بازدید 18954

چرا امریکا نمی تواند به ایران حمله کند؟

کد خبر: ۲۶۰۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۷ 28 July 2012
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است دلیل اینکه آمریکایی ها توان حمله به ایران را ندارند، نه به دلیل نخواستن آنها، بلکه براساس «توانایی​های ایران» است.

به گزارش خبرآنلاین، محسن رضایی شب گذشته در برنامه تلویزیونی «راز» در پاسخ به پرسش مجری این برنامه درباره اینکه تحریم های کنونی را چه مقدار تهدید و چه میزان فرصت می دانید؟، گفت: شما مرا می شناسید و می دانید که من یک نیروی ارزشی هستم و به آرمان ها توجه دارم؛ ولی می دانم برای رسیدن به آرمان ها باید از واقعیت ها عبور کنیم. نمی توانیم رویایی فکر کنیم.



وی با بیان اینکه  یکی از واقعیت ها این است که {دشمنان} اجازه نمی دهد ما به این آرمان ها برسیم و حتما برای ما مانع تراشی می کنند، ادامه داد: بنابراین نیاز است از شعار زدگی پرهیز کنیم و دشمن را دست کم نگیریم، و با قدرت به سمت آرمان ها حرکت کنیم. بنابراین در پاسخ به شما می گویم که وضعیت موجود هم فرصت است و هم تهدید.
 
ما اجازه حمله به آمریکا ندادیم

وی درباره اظهارات مجری برنامه درباره ناتوانایی آمریکا برای حمله به ایران هم، گفت: من قبول ندارم که آمریکا نمی تواند به ایران حمله کند، این ما هستیم که این اجازه رابه او نمی دهیم. اگر {آمریکا} نمی تواند {به ایران} حمله کند به این معنا نیست که نمی خواهد به ما حمله کند. ما اقداماتی کردیم که نمی گذاریم حمله کند. کما اینکه در دوران ریاست جمهوری بوش، او سه باز هواپیماهایش را روی باند آورد که به ایران حمله کند، ولی هوشیاری نیروهای مسلح ایران و تست موشک های جدید در خلیج فارس که می توانست ناوهای امریکا را از بین ببرد و همچنین افشاگری های گسترده ای که بعد از حمله به عراق صورت گرفت، مانع حمله آمریکا شد.
 
برای حمله به ایران  قصد دارند مساله سوریه را حل کنند

 رضایی که تاکید داشت «حفظ بازدارندگی» مساله ای بسیار مهم است، ادامه داد: ما نباید اجازه دهیم که آمریکا یا صهیونیست ها فرصتی پیدا کنند که به ما حمله کنند. امروز هم برای حمله به ایران قصد دارند مساله سوریه را حل کنند چون تا زمانی که سوریه و حزب الله باشد، حمله به ایران سخت است. 

فرمانده اسبق سپاه پاسداران، ادامه داد: ما اکنون دست بلندی در سواحل مدیترانه داریم و بیش از دو هزار کیلومتر از مرزهای ما به سمت جلو خط دفاعی وجود دارد. اگر آنها {آمریکایی ها} بخواهند به مرزهای ما برسند باید مشکل دو هزار کلیومتر قبل از مرزهای ما را حل کنند. به همین دلیل آنها به دنبال این هستند که وقتی سوریه سقوط کرد، حزب الله ضعیف شود و موشک های که می تواند از 70 کیلومتری تل آویو را بزند، خنثی شود و وقتی این کار را انجام دادند خودشان را به عراق برسانند و در دولت عراق تحولاتی به وجود بیاورند و در نهایت ایران را از سمت خلیج فارس و عراق تحت تاثیر قرار دهند. اما قبل از آن، تحریم های اقتصادی را برای تضعیف ایران در داخل شروع کردند.

رضایی که می گفت این دو مساله می تواند یک پرش برای افزایش اقتدار ما باشد، ادامه داد: ما می توانیم مساله سوریه را تبدیل به یک جهش کنیم. همچنان که تحریم ها می تواند موجب یک تحول در اقتصاد کشور شود.
 
روایت رضایی از جلسه ابراهیم یزدی و برژینسکی

وی با اشاره به تاریخچه روابط ایران و آمریکا، اظهار داشت: وقت انقلاب شد، ما قصد قطع رابطه با آمریکا را نداشتیم و تا آبان و آذر سال 58 رابطه ایران و آمریکا برقرار بود. دولت انقلابی ایران تا حدود 9 ماه با آمریکایی ها کار می کرد و سفارت این کشور در تهران دایر بود و آمریکایی ها در ایران سفیر داشتند.

وی با اشاره به نشست های یزدی وزیر خارجه وقت ایران با مقامات آمریکا، افزود: «برژینسکی در خاطراتش می گوید به ابراهیم یزدی {وزیر خارجه وقت ایران} گفتم که ما حاضریم هواپیماهای شما و اموالتان را پس بدهیم و با شما نزدیک شویم ولی دکتر یزدی گفت که شاه را تحویل بدهید، ما به آنها نیاز نداریم.»
 
بهترین تیم سیاست خارجی برای بررسی مسئله ایران و آمریکا

رضایی با بیان اینکه وقتی آمریکایی ها رابطه شان را با ماقطع کردند، شکافی بین ما و آنها پیش آمد و روز به روز این شکاف بیشتر شد، افزود: بعد از آن نیز آنها ضد انقلاب و شورش ها را همراهی کردند و غیر مستقیم کمک می کردند و این شکاف را افزایش دادند. بعد هم که نتوانستند از تاسیس جمهوری اسلامی جلوگیری کنند و نظام جمهوری اسلامی به وجود آمد، جنگ تحمیلی را درست کردند و این موضوع هم شکاف را بیشتر کرد.

وی با طرح این سوال که آیا این شکاف یک شبه قابل حل است؟، تصریح کرد: معتقدم برای بررسی مسئله ایران و آمریکا باید قوی ترین تیم سیاست خارجی مان را شکل دهیم که به طور دائم حوادث را رصد کند و پیشنهاد بدهد. به تعبیری این تیم باید به اندازه یک وزارت خارجه باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام،گفت: واقعیت این است که شکاف عمیق بین ایران و آمریکا به وجود آمده و آنها دنبال ارزش های خود هستند و ما هم دنبال ارزش های خود هستیم.

 خنثی کردیم یک گام هم جلو آمدیم و پیشرفت کردیم.چون بعد از 4 سال از آغاز انقلاب ما هزینه هایی دادیم ولی توانستیم تمام این توطئه ها را خنثی کنیم و یک سازمان اطلاعاتی عملیاتی بسیار قدرتمند در ایران درست کنیم که می توانست آن طرف مرز ها را کنترل کند؛ به طوری که این سازمان از دل خود جامعه آمریکا، اطلاعات به دست می آورد.

وی گفت: در جنگ تحمیلی علاوه بر اینکه مرزهاییمان را حفظ کردیم، توانستیم ارتش دفاعی ایران را ایجاد کنیم. امروز هم برد موشک های ما از دو تا سه هزار کیلومتر عبور کرده و انواع تانک ها را می سازیم. اگر جنگ نبود ما به این دستاورد ها نمی رسیدیم. البته ما خواهان جنگ نیستیم و هنر ما این است که اجازه ندهیم جنگی رخ دهد .

 رضایی با بیان اینکه در رویارویی سوم  ایران و آمریکا که شامل تحریم است ما نه تنها باید تحریم ها را بی اثر کنیم، بلکه باید اقتصاد ایران را هم به یک شکوفایی برسانیم، افزود: حرف من این است که نه تنها نباید گرانی و بیکاری نباشد بلکه باید اقتصاد ایران را به شکوفایی برسانیم.

 رضایی بخش دیگری از این گفت وگو به موضوع دیپلماسی کشور پرداخت و با طرح این سوال که چه اشتباهاتی از ابتدای انقلاب در عرصه دیپلماسی داشتیم؟، ادامه داد: در مذاکرات هسته ای باید یک آسیب شنایی کنیم و ببینیم کجا اشتباه کردیم و آیا می توانستیم از تضاد و فاصله بین روسیه و چین با آمریکا بیش از این استفاده کنیم؟
 
دولتمردان ایران درباره عربستان و سوریه اشتباه کردند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که می گفت ما در سیاست خارجی باید آرمانگرایی مان را حفظ کنیم ولی باید قبول کنیم که از میان «واقعیت ها» عبور کنیم، تصریح کرد: در بیداری اسلامی ما باید از همه ارزش هایمان در دیپلماسی استفاده کنیم. من فکر می کنم دولتمردان ایران اشتباه کردند که در سالهای گذشته به عربسان سعودی و دوست ما سوریه تذکر ندادند که آزادی و مردم سالاری را باید پیاده کنید.

وی گفت: مخصوصا تعجب من از اصلاح طلبان است که 8 سال قدرت داشتند و چقدر فضا در آن دوران آزاد بود ولی یک بار ندیدم که به عربستان و سوریه بگویند شما می خواهید با مارابطه دوستانه تان را داشته باشید و ما هم می خواهیم ولی شما خودتان {به مردم تان} آزادی بدهید.

رضایی افزود: لذا ما در کنار ظلم ستیزی و استکبار ستیزی که ارزش های مقدس ما است، نباید بقیه ارزش ها را در سیاست خارجی مثل مردم سالاری، عدالت و جایگاه مردم را فراموش کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل