بازدید 16592

درخواست بان‌كي‌مون از ایران

از ایران خواهش می‌کنم با همکاری با گروه ۱+۵ بتواند راه دیپلماتیکی پیدا کند. خواهش می‌کنم که همه طرفین تهدید‌آمیز صحبت نکنند، زیرا خشونت به خشونت دیگری می‌انجامد و به زودی به خونریزی‌ها منجر می‌شود و زمان این است که همه رهبران از صدای خود استفاده کنند تا تشنج‌ها را کمتر کنند، به جای اینکه به آن بیفزایند. باید خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی داشته باشیم.
کد خبر: ۲۶۹۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۵ 30 August 2012
دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: آن‌ها که به طرفین درگیری در سوریه سلاح می‌دهند،، در حال آغاز یک فاجعه هستند.

به گزارش «تابناک» بان‌کی‌مون در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران، با تقدیر از میزبانی ایران برای برگزاری این اجلاس، از رییس‌جمهور مصر نیز که کشورش ریاست این جنبش را طی سه سال گذشته بر عهده داشت، تشکر کرد.

وی با بیان اینکه «سازمان ملل حاضر است به حل همه مسائل، مشکلات و جنگ‌ها در دنیا کمک کند»، افزود: ماه پیش از کرواسی دیدار کردم؛ زمانی که قرار شد جنبش عدم تعهد شکل گیرد، بنیانگذاران این جنبش با یکدیگر در آنجا ملاقات کردند تا این جنبش را بنیانگذاری کنند. آن‌ها گفتند ما نمی‌توانیم صلح داشته باشیم، مگر اینکه با یکدیگر همکاری داشته باشیم و آن زمان مسأله آزادی از استعمار بود اما آزادی امروز معنای دیگری هم دارد.

بان‌کی‌مون توضیح داد: امروز می‌بینیم که آرزوی آزادی برای مشارکت در امور و داشتن حق تعیین سرنوشت خود را داریم. از زمان آخرین اجلاس سران، این نقش در دنیا مورد توجه قرار داشته است. مصر، تونس، لیبی و یمن تحولاتی داشته‌اند و امروز بهار عربی در واقع صادر شده است و این به دلیل حمله نظامی خارجی نبود بلکه از داخل ملت‌ها سرچشمه گرفت؛ ملت‌هایی که برخاستند تا آینده و زندگی بهتری داشته باشند و ارزش‌های جهانی و بین‌المللی را به وجود آورند و این آغاز جدیدی را به همراه داشت اما اکنون شاهد فشارهایی هستیم.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: می‌خواهم همه را ترغیب کنم که به صدای ملت‌های خود گوش دهند و به خواسته‌های آن‌ها توجه کنند و عدالت، کرامت و حقوق بشر را در نظر بگیرند.

بان‌کی‌مون یادآور شد: جنبش عدم تعهد، دو سوم کشورهای سازمان ملل را در خود جای داده است و همچنین در نیروهای حافظ صلح هم حضور گسترده‌ای دارد که از وجود آن‌ها تشکر می‌کنم. ما باید با یکدیگر مشارکت کنیم زیرا تنوع ملت‌های گوناگون وجود دارد که همه یک هدف را دارند. من شما را ترغیب می‌کنم که به هم بپیوندید و اصولی که در منشور سازمان ملل وجود دارد و اصول حقوق بشر به ویژه آزادی اعتقادات و بیان را گرامی بدارید. این جبهه دیگری است که باید با آن بجنگیم.

وی با بیان اینکه «سازمان ملل باید همگام با تغییرات جلو رود و ممکن است ما مجبور باشیم باورهای خود را تغییر دهیم»، اظهار کرد: قدرت‌های نظامی در حال حاضر فشارهای زیادی به ملل می‌آورند و تغییرات آب و هوایی نیز خطر بسیار بزرگی است. زنان هنوز حقوق مساوی با مردان ندارند و برخی از کشورهای عضو «نم» جوان هستند و باید کمک کنیم که این جوانان با همکاری مشکلات را رفع کنند. اما متأسفانه منازعات باعث از بین رفتن گفت‌وگو شده است. برای نمونه، من در مورد مسائل سودان و سودان جنوبی نگران هستم که نتوانسته‌اند مرزهای نهایی خود را مشخص کنند و به خونریزی پایان دهند. در کنگو نیز این وضعیت وجود دارد.

بان‌کی‌مون با انتقاد از رواج خشونت جنسی در برخی کشور‌ها گفت: خشونت‌های جنسی بسیار موجب نگرانی است و ناآرامی‌های مالی نیز وجود دارد که ممکن است تاثیرات بسیار مهمی بگذارد. البته اتحادیه آفریقا را تحسین می‌کنم که از قانون اساسی کشورهای مستقل حمایت می‌کند. خواهش می‌کنم که همه بتوانند در چهارچوب منشور سازمان ملل راه‌حل‌های مسالمت‌آمیزی برای نزاع‌ها پیدا کنند.

وی تأکید کرد: ‌ باید از برخورد‌ها جلوگیری و از منازعات پیشگیری کنیم. از این تریبون تکرار می‌کنم که با هرگونه تهدیدی از جانب یک کشور برای از بین بردن کشور دیگر مخالفت می‌کنم. این کار نه تنها اشتباه است بلکه باعث تضعیف اصولی می‌شود که ما به آن معتقد هستیم. امروزه نم و سازمان ملل با چالش‌های بسیار بزرگی در پاسخ دادن به نیازهای مردم روبرو هستند.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد:‌ دو راه برای این چالش‌ها وجود دارد؛ یکی پیشگیری و دیگری پایداری تا بتوانیم با چالش‌ها به طور پایدار روبه‌رو شویم. ما حمایت شما و ظرفیت سازمان ملل را در پاسخگویی به موقع بالا‌تر می‌بریم اما این پیشگیری باید در خود کشور‌ها باشد. باید به حقوق ملت‌ها احترام گذاشت تا مشارکت تقویت شود و حاکمیت قانون را تضعیف کنیم.

بان‌کی‌مون با اشاره به مسأله سوریه، خاطرنشان کرد: بحران در سوریه با تظاهرات مسالمت‌آمیز آغاز شد اما سرکوب شد و هم‌اکنون با خطر جنگ داخلی درازمدت روبه‌رو هستیم که ممکن است بنای فرهنگی سوریه را به خطر اندازد. آن‌ها که به هر کدام از طرفین سلاح می‌دهند، فاجعه‌ای را در حال آغاز کردن هستند. ما نمی‌توانیم با کشتن بیش از هجده هزار نفر این مسأله را حل کنیم. با بمب نمی‌شود صلح ایجاد کرد و من همه طرفین را ترغیب می‌کنم که خشونت را پایان دهند و دولت سوریه این مسئولیت مهم را دارد که با شنیدن صدای ملت خود به خشونت‌ها پایان دهد. آقای الابراهیمی هم باید مورد حمایت جامعه بین‌الملل قرار گیرد و تمام آنهایی که در این مسأله موثر هستند و نفوذ دارند باید سعی کنند که با همکاری با هم به خشونت‌ها پایان دهند.

وی ادامه داد: گسترش سلاح‌های هسته‌ای بزرگ‌ترین تهدید برای ماست و نم این فرصت را به ایران می‌دهد که نشان دهد، می‌تواند جامعه بین‌الملل نقش بسیار سازنده‌ای داشته باشد و ایران باید در برنامه اتمی خود بسیار مسئولانه عمل کند و این نگرانی‌ها در واقع در قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت ذکر شده است که خواستار شفافیت و همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده‌اند. برای حفظ صلح و امنیت در منطقه و دنیا از دولت ایران تقاضا می‌کنم که اقدامات لازم را برای ایجاد اعتماد انجام دهد و نشان دهد که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و این باید از طریق همکاری با آژانس و رعایت کردن مقررات سازمان ملل باشد.

بان‌کی‌مون تأکید کرد: از ایران خواهش می‌کنم با همکاری با گروه ۱+۵ بتواند مسیر دیپلماتیکی پیدا کند. خواهش می‌کنم که تمام طرفین تهدید‌آمیز صحبت نکنند زیرا خشونت به خشونت دیگری می‌انجامد و به زودی به خونریزی‌ها منجر می‌شود و زمان این است که تمام رهبران از صدای خود استفاده کنند تا تشنج‌ها را کمتر کنند؛ به جای اینکه به آن بیفزایند. باید خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اینکه ایران ۳۸ سال پیش پیشنهاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای را مطرح کرده است، گفت: من با این نظریه موافق هستم که باید تمام دنیا عاری از سلاح هسته‌ای و همه سلا‌ح‌های دیگر شود و آرزو دارم تجارت غیر قانونی سلاح از بین برود.

وی گفت: ما نمی‌توانیم از امنیت ملی و بین المللی صحبت کنیم، مگر آنکه به توسعه پایدار برسیم و در کم کردن فقر پیشرفت زیادی داشتیم، اما نبود برابری در حال افزایش است باید تلاش کنیم به اهداف هزاره برسیم و در مقابل شوک‌هایی که به ما وارد می‌شود انعطاف داشته باشیم و آن‌ها را تحمل کنیم.

مون ادامه داد:‌ باید برنامه توسعه بعد از ۲۰۱۵ را نیز تعریف کنیم و جامعه بین الملل اهداف توسعه را بپذیرد و رهبری سیاسی غیر متعهد‌ها و گروه چین و ۷۷ نیز باید آن‌ها را همراهی کنند.

وی بر حقوق ملت‌ها تأکید کرد و گفت: نقش کشور‌ها در سازمان ملل برای رسیدن به مدیریت جهانی دمکراتیک قابل توجه است؛ مدیریتی که شامل تقویت سازمان ملل از داخل این سازمان و کمک به سازمان‌های جهانی و شورای امنیت را نشان می‌دهد تا اصلاح ساختار سازمان ملل پویایی حال حاضر در دنیا را داشته باشد.

دبیرکل سازمان ملل در پایان با اشاره به سابقه پنجاه ساله جنبش غیر متعهد‌ها گفت: این جنبش از آرمان‌های صلح و برابری دفاع می‌کند؛ پس باید با یکدیگر کار کنیم تا به این آرمان‌ها برسیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی