بازدید 18948
تحلیل گلف‌نیوز از «ریاکاری دولت انگلیس»

ایرانیان و ضرب‌المثل «کار، کار انگلیسی‌هاست»

ایرانیان انگلیس را با وصف «پیر» می‌شناسند؛ نه برای آن که تاریخ آن را قدیمی و مهم بشمارند، بلکه به دلیل رابطه قدیمی با ایران. نوع این رابطه البته به گونه‌ای بوده است که جز با وصف دیگر، نمی‌توان آن را شناخت و آن «استعمار» است. اکنون این پیر دارد اعتراف می‌کند و راوی این اعتراف، «گلف نیوز» است.
کد خبر: ۲۱۳۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۹ 25 December 2011
سرویس بین‌الملل ـ  در آستانه کریسمس، نخست‌وزیر انگلیس، با اظهار تأسف از فروپاشی اخلاقی در انگلستان، خواستار تجدید و احیای ارزش‌های سنتی شد.

به گزارش «تابناک» به نقل از «گلف‌نیوز»، کامرون احتمالا سیاست خارجی انگلیس را در نظر داشته که شکست‌های بسیاری را تجربه کرده است و حتی در سه مورد، یعنی رابطه با فلسطینی‌ها، ایران و اتحادیه اروپا، ضعیف و بی‌عرضه و همراه با ریاکاری رفتار کرده است.

مشخص است که در میان همه درگیری‌ها در خاورمیانه، مسأله حل نشده فلسطین، نیاز به اقدام سریع جامعه جهانی دارد؛ اما این مشکل، وضعیتی وخیم‌تر پیدا کرده و منجر به رنج زیاد جمعیت اسیر فلسطینی شده است، چرا که این موضوع، باعث تیره‌تر شدن رابطه غرب و اعراب و جهان اسلام شده است.

بنا بر این گزارش، بریتانیا از هنگامی که زمام فلسطین را پس از جنگ جهانی اول در اختیار خود گرفت، عامل بروز این مشکل شد. این کشور سپس، مهاجرت یهودیان را به این سرزمین تشویق کرد و منجر به تشکیل دولت یهودی شد.

ناگفته نماند که در چندین دهه گذشته، فلسطینیان تلاش کرده‌اند که بخشی کوچک از سرزمین خود را به دست آورند، ولی به دلیل لجاجت [رژیم صهیونیستی] موفق نشده‌اند و به همین دلیل، درگیری‌ها و جنگ‌های بسیاری در این منطقه پدید آمده است.

این گزارش همچنین یادآور می‌شود، مذاکرات با دولت [رژیم صهیونیستی] اسرائیل شکست خورده است و فلسطینیان با هدف آزادی از دست اشغال این رژیم به شورای امنیت بازگشته‌اند؛ فلسطین خواستار عضو شدن در سازمان ملل به عنوان 194 امین کشور بود.

اما از دیگر سو، پاسخ به این پرسش که آیا بریتانیا شجاعت نشان داد و موضعی روشن در این باره در پیش گرفت نیز منفی است. انگلیس می‌توانست در حمایت از پیشنهاد فلسطین، پیشرو باشد، ولی به رأی ندادن تصمیم گرفت.

در پارلمان هم وزیر امور خارجه انگلیس، این سخنان را دوباره تکرار کرد که دولت فلسطینی بدون مذاکره با [رژیم صهیونیستی] اسرائیل به وجود نمی‌آید.

در این باره باید گفت که این کاملا نشان دهنده ریاکاری دولت انگلیس است، چراکه [رژیم صهیونیستی] اسرائیل با تشکیل دولت فلسطینی و گفت‌وگوهای صلح مخالفت می‌کند.

این روزنامه در ادامه نوشته است: تنها فشار بین‌المللی مانند اعمال تحریم روی [رژیم صهیونیستی] اسرائیل در این مورد نتیجه می‌دهد و می‌تواند مشکل فلسطینیان را حل کند که البته با کارهای ریاکارانه انگلیس، جامعه بین‌الملل چندان که باید و شاید نسبت به تصمیم عملی در این زمینه، مجاب نشده است.

از سوی دیگر، سیاست دشمنانه انگلیس در قبال ایران؛ از سیاست خجالت‌آور این کشور در مقابل فلسطین هم بدتر است.

این کشور، پیش از دیگر کشورهای غربی، دستور به قطع رابطه بانک‌ها و نهادهای اقتصادی انگلیس با بانک مرکزی ایران داده و همین، باعث افزایش تنش بر سر مسأله هسته‌ای ایران شده است. سیاست نادرست انگلیسی‌ها و زیاده‌روی در اقدامات خصمانه و ددمنشانه در رویارویی با ایران، موجب شد که مجلس ایران، قانون کاهش روابط با انگلیس را تصویب کند و پس از آن، دانشجویان عصبانی ایران به سفارت انگلیس هجوم بردند و بریتانیا سفارت خود را تعطیل کرد؛ هم‌اکنون روبط در پایین‌ترین سطح در بیست سال گذشته است.

گلف‌نیوز در ادامه می‌پرسد: انگلیسی‌ها با این زیاده‌روی در کارهایشان در برابر ایران به چه هدفی رسیده‌اند؟

بریتانیا رابطه تجاری خود با اقتصادی پیشرو در خلیج فارس را با هشتاد میلیون جمعیت را از بین برد و با این کار، تصویر بریتانیا به عنوان کشوری زورگو و روباه پیر در ذهن ایرانیان تقویت شد.

یک ضرب‌المثل فارسی می‌گوید: «اگر پایت به سنگی گیر کرد و به زمین خوردی، بدان که کار، کار انگلیسی‌هاست».

این روزنامه بار دیگر می‌پرسد: آیا اقدامات بریتانیا، باعث می‌شود که ایران دست از فعالیت هسته‌ای خود بردارد؟

این در حالی است که تحریم‌های اقتصادی، باعث نمی‌شود که ایران از خود در این ماجرای خصمانه دفاع نکند. پیرامون ایران را کشورهای مجهز به سلاح هسته‌ای فرا گرفته و این کشور تحت تهدید همیشگی حمله [رژیم صهیونیستی] اسرائیل و آمریکاست.

این گزارش آورده است، [رژیم صهیونیستی] اسرائیل نمی‌خواهد در برابر قدرت هسته خود در منطقه، با چالشی روبه‌رو شود. این رژیم از سوی آمریکا حمایت می‌شود و خواستار نگه داشتن سلطه خود و آزادی‌اش در حمله به همسایگانش است.

البته سیاست بریتانیا درباره برخورد با ایران روشن است. غرب «باید» تحریم‌های فلج کننده علیه ایران را افزایش دهد، یا آنکه [رژیم صهیونیستی] اسرائیل به ایران حمله می‌کند. مشخص است بریتانیا در برابر این اخاذی‌های [رژیم صهیونیستی] اسرائیل، سر تسلیم فرود آورده است.

بنابراین، انتظار می‌رود بریتانیا برای حل مشکلات پیش روی، باید به [رژیم صهیونیستی] اسرائیل فشار بیاورد تا با تشکیل دولت فلسطینی موافقت کند و همین طور باید به دنبال دیپلماسی خلاقی برای کاهش تنش با ایران باشد.

توجه به تأثیرگذاری ایران در نظام بین‌الملل

موقعیت جغرافیایی ایران، منابع نفتی و مساحت بزرگ این کشور، خود به خود این کشور را به ابرقدرتی تأثیرگذار در خلیج فارس بدل ساخته است.

بریتانیا و متحدانش باید به جای منزوی کردن و تحریم ایران، به دنبال تعامل با این کشور باشند و همچنین با پذیرش اهمیت منطقه‌ای آن و نگرانی‌های مشروعش به ایجاد تعادل قدرت در خاورمیانه و جلوگیری از بروز هرگونه ناامنی خودساخته تلاش کنند، چرا که دود تقابل در خاورمیانه، نظام بین‌الملل را از جهات گوناگون دستخوش خطری جبران‌ناشدنی می‌کند.

لزوم تلاش برای افزایش همکاری میان ایران و عربستان

عربستان سعودی باید با ایران در ایجاد منطقه‌ای با ثبات همکاری کند و نباید به قدرت‌های خارجی اجازه بدهد تا این دو کشور را رقیب یکدیگر نشان بدهند.

شورای همکاری خلیج فارس نیز باید ایران را وارد معماری امنیتی منطقه کند. گاه آن رسیده است که بریتانیا فکری کند و تفکر خطرناک آمریکا و [رژیم صهیونیستی] اسرائیل را در این مورد مهم کنار بگذارد.

تقابل بریتانیا و اتحادیه اروپا

سیاست خارجی بریتانیا درباره اتحادیه اروپا به ‌اندازه عملکردش در مورد فلسطین و ایران افتضاح و فاجعه‌آمیز بوده است.

در نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل (اوایل دسامبر)، فرانسه و آلمان برای نجات یورو، پیشنهادی دادند؛ اما کامرون که در اداره لندن هم با مشکل روبه‌روست، این طرح را وتو کرد و سپس هفده عضو منطقه تصمیم گرفتند که بریتانیا را نادیده بگیرد و روی طرح خود کار کنند.

دیوید کامرون و انگلیس در این مورد به چه موفقیتی دست پیدا کرد؟ او تقریبا باعث شد که بریتانیا به نوعی از تصمیم‌گیری‌های اقتصادی بیرون گذاشته شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار