هجمه SMS ها؛
تاختوتاز تبلیغاتی در حریم خصوصی مردم +توضیح ایرانسل
حتما با دیدن «SMS»، خون برخی به جوش آمده که چرا فارسی ننوشتهاید؟ «پیامک» درست است نه SMS و سخنانی از این دست، ولی باور کنید، اگر بخواهیم نام این مزاحمتهای گاه و بیگاه را پیام بگذاریم، در حق خیلی چیزها جفا کردهایم؛ این بار را معذور بدارید!
سرویس اجتماعی ـ ساعت شش و نیم صبح است و هنوز نیم ساعت از زمان خوابتان باقی مانده است، ولی به جزای اینکه یادتان رفته بوده تلفن همراهتان را خاموش کنید، صدای زنگ SMS بیدارتان کرده است و این اصلا حس خوبی برای آغاز روز باقی نمیگذارد؛ «همراه اول؛ قبض ۴، ۹۰ مبلغ: ...»
به گزارش «تابناک»، سیل پیامکهای گوناگون به تلفن همراه، از آن دست مشکلاتی است که بیشتر مردم، کم و زیاد با آن آشنا هستند؛ پیامکهایی که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند و باز هم به مانند همیشه توسط بخش دولتی بنیانگذاری شدهاند!
این در حالی است که اواسط تابستان سال جاری، یک مقام مسئول در شرکت مخابرات، برای بار چندم تأکید کرد که پیامکهای تبلیغاتی نمیتواند شکایات مشترکان را در پی داشته باشد! وی میانگین ارسال پیامک انبوه و تبلیغاتی برای هر مشترک را کمتر از دو پیامک در هفته دانسته و گفته بود: مشترکان میتوانند با درخواست عدم دریافت پیامک تبلیغاتی نسبت به قطع این سرویس اقدام کنند.
نوعی فرافکنی برای ادامه تخلف؛ مزاحمتهایی که از جانب هر شرکتی باشد، چون مخابرات و دو اپراتور بزرگ تلفن همراه زمینهاش را فراهم آوردهاند، آنها هم شریک جرم هستند و باید محاکمه شوند، ولی حیف که قانونی در این زمینه وجود ندارد!
تلفن ۰۹۹۹۰ را شمارهگیری میکنیم تا بخواهیم، ما را از فیض پیامکهای تبلیغاتی و غیر تبلیغاتیشان معاف کنند. پس از اینکه صدایی ضبط شده، ورودمان را به این سیستم خوش آمد گفت، به دقت به معرفی خدمات گوش فرا میدهیم، ولی خبری از دریافت نکردن پیامکهای مزاحم نیست!
به گزارش «تابناک»، سیل پیامکهای گوناگون به تلفن همراه، از آن دست مشکلاتی است که بیشتر مردم، کم و زیاد با آن آشنا هستند؛ پیامکهایی که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند و باز هم به مانند همیشه توسط بخش دولتی بنیانگذاری شدهاند!
این در حالی است که اواسط تابستان سال جاری، یک مقام مسئول در شرکت مخابرات، برای بار چندم تأکید کرد که پیامکهای تبلیغاتی نمیتواند شکایات مشترکان را در پی داشته باشد! وی میانگین ارسال پیامک انبوه و تبلیغاتی برای هر مشترک را کمتر از دو پیامک در هفته دانسته و گفته بود: مشترکان میتوانند با درخواست عدم دریافت پیامک تبلیغاتی نسبت به قطع این سرویس اقدام کنند.
نوعی فرافکنی برای ادامه تخلف؛ مزاحمتهایی که از جانب هر شرکتی باشد، چون مخابرات و دو اپراتور بزرگ تلفن همراه زمینهاش را فراهم آوردهاند، آنها هم شریک جرم هستند و باید محاکمه شوند، ولی حیف که قانونی در این زمینه وجود ندارد!
تلفن ۰۹۹۹۰ را شمارهگیری میکنیم تا بخواهیم، ما را از فیض پیامکهای تبلیغاتی و غیر تبلیغاتیشان معاف کنند. پس از اینکه صدایی ضبط شده، ورودمان را به این سیستم خوش آمد گفت، به دقت به معرفی خدمات گوش فرا میدهیم، ولی خبری از دریافت نکردن پیامکهای مزاحم نیست!
وقتی از اپراتور میپرسیم که مگر تعهدی برای دریافت تبلیغات از سوی بنده دارید که باید هزینه کرده و زنگ بزنم تا آن را لغو کنید، هیچ پاسخی ندارد! احتمالا رئیس او هم پاسخی نداشته باشد؛ اما...
در پایان پیام، تازه آموزش میبینیم که چگونه میتوان به اپراتور دسترسی پیداکرد؛ پاسخگوی شماره... ناممان را پرسیده و منتظر میماند تا شماره پرونده تلفن همراهمان را برایش بخوانیم تا برایمان پرونده تشکیل دهد و شاید از هفت روز بعد، لازم نباشد روزی یک بار صندوق دریافت پیامک تلفنمان را پاک کنیم!
حالا زمان زیادی گذشته و هنوز آرزویمان محقق نشده است. سیل پیامکها روز به روز در حال افزایش است و کم مانده که به «گوسفند زنده» هم برسد!
اما در ارودگاه رقیب هم اوضاع بهتر نیست و چه بسا بدتر هم باشد؛ این بار ممکن است تنها یکی دو بار در روز با پیامکهایی مواجه شوید که وعده میدهند، با شارژ فلان مقدار ریال، میتوانید کسر کوچکی از آن مبلغ را هدیه بگیرید! دیگر از ویترین و مسابقات رنگارنگ ایرانسل که نگو...؛ پیامهای گوناگونی که بیشتر نخوانده پاک میشوند و به جای تبلیغ، کارکرد ضدتبلیغی دارند.
اپراتوری که با بمباران تبلیغاتی، مشتریانش را ترغیب میکند تا مثلا از ویژگیهایی چون شارژ شگفت انگیزش استفاده کنند و از سوی دیگر، هنگام استفاده از آن، حتی با چند ده هزار تومان شارژ شگفت انگیز هم مجبور به شنیدن «... please recharge to continue …» خواهید بود!
وقاحت به اندازهای زیاد شده که اطلاعات چه بسا محرمانه شبکه مخابراتی، به راحتی خرید و فروش میشود. گزارش شوکه کنندهای که در یکی از بخشهای خبری صدا و سیما پخش شد، شاید برای فهمیدن عمق فاجعه کافی باشد؛ گزارشی که در آن، هنگام برگزاری نمایشگاه الکامپ به سراغ شرکتهایی رفتند که کارشان فرستادن انبوه پیامکهای تبلیغاتی بود؛ شرکتهایی وابسته به بخش خصوصی که به صراحت، از خرید و فروش لیست شمارههای مشترکینی سخن میگفتند که هم آدرس پستیشان را داشتند، هم جنسیتشان را میدانستند و هم همه ریز و درشت اطلاعاتشان را از مخابرات خریداری کرده بودند.
حالا زمان زیادی گذشته و هنوز آرزویمان محقق نشده است. سیل پیامکها روز به روز در حال افزایش است و کم مانده که به «گوسفند زنده» هم برسد!
اما در ارودگاه رقیب هم اوضاع بهتر نیست و چه بسا بدتر هم باشد؛ این بار ممکن است تنها یکی دو بار در روز با پیامکهایی مواجه شوید که وعده میدهند، با شارژ فلان مقدار ریال، میتوانید کسر کوچکی از آن مبلغ را هدیه بگیرید! دیگر از ویترین و مسابقات رنگارنگ ایرانسل که نگو...؛ پیامهای گوناگونی که بیشتر نخوانده پاک میشوند و به جای تبلیغ، کارکرد ضدتبلیغی دارند.
اپراتوری که با بمباران تبلیغاتی، مشتریانش را ترغیب میکند تا مثلا از ویژگیهایی چون شارژ شگفت انگیزش استفاده کنند و از سوی دیگر، هنگام استفاده از آن، حتی با چند ده هزار تومان شارژ شگفت انگیز هم مجبور به شنیدن «... please recharge to continue …» خواهید بود!
این در حالی است که برخورد با این گونه شرکتها، عملا غیر ممکن است؛ حجم بسیاری از این دست اطلاعات، تنها روی یک دیسک فشرده قابل انتقال و کپی برداری است!
مجموعهای از اطلاعات با دقت بالا که هر ساله و در ازای پرداخت مبلغی، به روز رسانی میشود و ظاهرا، با وجودی که لو رفتنشان برای برکناری و محاکمه چند مدیر موجه به نظر میرسد، هنوز خبری نشده است؛ انگار که برای کسی اهمیت ندارد!
تحقیقات اخیر یک شرکت بینالمللی مشاوره امنیتی، نشان میدهد که هرزنامه (spam) افزون بر اینکه فضای مجازی را آلوده میکنند، یکی از منابع اصلی انتشار گاز CO۲ در دنیای واقعی نیز به شمار میروند. محققان با ارزیابی انرژی مصرفی سرورها و کامپیوترها برای دریافت حجم اطلاعات در اینترنت دریافتهاند که هرزنامهها، منبع اصلی مصرف انرژی هستند، تا جایی که اگر فرض کنیم، ۶۲ تریلیون هرزنامه در سال ۲۰۰۸ فرستاده شده، با یک حساب سرانگشتی درمییابیم که تنها در این سال، هفده میلیون تن گاز CO۲ حاصل از فعالیت اسپمرها منتشر شده که این میزان ۲ دهم درصد انتشار کل این گاز را تشکیل میدهد؛ اما آیا این اعداد و ارقام برای پیامکهای هرزنامه گونه قابل محاسبه نیست؟
گویا، شماره تلفن و اطلاعات شخصی مردم، حکم دستاوردی را برای برخی از مسئولین دارد که برای به دست آوردنش زحمت کشیدهاند؛ فارغ از اینکه در این بازی پر سود، نصیب ایشان تنها استهلاک دستگاههای مخابراتیشان است که پولش را از مشترکین دریافت میکنند و در سوی دیگر، مردمی هستند که در این راه، هم عصبی خواهند شد و هم مجبورند از شارژ باتری تلفن همراهشان (و به دنبال آن، استهلاک باتری تلفن و برق منزل!) مایه بگذارند!
شاید بهتر باشد که مسئولین متولی امر، مشتری مداری را از شرکتهای پیمانکاری زیر دستشان یاد بگیرند که حاضرند با اندک قیمتی، همه جور امکانات را برای مشتریانشان فراهم کنند!
تصاویر زیر، از سایت یکی از شرکتهای ارسال پیامکهای تبلیغاتی تهیه شده که در ازای مبلغ اندکی (چند ده هزار تومان)، بسیاری از اطلاعات گوناگون صاحبان تلفنهای همراه را در غالب طبقهبندیهای مختلف، به کاربرانش عرضه میکند!
یکی از شرکتهای پرشمار در این زمینه که چه بسا به دلیل ارزان نگه داشتن خدمات، همه اطلاعات موجودش را در سایت قرار نداده و برخی جزییات را تنها در اختیار مشتریان ویژهاش قرار خواهد داد؛
شاید بهتر باشد که مسئولین متولی امر، مشتری مداری را از شرکتهای پیمانکاری زیر دستشان یاد بگیرند که حاضرند با اندک قیمتی، همه جور امکانات را برای مشتریانشان فراهم کنند!
تصاویر زیر، از سایت یکی از شرکتهای ارسال پیامکهای تبلیغاتی تهیه شده که در ازای مبلغ اندکی (چند ده هزار تومان)، بسیاری از اطلاعات گوناگون صاحبان تلفنهای همراه را در غالب طبقهبندیهای مختلف، به کاربرانش عرضه میکند!
یکی از شرکتهای پرشمار در این زمینه که چه بسا به دلیل ارزان نگه داشتن خدمات، همه اطلاعات موجودش را در سایت قرار نداده و برخی جزییات را تنها در اختیار مشتریان ویژهاش قرار خواهد داد؛







در عین حال، شرکت ایرانسل به ارایه توضیحاتی در این باره پرداخته است:
احتراما درباره خبر تاخت و تاز تبلیغاتی در حریم خصوصی مردم به استحضار میرساند،
همان گونه که پیش از این طی یک اطلاعیه رسمی اعلام شد، اطلاعات و مشخصات مشترکین ایرانسل به هیچ عنوان در اختیار هیچ شرکت ثالثی قرار نگرفته و این شرکت حتی به درخواست رسمی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران برای بهرهبرداری از اطلاعات بخشی از مشترکین ایرانسل به منظور کاربردهای تجاری، به طور رسمی پاسخ منفی داده و اعلام کرده که شرکت پست، حتی به منظور امور پستی نیز حق استفاده از آن بخشی از اطلاعات مشترکین ایرانسل را که برای تحویل سیمکارتهای هدیه، شماره طلایی و یا صورت حساب مشترکین در اختیار داشته هم ندارد و در پاسخ رسمی به درخواست شرکت پست، تأکید نموده که به دفاتر و اشخاص زیرمجموعه پست ابلاغ شود که میبایست در حفظ اسرار مشترکین دقت لازم را به عمل آورند و در مورد دیگری هم که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار دریافت یک نمونه تصادفی اندک از اطلاعات مشترکین ایرانسل به منظور انجام نظرسنجی درباره مأموریتهای محوله به این وزارتخانه بوده نیز ضمن عدم موافقت با درخواست فوق، موضوع را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارجاع داده است.
در پایان تأکید میکنیم، نه تنها در بخش بانک اطلاعاتی مشترکین، بلکه در حفاظت از کلیه موارد مربوط به اطلاعات حریم شخصی مشترکین، حساسیت فوق العادهای داشته و همواره مطابق با موزاین قانونی عمل میشود.
روابط عمومی شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۶۱
یا نمیدونه یه هفته یعنی چند روز
یا نمیدونه2پیامک یعنی چند تا
هرچند تابناک تا الان هیچ تا از نظرای منو ثبت نکرده ولی خواهشا اینبارو تایید کن
پاسخ ها
ناشناس
| ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
واقعا روی اعصاب هستن، همه رو پاک میکنم
hadi
| ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
ناشناس
| ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
2- درتهران در این وقت سال طلوع آفتاب 7صبح است
ناشناس
| ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
ناشناس
| ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
نیما
| ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
ناشناس
| ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
hadi
| ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
ناراحت نباش عزيزم .
ناشناس
| ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
ناشناس
| ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
ناشناس
| ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
ناشناس
| ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
ناشناس
| ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
ناشناس
| ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
ناشناس
| ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
ناشناس
| ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
پاسخ ها
اسپمر
| ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
پاسخ ها
ناشناس
| ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
پاسخ ها
رامين
| ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
در ضمن مسابقه که برگزار میکنن به مشترک نمیگن که هر اس ام اسی که به این مسابقه میفرستی 10 تومن نیست و 75 تومنه! یعنی شما یه مسابقه ای رو شرکت میکنی تهش میفهمی 10 تا مسیج زدی و یهو 750 تومن واست پول ا فتاده!
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۰
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟







