بازدید 24087
محسنی اژه‌ای خبر داد:

ارسال پیام غیررسمی برای خاوری

سخنگوی قوه قضائیه درباره رونده رسیدگی به اتهامات مدیرعامل مستعفی بانک ملی و انتقال او به ایران گفت: در این باره، از طریق اینترپل کارهایی انجام گرفته و همچنین غیر رسمی به او پیغام داده‌ایم که منتظر اقدامات پلیس اینترپل هستیم.
کد خبر: ۲۲۳۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۳ 30 January 2012
سرویس اجتماعی ـ سخنگوی قوه قضاییه از برگزاری نخستین دادگاه پرونده فساد مالی اخیر در دهه سوم بهمن‌ ماه خبر داد.

به گزارش «تابناک»، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در بیست و پنجمین نشست خبری خود که امروز (دوشنبه) برگزار شد، در جمع خبرنگاران حضور یافت و به پرسش‌های ایشان پاسخ گفت.

دادستان کل کشور با تبریک ایام دهه فجر و همچنین حلول ماه ربیع‌الاول، تصریح کرد: خدا را سپاسگزاریم که در حالی که سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب را جشن می‌گیریم، بحمدالله بیداری اسلامی از جمهوری اسلامی فراگیر شده و کشورهای مسلمان را فرا گرفته است و آوازه انقلاب اسلامی ایران، نه تنها به کشورهای اسلامی، بلکه به همه کسانی که طرفدار حق و عدل و مخالف ظلم و ستم هستند، رسیده و فراگیر و جهانشمول شده است.

وی در ادامه گفت: متهمان و افراد دستگیر شده، اعتراف کرده‌اند که وجوهی را گرفته‌اند و قاضی پرونده مشغول خواندن آن است. همه تلاش‌ها بر این است و امیدواریم که اگر مشکلی پیش نیاید و قاضی پرونده فساد مالی اخیر به یک نقص بزرگی در این پرونده برخورد نکند، انشاالله نخستین نشست دادگاه رسیدگی به این پرونده در اواخر بهمن ‌ماه برگزار شود.

وی افزود: نزدیک سی متهم با صدور کیفرخواست در دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مالی اخیر محاکمه می‌شوند.



به گزارش ایسنا، محسنی اژه‌ای اظهار کرد: اگر به این پرونده خوب رسیدگی کنیم، خیلی بهتر از این است که سریع رسیدگی شود، ولی به همه‌ ابعاد پرونده توجه نکنیم. پرونده فساد مالی اخیر از لحاظ حجم و تنوع فسادی که دارد و به لحاظ مسائل مرتبط با پرونده که قضایی هم نیست، اداره برخی کارخانجات و آسیب‌شناسی و رسیدگی به مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی که کم هم نیستند، دقت زیادی را برای رسیدگی می‌خواهد.

وی خاطرنشان کرد: از به جریان افتادن این پرونده چندین ماه می‌گذرد و اگر هم کسانی بگویند  به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم، باید گفت که حقیقتا اگر دنبال کنند و مجموعه ساعات کار و نظرات کار و نوع کارهایی که صورت گرفته را ملاحظه کنند، خواهند دید که پنج تا شش ماه زمان زیادی برای رسیدگی به این پرونده نخواهد بود.

سخنگوی دستگاه قضایی با بیان اینکه همه‌ دست‌اندرکاران به طور جد به این پرونده رسیدگی می‌کنند، یادآور شد: بنده به عنوان ناظر پرونده از طرف رییس قوه قضاییه تعیین شده‌ام و از روز نخست همه‌ دست‌اندرکاران بجد دنبال قضیه بوده‌اند و از همه توان خود استفاده کرده‌اند.

کیفرخواست 24 نفر صادر شده است

محسنی اژه‌ای گفت: ۲۴ نفر از افراد مرتبط در این پرونده کیفرخواستشان صادر و قاضی پرونده نیز تعیین شده و از هفته‌ گذشته در حال خواندن این پرونده هستند؛ افزون بر این ۲۴ نفر، پنج تا شش نفر دیگر نیز در هفته کیفرخواستشان صادر می‌شود و شاید به سی نفر یا بیشتر هم برسد.

وی افزود: تقریبا از چهار هفته گذشته تاکنون، ابعاد جدیدی از این پرونده مشخص و اموال بیشتری شناسایی شده و کار‌شناسی اموال غیر از چند شرکت بزرگ و تقریبا اموال غیرکارخانجات به پایان رسیده است.

دادستان کل کشور اظهار کرد: در یک ماه، چندین نفر در مسئولیت‌های مختلف درباره پرونده فساد مالی اخیر دستگیر شده‌اند؛ البته مسئولیت بالایی ندارند، ولی در مسئولیت‌های اجرایی بوده‌ و به دریافت مبالغ چشمگیری به صورت رشوه‌های میلیاردی اعتراف کرده‌اند.

دادگاه علنی خواهد بود یا ...؟

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه به مطالبی که در رسانه‌ها مبنی بر غیرعلنی بودن دادگاه پرونده فساد مالی اخیر آمده است، اشاره و تصریح کرد: بنا بر ماده ۱۸۸ قانون آیین دادرسی کیفری، تشخیص علنی یا غیرعلنی بودن جلسه دادگاه به عهده قاضی است. در آنجا اصل بر این گذاشته شده که جلسه دادگاه علنی باشد، مگر در سه مورد؛ بنابراین تشخیص اینکه این دادگاه علنی باشد یا خیر، یک گمانه‌زنی است.

خبرنگاری درباره کیف‌های دلاری که به افرادی در پرونده فساد مالی اخیر به عنوان رشوه داده شده پرسید که محسنی اژه‌ای در پاسخ اظهار کرد: اصل موضوع را قبلا عرض کرده بودم که یکی از شیوه‌های پول دادن این گروه به افراد این بود که کیف‌های مخصوصی را تهیه کرده و در آن‌ها مبلغی را که عمدتا یورو بوده می‌گذاشتند و آن را در اختیار افراد قرار می‌دادند؛ بنابراین، اصل این موضوع جدید نیست، ولی با اسناد جدیدی که به دست آمد تعداد کیف‌ها، اسامی بیشتر و مبالغ بیشتری مطرح شد.

در همین یک ماه اخیر هم افرادی در این رابطه دستگیر شده و به این موضوع اذعان داشته‌اند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسشی درباره پرونده بیمه ایران نیز گفت: همان گونه که پیشتر گفته شد، پرونده پس از رفع نقص دوباره به دادگاه رفته، ولی هنوز تعیین وقت نشده و محاکمه شروع نشده، ولی این پرونده در دادگاه در حال مطالعه است.

دست‌های پشت پرده بازار سکه و ارز چه شد؟

خبرنگاری سوالی درباره سخنان وزیر اطلاعات مبنی بر وجود دست‌های پشت پرده در التهاب‌آفرینی در بازار سکه و ارز و اقدام دادستانی نسبت به این موضوع پرسید که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: معمولا دست‌های پشت پرده را‌‌ همان سیستم اطلاعاتی می‌داند. هرگاه به دستگاه قضایی ارجاع شد، در این زمینه صحبت می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره شکایت کمیسیون اصل ۹۰ از رییس‌جمهور و برخی اعضای دولت، ‌گفت: همان‌ گونه که در جلسات پیش گفته شد، از ناحیه مجلس پرونده‌هایی به دستگاه قضایی فرستاده شده که در حال رسیدگی است؛ بخشی از این پرونده‌ها مربوط به دیوان عدالت اداری و بخش دیگر مربوط به مراجع قضایی دیگر است و در این باره هم همان‌طور که پیشتر اشاره کرده‌ام تا نهایی شدن حکم در پرونده‌ها، از بردن نام افراد معذوریت قانونی داریم.

دادستان کل کشور در پاسخ به پرسشی درباره بازداشت یکی از معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز خاطرنشان کرد: در قسمت‌های قبلی سخنانم گفتم چندین نفر که دارای مسئولیت‌هایی بوده و در کارهای اجرایی بوده‌اند، دستگیر شده‌اند و نسبت به اتهامشان که دریافت رشوه است، اذعان کرده‌اند.

خبرنگاری عنوان کرد که کارمندان شرکت‌هایی در ارتباط با پرونده فساد مالی اخیر پنج ماه است، حقوق خود را دریافت نکرده‌اند که سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ گفت: ما چنین چیزی نداریم که پنج ماه باشد کارمندان حقوق دریافت نکرده باشند. اگر چنین چیزی هست، حتما اطلاع بدهند تا پیگیری شود.

مقام معظم رهبری توصیه کردند تا جایی که می‌شود افراد به انفرادی نروند

خبرنگاری مطرح کرد که مقام معظم رهبری در نامه‌ای به قوه قضاییه خواستار احتساب یک روز حبس انفرادی به جای ده روز حبس عادی شده‌اند و به درخواست قضات و رییس قوه قضاییه از مقام معظم رهبری در این باره اشاره کرد که محسنی اژه‌ای در پاسخ به این پرسش تصریح کرد: چنین چیزی نیست که از طرف قضات یا رییس قوه قضاییه چنین درخواستی شده باشد.
درباره نامه مقام معظم رهبری هم بحث این نیست که ایشان چنین دستوری داده باشند. این بحث مربوط به زمان آیت‌الله شاهرودی است که در آن زمان مقام معظم رهبری توصیه کردند تا آنجا که ممکن است، افراد به انفرادی نروند یا اگر می‌روند حبس آن‌ها کمتر باشد زیرا انفرادی سخت است و هر یک روز آن معادل ده روز است؛ بنابراین، دستور نبوده، بلکه یک توصیه است.

خبرنگاری در مورد تشکیل کمیته‌ بررسی جنایات آمریکا پرسید که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: به هر تقدیر در سالیان گذشته، آمریکا جنایاتی علیه جمهوری اسلامی و مردم ایران داشته و دارد. طبیعی است، جریانی که علیه ظلم و ستم‌های آمریکا راه افتاده، تقویت شده و ادامه داشته باشد. در این باره مواردی را که در صلاحیت دادگاه‌های ما باشد در همین جا رسیدگی کرده و موارد دیگر را در دادگاه‌های بین‌المللی پیگیری می‌کنیم.

خبرنگاری به توهین‌های صورت گرفته علیه رییس‌جمهور و صحبت‌های یکی از نمایندگان مجلس که رییس‌جمهور را محارب معرفی و با خوارج مقایسه کرده، اشاره کرد و از برخورد دادستانی با چنین افرادی پرسید که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: من این مطالب یا این تعابیر را نشنیده و ندیده‌ام، ولی بار‌ها عرض کرده‌ام توهین، افترا و تخریب از ناحیه هر کسی علیه شخص دیگری درست نیست و مدعی العموم هم اگر به چنین مواردی برسد حتما اقدام می‌کند.

تاکنون پرونده تخلف انتخاباتی نداشته‌ایم

سخنگوی قوه قضاییه درباره تشکیل ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی گفت: همان‌طور که در جلسات قبلی گفته‌ام، قوه قضاییه در این زمینه سه وظیفه اصلی دارد که طبق ماده ۴۸ پاسخ به استعلامات را بر عهده دارد که امسال سریع‌تر، صریح‌تر و منظم‌تر جواب داده شده است و از ماه گذشته تمهیدات ستاد را آغاز کرده‌ایم، از دستگاه‌های ذیربط و افراد ثبت‌نام کننده از طریق هیات اجرایی پاسخ داده شده است.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: وظیفه دیگر قوه قضاییه در این زمینه این است که اگر تخلف انتخاباتی رخ داد، بنا بر قانون خارج از نوبت به آن رسیدگی کند و در ‌‌نهایت وظیفه دیگری که بر عهده دارد، این است که در حوزه انتخاباتی اقدام پیشگیرانه از جرایم انتخاباتی توسط قوه قضاییه با همکاری با شورای نگهبان و وزارت کشور انجام شود که باید گفت، امسال پیشگیری قوی‌تر و وسیع‌تر انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه پیشگیری طی بخشنامه‌ای به همه دادگستری‌ها اعلام و ستاد استانی و مرکزی در این زمینه تشکیل و به همه ستادهای استانی اعلام شده است که شعب خاصی تشکیل داده‌ایم و در زمینه تخلفات انتخاباتی دادگاهی را مشخص کرده‌ایم.

سخنگوی دستگاه قضایی با بیان اینکه ستاد ویژه انتخاباتی جلساتی را با وزارت کشور و شورای نگهبان تشکیل داده است، اظهار کرد: بحمدالله تا به امروز پرونده‌های بسیار نادری به این ستاد ارجاع و از همهٔ استان‌هایی که نسبت به تخلفات انتخاباتی گزارش گرفته‌ایم، موارد بسیار نادری تاکنون به این مرجع قضایی ارجاع شده است.

محسنی‌ اژه‌ای با اشاره به اینکه فرهنگ عمومی مردم و نامزدهای انتخاباتی بالا رفته و کار خلافی در این زمینه انجام نمی‌دهند، تصریح کرد: یکی از دلایل این امر این است که خود مردم رعایت می‌کنند و دلیل دیگر این است که دستگاه‌های ذیربط و قوه قضاییه با برنامه‌هایی از جمله پیشگیری که دارند به شکل گوناگون اطلاع‌رسانی می‌کنند و این باعث می‌شود که پرونده‌های بسیار نادری در این زمینه داشته باشیم و اینجای بسی خوشحالی دارد.

وی ادامه داد: شعبات پیشگیری از تخلفات انتخاباتی هم در دادسرا و هم در دادگاه تشکیل شده ولی تاکنون پرونده‌ای در این زمینه نداشته‌ایم.

از فیلم پخش شده در هواپیما تا برنامه صدا و سیما

سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اینکه فیلم غیراخلاقی در پرواز یکی از شرکت‌های هواپیمایی پخش شده و آیا در این زمینه پرونده‌ای تشکیل شده است، اظهار کرد: من در این زمینه اطلاعی ندارم و نشنیده‌ام که شکایتی شده باشد.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه طی فیلمی که در روزهای اخیر از تلویزیون پخش شد، نشان داده شد که قوه قضاییه خود یکی از نهادهای مسئول در بروز تخلف فساد مالی اخیر است، تا چه اندازه ضعف دستگاه قضایی را درباره پرونده فساد مالی اخیر وارد می‌دانید، تصریح کرد: در هر دستگاه نظارت داخلی وجود دارد مانند بانک که بازرس دارد و وزارت اقتصاد و دارایی که خود نیز دارای بازرس است؛ بنابراین، به طور طبیعی باید گفت که بازرسی کل کشور نظارت لازم را در پرونده فساد مالی اخیر دارد.

وی اظهار کرد: در این موضوع آنچه باید گفت، این است که کدام دستگاه زود‌تر و با احساس مسئولیت بیشتر وارد شده است که در فساد مالی اخیر دو دستگاه به صورت قوی وارد شده‌اند؛ یکی کمیسیون اصل ۹۰ است که در سال ۸۹ زمانی که زمینه فساد را دید اخطار و هشدار لازم را داد و به بانک مرکزی نامه نوشت و دستگاه دیگر که به صورت قوی وارد شد پیش از مکشوف شدن و پس از آن، بازرسی کل کشور بود که نسبت به این موضوعات اخطار لازم را داد.

«اعدام» در رسانه‌های خارجی سیاسی می‌شود

سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سایت‌های بیگانه درباره فردی که اتهامش دایر کردن سایت‌های مستهجن بوده و حکم اعدام او از سوی دیوان عالی تأیید شده است، مطرح می‌کنند که این فرد دارای جرم سیاسی است، تصریح کرد: بار‌ها گفته‌ام؛ از دشمن چه انتظاری دارید؟ آن‌ها در مورد فردی جانی و قاتل که حداقل سه قتل مرتکب شده و چند کودک نزدیک هفت، هشت ساله را ربوده و مورد آزار و اذیت قرار داده است، وقتی مجازات می‌شود مطالب کذبی مطرح می‌کنند و اکنون با تعابیر خاص از وی به عنوان فردی مذهبی و دارای جایگاه یاد می‌کنند.

وی ادامه داد: حکم این فرد که رحمت‌الله حیدری نام داشت در شیراز اجرا شد و هنگامی که مادر یکی از مقتولان برای اجرای حکم اقدام کرد، آن رسانه‌ها وی را فردی سیاسی و طرفدار فتنه سال ۸۸ مطرح می‌کنند. باید توجه داشت، فردی که در حد فساد فی‌الارض اقدام کرده باید مجازات متناسبی شود. این موردی که شما مطرح کردید نیز از همین موارد است.

خبرنگار دیگری پرسش خود را این‌ گونه مطرح کرد که پس از تأیید حکم ملک‌پور از سوی دستگاه‌های امنیتی اعلام شد که افراد دیگری در همین رابطه شناسایی شده‌اند که محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: معمولا افرادی که سیستم‌های اطلاعاتی و انتظامی آنان را دستگیر می‌کنند، کسانی هستند که ایجاد فساد کرده و آن را در جامعه ترویج کرده‌اند. تعداد آنان را نمی‌دانم، ولی می‌دانم که چند نفری در این رابطه دستگیر شده‌اند؛ البته باید توجه داشت که این‌گونه اقدامات یک فساد یا فحشای فردی نیست و میان فاسد و مفسد تفاوت وجود دارد که حکم آنان نیز متفاوت است.

ماجرای سایت هاشمی چه بود؟

خبرنگاری درباره از دسترس خارج شدن سایت هاشمی رفسنجانی سوال کرد که محسنی اژه‌ای اظهار کرد: سایت‌هایی که به آن‌ها تذکر داده می‌شود، اگر مطالبشان را از روی خروجی سایت برداشتند که هیچ؛ البته نوع تخلف متفاوت است. به این سایت یک بار تذکر داده شده بود، توجه کرده بودند، بار دیگر این اقدام صورت گرفت که تذکر داده شد و پس از آن اقدام قانونی از طریق کارگروه جرایم رایانه‌ای صورت گرفت. این سایت به نام آقای هاشمی نبوده بلکه به نام یکی از فرزندان ایشان ثبت و به آن‌ها گفته شد که اگر این سایت را ثبت کنند و آن موارد را بردارند، سایت باز می‌شود.

خبرنگار دیگری پرسش خود را این‌گونه مطرح کرد که روز گذشته پس از جلسه‌ غیرعلنی مجلس، یکی از نمایندگان یادآور شد که در این جلسه ادعایی درباره بدنه‌ بانک مرکزی مطرح شده که اگر در این راستا اقدام نشود، دچار مشکل می‌شویم که محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: اگر سازمان‌های نظارتی گزارشی دهند، رسیدگی می‌شود. در مورد این موضوعی که شما اشاره کردید گزارشی از مرجعی برای ما فرستاده نشده است.

شکایت جوانفکر از قاضی صلواتی

خبرنگاری در مورد شکایت جوانفکر از قاضی صلواتی و همچنین تعداد دستگیرشدگان در پرونده‌ فساد مالی اخیر پرسید که سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ گفت: در مورد اول اطلاعی ندارم که شکایت شده یا اگر شکایتی شده، درباره با چه چیزی بوده است. در مورد دوم هم من تعداد نفرات را نمی‌دانم، چون معمولا مواردی که به صورت باندی و گروهی است، خیلی وقت‌ها تعداد کم و زیاد می‌شود، برخی ممکن است امروز دستگیر شوند و فردا از آنان رفع اتهام شود و آزاد شوند؛ بنابراین، از جزییات تعداد بازداشت‌شدگان خبر ندارم.

آخرین وضعیت بازگردان خاوری به کشور

وی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت پیگیری برای بازگرداندن خاوری به ایران نیز تصریح کرد: در این مورد از طریق اینترپل اقدام شده است. به تازگی از طریق غیررسمی هم دوباره پیغامی به او داده شده است، ولی ما منتظر اقدامات اینترپل هستیم و امیدواریم به وظیفه‌ قانونیشان عمل کنند.

محسنی اژه‌ای افزود: این محک خیلی خوبی است برای مدعیان مبارزه با فساد یعنی سازمان‌های بین‌المللی، کشورهای غربی و خود پلیس بین‌الملل. هیچ‌ کس نمی‌تواند بگوید این یک موضوع سیاسی و همه می‌دانند که این فرد به اتهام فساد مالی تحت تعقیب قرار گرفته است. من روز اول گفتم که اگر این فرد نیاید به ضرر خود اوست. الان هم بعضی افراد علیه او دارند، اعترافاتی می‌کنند که تا خود او نیاید ما نمی‌دانیم چند درصد این‌ها درست و چند درصد نادرست است. خود این فرد هم تا حالا منکر چیزی نشده که بگوید هیچ‌گونه خلافی نکرده است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: امیدواریم سازمان‌های بین‌المللی حداقل در این یک مورد روسفید بیرون بیایند و این فرد را به ایران بازگردانند.

خبرنگاری درباره برخورد دادستانی با افرادی که در جریان انتخابات به نامزد‌ها توهین کرده یا تهمت می‌زنند، پرسید که محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: اگر فردی نسبت به نامزد انتخابات توهین و او شکایت کند، حتما دستگاه قضایی اقدام می‌کند. اگر فرد حقیقی باشد، مدعی‌العموم نمی‌تواند وارد شود، مگر اینکه در‌‌ همان حال دارای مسئولیتی باشد و از حیث وظیفه‌اش به او توهین شده باشد.

تأثیر منفی در روند انتخابات، موجب ورود خواهد شد

وی تأکید کرد: اگر کسی بخواهد از این طریق فضای جامعه را تخریب کند یا تاثیر منفی در روند انتخابات بگذارد، وظیفه‌ مدعی‌العموم است که در این زمینه ورود کند اما اگر به فضای عمومی کاری نداشته باشد و تنها نسبت به یک فرد توهین شده باشد با شکایت خصوصی پیگیری می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت واگذاری کارخانه فولاد ملی نیز توضیح داد: این قضیه هنوز از دو جهت در حال بررسی است و کار‌شناسان در حال بررسی زمان واگذاری، چگونگی واگذاری و تولید و فروشی هستند که کارخانه داشته است.

خبرنگاری درباره اقدام دادستانی در زمینه‌ برخورد با کسانی که اجناس مورد نیاز مردم را احتکار می‌کنند، پرسید که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: یکی از وظایف مهم در این موضوع به عهده‌ تعزیرات است که در اینجا وارد شده است. تعزیرات زیر نظر دولت و وزارت دادگستری است که هم‌اکنون کار خود را انجام می‌دهند و تا کنون در این زمینه از دستگاه قضایی کمکی نخواسته‌اند.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار