بازدید 24182

صد سالگی نقاش انقلابی آمریکایی + تصاویر

«جکسون پولاک»، نقاش معروف و انقلابی آمریکایی بود که به دلیل سنت‌شکنی‌های هنری، شخصیت طغیانگر، اعتیاد به الکل و البته گرانترین اثر هنری جهان مشهور است؛ کسی که یکی از معروف‌ترین تابلو‌هایش در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود و پیشنهاد رقم‌های میلیونی کلکسیونر‌ها هم نتوانسته صاحبان موزه را راضی به فروش آن کند.
کد خبر: ۲۲۲۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۹ 28 January 2012
سرویس اجتماعی ـ ۲۸ ژانویه صدمین سالگرد یکی از انقلابی‌ترین نقاشان جهان است که به خاطر شخصیت طغیانگر و تکنیک‌های جدید نقاشی و البته رکورد گرانترین اثر هنری جهان شهره است.

«جکسون پولاک»، نقاش آمریکایی و از پیشگامان جنبش هیجان‌نمایی انتزاعی بود که در ۲۸ ژانویه ۱۹۱۲ در شهر کودی، واقع در شمال غرب ایالت وایومینگ به دنیا آمد.

پولاک جز نخستین نقاشانی بود که استفاده از قلم‌مو را نقاشی کنار گذاشت و به پاشیدن مستقیم رنگ روی بوم روی آورد و به این ترتیب تحولی در نقاشی پدید آورد.

پولاک نخستین کسی بود که استفاده سنتی از قلم‌مو را در نقاشی کنار گذاشت و به پاشیدن رنگ روی بوم روی آورد.


پولاک مانند بیشتر هنرمندان دهه ۳۰ و ۴۰ آمریکا که درگیر مواد مخدر یا الکل می‌شدند، به الکل روی آورد و هرچند بنا به گفته خودش الکل باعث خلق بسیاری از آثار زیبای او شد، همین الکل هم عامل مرگ او شد و پولاک در یازدهم اوت ۱۹۵۶ بر اثر رانندگی در حین مستی تصادف کرد و درگذشت. او به دلیل اختلالات روانی ناشی از اعتیاد به الکل در سال ۱۹۳۸ چهار ماه در بیمارستان روانی بستری بود.

طبیعت و الهام گرفتن از آن تأثیر فراوانی در آثار او داشت و وقتی با لی کرزنر که او هم از نقاشان معروف جنبش اکسپرسیونیم انتزاعی ازدواج و به یک خانه ییلاقی در شرق همپتون سفر کرد، این تاثیر در آثار او بیشتر شد و نمود آن در تابلوهای معروفی چون رنگین کمان کاملا مشهود است.

پولاک و همسرش در حال قدم زدن در حولی همپتون در سال ۱۹۴۹



پولاک هم‌اکنون رکورد گران‌ترین اثر هنری جهان را در اختیار دارد و تابلوی شماره ۵ – ۱۹۴۸ وی در سال ۲۰۰۶ به قیمت ۱۴۰ میلیون دلار به یک کلکسیونر معروف آمریکایی فروخته شد.

تابلو شماره ۱۱-۱۹۵۲ که در موزه ملی استرالیا در کانبرا نگهداری می‌شود و ارزش آن ۱۱۵ میلیون دلار برآورد می‌شود



پولاک در تهران

هیجان‌نمایی انتزاعی یا اکپرسیونیسم انتزاعی، شیوه‌ای است که در سال ۱۹۱۲ از اکپرسیونیسم و با انتشار مجله «سوار کار آبی» ایجاد شد. پیشوایان این مکتب واسیلی کاندینسکی، پل کله و فرانتس مارک در مونیخ بودند. در واقع این سبک نتیجه برخورد طیف‌های گوناگون هنرمندان مهاجر (به دلیل جنگ در اروپا) و بومی در نیویورک بود. این جنبش در واقع یک سبک آمریکایی است که موجب پیشتازی نیویورک از پاریس به عنوان مرکز هنر جهانی شد. این هنرمندان بیش از آنکه مصلحان انقلابی باشند، آرمانگرایانی بودند که بیش از جهان ملموس خویش، دغدغه مفاهیم کلی را داشتند.
یکی از مهمترین آثار جکسون پولاک در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود. «نقشی بر زمینه سرخ هندی» یکی از آثار معروف این نقاش آمریکایی است که در گنجینه دو میلیارد پوندی موزه هنرهای معاصر تهران در کنار آثاری از پیکاسو، سالوادور دالی، مارسل دوشان، واسیلی کاندینسکی نگهداری می‌شود.
در سال ۲۰۰۳ یک کلکسیونر آمریکایی رقم ۱۰۵ میلیون دلار را برای خرید این اثر پیشنهاد داد که این پیشنهاد از سوی مدیران موزه رد شد و این تابلو همچنان در تهران و در موزه هنرهای معاصر نگهداری می‌شود.

این شاهکار هنری که به نظر بسیاری از منتقدان، از متوازن‌ترین و هماهنگ‌ترین آثار پولاک به شمار می‌رود، در سال ۱۹۵۰ توسط پولاک کشیده شده است. موزه هنرهای معاصر تهران یکی از موزه‌های شهر تهران است که در گوشه غربی پارک لاله بنا شد.

یک بازدید کننده در موزه هنرهای معاصر تهران در برابر تابلوی «نقشی بر زمینه سرخ هندی» اثر جکسون پولاک که یکی از آثار معروف این موزه به شمار می‌رود




تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۶
البته فکر کنم راز طول عمر ایشون نکشیدن سیگاره که تو اولین عکس کاملا مشخصه .
اینا که همش خط خطی هست؟!
از نظر من که بعضی از این هنرمند ها انقدر تو توهم قرق میشن که هر چیز دری وری رو هم هنر میبینن
پاسخ ها
اصغر
| Poland |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
ناشناس دلبندم غرق درسته .
افراد زیادی در ایران هستن که با شما هم عقیده هستن
آقاي پولاك حدود 56 سال پيش فوت كردند و امروز صدمين سالگرد تولد ايشان بوده است.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jackson_Pollock
اگه مفتی بدن من نمی گذارم تو خونم
جکسون پولاک در 44 سالگی در سال 1956 در یک تصادف رانندگی کشنه شد
آقا! لطفا" یه نفر ما رو توجیه کنه این تابلوها واسه چی اینقدر معروف هستند؟؟؟؟؟
رفیق ایشان در سال 1956 درگذشتند
بیشتر مردم ما هنر واقعی رو تو کشیدنه عکس هندونه و مرغ خروس می‌دونن.وقتی‌ چیز متفاوتی بهشون ارائه کنی‌ هنگ می‌کنن و شروع می‌کنن به بد و بیرا گفتن
پروفسور ایمان! ایشون 44 سال عمر کرده نه 100 سال.
این واقا صد سالشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مگه ما تابلو پیکاسو داریم تو تهران ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی