بازدید 4850
تأثیر توافقات بر اقتصاد آمریکا:

جی هشت، ناتو و آینده انتخاباتی اوباما

اجلاس جی هشت و در پی آن نشست ناتو در شیکاگو، آغاز هفته‌ای سخت برای باراک اوباما بوده است؛ هر دوی این نشست‌ها و توافقات حاصل از آنها می‌توانند تأثیرات مهمی بر آینده انتخاباتی وی داشته باشند.
کد خبر: ۲۴۶۱۲۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۱ 20 May 2012

اوباما که قرار است به عنوان فرد اول نشست ناتو در شیکاگو حضور داشته باشد، از توافقات حاصل شده در نشست گروه هشت رضایت دارد؛ اما هنوز از بابت بحران مالی یورو و آسیب‌های ناشی از تحریم‌های ایران و تأثیر آنها بر اقتصاد آمریکا مطمئن نیست؛ اقتصادی که اگر به زودی بهبود نیابد، آینده انتخاباتی وی را به شدت در معرض خطر قرار می‌دهد.

به گزارش «تابناک»، هرچند اوباما گفته که از توافقات به دست آمده در جی هشت رضایتمند است، در عمل هنوز نگرانی او از بابت اجرای توافقات پابرجاست؛ نگرانی بسیار درباره تخصیص منابع لازم برای بهبود اقتصاد ملی آمریکا و برخورد مسئولانه با بدهی‌ها، به گونه‌ای که منافی بهبود اوضاع اقتصادی کشورش نباشد.

بنا بر این گزارش، اما نگرانی اوباما از دو جهت کاملا قابل درک است؛ وضعیت اقتصادی آمریکا که پس از گذشت چهار سال از وقوع بحران اقتصادی جهان، به تدریج در حال بهبود است، هنوز شکننده به نظر می‌رسد و هر گونه شوک جدیدی که به اقتصادهای وابسته به اقتصاد آمریکا وارد شود، می‌تواند دوباره این کشور را دچار بحرانی اقتصادی کند.

از سوی دیگر، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیش روی است و رقبای اوباما و در رأس آن‌ها میت رامنی، منتظر کوچکترین خطایی از سوی وی به ویژه در حوزه امنیت و اقتصاد هستند تا کرسی وی در کاخ سفید را از آن خود کنند.

گرمای کمپ دیوید برای سردی نگاه‌ها

بی‌جهت نیست که اوباما فضای کمپ دیوید را که فضایی دوستانه و گرم است، برای اجلاس جی هشت برگزید، زیرا با توجه به وضعیت اروپا و تغییر و تحولات سیاسی که پس از انتخابات فرانسه در آن رخ داده، شک و تردید‌ها در قبال توافقات جی هشت بسیار زیاد بود و اوباما هرگز نمی‌خواست این شک و تردید‌ها، به ویژه میان فرانسه و آلمان، برنامه‌های وی را دچار مشکل سازد.

در این باره، فرانسوا اولاند بار‌ها اعلام کرده بود که دیگر در برنامه‌های منطقه یورو، دنباله‌رو آلمان نخواهد بود و گزینه‌های بیشتری را برای برون‌رفت از بحران در نظر دارد.

همچنین دیوید کامرون پیش از اجلاس جی هشت با گلایه از کم کاری اروپا درباره بحران، نگرانی خود را از بابت ادامه بحران و تأثیر آن بر اقتصاد بریتانیا عنوان و ابراز امیدواری کرده بود که این بحران به زودی حل و فصل شود.

از سوی دیگر، حضور معترضان در شهر مریلند، نزدیک کمپ دیوید و شیکاگو که محل برگزاری نشست ناتو خواهد بود، با حضور پلیس، فضای امنیتی خاصی به بحث‌های اقتصادی اجلاس جی هشت داد. تجمع این معترضان از سوی دو هزار خبرنگار و گزارشگر همراهی می‌شد که بیشتر از رسانه‌های بزرگ و معتبر جهان بودند.

به این ترتیب و حقیقتا اوباما نیازمند فضای گرم کمپ دیوید بود تا بتواند کمی از سردی نگاه رهبران اروپایی به یکدیگر و فضای امنیتی خارج از محل اجلاس بکاهد. توافقات جی هشت برای وی تنها به منزله توافق نبود، بلکه حکم تأیید وی برای انتخابات آتی ریاست جمهوری ایالات متحده نیز بود.

رضایت همراه با نگرانی اوباما

وی در پایان نشست جی هشت اشاره کرده که «موضوع اصلی ما بر سر دستیابی به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال بود. همه می‌دانند که بهبود وضعیت اروپا به سود همه و همینطور آمریکاست».

اما کار اوباما گویا با پایان نشست تمام نشده و باید کارهای بیشتری در قبال تقلای رهبران اروپایی برای کاهش بیکاری و دست و پنجه نرم کردن با اقصاد متزلزلشان بکند. وی در پایان نشست به خبرنگاران گفته که در این باره، با هر یک از رهبران، جداگانه صحبت‌هایی داشته است.

وی گفته است: «بار دیگر تأکید می‌کنم که اروپا توان مقابله با معضلاتش را دارد و من نه تنها بر این باور راسخ هستم که اروپا می‌تواند از پس معضلات برآید، بلکه از تلاش آن‌ها حمایت لازم را خواهم کرد. من بر این باورم که این امر با توجه به تجربیات ما در آمریکا امکان‌پذیر است».

اوباما تلاش می‌کند به هر طریق ممکن، راه اروپا را برای رسیدن به وضعیت اقتصادی باثبات باز کند، زیرا به خوبی از این امر آگاه است که اقتصاد بحران زده اروپا و تأثیر آن بر اقتصاد در حال بهبود آمریکا، می‌تواند سدی بزرگ در برابر امیدهای انتخاباتی وی باشد.

اما در کنار موضوعات اقتصادی، نشست جی هشت توافقاتی نیز در خصوص موضوعات امنیتی بین‌الملل داشت؛ توافقاتی در خصوص سوریه، کره شمالی و مهمتر از همه ایران که قرار شد برنامه هسته‌ای خود را تا جایی که منجر به تولید سلاح هسته‌ای نشود، دنبال کند.

از سویی، رهبران گروه جی هشت توافق کردند، در صورت تداوم کاهش عرضه نفت در بازار ـ‌ که با توجه به افزایش تقاضا در ماه‌های پیش رو بعید نیست‌ ـ بیانیه مشترکی در این خصوص تقدیم به آژانس بین‌المللی انرژی کنند.

در پایان این توافقات اوباما با رضایت خاطر عنوان کرده که: «از پیشرفت‌های به دست آمده در کمپ دیوید کاملا خشنودم».

وی اشاره کرده که رهبران کشورهای اروپایی در هفته آتی جداگانه با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا درباره مسائل اقتصادی خود گفت‌وگو کنند.

وی ابراز امیدواری کرده که این پیشرفت‌ها و توافقات در هفته‌ها و ماه‌های آینده، منجر به بهبود اوضاع اقتصادی شود. اوباما اکنون مذاکرات ناتو در شیکاگو را در پیش روی دارد؛ مذاکراتی که مستقیم به جنگ افغانستان مرتبط می‌شود و فصل مهمی از عملکرد سیاسی ـ امنیتی اوباما را شامل می‌شود. باید دید که آیا هفته جدید برای اوباما که به سختی آغاز شده، پایان خوشی برای وی و آینده انتخاباتی‌اش خواهد داشت یا خیر!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی