
کريم زماني، دوره آموزشي «شرح غزليات شمس» را در 10 جلسه در مرکز فرهنگي «شهرکتاب» برگزار خواهد کرد. به انگيزه شروع اين دوره، سايت اين مرکز گفت وگوي کوتاهي با او کرده است.
    
برنامه شما در اين دوره بر چه اساسي است؟
  
شرح چند غزل با بهره گيري از زبان ناطق خود متن، يعني تفسير متن با متن در چارچوب رمزگشايي از نمادهاي جاري در متن و اين شيوه ظاهرا مطمئن ترين شيوه هاست، چرا که به خيالبافي و سخنان «من درآوردي» مجالي نمي دهد. البته اين کار زحمت نيز دارد و ممارست مدام با متن را مي طلبد.
    
قصد داريد بيشتر بر کدام مفاهيم غزليات تکيه کنيد؟

بر کليت معنايي هر غزل تکيه داريم. چون اکثر غزليات مولانا برخلاف غزليات ديگران، وحدت موضوعي دارد، مانند طوماري است که گشودن مي گيرد و گسترش مي يابد يا همچون بذري است که شکافته و شکفته مي شود، جوانه مي زند، نهال مي شود و سرانجام به درختي تناور و سايه مند بدل مي شود.
    
تکيه شما بيشتر بر کدام غزليات است؟
   
از آن رو که بيشترين غزل هاي مولانا حکايت شور و شيدايي و حماسه روحاني است، طبعا گزينش ما نيز از ميان همين غزليات خواهد بود.
    
آيا براي شرکت در کلاس ها به پيش زمينه خاصي نياز است؟
   
هرگز! بلکه صرفا علاقه مندي کفايت مي کند، هرچند که داشتن زمينه قبلي بهتر است.

در جايي گفته ايد که غزليات حديث نفس مولوي است، اگر چنين است چرا مي تواند براي نسل امروز و با دغدغه هاي امروزي مفيد باشد؟

   
ويژگي خاص مولانا رهايي از کمند زمين و زمان است. نه به جغرافياي خاصي منحصر است و نه به تاريخ خاصي. پيام او براي کل بشر هميشه تازه و سربلند است و از آن رو که بر جميع ساحات وجودي انسان آگاهي کامل دارد، حديث نفس او نيز راهنماي معرفتي و عملي انسان امروز است. غزليات مولانا تجلي گاه معنويت و دين ورزي عاري از تعصبات ويرانگر و طريقت صلح با کل و نوع دوستي و تکثرگرايي است و اينهاست دغدغه هاي آرمانشهري انسان امروز.

منبع: شرق
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی