بازدید 9289

بازی دلار با سرنوشت قلم و دفتر در ایران

وی بازار لوازم‌التحریر را تابعی از وضعیت قیمت دلار دانست و افزود: وقتی دلار بالا می‌رود لوازم‌التحریر نیز به واسطه جولان جنس خارجی افزایش قیمت دارد ولی اگر در جایی قیمت دلار پایین آمد قیمت این کالا پایین نمی‌آید بلکه در همان جایی که بوده ثابت می‌ماند.
کد خبر: ۲۶۶۷۷۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۶ 21 August 2012
آشفته بازار لوازم‌التحریر و افزایش گاه تا 100 درصدی برخی اقلام نوشت افزاری نتیجه واردات بی‌رویه این اقلام بوده به طوری که 10درصد لوازم‌التحریر تولید داخل بوده و دلار سرنوشت بازار این نوع کالا را رقم می‌زند.
 
به گزارش فارس، ایران اسلامی در برهه کنونی به رغم همه توطئه‌ها و ترفندهایی که دشمنان برای جلوگیری از موفقیت روزافزون آن در عرصه‌های مختلف تدارک دیده‌اند گام به سوی تعالی، جهانی شدن و تکمیل افتخارات خود بر می‌دارد.
 
اکنون در ابعاد مختلف علمی جوانان با کفایت و متعهد ایرانی رو به سوی ساختن ایرانی آباد و آزاد گام بر می‌دارند و حرکت پر شتاب آن‌ها به گونه‌ای است که دشمن را وادار به هر فعل غیر بشری از جمله ترور فیزیکی دانشمندان ایرانی کرده است.
 
دانشمندان جوانی که با کمترین امکانات و البته در پرتو تعلیم و تربیت اسلامی توانسته‌اند ره صد ساله را یک شبه پیموده و اکنون نام ایران را عرصه علم و فناوری جهان پر آوازه کنند.
 
اینک افتخاری برای همه امت واحده اسلامی است که ایران اسلامی در زمره هشت کشور برتر دنیا در زمینه بومی‌سازی انرژی هسته‌ای قرار دارد.
 
جوانان ایرانی به اندازه‌ای در علوم درجه یک از خود توانمندی نشان داده‌اند که مسلمانان جهان به این پیشرفت‌ها افتخار می‌کنند و البته دشمنان به هر طریق در پی توقف این حرکت پرشتاب هستند.
 
ولی از آن سوی دیگر متأسفانه باید گفت به دلیل حاکمیت اقتصاد تک محصولی در کشور از قدیم تاکنون در برخی زمینه‌ها و در جزئی‌ترین موارد چشم امید ما همواره به برخی تولیدات خارجی بوده که لوازم‌التحریر یکی از آن‌ها به شمار می‌رود.
 
با واکاوی دلایل گرانی و افزایش بیش از 100 درصدی برخی محصولات از جمله لوازم‌التحریر به این نکته پی خواهیم برد که علت اصلی چنین مشکلاتی رها کردن اصل تولید در داخل و چشم دوختن به واردات بی‌رویه بوده است.
 
به همین منظور و برای پی بردن به دلایل گرانی و افزایش شدید قیمت لوازم‌التحریر به بازار یاسوج سری زده و علت این افزایش گاه تا بیش از 100 درصدی را از زبان فروشندگان آن‌ها جویا شدیم.
 
* بازار لوازم‌التحریر تحت‌الشعاع اجناس خارجی است

مسعود عارف از تهیه و توزیع کنندگان اصلی لوازم‌التحریر در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در همین زمینه گفت: بازار لوازم‌التحریر ما به هر دلیل تحت‌الشعاع اجناس خارجی بوده و قیمت‌ها تابعی از این بازار است.
 
وی با بیان این که چنین موضوعی موجب نوسانات شدید قیمت در طول سالیان اخیر شده، تصریح کرد: در سال جاری به دلیل پیش کشیدن موضوع تحریم‌ها افزایش بی‌سابقه قیمت لوازم‌التحریر را از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون شاهد بوده‌ایم.
 
این فروشنده عمده لوازم‌التحریر در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان نکته‌ای جالب از هزینه خرید خود در سال جاری گفت: در سال گذشته مقدار معینی جنس در یک وانت نیسان با مبلغ 9.5 میلیون تومان خریداری کردیم که همان مقدار جنس امسال در همان سطح به مبلغ 17.5 میلیون تومان خریداری شد.
 
عارف در ادامه از تهیه اجناس خود برای عرضه به بازار در شهریور امسال خبر داد و گفت: همه اجناس خود را آماده کرده‌ایم و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند ولی آن چه که جای نگرانی داشته و ما نیز به عنوان فروشنده نگران آن هستیم وضعیت قیمت‌ها و افزایش گاه تا 100 درصدی آن‌هاست.
 
فروشنده سرشناس لوازم‌التحریر در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: وقتی مردم بتوانند بهتر جنس خود را تهیه کرده و رضایت خاطر داشته باشند ما نیز به عنوان فروشنده در این بین از هر نظر مشکل کمتری خواهیم داشت.
 
*‌ آشفته بازار قیمت‌ها از بهمن سال قبل رقم خورد

 عارف با بیان این که چنین وضعیتی را از بهمن سال گذشته داشته‌ایم، گفت: شرکت‌ها مدام از تغییر قیمت‌ها سخن می‌گویند و به همین دلیل از عرضه اجناس خود به صورت مدت‌دار طفره می‌روند.
 
وی بازار لوازم‌التحریر را تابعی از وضعیت قیمت دلار دانست و افزود: وقتی دلار بالا می‌رود لوازم‌التحریر نیز به واسطه جولان جنس خارجی افزایش قیمت دارد ولی اگر در جایی قیمت دلار پایین آمد قیمت این کالا پایین نمی‌آید بلکه در همان جایی که بوده ثابت می‌ماند.
 
* افزایش قیمت کیف مدرسه در برابر قیمت مرغ هیچ است
 
براتی فروشنده کیف مدرسه در بازار لوازم‌التحریر فروشی‌های شهر یاسوج به خبرنگار ما از وضعیت کیف مدرسه می‌گوید و اظهار می‌کند: قیمت کیف ایرانی مدرسه بین 30 تا 40 درصد افزایش داشته است.
 
این فروشنده انواع کیف مدرسه در یاسوج معتقد است با همه زحمتی که برای ساخت یک کیف کشیده می‌شود و زحماتی که کارگران برای دوخت و زیپ‌‌گذاری متحمل می‌شوند، قیمت کیف نسبت به سایر اقلام افزایش چندانی نداشته است.
 
وی از قیمت پنج تا شش برابری کیف خارجی در بازار سخن می‌گوید و بیان می‌کند: تا 70 درصد اجناس خود را برای مهر امسال تهیه کرده‌ایم ولی فروش نسبت به گذشته بسیار افت کرده است که مجبوریم از تولید کننده بخواهیم چک ما را برگرداند و لوازم خود را تحویل بگیرد.
 
* اجناس خارجی بازار لوازم‌التحریر ایران را خراب کرده است
 
با فروشنده کیف که خداحافظی می‌کنیم سری به فروشگاه بزرگ لوازم‌التحریر فروشی حجازی می‌زنیم و از این فروشنده کهنه‌کار که از ما می‌پرسد چرا از لوازم‌التحریر شروع کرده‌اید، نظرخواهی می‌کنیم.
 
حجازی در کلام نخست معتقد است تولید لوازم‌التحریر ایرانی را به امید خدا رها شده است.
 
حجازی ادامه می‌دهد: وقتی کاغذ گران می‌شود روی همه اقلام تأثیر می‌گذارد و کاغذی که در سال گذشته بسته‌ای 4 هزار و 800 تومان خریداری می‌کردیم امسال بسته‌ای بالای 9 هزار تومان شده است.
 
* پارسال 50 کارتن دفتر و امسال تنها 10 کارتن دفتر خریداری کرده‌ایم
 
حجازی از تهیه نکردن برخی اقلام خود خبر داد و گفت: امسال به دلیل این که تولید کننده و فروشندگان بزرگ چک از ما قبول نمی‌کنند بسیاری از اجناس خود را تهیه نکرده‌ام و مانده‌ام که در شهریور ماه چه جوابی به مشتریان همیشگی خود بدهم.
 
وی تصریح کرد: تنوع لوازم‌التحریر به قدری بالا بوده که هر چه هم جنس بیاوریم آخر کار تکمیل نمی‌شود و بالا رفتن قیمت دلار نیز موجب شده که هر روز با صورت حساب‌های مختلف از سوی تولید کنندگان روبرو شویم که مردم به هیچ وجه قادر به پرداخت چنین پول‌هایی برای لوازم‌التحریر نخواهند بود.
 
* بیشتر مشکلات مربوط به کیفیت پایین اقلام داخلی است
 
این فروشنده لوازم‌التحریر در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به کیفیت پایین برخی لوازم‌التحریر داخلی و تأثیر آن بر بازار این نوع از کالا در کشور گلایه می‌کند و می‌گوید: قیمت تمام شده لوازم التحریر داخلی نیز بالا بوده و به همین دلیل قیمت آن در بازار بالاتر از اجناس خارجی و به خصوص چینی است.
 
وی در ادامه به قیمت امسال و سال گذشته برخی اقلام لوازم‌التحریر اشاره کرد و گفت: مداد فابرکاسل در سال گذشته هر عدد 300 تومان بود که امسال 500 تومان شده است.
 
حجازی افزود: نرخ یک نمونه دفتر ساده در سال گذشته 650 تومان بود که امسال هزار و 350 تومان شده است و در این میان قیمت کاغذ A چهار از 3 هزار و 500 تومان به 9 هزار تومان افزایش یافته که افزایش بیش از 100 درصدی را نشان می‌دهد.
 
* تنها 10 درصد لوازم‌التحریر تولید ایران است
 
وحید زارعی یکی دیگر از فروشندگان لوازم التحریر در شهر یاسوج است که از وضعیت کنونی بازار لوازم‌التحریر شکوه دارد و می‌گوید: دفتری که سال گذشته در بازار فروش آن هزار و 800 تومان بود اکنون 3 هزار و 200 تومان شده است.
 
این فروشنده جوان اما با تجربه در بازار لوازم‌التحریر می‌گوید: یکی از مصائب ما در بازار لوازم‌التحریر این است که روی پای خود نیستیم و بیشتر کالای خود را از خارج وارد می‌کنیم.
 
زارعی ادامه داد: تنها 10 درصد لوازم‌التحریری که در بازار مشاهده می‌کنید تولید داخل است و به همین دلیل نوسانات شدید را در بازار این کالا همواره شاهد هستیم.
 
وی با بیان این که اکنون به عنوان نمونه ماشین دوخت ایرانی در بازار وجود ندارد، گفت: به همین دلیل این ماشین دوخت کانگرو و ماکس است که در ویترین جولان می‌دهد و قیمت آن به قدری بالا رفته که توان خرید آن‌ها وجود ندارد.
 
* دلار با سرنوشت قلم و دفتر در ایران بازی می‌کند
 
این فروشنده جوان نیز همانند حجازی و عارف و براتی که جامه‌ای بیش از او در بازار لوازم‌التحریر پاره کرده‌اند معتقد است آن‌چه که بر سر بازار این کالا در کشور می‌آید همه به دلیل وابستگی شدید به بازار واردات است که دلار در این میان تعیین سرنوشت می‌کند.
 
وی معتقد است اگر مسئولان در طول سالیان اخیر بهای بیشتری به تولید کننده داخلی می‌دادند و بازار را بر روی کالای بی‌کیفیت و ارزان خارجی نمی‌گشودند اینک شاهد افزایش 100 درصدی مداد دانش‌آموز کلاس اولی نبودیم.
 
زارعی با ابراز تأسف از چنین وضعیتی و با نگرانی که از چشمانش برق می‌زند این‌گونه می‌گوید که چرا باید پاک‌کن 550 تومانی به یکباره 870 تومان شود و چرا باید وضعیت بازار لوازم‌التحریر به گونه‌ای آشفته شود که با تن لرزان و با تردید و دودلی جنس مورد نیاز سال تحصیلی جاری را نصف و نیمه تهیه کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها