بازدید 5628

توافق غیرمتعهدها برای ورود به بحران سوریه

خوشبختانه در این اجلاس با وجود آنکه یک چالش سیاسی جدی در عرصه بین المللی وجود داشت و خیلی ها نمی خواستند که این اجلاس برگزار شود و یا اینکه حداقل شرکت کننده ها را داشته باشد، ناکام ماندند.
کد خبر: ۲۶۸۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۲:۲۵ 29 August 2012
وزیر امور خارجه کشورمان در پایان اجلاس وزرای خارجه عدم تعهد در جمع خبرنگاران جمع بندی نشست دو روزه را ارائه کرد.

به گزارش «تابناک» علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود پس از پایان اجلاس وزرای جنبش عدم تعهد ضمن تقدیر از خبرنگاران به اصحاب رسانه گفت: برگزاری این اجلاس از نظر رسانه ای و تبلیغاتی یک تجربه ارزشمند و خوب برای دستگاه دیپلماسی است.

وزیر امور خارجه کشورمان خطاب به رسانه ها خاطر نشان کرد: در چالش رسانه ای در اقدامی بی نظیر موفق شدیم که صدای خود را بسیار بلند به گوش دیگران برسانیم که یک موفقیت است و امیدواریم در آینده نیز با همین روش پیش رویم که این کشور و نظام و انقلاب ارزش این کار را دارد.

وی افزود: هر کاری که برای اعتلای این کشور و ملت انجام دهیم عین عدالت، حق و حقانیت و ادای وظیفه است.



وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: خوشبختانه در این اجلاس با وجود آنکه یک چالش سیاسی جدی در عرصه بین المللی وجود داشت و خیلی ها نمی خواستند که این اجلاس برگزار شود و یا اینکه حداقل شرکت کننده ها را داشته باشد، ناکام ماندند.

صالحی تاکید کرد: نشست تهران نسبت به متوسط نشست های گذشته از نظر کیفی و کمی بهتر و برتر بوده و امیدواریم در طول سه سال که ریاست نشست را برعهده داریم، با همراهی ملت جنبش عدم تعهد را در جایگاه ویژه در عرصه بین الملل قرار دهیم که در تعاملات بین المللی مصلحت ها و منافع ملت ها را پیش ببرد.

وزیر امور خارجه کشورمان از کلیه کشورهای شرکت کننده و نمایندگان و کارشناسان تقدیر کرد و گفت: با همدلی و انسجام داخلی به جمع بندی خوبی رسیدیم و نتوانستیم گزارش بسیار مفصلی را بر چند زبان در اسرع وقت به انتها برسانیم و تقدیم شرکت کنندگان کنیم.



صالحی خاطر نشان کرد: با توجه به موارد حائز اهمیت از ابتدای این جنبش و انتظاری که در فضای موجود در منطقه و جهان شاهد آن هستیم جنبش باید در نشست تهران با ابتکاراتی وارد صحنه می شد. خوشبختانه با توجه به سخنان بیش از 50 نفر از وزرای خارجه در این اجلاس آنها به موارد جدی و مهمی که مبتلا به هستند با صراحت غیرقابل وجه اشاره کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: هیچگاه این مقدار از صراحت لهجه در بیان مسائل وجود نداشت و این صراحت جای تقدیر و تشکر دارد.

وی افزود: ما با همدلی و انسجام و اتفاق نظر پیش نویس اسناد را همراه با برخی اضافات آن جهت تقدیم به نشست سران به نتیجه رساندیم.



صالحی به برخی از موضوعات مهم مطرح شده در اجلاس عدم تعهد اشاره کرد و گفت: یک موضوع بحث کمیته فلسطین بود در کمیته فلسطین 15عضو به ریاست ایران وجود داشت که این کمیته دیشب برای 3.5 الی 4 ساعت صحبت های مفصلی داشت و اغلب 15عضو اشاره می کردند که باید از رویه سنتی خارج شویم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه رویه سنتی بیشتر در تعارفات وجود دارد و نمی توان از این روش کاری را پیش برد، خاطر نشان کرد: باید اقدام جدی تری کنیم و پیشنهادات به گونه ای باشد که عملیاتی شود به همین دلیل نیز قرار شد کارگروه ویژه نیویورک تشکیل شود که در 5 زمینه اقدامات ویژه‌ای را درباره فلسطین صورت دهد.

وی افزود: بررسی اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی، چگونگی به عضویت رساندن فلسطین در سازمان ملل، چگونگی و شیوه هایی که امکان بکارگیری آن برای توانمندسازی و ظرفیت سازی مردم فلسطین وجود دارد، وحدت و انسجام ایجاد کردن بین گروه های مختلف فلسطین و چگونگی استفاده از رسانه های کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و همچنین لابی کردن با سایر رسانه ها برای نشان دادن مظلومیت مردم فلسطین در عرصه بین الملل از جمله موارد مهمی بود که در این کمیته مطرح شد.



صالحی تاکید کرد: این یک دستاورد مهم بود و حتی اگر در این اجلاس همین یک کار نیز صورت می‌گرفت کافی بود چون محوری ترین مساله در جنبش عدم تعهد فلسطین است.

وی خاطر نشان کرد: موضوع دیگر سوریه است که اکنون دچار بحران شده و مواضع جمهوری اسلامی ایران نیز در قبال سوریه مانند سایر دولت هایی که باید پاسخگوی خواسته های مردم باشند، است که این دولت ها باید بدون دخالت دیگران به خواسته های مردم پاسخ دهند و سوریه نیز در این مورد اقدام کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه به عنوان کسی که عضو جنبش عدم تعهد است و ریاست نشست های وزرای خارجه را برعهده دارد، باید صحبت متوازن داشته باشد و در چارچوب مقررات و اصول عدم تعهد سخن بگوید، بیان کرد: یکی از اعضا بنام سوریه دچار بحران شده و سایر اعضا باید بتوانند این بحران را در شرایطی که حداقل آسیب و فشار بر روی مردم باشد، مدیریت کنند.



صالحی تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از کشورها با صراحت در بیانات خود اعلام کردند که در زمانی که خیلی از کشورهای دیگر در خصوص قضیه سوریه ورود پیدا کردند، درست نیست که عدم تعهد کنار بنشیند و توصیه شد تروئیکای عدم تعهد با همکاری سایر نهادهای بین المللی به ویژه سازمان ملل در این مورد ورود پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه مطلب دیگر مربوط به مسائل اقتصادی است، بیان کرد: خیلی از اعضا اشاره صریحی به مکانیزم های مالی در جهان داشتند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: مطلب دیگر موضوع خود اجلاس با عنوان صلح پایدار در پرتو مدیریت مشترک جهانی بود و اینکه این موضوع به صورت صریح در خیلی از پاراگراف ها آمده و باید راهکارهایی برای آن اندیشیده شود به همین منظور نیز یک کارگروه ویژه در نیویورک برای سازماندهی محقق شدن این موضوع تشکیل خواهد شد.






تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار