بازدید 9543

پایگاه آمریکایی "ماناس" مورد حمله قرار گرفت

کد خبر: ۲۶۴۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۱ 11 August 2012
پایگاه‌های خبری آسیای مرکزی از وقوع حمله به پایگاه نظامی آمریکا در فرودگاه "ماناس" قرقیزستان خبر دادند.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، منابع خبری آسیای مرکزی از صبح امروز خبری را منتشر کرده‌اند که در آن از حمله افراد یا گروهی نامشخص به پایگاه ماناس خبر می‌دهد.

 در مطلب سایت "آسیا پلوس" آمده است: زمان این حمله روز چهارشنبه گذشته، هشتم آگوست (18 مرداد) بوده است اما بعلت عدم اجازه فعالیت خبرنگاران در داخل و اطراف پایگاه ماناس این خبر با تاخیری چند روزه اکنون منتشر می‌شود.

منابع خبری ادعا می‌کنند با وجودی که بر اثر این حمله چند تن از نظامیان آمریکایی مجروح شده‌اند، اما مقامات رسمی پایگاه آمریکا در ماناس از گفت‌وگو در این زمینه با رسانه‌ها خودداری می‌کنند.

پایگاه نظامی آمریکا در محدوده فرودگاه اصلی قرقیزستان موسوم به ماناس در 23 کیلومتری حومه شهر بیشکک واقع بوده و از مراکز اصلی پشتیبانی نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان دانسته می‌شود.

با استفاده از این پایگاه در طول شبانه روز از 1800 تا 2500 نظامی ناتو به افغانستان و بلاعکس منتقل می‌شوند.

این منابع همچنین توضیح داده که این پایگاه با 1200 پرسنل نظامی دائم، ماهانه به حمل و نقل حدود 50 هزار نظامی آمریکایی مشغول است.

گفتنی است که کمیته امنیت ملی قرقیزستان نیز در واکنش به این خبر اعلام کرده است هیچ اطلاعی از این موضوع ندارد.

این در حالی است که مقامات ارشد نظامی مستقر در بیشکک نیز تاکنون از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده‌اند.

"الکساندر کنیازف"  تحلیلگر مسائل امنیتی در آسیای مرکزی ضمن توضیح این موضوع می‌گوید: شایعات در مورد حمله به پایگاه ماناس به احتمال قوی واقعیت دارد.

به گفته وی، بنابر عدم پاسخگویی مقامات قرقیزی و آمریکایی تاکنون نتوانسته است از جزئیات این حادثه اطلاعی کسب کند.

این کارشناس تصریح کرده که حضور نظامیان آمریکایی در این پایگاه برای بسیاری‌ها در منطقه قابل قبول نیست و از اینرو هرگونه حمله‌ای به آنان دور از ذهن نیست.

وی معتقد است: برخی از کشورها از جمله آمریکا به هیچ وجه از تلاش‌های مقامات بیشکک برای همکاری بیشتر با چین پشتیبانی نمی‌کنند و در این زمینه طرح ساخت راه آهن بین چین و قرقیزستان که بیشکک می‌خواهد هرچه سریع با سرمایه چینی‌ها آنرا به اتمام برساند، اقدامی خواهد بود که باعث ایجاد زمینه تنش‌های احتمالی در منطقه خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرده که سیاست چند قطبی که بیشکک می‌خواهد در روابط خارجی خود استفاده کند قبل از همه برای ثبات این کشور خطرناک خواهد بود.

پایگاه نظامی آمریکا در قرقیزستان که از سال 2001 میلادی در پی تجاوز نیروهای ناتو به افغانستان ایجاد شد، بنابر توافقنامه امضا شده بین بیشکک و واشنگتن باید در پایان 2014 به فعالیت خود پایان دهد.

"الماسبیک آتمبایف" رئیس جمهوری قرقیزستان بارها اعلام کرده که در توافقنامه دوجانبه این کشور دیگر حاضر نیست زمان حضور این پایگاه را تمدید کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی