بازدید 41212
۱
جمعه بازار اقتصادی:

بمب ارزی که هنوز منفجر نشده است

این هفته، بیشتر رویدادهای اقتصادی برگرفته از نشست غیر علنی مجلس با مسئولان اقتصادی بود. از سویی، انتشار گزارش نهایی سرشماری سال ۹۰ و همچنینی اقدام بانک مرکزی برای واگذاری سکه‌های پیش فروش، از دیگر رویدادهای مهم این هفته بودند و اینکه مرغ همچنان خبرساز است!
کد خبر: ۲۶۰۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۴ 27 July 2012

این هفته، بیشتر رویدادهای اقتصادی برگرفته از نشست غیر علنی مجلس با مسئولان اقتصادی بود. از سویی، انتشار گزارش نهایی سرشماری سال ۹۰ و همچنینی اقدام بانک مرکزی برای واگذاری سکه‌های پیش فروش، از دیگر رویدادهای مهم این هفته بودند و اینکه مرغ همچنان خبرساز است!


به گزارش «تابناک»، اهم اخبار اقتصادی این هفته عبارتند از:


افزایش ۱۸ درصدی حقوق مستمری بگیران

شاید یکی از خوشایند‌ترین خبر‌ها در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، آن هم در آغاز هفته، ابلاغ افزایش ۱۸ درصدی حقوق بازنشستگان بود؛ بنابراین، با موافقت دولت، مستمری‌های بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق تأمین اجتماعی، ۱۸ درصد افزایش یافت.

بنا بر این گزارش، هیأت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد ماده (۹۶) قانون تأمین اجتماعی ـ مصوب ۱۳۵۴ ـ و با توجه به تصمیم هیأت مدیره صندوق تأمین اجتماعی تصویب کرد که افزایش مستمری‌های بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق تأمین اجتماعی به میزان ۱۸درصد در سال ۱۳۹۱ مجاز است.

گفته می‌شود، این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

ثبت ۲۴ هزار واحد در بازار سرمایه

اما این هفته اخبار ناخوشایند هم کم نبودند. در این میان، بورس هفته سختی داشت و یکی از این اخبار نا‌خوشایند، خبر سقوط شاخص کل بورس به کانال ۲۴ هزار واحدی بود؛ این رویداد برای نخستین بار در سال جاری و هشتمین بار در دو سال اخیر در نخستین روز کاری مرداد ماه رخ داد که به دلیل کاهش قیمت و اثر منفی بانک‌های انصار و پارسیان و شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر، ملی مس، پتروشیمی خارک و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی بود تا این که تلاش چند وقت اخیر مدیران بازار سرمایه برای جلوگیری از افتادن شاخص به کانال ۲۴ هزار واحدی به ثمر نرسد.

بمب ارزی که نادران را قانع نکرد

این هفته، هفته داغ مجلس بود و امتحان پس دادن مسئولان اقتصادی دولت. معلمان سختگیر مجلس، این هفته از آغاز، شروع به فراخواندن مسئولان اقتصادی به مجلس کردند تا از آن‌ها سؤال کنند.

وزیر اقتصاد یکی از این دانش آموزان بود که البته گویا نادران از وضعیت پاسخ‌های وی ناراضی است. پرسش نادران از وزیر اقتصاد این بود: بمب‌ ارزی که محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور وعده آن را داده است، کی عملیاتی خواهد شد؟

و پاسخ وزیر: بیان توجیهاتی عمومی درباره کاهش فروش نفت، کاهش ۱۷ درصد صادرات غیرنفتی، کاهش ۴۰ درصدی تولیدات پتروشیمی و میعانات گازی و در ‌‌نهایت کاهش درآمد ۱۷ الی ۱۸ درصدی در سه‌ ماهه اخیر.

البته این پاسخ از زبان روح‌الله بیگی اینانلو نقل قول شده و آن گونه که اینانلو گفته: الیاس نادران از پاسخ وزیر درباره بمب ارزی دولت قانع نشد.

وزیر صنعت و تشکیل کمیسیون مهار تورم

اما وزیر دوم که به مجلس رفت، وزیر صنعت و معدن و تجارت بود. درباره وی گویا نمایندگان قانع شدند و قرار شد با همکاری وزیر، کمیسیونی برای مهار تورم در کشور تشکیل شود.

موسوی لارگانی از تشکیل کمیته مشترک از نمایندگان مجلس و وزارت صنعت و معدن و تجارت خبر داد و گفت: پیشنهادی در جلسه داده شد که پذیرفته و قرار بر این شد که کارگروهی متشکل از نمایندگان کمیسیون و نمایندگانی از وزارت صنعت و معدن و تجارت تشکیل شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: همچنین تصمیم گرفته شد که مدیران عامل بانک‌هایی که می‌توانند در خصوص واردات و صادرات مؤثر باشند، در این کارگروه باشند تا بتوان از راه این کمیته، تورم به ویژه مسأله گرانی نیازهای خوراکی روزانه مردم از جمله مرغ را کنترل کرد.

آخر هفته و امتحان سراسری

اما مجلس، پایان هفته شلوغی داشت. روز چهارشنبه همه مسئولان اقتصادی دولت به همراه رئیس پارلمان بخش خصوصی وارد صحن مجلس شدند و یکی پس از دیگری، مورد پرس و جوی مجلسیان قرار گرفتند؛ محمود بهمنی، مهدی غضنفری، شمس الدین حسینی، وزیر نفت مهمانان ویژه این جلسه بودند که کاملا غیر علنی برگزار شد.

حذف ارز مسافرتی، بازنگری در بودجه ۹۱، تشکیل کمیته مشترک برای بودجه ۹۲ و مسائل مهمی چون تشکیلات منسجم برای مهار تورم در کشور، از موضوعاتی بود که گویا در این جلسه مجلسیان و دولتیان بر سر آن توافق کردند.

حسین پورفاطمی، نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی در خصوص این جلسه گفت: سخنان ریاست مجلس در پایان جلسه بیشتر بر این نکته تأکید داشت که باید فشارهای اقتصادی را تحمل کرد و نباید آن‌ها را اعلام کنیم، زیرا باعث افزایش فشارهای دشمن می‌شود، ملت ایران پیش از این هم فشارهای سخت‌تر را تحمل کردند و کوتاه نیامدند. این فشار‌ها کوتاه مدت خواهد بود.

حراج سکه در بازار طلا

راستی این هفته، رخداد مهم دیگری که روی داد و آن، اجرای فاز دوم تحویل سکه‌های پیش‌فروش بانک مرکزی به میزان دو میلیون قطعه سکه برای کنترل بازار بود!

این سیاست در راستای این تفکر است که بازار حباب دارد و ما در اثرگذاری این سیاست، تنها همین را می‌گوییم که تنها یک روز پس از اجرای آن، بهای طلا و ارز در بازار تهران و متأثر از بازار جهانی اوج گرفت.

ادامه اخبار مرغی

مرغ همچنان خبرساز است و یادمان نمی‌آید در طول تاریخ این چنین جولان داده باشد. این هفته هم اخبار مرغی کم نبود؛ از مسائل مربوط به کنجاله سویا گرفته تا جلسه مرغی با ریاست جمهوری و وعده‌های مرغی دولت.

از دستاوردهای بزرگ جلسه مجلس با وزیر صنعت، یکی هم آن بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت به نمایندگان این اطمینان را داد که بهای مرغ را به زیر قیمت ۵ هزار تومان برگرداند.

اما یک جلسه مرغی هم از سوی اتحادیه مرغداران با رئیس جمهور برگزار شد که در این نشست، گزارشی از آخرین وضعیت بازار و قیمت اقلام و کالاهای اساسی در کشور ارائه شد و عوامل موثر در قیمت تمام شده مرغ همچون میزان جوجه‌ریزی، قیمت نهاده‌ها، وضعیت تولید و میزان عرضه و تقاضا در سطح کشور، بحث و بررسی شد.

از سوی دیگر، معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه کارگروه کنترل بازار بر لزوم تأمین مواد غذایی مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان و ریشه‌یابی و بررسی دقیق عوامل مؤثر در نوسانات اخیر قیمت مرغ تأکید کرد؛ البته دو جلسه اخیر، نتیجه و وعده قابل عرضی در بر نداشت.

سرشماری سال ۹۰: آمار‌ها را دستکاری نمی‌کنیم

سرانجام در این هفته، آمار سرشماری سال ۹۰ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد. عادل آذر در نشست خبری خود، به تشریح جزییات سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۰ در حضور خبرنگاران پرداخت و اظهار داشت‌: جمعیت کشور با از ۷۰ میلیون و ۴۹۵ هزار و ۷۸۲ نفر در سال ۸۵ به ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفر در سال ۹۰ افزایش پیدا کرده اما رشد سالانه جمعیت با افت روبه‌رو و جمعیت کشور وارد دوره میانسالی و کنترل وضعیت جمعیتی شده است‌. ‌

وی همچنین تصریح کرد‌: در سال ۹۰ متوسط سن جمعیت کشور به طور میانگین ۲۹.‌۹ سال بوده که این شاخص در سال ۸۵،‌۲۸ سال بوده است.

البته عادل آذر درباره اعلام آمار نرخ بیکاری و تورم ضمن بیان قول و وعده‌هایی گفت: ما نمی‌توانیم همین گونه استانداردهای بین‌المللی را تغییر دهیم، چون باید پاسخگو باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۷
انتشار یافته: ۱
این هفته بمب ارزی میترکه و دلار به قیمت های 3000 تومان نزدیک میشود تا از قافله مرغ عقب نیفته
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس