بازدید 59616

تصاویر: چشمه زیبای باداب سورت

چشمه باداب سورت ساری واقع در استان مازندران، زیباترین چشمه جهان و همچنین دومین اثر طبیعی ملی ایران است که بعد از چشمه پامو کاله ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان ثبت جهانی شده است.
کد خبر: ۲۳۹۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۲:۰۵ 22 April 2012






































عکس: مصطفی کاظمی

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۱۰۱
تابناک توی توضیحاتت سوتی دادی
درستش کن
این آخرین عکس‌ها می باشد سال آینده به علت هجوم مردم دیگر اینگونه نخواهد بود
والا هرچی فکر میکنم میبینم نظر من که اصلا سیاسی نبود که بخواد به مذاق کسی خوش نیاد ولی نمی دونم چرا بازم درج نشد!!
احتمالا سانسور نظرات برای سایت ها کلاسی شده واسه خودش!!!!
ای کاس این خبر نگار ادرس مربوطه ادرس دقیق معلوم میکرد بد نبود؟
اينجوري كه اينا تو چشمه دارن راه ميرن الحمدلله تا چند ساله ديگه اثري ازش نيست!
بسیارجلب بود ولی آدرس ندهید .اگر ااااااادرس دادید یک ماه بعد برید نگاه کنید ....
حداقل آدرسی ، مسیر دست یابی می ذاشتی تابی جون جونم !!!
عالي
نمیدونستم همچین چشمه زیبایی توی ساری وجود داره ممنون از اقای کاظمی که با عکس قشنگ از اینجا این چشمه را با ما آشناکرد.
پاسخ ها
راهنما
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
اینهم آدرسش محور ساری - سمنان کیلومتر 15 کیاسر سمنان روبروی پمپ بنزین حدود 4 کیلومتر به سمت شرق در مقابل چشمه ایستادی بیا در خدمتان هستیم. گروه کوهنوردی اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران
با تشکر
گردشگران رعایت کنند انرا خراب نکنند
خودمونیما تو گنج طبیعی خوابیدیم ولی قدرنشناسیم. خیلی قشنگه.
بسیارشگفت انگیز است این نمایش قدرت خداست
گوشه ای از عظمت و زیبایی خلقت جهان توسط خداوند متعال را ببینید . در نهایت سادگی بینهایت زیباست و ساخت ان از عهده هیچ مهندس یا طراح و یا مجسمه سازی در هیچ زمانی برنخواهد امد.
آقای تابناک!
چشمه باداب سورت برای دامغان هست نه ساری!!!!
پاسخ ها
ساروی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
بچه برو جغرافی بخوان بعد بیا اظهار نظر بکن نکنه فردا بگی مازندران مال دامغانه؟ در ضمن از بزرگترت بپرس کل استان شما زیر نظر یک فرمانداری مازندران بود حالا یادتان رفت؟!!!!!
بابک ازنی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
حتی چندکیلومتربعدان هم به سمت سمنان جزساری هستش بی سواد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
يارو كرديا ؟!!!
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
بادله نزدیک ترین روستا به این چشمه است(حدود 1کیلومتر) که جز شهرستان دامغان است0اما روستا ارست مازندران حدود4 کیلومتر فاصله دارد.
اين اثر طبيعي و بي نظير كه مشابه ان را در سه نقطه ديگر دنيا ميتوان يافت(تركيه ،امريكا و نيوزيلند)به حال خود رها ميباشد.در حالي كه براي بازديد از پاماكوله در تركيه بايد دلار خرج كنيم و در هنگام ورود به محوطه ان كفشهايتان را از پا در بياوريد و....... ترا به خدا سازمان محترم محيط زيست يا گردشگري ويا هر متولي ديگر يك فكري بكنيد حد اقل حصار كشي ،چند نفر نگهبان،يكسري آموزشهاي اوليه .....كافي است هر نفر يكبار پا روي ديواره هاي حوضها بگذارد و يا تكه سنگي را به يادگار ببرد.به خدا سوگند اين منظره زيبا حاصل هزاران سال ميباشد. آقاي رئيس محترم گردشگري،آقاي رييس محترم محيط زيست استان مازندران يا علي بگو سوار ماشين بشو يه بازديد و كمي اعتبار با دو تا جلسه و پيگيري اين ميراث چند هزار ساله رو حفظ كن.
میشه ادرس دقیقتر بدین؛من که بچه شمالم هنوز ندیدمش
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
برو بالا آدرسو یکی نوشته
ehsan
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
مازندران_ساری_کیاسر_روستای اروست_باداب سورت_عزیزم
اي بد نبود
در این محل سه چشمه با آبهای شور و ترش و شیرین وجود دارد که در صد کیلومتری سمنان از سمت ساری قرار گرفته است
فکر کنم معنی زیبایی عوض شده ما خبر نداریم نه ؟
ساری بهشت خداوند در روی زمین(جالبه هم دریای بکر داره هم جنگل انبوه هم آبشارها و رودخونه های مختلف هم چشمه های آب معدنی) دوستانی که به مرکز مازندران نیومدن تشریف بیارید و این بهشت روی زمین رو ببینید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
انشاءالله وام بگیرم میام خدمتون .
بر روي ساختار اين چشمه ها نبايد راه رفت. تخريب حتي چند ميليمتر توسط هر شخص ، در اثر تكرار باعث فرسايش و تخريب اين اثر ميشود. اي كاش تابناك در اين مورد تذكر ميداد و عكسهاي ورود اشخاص به چشمه را نميگذاشت.
اینجا ایرانه ؟!!
چه جاي عجيب و زيبا و جالبي
مازندران-ساری- جاده کیاسر-روستای اروست
ali bod
به این جمله توجه کنید:
"شمه باداب سورت ساری واقع در استان مازندران، زیباترین چشمه جهان"
واژه زیباترین چشمه جهان وازه ایه که در صنعت توریسم یعنی یک گنج.ولی واقعا چقدر برای ما اهمیت داره.دوروبرمونو که نگاه کنیم ده ها نمونه از چنین آثاری به وفور یافت میشه.ولی واقعا چرا هیچ وقت به صنعت توریسم خارجی و داخلی اهمیت نمیدیم.کشوری مثل ترکیه در مقایسه با ایران با تمام نداشته هاش چرا حرفهای زیادی برای گفتن داره وتبدیل به قول سرمایه داری منطقه داره میشه .بیایانی مثل دبی چرا جولانگاه ایرانیها و محل خروج ارز این مملکت شده.چرا ما با تمام داشته های طبیعی و خدادادیمون هیچ ابتکاری برای جذب توریسم خارجی و ورود ارز به مملکت نداریم. چه کسی مقصره. واقعا چه کسی
یه چشمه شبیه این هم تو سردشت هست.
دست شما درد نکنه بابت این عکسهای زیبا ؛ من این منطقه رو از نزدیک دیدم واقعا توجه جدی مسئولین را در حفظ ونگهداری این اثر خارق العاده طبیعی میطلبه.
واقعا متاسفم برای بعضی ها که با کفش پا به درون این حوضچه های ارزشمند می گذارند.
الحمد لله الجمیل و جمال بآیاته و حجج البالغته ....
با تشکر تصاویر بسیار زیبایی بودند. امیدواریم با اینهمه رشد روز افزون گردشگران مناطق زیبای کشورمون ، دقت در حفظ و تمیزی محیط زیست این مناطق زیبا و بکر بیش از پیش مد نظر مون باشه.

یا علی مدد.
دو خط توضیح نوشتی چند تا اشکال. اول که زیباترین چشمه جهان. چطوری انتخاب کردی؟ کی انتخاب کرده؟ دوم. دومین اثر طبیعی ملی ایران بعد از چشمه پامو کاله ترکیه. اگه دومین تو ایرانه پس چرا بعد از ترکیه. سوم تو چی تو ایران دوم شده؟ چهارم. نوشتی چشمه باداب سورت ساری واقع در استان مازندران. اگه چشمه ساری معلومه که تو استان مازندرانه.
پاسخ ها
مریمان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
سلام. با نگاهی به نوشته اما با دقت می بینیم که جملات درست چیده شدن. گرچه چشمه ی باداب سورت یکی از زیباترین چشمه های جهان است. دومین اثر طبیعی ملی در ایران چشمه های باداب سورت هستش. و اصلا در جمله ی بالا نگفته بعد از پاموکاله در ایران دومه. تاکید بیشتر که در استان مازندرانه به این خاطره که عزیزان و مسئولین استان سمنان سعی در ثبت کردن این اثر در گروه جاذبه های طبیعی خودشون دارن.
با سلام/ این باداب درشمال شرقی شهرستان دامغان و از نقاط توریستی این شهر است تا شهر ساری استان مازندران. لطفا در انتصاب به مکان جغرافیایی دقت بیشتری صورت گیرد. باتشکر
پاسخ ها
مریمان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
سلام. باداب سورت از جاذبه های استان مازندران هست. و تمام مردم روستای اروست، مالخواست و پشرت که چشمه های سورت در اون منطقه قرار داره همه به زبان مازندرانی حرف می زنن. از طرفی در لیست آثار طبیعی ملی این ژئوپارک جزو دومین اثر طبیعی ملی در زمره ی جاذبه های استان مازندران ثبت شده. لطفا اطلاعات خود را سعی کنیم بالا ببریم.
من امسال رفتم اونجا کلی هم عکس گرفتم.متاسفانه قسمتی از این آثار خشک شده.و رسیدگی نمشه.و جاده اون رو هم درست نمیکنن
این چشمه ی بسیار زیبا متعلق به روستای اروست واقع در استان مازندران است. اگرچه به شهرستان دامغان نزدیکه، اما در حوزه ی استحفاظی مازندرانه.
آدرس دقیق: مازندران- بخش چهاردانگه-روستای اروست
سلام خدمت همه دوستان عزیز اگه دوست دارید دفعه بعد که بادوستاتون برای بازدید میرید به همین زیبایی ببینیدش ازش محافظت کنید دوستش داشته باشید اجازه ندید کسی بهش اسیب بزنه واقعا باید دور ایستادونگاه کرد از همتون سپاسگزارم
به نظر من مردم ما اصلا هیچ اطلاعی ندارن حتی ازاینکه نباید با کفش وارد بشن اگه شما با چنین مواردی برخورد کردین خواهشا دوستانه روشنشون کنید من که این کارو کردم جواب داد
با سلام خدمت تمامی دوستان،بنده لازم دونستم درمورد اختلاف قرارگیری باداب در محدوده ساری یا دامغان توضیح بدم:بنده محیط بان منطقه 3 ناحیه 7 کشوریم یعنی محدوده مرزی جنوب مازندران.باداب سورت از نظر دسترسی مسیر جادهای جزو مازندران اما در محدوده تقسیمات کشوری جزو دامغان حساب می اید.بنابراین در حالت کلی و بر اساس مناطق تحتالشعاع جغرافیایی جزو دامغان به حساب می آید.در آخر : مهم اینه که تو ایرانه و برای ایرانه
این چشمه بسیار زیبا رو نابود کردین لطفا با ماشین از روی رسوبات عبور نکنید
زیباست

http://www.badabsoort.com
سلام ميخواستم بگم كه باداب سورت در 68 كيلومتري شمال غرب دامغان و 5 كيلو متري غرب روستاي بادله است.
متاسفانه هیچگونه رسیدگی از طرف مسئولین انجام نمیگیره واقعا برای مسئولین استان متا سفم
من اهل اروستم آره واسه مازندران ولی اونا هیچ تلاشی واسه بهبود وضعیتش نمیکنن..از جایی ک میشه سالانه میلیون ها درآمد زایی کرد وکلی از اهالی منطقه رو که همه در حال مهاجرت به شهرهای مجاورن دارای شغل کرد حتی توجه نمیکنن دوستان این اثر مال ایرانه و هرکس از هرجای ایران بیادو به اینجا برسه هیچ ایرادی نداره این تعصبای بی منطقو کنار بذاریم و پیشرفت کشورمون فک کنیم؛؛ما اهالی اروست با روی باز منتظر تمام عزیران از همه جای ایرانیم
ما دانشجوی سال سومیم از نوع زمین شناس....تا حالا ... تا حالاهاااا....حتی یه استخر نرفتیم چه برسه به چشمه و ........یعنی نمیبرن.
من رفتم دیدم خیلی جالب است ولی حیف که مردم نمی دونند چگونه باید میراث را نگه داشت
ما در ایران همه چی داریم نفت ،منابع طبیعی چون کوه -دریا-صحرا-جنگل
تورو خدا ای هم وطن قدرش را بدان. هیچ جای دنیا به قشنگی ایران نیست هیچ جا همه منابع را باهم ندارد ما ثروتمندترین مردم هستیم خودمان کمر همت ببندیم ونذاریم این آثار از بین برود. این طبیعت برای کل ایران است نه مازندارن پس قدرش را بدانید و درحفظ آن بکوشید
امسال که ما رفتیم اصلا خوب نبود..همه اباش خشک شده بود
فقط چندتا حوض خالی اونجا بود..جادشم اصلااااااااااااااااااااااااا خوب نبود همه رو باید پیاده بری حدود 20 کیلومتر در کل خیلی بد بود
خیلی جالب و قشنگه کاشکه توجه بیشتری بهش بشه.چون بعد یه مدت اگه بهش نرسن از بین میره
بسیار زیبا بود حتما تا یک ماه دیگه میرم اونجا
من رفتم خیلی زیبا بود وخصوصا کوه نوردی آن جالب بود ولی متاسفانه این عکسهایی که در بالا میبینید اصلا شباهتی به واقعیت ندارد بیشتر آنها خشک شده ورنگها هم به زیبایی عکسها نمی باشد ولی درکل برای یکبار دیدن ارزش دارد.
خیلی زیبا بود
در خرداد ماه امسال اینجانب همراه با خانواده ام به این مکان طبیعی و زیبا سفر کردیم که ایکاش اینکار را نمیکردیم...
از دوستانی که رفتن سوال دارم که در تیر ماه دمای هوا در اونجا حدوداً چقدر است؟
پاسخ ها
فلاح
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
هوا عالی و بهاریه.دو روز پیش اونجا بودم فوق العاده خنک و دلپذیر بود.پیشنهاد میدم حتما سری به این دیدنی بی وصف بزنید.
من اخر همین هفته اونجا بودم هوای بینظیر بهاری.فوق العاده بود.حتما در تیر و مرداد به اونجا سر بزنید و از هوای خنکش لذت ببرین.
من در اینجا مرگ چشمه های رنگی باداب سورت را اعلام می کنم!
لطفا به جای تعریف وتمجیدو انداختن عکسهای تبلیغاتی بی مورد{ویلاوغیره..}به مسئولین هشداربدین فکری به حال سورت بکنندتا گردشگران بار اول وآخرشان نباشه که به این منطقه میایند لطفا فقط تعریف از مسئولین نباشه
سلام .بهترین حالت اینه که شب به روستای چشمه سر بروید انجا بمانید وصبح زود به سمت تلما دره حرکت کنید .
ترو خدا شما رو به جان هرکسی دوست دارید قسم میدم اشغال نریزید ...
حیف تو دنیا فقط 2تا از این نوع چشمه بود در حال فقط همین مونده.بعلت فقر فرهنگی ک داریم اونم داره کم کم خشک میشه
این مکان های زیبا وشگفت انگیز ایران را معرفی نکنید تا بر اثر هجوم گردشگران و مدعیان طبیعت دوست روز به روز تخریب نشوند بگزارید آنها در آرامش به حیات خود ادامه دهند
ادرسش سمنان شهمیرزاده
بهتره سازمانه منابعه طبیعی فکری به حاله این اثاره طبیعی چندین هزار ساله بکنه و دورش حصار بکشه تا این طبیعت زیبا زمانه بیشتری عمر کنه ولی افسوس ولش کردن تا زودتر تخریب بشه.
بهتره سازمانه منابعه طبیعی فکری به حاله این اثاره طبیعی چندین هزار ساله بکنه و دورش حصار بکشه تا این طبیعت زیبا زمانه بیشتری عمر کنه ولی افسوس ولش کردن تا زودتر تخریب بشه.
آقایون و خانوم های محترم این آثار زیبا و جذاب ثبت شده شهر دامغان هستش و جزو آثار این شهره!جای زیبایست!حتما خواهم رفت تا چند وقت دیگه!
وقتی این عکسها رو دیدم با اصرار زیاد همسرم رو راضی کردم و حانوادگی عازم باداب سورت شدیم بد نبود ولی مثل تو عکسها نبود لطفا از چیزی زیادی تعریف نکنید به زحمتش نمی ارزید
من دیروز اینجا بودم ...

چقد خوبه که تو اینجور عکسا که معرف یه مکانی هستن اغراق نشه ...
متاسفانه من همین 2 ماه پیش رفتم به چشمه سورت... ولی دیگه از این زیبائیا خبری نیس ... چون مردم با فرهنگ ما این اثر خدادادی رو از بین بردن
باتشکر واقعآ جای قشنگیه مرسی از اطلاع رسانی شما و عکسهایی که گذاشتین
اینجا واسه دامغانه...
با سلام .من عید امسال رفتم و کلی عکس گرفتیم خیلی جذاب و حیرت انگیزه . دست خواهرم درد نکنه از اینکه ما رو با چنین جایی در شهر خودم آشنا کرد.
خیلی زیبا واقها ی جا باور نکردنیه کاش مردمون خوب بتون ازش محافظت کنن
بنده درمورد وائوی سورت خیلی نظر وانتقاد دارم که اگر مسئولین بخوانند همه بپا می خیزند ولی متاسفانه آقایان مسئول سایت خطی عمل میکنندونظر مارا منعکس نمیکنند
بنده درمورد وائوی سورت خیلی نظر وانتقاد دارم که اگر مسئولین بخوانند همه بپا می خیزند ولی متاسفانه آقایان مسئول سایت خطی عمل میکنندونظر مارا منعکس نمیکنند
با سلام من رفتم خیلی قشنگه . فقط تو را به خدا ،با بی دقتی و ریختن زباله خرابش نکنید .دست خدا درد نکنه
من این منطقه رو خوب میشناسم تمام اقوام ما اینجا زندگی میکنند تروخدا اگه میرید تا سورت رو ببینید مراقب محافظت از اونم باشید
مسولین عزیز تمام این مکان ها مثل ناموس ماست باید ازش محافظت بشه
با سلام به همه دوستان ،باداب سورت اثری بسیار زیبا ،دیددنی و خارق العاده است که واقعاًنسبت به آن بی توجهی می کنند مسئولین عزیز."می تواند هر بازدید کننده ای،خودبرای حفظ این اثر ایفای نقش کند.با تشکر از شما دوستان و مسئولین سایت.
با سلام
اگر به نقشه تقسیم بندی محدوده شهرستان ها و استان ها رجوع کنید خواهید دید که این چشمه در تقسیمات کشوری جزء شهرستان دامغان است.
در مورد اینکه گویش مردم آنجا مازنی است باید عرض کنم که این ملاک نیست زیرا تمام مردم روستاهای شمالی دامغان مازنی حرف می زنند. حتی مردم شهر دیباج که در شمال دامغان هستند گویش مازنی دارند.
متاسفانه به علت تبلیغات گسترده مسئولین مازندران و غفلت مسئولین استان سمنان، این شائبه ایجاد شده؛ که این چشمه جزء استان مازندران است.
سلام دوستان من 3/5/93 اونجا بودم به قشنگی عکسش نبود خیلی خشک بود نمیدونم این عکسا کی گرفته شده امیدوارم بهش رسیدگی کنن.
'''اگر قصد رفتن به باداب سورت را دارید به نکات زیر توجه کنید.'''
1- لصفا در داخل حوضچه ها و مخصوصا لبه ها راه نروید کفش ها را از پا دربیاورید.
2- با ماشین نزدیک چشمه ها نروید . خودرو را محل وسیعی که در فاصله کمتر از 100 متری از چشمه ها قرارا دارد پارک کنید
3- افراد سودجویی که در پایین کوه جلوی خودروی شما را می گیرند و از شما می خواهند که خودرو را پارک کنید و با پرداخت کرایه و با نیسان به بالای کوه بروید ، دروغ می گویند.رفتن به بالای کوه در پشت نیسان بسیار خطرناک و غیر قانونی است .
خوردرو تا بالای کوه میرود البته قدری ناهمواری وجود دارد. ( بالای کوه خوردروهایی مانند پراید ، پژو و ... که توانسته اند بالا بیایند ، دیده میشوند)
4- در مسیر ، لذت دیدن مکانهای دیدنی و سرسبز شهمیرزاد را از دست ندهید.
به علاوه تنها راه حفظ انجا اين است كه اطرافش كاملا بسته شود تا پاي گردشگر بر روي اثار باقي مانده از نمك كه به صورت تاقچه در امده از بين نرود . حركت اب نمك به سمت پائين در طول سالها به اين نقطه رسيد با پا گذاشتن يك نفر بر روي اين اثار زحمت چند ساله اب نمك از بين ميرود . به همين دليل بايد كاري كرد گردشگر فقط به از بالا وبا فاصله انجا را ببيند
5- با کمال تاسف هنوز لازم هست که از مردم ایران بخواهیم که آشغال نریزند و یادگاری ننویسند.
ما آثار طبیعی زیادی داریم شکی در آن نیست ، ولی چگونگی حراست ونگهداری از آنها مهمه . جون هرکی که دوست دارین به طبیعت احترام بزاریم .
من بچه همونجام بياييد و قدرت خلقت خدا رو به عينه ببينيد
.....اما شاكرا و اما كفورا
خدا نعمت شو داده بنده قدر دان نيست كاش .......
عالی
عالي بود
آدرس: سمنان - شهميرزاد - جاده ساري- نرسيده به كياسر- تلمادره - جاده اسفالت قبل از مسجد سمت راست بعد از 20 دفيقه دوراهي اورست - مالخواست به طرف ماخواست 100 جلوتر سمت چپ جاده خاكي -به گوسفند سرا رسيده پاركينك هم است پارك كنيد -از اينجا بايد پياده برويد حدود 2 كيلو متر تا بالاي تپه - در ضمن ماشين نيسان موجود هم مي تواند شما را تا بالا ببرد - فقط خواهش دارم داخل اب نرويد ودر نگهداري ان كوشا باشيم
مرسی دامغان با این دیدنی هاش .شهر صد دروازه
ای کاش مسئولین اندک توجهی به این منطقه داشتند چون دارای پتانسیل بالایی برای منطقه گردشگری وجذب توریست دارد
خیلی قشنگ هست
به عنوان دانشجوی ارشد رشته ی پترولوؤی از دیدن یه همچین اثری واقعا شگفت زده شدم. اما هزاران بار افسوس که با وجود جذابیت نه تنها از بعد زیبایی و گردشگری بلکه از بعد علم زمین شناسی تنوجهی به این پدیده ی زمین شناسی نشده
از وقتی که باداب سورت جهانی شده داره نابود میشه مسئولین هم هیچ اقدامی نمی کنند با این ترتیب یکی دوسال دیگه کاملا نابود میشه خواهشا مسئولین کاری بکنن.
دوست عزیز بعد نیس شما هم کمی تاریخ مطالعه کنید زمانی که دامغان پایتخت ایران بود ساری روی نقشه هم نپود
ما بچه همون اطرافیم خیلی خوشگله
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها