بازدید 7698

شيوع اعتياد نوظهور مصرف «داروي بدنسازي»

کد خبر: ۲۲۵۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۰ 07 February 2012
در حالي كه مديركل پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي كشور نسبت به شيوع انواع جديد مواد اعتيادآور از جمله مواد محرك و داروهاي بدنسازي (استروئيدهاي آنابوليك) در باشگاه‌هاي بدنسازي كه بخشي از اعتيادهاي نوظهور را تشكيل مي‌دهند، هشدار داده بود، مديرگروه درمان اعتياد سازمان بهزيستي كشور نيز تاكيد كرد: مصرف اين داروها، نوع جديدي از اعتياد را شكل داده است كه از نظر ويژگي‌هاي رواني، مشابه ديگر انواع اعتياد است.

دكتر روشن پژوه در گفت‌وگو با ايسنا، در مورد سوء مصرف داروهاي بدنسازي گفت: مصرف اين داروها نوع جديدي از اعتياد را شكل داده است كه از نظر ويژگي‌هاي رواني، مشابه ديگر انواع اعتياد است.

وي با اشاره به فراگير شدن ميزان استفاده از داروهاي بدنسازي در كشور اظهار كرد: درحال حاضر موج قهرماني در جامعه به چشم مي‌خورد كه در اثر تبليغ الگوهاي قهرماني شكل گرفته و بدنبال آن تعداد باشگاه‌هاي ورزشي هم در حال افزايش است.

وي افزود: اين در حاليست كه بستري براي آموزش صحيح و انجام فرآيندهاي پيشگيرانه در اين زمينه ايجاد نشده است و جواني كه تحت تاثير اين مجموعه عوامل قرار مي‌گيرد و آموزش‌هاي لازم را دريافت نمي‌كند، در برابر پيشنهادهاي نامناسب در زمينه سوء مصرف "هورمون‌هاي بدنسازي" قرار گرفته و به سمت مصرف اين مواد گرايش مي‌يابد.

مصرف هورمون‌هاي بدنسازي باعث افزايش احتمال سكته قلبي و اختلال در دستگاه تناسلي مي‌شود

مديرگروه درمان اعتياد سازمان بهزيستي كشور در ادامه با بيان اينكه اين هورمون ها از جنس هورمون‌هاي جنسي مردانه هستند كه باعث رشد عضلات، حجيم و پيچ در پيچ شدن آنها شده و «استروئيد آنابوليك» ناميده مي‌شوند، هشدار داد: سوء مصرف اين هورمون‌ها باعث اختلال در سيستم توزيع هورمون بدن و بروز سرطان و اختلال در دستگاه تناسلي مي‌شود.

روشن پژوه همچنين با هشدار نسبت به بروز سكته قلبي در افرادي كه اين مواد را مصرف مي‌كنند، تاكيد كرد: هورمون‌هاي مردانه (آندروژن‌ها) باعث افزايش احتمال سكته قلبي در بدن مي‌شوند و افرادي كه اين هورمون‌ها را مصرف مي‌كنند خود را در معرض حملات قلبي و عروقي قرار مي‌دهند.

وي در ادامه با هشدار نسبت به اختلالات رواني كه استروئيدهاي آنابوليك ايجاد مي‌كنند، عنوان كرد: سوء مصرف اين داروها باعث افزايش ميزان پرخاشگري، رفتارهاي اضطراري و كم‌حوصلگي مي‌شود.

مديرگروه درمان اعتياد سازمان بهزيستي با برشمردن شيوه‌هاي مصرف داروها به انواع تزريقي، خوراكي و برچسب‌هايي كه روي پوست مي‌چسبانند، اظهار كرد: اين داروها عمدتا توليد خارج به خصوص آمريكا و كاناداست و انواع متنوعي دارد.

متوسط سن مصرف‌كنندگان هورمون‌هاي بدنسازي 22.6 سال است

مصرف‌كنندگان استروئيد‌هاي آنابوليك از نظر ويژگي‌هاي رواني مشابه ديگر معتادان هستند

روشن‌پژوه در ادامه با اشاره به نتايج تحقيقي كه اخيرا در "كرج" در اين زمينه انجام شده و در نشريه دانشگاه علوم پزشكي ايران هم به چاپ رسيده است، گفت: متوسط سن مصرف كنندگان هورمون‌هاي بدنسازي22.6 سال و مدت مصرف 26 ماه گزارش شده است. ضمن اينكه از نظر تحصيلات مصرف‌كنندگان شامل قشرهاي متفاوتي از بيسواد تا بالاتر از ديپلم را تشكيل مي‌دهند.

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه مصرف‌كنندگان استروئيد‌هاي آنابوليك از نظر ويژگي‌هاي رواني مشابه ديگر معتادان هستند، اظهار كرد: در استفاده از استروئيدهاي آنوبوليك فرايند رواني طي مي‌شود كه با ديگر اعتيادها ويژگي‌هاي مشتركي دارد. ورزشكاري كه استروئيد مصرف مي‌كنند با دانشجويي كه شب امتحان براي نمره ريتالين مي‌خورد و فردي كه براي آرامش و حل مساله، مصرف مواد را تجربه مي‌كند، از نظر رواني مشابه است.

روشن پژوه در ادامه با بيان اينكه هدف و انتظار اين افراد از مصرف متفاوت است، تصريح كرد: ورزشكاري كه دچار سوء مصرف استروئيد‌هاي آنابوليك مي‌شود، به جاي كسب مهارت تمرين كردن و طي كردن فرآيند قهرماني تا رسيدن به نتيجه مطلوب، هورمون مصرف مي‌كند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار