بازدید 19629

درخواست مشترک اوباما و پوتين از ایران

دو طرف در اين بيانيه افزودند: براي رسيدن به اين هدف، تهران بايد به طور كامل به تعهداتش عمل كند و با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي حل كليه مسايل باقيمانده همكاري كند.
کد خبر: ۲۵۲۱۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۰ 19 June 2012
در حالي‌كه دور ديگري از مذاكرات ايران و 1+5 در مسكو در حال برگزاري است، ولاديمير پوتين و باراك اوباما از ايران خواستند به تعهدات هسته‌يي‌اش عمل كند.

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه گزارش داد؛ ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه و باراك اوباما همتاي آمريكايي وي كه براي شركت در اجلاس گروه بيست در مكزيك به سر مي‌برند، روز دوشنبه پس از ديدار با يكديگر در بيانيه‌اي مشترك اعلام كردند كه تهران بايد «اقداماتي جدي با هدف احياي اعتماد بين‌المللي» به ماهيت منحصرا صلح‌آميز برنامه هسته‌يي خود انجام دهد.

دو طرف در اين بيانيه افزودند: براي رسيدن به اين هدف، تهران بايد به طور كامل به تعهداتش عمل كند و با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي حل كليه مسايل باقيمانده همكاري كند.

در اين بيانيه پوتين و اوباما «به حداقل رساندن استفاده غيرنظامي از اورانيوم با غناي بالا» را خواستار شدند و افزودند كه به دنبال تعامل سازنده با ايران از طريق روند (مذاكرات) 1+5 هستند.


اوباما و پوتين همچنين «توقف فوري همه اشكال خشونت» در سوريه را خواستار شدند و تاكيد كردند:‌ ما در اين باور با يكديگر متحديم كه مردم سوريه بايد فرصت داشته باشند به طور مستقل و دموكراتيك آينده خود را انتخاب كنند.

سران مسكو و واشنگتن همچنين از طرح كوفي عنان نماينده سازمان ملل در امور سوريه براي حل بحران در اين كشور حمايت كردند.

شبكه خبري "Msnbc" نيز به نقل از اوباما گزارش داد كه با پوتين درباره برنامه هسته‌يي ايران مذاكره كرده است و دو طرف بر رويكرد مشترك ميان اعضاي 1+5 در برخورد با ايران تاكيد كردند.

اوباما تاكيد كرد كه براي حل ديپلماتيك مساله ايران همچنان «زمان و فضا» وجود دارد.

اين در حالي است كه سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه بارها و از جمله در سفر اخيرش به تهران تاكيد كرده است كه مسكو با تحريم‌هاي يك‌جانبه عليه ايران مخالف است.

ديدار دوجانبه اوباما و پوتين، كه اولين ديدار دو طرف پس از روي كار آمدن مجدد پوتين به عنوان رييس‌جمهور روسيه بود، همزمان با مذاكرات نمايندگان آمريكا، فرانسه، انگليس، روسيه، چين و آلمان با ايران انجام شد كه در مسكو در حال برگزاري است.

اين مذاكرات كه روز دوشنبه آغاز شده است پيرو مذاكراتي انجام مي‌گيرد كه دو طرف در استانبول و بغداد داشتند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی