بازدید 10822

سکوت "کر کننده" سوچی درباره مسلمانان

ویکرد گزینشی دنیا در برابر افرادی که برای ارتقا حقوق‌اشان در تلاشند، موجب شگفتی است. اما این ها مردمی هستند برای مدتی طولانی با این مشکل روبرو بوده‌اند و این وضعیت در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی تشدید شده و درواقع هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است."
کد خبر: ۲۵۸۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۱ 15 July 2012
يک تحليل‌گر، سکوت "کر کننده" برنده جايزه صلح نوبل ميانمار را در مقابل تبعيض عليه اقليت مسلمان روهينگيا در اين کشور، کاملا "مشکل ساز" دانسته است.

رضا کاظم، سخنگوي کميسيون حقوق بشر اسلامي در لندن در گفت و گوي اختصاصي با پرس تي وي گفت: " سکوت آنگ سان سوچي،( رهبر طرفدار دموکراسي ميانمار) درحالي که وي در حال مطرح کردن خود به عنوان پرچمدار دموکراسي است، کاملا کر کننده و مشکل آفرین است."

اين فعال حقوق بشر همچنين از تصميم تين سين، رئيس جمهور ميانمار براي اخراج روهينگياها از کشور و انتقال آن‌ها به اردوگاه‌هاي پناهندگان سازمان ملل انتقاد کرد و افزود چنين اخراج‌هايي پاک‌سازي قومي تلقي مي‌شود.

تين سين روز پنجشنبه (۲۲ تير، ۱۲ جولاي) گفت، "تنها راه‌حل"، انتقال نزديک به يک ميليون مسلمان روهينگيا، يکي از اقليت‌هايي که بيش‌ترين آزار را در جهان مي‌بينند، به اردوگاه‌هايي است که از سوي کميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل اداره مي‌شود.

کميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل، برنامه برپايي اردوگاه‌هاي پناهندگان براي اسکان روهينگاها را رد کرده است.

کاظمي يادآور شد حملات عليه مسلمانان ميانمار اخيرا تشديد شده و آن‌ها "از قرن هجدهم" تا کنون مورد آزار و اذيت قرار داشته‌اند.

اين فعال حقوق بشر ادامه داد : "رويکرد گزينشي دنيا در برابر افرادي که براي ارتقا حقوقشان تلاش می کنند، موجب شگفتي است. اما اين ها مردمي هستند که براي مدتي طولاني با اين مشکل روبرو بوده‌اند و اين وضعيت در سال‌هاي اخير به طور قابل توجه تشديد شده و در واقع هيچ اقدامي در اين زمينه انجام نشده است."

سازمان ملل مي‌گويد ده ها سال تبعيض، روهينگياها را بي‌وطن کرده است و ميانمار محدوديت‌هايي را درباره تحرک آنان اعمال مي‌کند و همچنين حقوق آن‌ها را در برخورداري از زمين، تحصيل و خدمات عمومي گرفته است.

سخنگوي کميسيون حقوق بشر اسلامي در لندن، همچنين غير مسلمانان را به تلاش براي به چالش کشيدن اين تصميم دولت ميانمار و جلوگيري از وقوع يک "پاکسازي قومي" مشابه قتل عام سربرنيتسا فراخواند.

اين تحليلگر گفت: "در واقع بايد بگويم زماني که پاي يک مساله انساني در ميان است اين فقط مسلمانان نيستند که بايد اين مساله را بررسي و در اين باره چاره انديشي کنند. هر شخص و هر انسان با وجدانی باید به اين موضوع بيانديشد که چطور مي‌توانم اجازه دهم تا سربرنيستاي ديگر و يا اين نوع از پاک‌سازي قومي به وقوع بپيوندد."

شمار زيادي از مسلمانان روهينگيا در دو سال اخير و به خاطر سرکوب سيستماتيک دولتي، تلاش کرد‌ه‌اند با قايق از کشور فرار کنند.

دولت ميانمار از به رسميت شناختن جامعه يک ميليون نفري مسلمانان روهينگيا خودداري مي‌کند. مقام‌هاي دولتي ميانمار با اين ادعا که روهينگياها افرادي غيربومي هستند آن‌ها را در فهرست مهاجران غيرقانوني قرار داده است. اين درحالي است که اين مسلمانان ساليان سال در ميانمار زندگي کرده‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل