بازدید 2447

مالكي: خواهان توقف خشونت‌ در سوريه هستیم

کد خبر: ۲۶۹۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۰ 30 August 2012
نخست‌وزير عراق اظهار كرد: از جنبش عدم تعهد مي‌خواهيم تا با همكاري سازمان ملل متحد، موضع واحدي را براي حل مشكل سوريه در پيش بگيرند.

به گزارش ايسنا، نوري‌المالكي عصر امروز در سخناني در جلسه سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد با تشكر از دولت و ملت ايران به خاطر ميزباني اين اجلاس و همچنين تبريك به محمود احمدي‌نژاد به عنوان رياست شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد، از مصر نيز به دليل نقش‌آفريني در دوره رياست قبلي‌اش در اين جنبش قدرداني كرد و گفت: كشورهاي ما به دنبال پيشرفت و امنيت هستند.

وي با بيان اينكه "عراق از موسسان جنبش عدم تعهد است"، افزود: فكر مي‌كنم در اين نشست بتوانيم مواضع خود را در مورد شرايط حساسي كه با آن مواجهيم و همچنين تحولات منطقه عربي بيان كنيم و مورد بررسي قرار بدهيم. ما بدنبال تحقق اهدافمان و موفقيت اين اجلاس و دستيابي به دموكراسي و عدالت هستيم. اميدواريم اين اجلاس به حل بحران‌هاي منطقه كه امنيت و ثبات را تهديد مي‌كند، بپردازد و موجب تقويت روابط اقتصادي و همچنين مصوبات برزيل و قطعنامه‌هاي سازمان ملل درباره اهداف هزاره سوم توسعه و احترام به حقوق بشر شود.

نوري‌المالكي با تاكيد بر اينكه "مسئوليت كشورهاي عضو جنبش در اين مرحله زماني حساس اين است كه به ساير كشورهايي كه هنوز از زير چتر استعمار خارج نشدند، كمك كند تا از زير چتر استعمار خارج شوند"، گفت: تحقق اهداف اين جنبش تنها بر اساس همبستگي، همكاري و اراده اعضا است و ايمان داريم كه اين جنبش مي‌تواند قطبي باشد در ميان جريان‌هاي درگير با يكديگر.

نخست‌وزير عراق اضافه كرد: جنبش عدم تعهد بايد بر اساس روند جديد در جهان اهداف خود و همچنين خواسته‌هاي ملت خود را محقق كند. اين جنبش مخالفتي با تغيير ساختارش نداشته و در اين راستا تلاش مي‌كند.

وي با اشاره به تحولات ايجاد شده در منطقه تصريح كرد: از زماني كه تونس، مصر و ليبي براي تحقق آزادي وارد عمل شدند، گرايش به سوي وطن، خواسته ملت‌هاي به پا خواسته است تا در سايه كرامت و آزادي و حفظ وحدت عمل كنند. حكومت‌هاي اين كشورها بايد به روشي عمل كنند كه همگام با ملت‌هايشان باشند.

نخست‌وزير عراق با اشاره به بحران سوريه گفت: اميدواريم ملت سوريه بتواند رژيم دموكراسي بر اساس حقوق بشر و قانون را شكل بدهد و در اين زمينه موفق باشد و آرزوهاي آنها مطابق خواسته‌هاي به‌حقشان باشد.

مالكي با تاكيد بر مخالفت با هرگونه خشونت در سوريه افزود: استفاده از خشونت، تجاوزي به حركت‌هاي تمدن‌ساز در منطقه است و با ميراث تاريخي اين كشور (سوريه) منافات دارد. نظام و مخالفان (در سوريه) نبايد وارد درگيري مسلحانه شوند و طرف‌هايي كه به دنبال آن هستند كه اختلافات داخلي در اين كشور جنبه مسلحانه پيدا كند، جلوگيري كنيم. دشمنان به دنبال اين هستند كه بين دولت و مخالفان،‌ اختلاف ايجاد كنند.

وي با تاكيد بر اينكه "موضوع عراق در قبال سوريه همان چيزي است كه در اجلاس سران كشورهاي عربي مطرح شد"، گفت: موضع ما تغيير نمي‌كند و معتقديم كه بحران سوريه بايد به روش مسالمت‌آميز و خواهان توقف خشونت‌ها هستيم. همچنين از طرفين درگير مي‌خواهيم تا با انجام مذاكره خونريزي‌ها پايان دهند و زمينه‌اي براي دخالت خارجي‌ها فراهم نكنند، چراكه در اين صورت عراق هم با اين تهديد (دخالت خارجي‌ها) مواجه خواهد بود.

نخست‌وزير عراق ادامه داد: از كشورهاي جنبش عدم تعهد مي‌خواهيم تا با همكاري سازمان ملل، موضع واحدي براي حل مساله سوريه در پيش بگيرند چراكه ادامه درگيري‌ها راه به جايي نمي‌برد. دولت عراق در اتحاديه عرب حمايت كامل از طرح كوفي‌عنان اعلام كرد و عراق بر اين موضع است كه اخضر ابراهيمي بتواند ادامه‌دهنده ماموريت عنان و موفق باشد. همچنين معتقديم كه جنبش عدم تعهد بايد نقش خود را از طريق كشورهاي عضو براي يافتن راه‌حل مسالمت‌آميز در قبال مساله سوريه فعال كند.

وي خاطرنشان كرد: احساس مي‌كنيم بايد با پديده‌هاي منفي مقابله كرد، چراكه برخي كشورهاي ذي‌ربط برخوردهاي لازم را انجام نمي‌دهند و نسبت به مداخلات خارجي حساسيت لازم را ندارند، در نتيحه همه كشورها بايد راهي بيابند تا از سيستم تك‌حزبي رهايي يابند. خشونت‌ها باعث افزايش بحران‌ها، نه تنها در سوريه بلكه در ساير كشورها خواهد شد.

مالكي با تاكيد بر برخورد جنبش عدم تعهد با مساله تروريسم و طايفه‌گرايي گفت: مواضعي كه برخواسته از ديدگاه‌هاي طايفه‌اي است بايد به كنار گذاشته شود. كشورها و ملت‌هاي ما با بمب طايفه‌اي و قومي مواجه خواهند بود و اگر چاره‌اي نينديشيم اين بمب منفجر خواهد شد.

وي افزود: عراق گام‌هاي مهمي را در تثبيت دموكراسي و چندجانبه‌گرايي بر اساس صلح و ثبات برداشته است و قانون اساسي عراق مطالبات مردم را مدنظر قرار داده و حمايت از حقوق اقليت‌ها، مشاركت زنان و ساير مسائل را مدنظر قرار داده است.

نخست‌وزير عراق با بيان اينكه "عراقي‌ها توانستند در مقابله با پديده تروريسم و فتنه‌انگيزي‌هاي طايفه‌اي پيروز شوند"، گفت: عراقي‌ها توانستند همچنين حاكميت ملي‌شان را باز پس بگيرند و اين دستاورد بزرگي است و اين دستاوردي بزرگ و تثبيت دموكراسي است.

وي ادامه داد: تجربه سخت ما و رنج‌هايي كه در اين باره داشتيم اين بود كه تروريست‌ها را سر جاي خود نشانديم اما نسبت به پديده طايفه‌گرايي و گروه‌هاي مسلح و تروريستي، نگران هستيم. ما هرگونه دخالت در امور داخلي كشورمان را رد مي‌كنيم و با انديشه سلفي كه القاعده آن را رواج مي‌دهد، مخالفيم و اين مساله را بالاترين خطر براي آينده كشور مي‌دانيم.

مالكي با اشاره به اينكه "تجربيات نظام سابق عراق تحت شعارهاي دروغ اين نظام، خسارات مالي را به ايران و كويت وارد كرد"، تصريح كرد: ما بايد از تجربيات گذشته پند بگيريم و نگذاريم جريان‌هاي وابسته به رژيم‌هاي ديكتاتوري، فرصت را به دست بگيرند تا نقشه‌هايشان را عملي كنند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود بر حمايت كشورش از ملت فلسطين تاكيد كرد و افزود: ما حمايت خود را از مبارزات ملت فلسطين اعلام كرده‌ايم و تجاوزات رژيم صهيونيستي را محكوم مي‌كنيم. تجاوزات رژيم صهيونيستي به سرزمين‌هاي فلسطيني، ادامه شهرك‌سازي و... را محكوم مي‌كنيم و معتقديم صلح عادلانه تنها در سايه پايان اشغالگري اسرائيل از سرزمين‌هاي اشغالي و دستيابي به راه‌حلي براي پناهندگان از جمله حق بازگشت آنها امكانپذير است.

نوري‌المالكي ادامه داد: ما با برقراري دولت مستقل فلسطيني با پايتختي قدس شرقي مخالفيم و توصيه برادرانه ما به برادران فلسطيني اين است كه آشتي ملي و حل عادلانه مساله فلسطين ادامه دهند تا ظرفيت تحقق آشتي ملي محقق شود.

وي با اشاره به اينكه "جهان به اين اجلاس چشم دوخته است تا سران بتوانند با بحران‌هاي خطرناك مقابله كنند و حقوق ملت‌ها را در چارچوب منشور حقوق سازمان ملل محقق سازند"، افزود: ما بايد درباره استفاده از انرژي صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي تصميمات لازم را اتخاذ كنيم. همچنين ما بر ضرورت عاري‌سازي خاورميانه از صلاح‌هاي كشتار جمعي تاكيد مي‌كنيم و معتقديم كه اين مساله نيازمند برداشتن گام‌هاي عملي است. سلاح‌هاي كشتار جمعي مانعي است عليه منافع ملت‌هاي منطقه و اسرائيل هنوز با وجود قطعنامه‌هاي بين‌المللي براي حفظ و امنيت ثبات منطقه با آن مخالفت مي‌كند.

نخست‌وزير عراق در پايان ابراز اميدواري كرد كه ايران بتواند در طول رياست سه ساله‌اش بر جنبش عدم تعهد گام‌هاي مهمي را براي پيشرفت كشورهاي عضو فراهم كند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار