بازدید 8735

مشكلات داوري بوكس در المپيك لندن

کد خبر: ۲۶۲۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۱:۰۶ 02 August 2012
حذف ناعادلانه علي مظاهري از رقابت‌هاي بوكس المپيك بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي بين‌المللي داشته است.

به گزارش ايسنا، خبرگزاري رويترز در گزارشي درباره بازي شب گذشته علي مظاهري بوكسور سنگين وزن ايراني مقابل حريف كوبايي خود كه با ناداوري به سود حريف كوبايي به پايان رسيد اين گونه نوشته است:

روز چهارشنبه پس از اينكه يكي از بوكسورهاي حاضر در المپيك داوران را به تباني متهم كرد، يك ورزشكار ديگر به راي داوران اعتراض كرد و موفق به فرجام‌خواهي شد و حتي لنوكس لوئيز يكي از قهرمانان اين رشته برخي از تصميمات داوران را زير سوال برد و مساله داوري در رشته بوكس ابهام‌آفرين شد.

علي مظاهري بوكسور سنگين‌وزن ايران در حالي كه در راند دوم مسابقه خود مقابل خوزه لاردوئت گومه حريف كوبايي با دو امتياز پيش افتاده بود سه اخطار از داور دريافت كرد و بازنده اين مسابقه شد.

مظاهري در اعتراض به اين تصميم بدون دست دادن به داور رينگ را ترك كرد. طبق قوانين بوكس اگر بوكسوري بدون دست دادن به داور رينگ را ترك كند، حق اعتراض به راي داور را نخواهد داشت و اين قانون مظاهري را از شانس برگردان راي داور محروم كرد.

مظاهري پس از اين مسابقه بيرون از رينگ و قبل از اينكه راي داوران به صورت رسمي اعلام شود، با عصبانيت و از طريق مترجم خود به خبرنگاران گفت: اين موضوع يك تباني بود،‌ اگر اين اتفاق نمي‌افتاد به آساني مي‌توانستم برنز بگيرم. در مبارزه‌هاي قبلي‌ام خيلي خوب كار كرده بودم و در اين مسابقه همه چيز از پيش تعيين شده بود.

انجمن بين‌المللي بوكس آماتور با ارسال ايميلي به رويترز به اظهارات مظاهري پاسخ داد. در اين نامه آمده است: بوكسور ايراني در مسابقه خود سه اخطار دريافت كرد. بر اساس ماده 12 .1.2 از قانون فني و مسابقات AIBA در يك مسابقه به يك ورزشكار تنها سه بار اخطار داده مي‌شود، اخطار سوم به منزله حذف شدن اتوماتيك ورزشكار خواهد بود.

دو مسابقه پيش از بازي علي مظاهري "ساتوشي سيميزو" بوكسور ژاپني در حال رقابت با عبدالحميداُف بوكسور آذربايجاني بود و در راند آخر با اختلاف هفت امتياز از حريف خود عقب افتاده بود اما موفق شد در اين راند حريفش را شش بار ناك‌دان كند.

با اين حال داوران راي به برتري عبدالحميداف دادند كه اين موضوع با اعتراض ژاپني‌ها همراه بود و آنها به طور رسمي به تصميم داوران اعتراض كردند. مربي تيم بوكس ژاپن داور را متهم كرد كه به عبدالحميداف كمك كرده است.

پس از يك ساعت از اين ماجرا AIBA كه بر اساس قوانينش داور بايد براي بوكسور آذربايجاني حداقل سه بار از شمارش استفاده مي‌كرد كه اگر اين اتفاق مي‌افتاد اين ورزشكار شكست مي‌خورد، به دليل اين اتفاق AIBA تصميم گرفت نتيجه را تغيير داده و حكم به پيروزي شيميزو بدهد.

شيميزو به خبرنگاران گفت: از مشاهده نتيجه شوكه شدم، حريفم چندين‌بار به زمين افتاده بود پس چرا من برنده نشدم؟ نمي‌فهمم.

شيميزو همچنين اعلام كرد كه به اعتقاد او داور بايد در راند آخر مسابقه بازي را متوقف مي‌كرد.

وي همچنين گفت: اين دومين المپيكي است كه من در آن شركت مي‌كنم و حتي در پكن هم از نحوه داوري راضي نبودم. ديگر نمي‌دانم چه كاري از دستم ساخته است، خيلي از اين موضوع ناراحتم.

مقامات انجمن بين‌المللي بوكس آماتور اعلام كرده‌اند كه روز پنج شنبه درباره احتمال محروميت داور مسابقه شيميزو تصميم‌گيري خواهند كرد.

در دسامبر سال گذشته اين اتهام به آذربايجاني‌ها زده شده بود كه آنها با پرداخت وام 10 ميليون دلاري به AIBA موافقت آنها را براي كسب دو مدال طلا در المپيك لندن به دست آورده‌اند. در همان زمان AIBA كميته‌اي براي تحقيق درباره اين موضوع تشكيل داد و اين كميته اين خبر را تكذيب كرد.

در بيانيه‌اي كه كميته ويژه تحقيق و تفحص AIBA در آن زمان منتشر كرده بود آمده است كه گزارش شبكه تلويزيوني بي‌بي‌سي كه در 23 سپتامبر پخش شد «بي‌اساس است و هيچ سند و مدركي ندارد».

لوئيز قهرمان سابق بوكس سنگين‌وزن جهان كه به عنوان كارشناس در يكي از شبكه‌هاي راديويي انگليس صحبت مي‌كرد، درباره بازي‌هاي بوكس اين دوره المپيك گفت كه از مشاهده استعدادهاي زيادي كه در اين بازي‌ها حضور دارند خوشحال شده است اما درباره نحوه قضاوت داوران نگراني دارد.

لوئيز كه در المپيك 1988 برنده مدال طلاي بوكس شده بود در اين‌باره گفت: نگراني من عمدتا مربوط به قضاوت داوران است تا زماني كه مسابقه به پايان نرسد نمي‌توان تشخيص داد كه چه كسي برنده شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار