بازدید 26947
چگونه کلی، محمد علی شد؟

محمد علي هفتاد ساله شد

ماجرای مسلمان شدن کلی از هنگامی رقم خورد که او در مسابقه‌ای در آستانه شکست خوردن از رقیبش بود و در حالی که کلی نقش بر زمین شده و داور مسابقه شمارش معکوس می‌گفت، یکی از هواداران کلی که یک مرد مسلمان ایرانی بود، از کلی خواست که کلمه «یا الله» را تکرار کند. کلی پس از تکرار «یا الله» به طرز معجزه آسایی جان تازه‌ای گرفت و رقیبش را شکست داد. پس از پایان مسابقه از آن مرد درباره این جمله و ماجرا پرسید، و وقتی مرد برای او توضیح داد، کلی تصمیم بر مسلمان شدن گرفت.
کد خبر: ۲۲۰۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۱ 16 January 2012
سرویس ورزشی ـ فردا هفدهم ژانويه، هفتادمين سالگرد تولد محمد علي، بوكسور افسانه‌اي و قهرمان سابق بوكس حرفه‌اي سنگين وزن جهان است؛ محمد علی کلی، متولد هفده ژانویه سال 1942 در لوئیس ویل آمریکاست و نام قبلی او «کاسیوس مارسلوس کلی» بوده است. 

به گزارش «تابناک»، محمدعلي در سال 1960 ميلادي در بازي‌هاي المپيك رم، قهرمان بوكس سنگين وزن شد. او در سال 1961 ميلادي به دين اسلام گرويد و نام خود را از كاسيوس به محمدعلي تغيير داد.


اين مسأله باعث خشم جامعه محافظه‌كار سفيدپوست ايالت كنتاكي زادگاه كلي شد؛ واكنش آنها خشونت بار بود.

مبارزه با بیماری مهلک

محمد علي از مدت‌ها پیش به دليل ابتلا به بيماري پاركينسون، وضعيت جسماني مناسبي ندارد. او كه روزي با مشت‌هاي آهنين خود، حريفان را يكي پس از ديگري در رينگ بوكس به زمين مي‌زد، اكنون با بيماري خود دست و پنجه نرم مي‌كند. داستان زندگي محمد علي داستان جالبي است؛ پسر بچه‌ سياه پوستي كه پس از دزديده شدن دوچرخه‌اش تصميم گرفت به تمرين بوكس بپردازد تا بتواند از حق خود دفاع كند، پس از مدت كوتاهي تبديل به نامدارترين و پرآوازه‌ترين ورزشكار تاريخ جهان شد.

چگونه کلی، محمد علی شد؟

در فاصله میان این دو مسابقه، کاسیوس به دلایل دیگری نیز مطرح و معروف شد. او به انبوه مسلمین جهان پیوست و نام خود را به محمد علی تغییر داد. هرچند این مسأله فقط از سوی عده اندکی پذیرفته شد که او را محمد علی کلی بنامند.

سال‌های ۱۹۶۶ و ۱۹۶۷ برای این قهرمان مسلمان، سال‌های پر مشغله‌ای بودند، چرا که او مجبور شد، هفت بار از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند. هیچ یک از قهرمانان سابق دنیا در یک سال این کار در چنین دفعاتی انجام نداده‌اند.

در مارس ۱۹۶۶ در برابر یکی از سرسخت‌ترین حریفانش که یک بوکسور کانادایی به نام گئورگ چاوالو بود، در یکی از نفس‌گیرترین مبارزات به پیروزی رسید. چاوالو پیش از این در رده حرفه‌ای خود هرگز شکست نخورده بود.

پس از این مسابقه او به انگلیس رفت تا با بولداگهای انگلیسی، براین لاندنو هنری کوپر که او را در یک بازی دوستانه در سال ۱۹۶۳ شکست داده بودند، دست و پنجه نرم کند. او هر دوی اینها را ناک اوت کرد و به آلمان رفت تا برابر کارل میلدنبرگر، نخستین آلمانی که برای عنوان ماکس اشملینگ می‌جنگید، به روی رینگ رود.

این مسابقه به اعتراف خودش بسیار سخت و دشوار بود، اما در راند دوازدهم، سرانجام میلدنبرگ را ناک اوت کرد. در نوامبر ۱۹۶۶ او باز به ایالات متحده برگشت تا گربه بزرگ «ویلیامز» را در هوستون شکست دهد! ویلیامز از آن دسته بوکسورهایی بود که ید طولایی در ناک اوت کردن حریف داشت، اما محمد علی به آسانی در راند سوم او را شکست داد. در ماه‌های بعد، او به آسانی در هر رینگی پیروز می‌شد و نامش لرزه بر پیکره هر بوکسوری می‌انداخت.

نرفتن به ارتش به دلیل جنگ ویتنام

در همان سال بود که وی به عنوان یک سرباز میهن پرست از حضور در ارتش آمریکا برای جنگ ویتنام سر باز زد و اعلام کرد که هرگز به روی همنوعان ویتنامی خود آتش نمی‌گشاید و نمی‌خواهد آنها او را کاکا سیاه کثیف صدا بزنند، که همین مسأله مدتها سر زبانها بود و پس از آن حتی از حضور در رقابت‌های بوکس به مدت پنج سال محروم شد و گواهینامه بوکسش نیز به حالت تعلیق درآمد؛ البته مدتی بعد این محکومیت به سه سال کاهش پیدا کرد.

فیلم زندگی نامه محمد علی

محمدعلي در سپتامبر ۱۹۹۹ به عنوان ورزشكار قرن ايالت كنتاكي برگزیده و در مراسمي از او تقدير شد. در سال ۲۰۰۱ فيلمي از زندگي او ساخته شد. در اين فيلم كه «علي» نام داشت، ويل اسميت به جاي محمدعلي به ايفاي نقش پرداخت. اسميت به دليل بازي در اين فيلم نامزد دريافت جايزه اسكار شد. اين در حالي بود كه وي پيش از ساخت فيلم، از پذیرش اين نقش خودداري مي‌كرد تا اين كه محمدعلي، شخصا از او خواست در نقش او بازي كند.

علي در نوامبر ۲۰۰۵ به دليل خدماتش در جنبش حقوق مدني آمريكا، مدال آزادي رييس جمهوري آمريكا را دريافت كرد.

وي همچنين موفق شد، جايزه صلح «اتو هان» آلمان را از آن خود كند. علي در تاريخ نوزدهم نوامبر ۲۰۰۵ (نوزدهمين سالروز آخرين ازدواجش) مركز غير انتفاعي محمد علي را با سرمايه ۶۰ ميليون دلار در شهر محل تولدش بازگشايي كرد. اين مركز عام المنفعه روي مسائلي همچون صلح، مسئوليت اجتماعي و توسعه متمركز است.

اقدامات بشردوستانه

در وب سايت مركز غيرانتفاعي محمدعلي آمده است: علي از زماني كه از رشته بوكس بازنشسته شد، خود را وقف تلاش‌هاي بشردوستانه در سراسر جهان كرده است. او يك فرد مسلمان است و به سراسر جهان سفر مي‌كند و از نام و حضور خود براي مبارزه با گرسنگي و فقر استفاده مي‌كند.

او همچنين از تلاش‌هاي آموزشي از هر نوع حمايت كرده، مردم را تشويق مي‌كند كه كودكان بي سرپرست را تحت حمايت خود قرار دهند و از آن‌ها مي‌خواهد كه به يكديگر احترام گذاشته و همديگر را درك كنند. برآورد مي‌شود كه علي تاكنون براي تامين ۲۲ ميليون وعده غذايي براي گرسنگان تلاش كرده است. علي به طور متوسط دویست روز در سال در سفر است. هم‌اکنون محمدعلي به همراه همسر چهارمش در مزرعه كوچكي نزديك برين اسپرينگ در ايالت ميشيگان زندگي مي‌كند.

واکنش محمد علی و سر باز زدن او از خدمت به ارتش در جنگ و گرویدنش به اسلام به روشنی شیوه ستیزه‌جویی او را با سیاست‌های استعمارگرایانه نشان می‌داد. قهرمان بوکس جهان در میان قشر زیادی از مردم محبوبیتی ناگفتنی پیدا کرده و به ویژه مسلمانان سیاه پوست به شدت هوادارش شده بودند.

آشنایی با مالکوم ایکس

وی تحت تعالیم رهبران بزرگ اسلام مثل الیجاه محمد و مالکوم ایکس و پیروی از فرامین آنها در امر اسلام به سرعت مورد انزجار جامعه سفیدپوست و مسیحی تبار آمریکایی قرار گرفت.

شاید عمده انزجار آنها به این علت بود که نمی‌خواستند نماینده‌ای از سیاهان مدافع حقوق اجتماعی آنها باشد. در سال ۱۹۷۰ پس از گذراندن دوران محرومیت خود به علت شرکت نکردن در جنگ او بار دیگر گواهینامه بوکس خود را دریافت کرد، ولی به علت وقفه‌ای چند ساله در ورزش حرفه‌ای عنوان قهرمانی سال ۱۹۷۱ را در مبارزه‌ای با جو فریزر در مادیسون اسکوار گاردن از دست داد. این مسابقه شاید به نظر بسیاری دیگر چیزی شبیه مسابقات دیگر باشد، اما برای دو رقیبی که هر کدام شکست ناپذیر بوده به منزله جولانگاهی برای نمایش قدرت و مهارتشان است. هر دو مدعی و هر دو مبارزه طلب ... هرچند فریزر در راند آخر او را ناک اوت کرد و این تراژدی به ضرر کلی پایان یافت.

ماجرای مسلمان شدن کلی

ماجرای مسلمان شدن کلی از زمانی رقم خورد که او در مسابقه‌ای در آستانه شکست خوردن از رقیبش بود و در حالی که کلی نقش بر زمین شده و داور مسابقه شمارش معکوس می‌گفت، یکی از هواداران کلی که یک مرد مسلمان ایرانی بود، از کلی خواست که کلمه «یا الله» را تکرار کند. کلی پس از تکرار این جمله، به طرز معجزه آسایی جان تازه‌ای گرفت و رقیبش را شکست داد. پس از پایان مسابقه از آن مرد درباره «یا الله» و ماجرا پرسید، و وقتی مرد برای او توضیح داد کلی تصمیم بر مسلمان شدن گرفت.

او پس از گرویدن به اسلام در فعالیت‌های سیاسی نیز نقش داشت و به همین دلیل بیش از دیگر قهرمانان ورزشی در جهان مطرح شد. وی همچنین در قرن بیستم عنوان یکی از بزرگترین قهرمانان ورزشی را نیز از آن خود کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۵
جالب بود
من عاشق محمد علي كلي هستم ، به خصوص شخصيت انسانيش كه بين بعضي از مسلمانان مادرزاد اصلا نيست، i love him forever
"نام خود را از كاسيوس به محمدعلي تغيير داد"
، اسمش رو محمد گذاشت و فامیلشو کرد علی!! برو تو سایت شخصیش تا متوجه شی! مثلا اسم دخترش که اونم بوکسوره لیلا علی هست نه لیلا کلی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
حالا چه فرقی میکرد؟
ایول تابناک
مهمترین مسابقه کلی با جورج فورمن بود
او که از ابتدای مسابقه زیر مشت های آهنین فورمن قرار گرفته بود با هنرمندی زاید الوصفی در راند هشتم در میان بهت و تعجب همگان با دو ضربه کاری فورمن را نقش بر زمین کرد.
من بوکسورم و شما باید بوکس کار کرده باشی تا بدانی چه قدرت و عظمتی در مشت هایش بود و رقص پاهایش دیدنی و دوست داشتنی اما تمام اینها در برابر انسانیتش چیزی نیست دوستش دارم به خاطر کار های انسان دوستانه اش
جز الله فريادرسي نيست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
کافر هم داریم ظاهرا.منفی دادن. با هرکی مشکل داری با خدا هم مشکل داری؟
عجیبه ها!!
شاید با دارویی که مایل نیستم نام ببرم در جوانی جسم سیاه مغز او را هدف قرار داده اند تا با کاهش سلولهای بنیادی جسم سیاه او را مستعد پارکینسون کنند از این جانیان هیچ چیز بعید نیست
ایشون به خاطر اینکه جنگ نره مسلمان شد تا از قوانین مربوط به مذاهب استفاده کنه!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
فقط به همین دلیل ؟ پس چرا استفاده نکرد و زندان هم رفت و همینطور چند سال از بوکس محروم شد...... در ضمن کدام قوانین مربوط به مذاهب ؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
این یعنی همه سربازهای آمریکایی بی دین اند!
یسیار جالب وبیاد ماندنی بود امید است اسم علی برای دیگر قرمانان نیز تکرار شود
این نظریه مسلمان شدنش بیشتر قصه های سیاسیه تا واقعیت.
تمام مسابقاتش و زندگیش درسه!!!
ايشان قبل از هر مسابقه اي به حالت قنوت از خداوند كمك مي طلبيد و بعد از هر بردي سجده شكر به جا مي آورد.
اگه محمد علی کلی هم تو ایران بود مثل خیلی های دیگه الان تره هم براش خورد نمی کردید و طردش می کردید ...
شما ایرانیها بالاخره محمدعلی کلی هم یک جورایی به خودتون چسپوندید ! حتما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
شما خارجی ها اگه بگذارید!!!
يادش بخير دوران كودكي كه چهار پنج صبح از خواب بيدار ميشديم تا مسابقه مستقيم محمدعلى را از تلويزيون ١٤ اينچ سياه و سقيد برفكى تماشا كنيم.
حالا چرا عکس به این کوچیکی گذاشتی؟؟!!!!
اون فرد مسلمان ايراني كي بود كه به علي (يا الله) را تلقين كرد زود پيداش كنين !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
چی کارش داری؟
در مسلمان شدنش حرفي نسيت اما درباره نحوه مسلمان شدنش اين...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان