بازدید 12720
آینده اقتصاد ایران در دست دبیرکل:

چگونه تنش با ایران بهای نفت را کاهش داد؟

شاید به رغم تصورات عمومی، کاهش بهای جهانی نفت در دو ماه گذشته، بنا بر افزایش بهای نفت بر دلیل ادامه تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و به ویژه مسأله هسته‌ای ایران بود؛ اما یک نگاه دقیق می‌توانست از مدتی پیش، این کاهش بهای نفت را پیش‌بینی کند. در نتیجه باید گفت که روند کاهشی بهای نفت در بازار جهانی، رویدادی عجیب نیست.
کد خبر: ۲۴۹۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۷ 05 June 2012

شاید به رغم تصورات عمومی، کاهش بهای جهانی نفت در دو ماه گذشته، بنا بر افزایش بهای نفت بر دلیل ادامه تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و به ویژه مسأله هسته‌ای ایران بود؛ اما یک نگاه دقیق می‌توانست از مدتی پیش، این کاهش بهای نفت را پیش‌بینی کند. در نتیجه باید گفت که روند کاهشی بهای نفت در بازار جهانی، رویدادی عجیب نیست.

به گزارش «تابناک»، بهای جهانی نفت در دو ماه گذشته به شدت سقوط کرده، تا جایی که بهای نفت برنت به ۹۷ دلار و نفت وست تگزاس به ۸۳ دلار در هر بشکه رسیده است.

البته توضیح این رخداد ساده است: با توجه به آمار ارائه شده از سوی مؤسسه اطلاعات انرژی، از ماه مارس، تولید جهانی نفت، بیش از اندازه نیاز و تقاضای بازار بوده است.

از سویی از اواخر سال ۲۰۱۱ مصرف جهانی نفت از میزان ۹۰. ۴ میلیون بشکه در روز به ۸۸. ۵ میلیون بشکه در ماه آوریل رسده و از سوی دیگر، تولید جهانی نفت همزمان به دلیل بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران و غرب و ترس از کمبود عرضه در آینده، قوت گرفت و بیشتر شد. این تولید بیش از همه از ناحیه افزایش ۱۰ درصدی تولید اوپک و همچنین اکتشاف ذخایر جدید و پیشرفت تکنولوژی استخراج در آمریکای شمالی بوده است.

این در حالی است که سال ۲۰۰۶ آخرین باری بود که میزان عرضه بر تقاضا در بازار جهانی نفت پیشی گرفته و اکنون در سال ۲۰۱۲ این اتفاق بار دیگر رخ داده است.

هم‌اکنون قیمت جهانی نفت، نشان دهنده اصالت قانون عرضه و تقاضا در بازار است و بر این اساس تحلیل‌ها نشان می‌دهد که همچنان بهای نفت باید در تابستان امسال کاهش داشته باشد.

مؤسسه «رلیگار» پیش‌بینی کرده است که بهای نفت برنت تا ماه سپتامبر به قیمت ۹۰ دلار و نفت وست تگزاس به قیمت ۸۰ دلار در هر بشکه برسد.

چگونه تنش با ایران بهای نفت را کاهش داد؟

اما این اصالت در قانون عرضه و تقاضا، از سویی تابع اتفاقات آتی نیز خواهد بود. قیمت نفت در بازار جهانی بیش از هر چیز تابعی از مسائل سیاسی جهانی و به ویژه ژئوپلیتیک منطقه خاورمیانه است. درواقع، ماجرای افزایش تولید و کاهش بهای نفت در بازار جهانی خود ناشی از همین مسأله بوده است.

پس از آنکه تنش‌ها بر سر مسأله هسته‌ای ایران قوت گرفت و تحریم‌های اروپا علیه کشور وضع شد و همچنین پس از آن تهدیدات رژیم صهیونیستی برای حمله نظامی به ایران در رسانه‌های جهانی بازتاب یافت، برای مدتی بهای جهانی نفت به شدت اوج گرفت و به مرز ۱۱۰ دلار در هر بشکه رسید. اما با گذشت چند ماه و با اوج گیری تولید جهانی که اوپک در آن سهم به سزایی داشت ـ به ویژه عربستان سعودی با ۱۰ میلیون بشکه تولید در روز ـ قیمت شروع به کاهش کرد. تا جایی که اکنون گفته می‌شود که میزان عرضه بر تقاضا پیشی گرفته.

در واقع عملکرد اوپک و سایر تولید کنندگان از یک سو و تنش روانی در بازار برای ذخیره کردن نفت در صورت وقوع بحران و کاهش عرضه نفت، به یکباره موجب شد که بهای نفت پس از یک صعود سریع، روند نزولی را بگذراند.

این امر نشان می‌دهد بر خلاف آنچه گفته می‌شود، قیمت جهانی نفت با افزایش تنش بین ایران و غرب افزایش پیدا می‌کند، می‌تواند در عمل همین تنش‌ها موجب کاهش قیمت نیز شود. در این میان، عامل اصلی، سیاست تولید کنندگانی نظیر اوپک است که سهم بسیاری در تعیین نهایی قیمت و مسیر حرکت آن دارند.

از این جهت آینده دبیر کلی اوپک برای ایران بسیار مهم است. البته این امر همیشه برای ایران امری مهم تلقی می‌شده، ولی در شرایط کنونی به دست گرفتن زمام اوپک و تعیین حداکثری سیاست‌های آتی آن می‌تواند در آینده اقتصاد ایران تأثیر بسزایی بگذارد.

اگر روند سیاست‌های آتی اوپک همانند ماه‌های گذشته باشد، این امر می‌تواند دست غرب و آمریکا را برای اعمال فشار بر ایران به لحاظ اقتصادی باز بگذارد. هم‌اکنون ضرورت به دست گرفتن سیاست‌های آینده اوپک در راستای منافع تولیدکنندگان و یا حداقل حمایت از گزینه‌هایی که در این میان بیش از همه به استراتژی‌های همسو با منافع تولید کننده پایبند باشند، یکی از مهمترین کارهایی است که باید دغدغه مسئولان و مقامات کشور قرار گیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۶
انتشار یافته: ۱۶
معما چو حل گشت آسان شود..
زرنگی قبلش پیش بینی کن باهوش..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
صحبت سر پیش بینی نیست، سر آینده است باهوش!
یک عده می گفتند اگر تحریم ها ادامه یابد نفت به 300 دلار هم می رسد ... پس کو ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
بجای نفت ، گوشت و مرغ گرون شد !!!!!!!!!
ناشناس
| United States |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
کدوم حرفشون درست از آب در اومد که این دومیش باشه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
نکنه از ارزونی جنسها دلت گرفته؟؟؟
دسترسی چین به نفت ارزان ایران و بالطبع کاهش دریافت از بازارهای جهانی باعث کاهش قیمت نفت شده است. آگر چین دوباره از بازارهای جهانی نفت بخرد قیمت بالا خواهد رفت.
چرا رسانه به اصطلاح ملی در زمان کاهش قیمت نفت هیچ حرفی نمی زند؟
سطح تحليلها در رسانه هاي داخلي به شدت افت كرده مهمتر از آن تكراري بودن آنها در سايتهاي مختلف است . شفاف تابناك و و و همه از دست هم كپي ميكنن صدا و سيما هم كه ظاهر كار رو شبيه كانالهاي ماهواره ميكنه . چقدر خسته كننده شده ! مردم هم كه مسير خودشون روميرن و كاري به اين كارا ندارن . تاثير رسانه تقريبا وجود نداره .
البته به نظر من قيمت نفت پايين بيايد براي مردم ما بهترا ست. هر چه دلار نفتي كمتر داشته باشيم تزريق پول به اقتصاد كمتر در نتيجه تورم پايين تر و زندگي مردم راحتتر است. افزايش درآمد نفتي هنگامي براي يك كشور خوب است كه در راه زيرساختها سرمايه گذاري شود نه اينكه به ريال تبديل شده و باعث اوج گيري تورم شود.
يادمه هرروز تلويزيون از گراني نفت و بيچارگي اين اروپاييها سر تامين سوخت و اين حرفا چه شوها كه نميداد.... واقعا فكر ميكنيم اين كشورها براي پيشرفت يك شبه اومدن كه يك شبه هم ميخوان برن؟؟!!!!!
چرا متوجه نیستید.تنها دلیل کاهش عربستانه که این نمونه بارزی از شمشیر کشیدن از رو هست.
کشورهای غربی از جمله آمریکا برنده این موضوع هستند،اونا کشورهای منطقه را به جون هم میندازن تا عرابای شکمگنده فکر کنن دشمنشون ایرانه و بعدش این عربا هر کاری میکنن تا ما را از پا در بیارن،مثل همین تولید پیش از اندازه نفت تا قیمتو پایین بکشن،ولی نمیدونن این وسط نفعشو یکی دیگه میبره.مشکل ما این بعضی از این کشورهای همسایمون هستند که هنوز آدم نشدن و به دوران جاهلیت خودشون برگشتند.
خدایا ! این عربستانیها آدم بودند که نفت را دادی بهشون؟
مطمئن باشید نفت تا یک ماه دیگر کمتر از 80 دلار هم می رسد .

آخر چرا باید آقای رستم قاسمی دبیر کل اوپک بشود. مطمئن باشید با افتضاحی که دوره پیش با عوض شدن وزیر ما در اوپک درست کردیم به هیچ عنوان دبیر کلی اوپک به ما نخواهد رسید.
Shotor dar khab panbe dane binad
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار