بازدید 7434
۶
تكميل مي‌شود؛ همايش نخستين سالروز هدفمندي؛

كارنامه يك سال پرداخت يارانه

80 درصد جامعه وضعیتشان بهتر شد / می‌گفتند تورم 500 درصد افزایش می‌یابد! / هدفمندي اجرا نمي‌شد؛ بزرگترين واردكننده بنزين بوديم / 80 سناریوی قیمتی داشتیم / کاهش 26 درصدی مصرف گندم / دفاع از پرداخت یارانه نقدی یکسان میان ایرانیان / 80 درصد جامعه وضعیت‌ رفاهی‌شان بهتر شد / یارانه نقدی در گام‌های بعدی هدفمندی ادامه می‌یابد / بورس پس از هدفمندی / می‌گفتند تورم 50 تا 500 درصد می‌شود.
کد خبر: ۲۱۲۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۴ 20 December 2011
سرويس اقتصادي ـ همایش نخستین سالروز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با حضور رئیس جمهور، وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر مسکن و وزیر جهاد کشاورزی و دیگر مسئولان اقتصادی کشور، لحظاتي پيش آغاز شد.

به گزارش «تابناك»، محمد رضا فرزين، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها با دفاع از پرداخت یارانه نقدی یکسان میان ایرانیان، از تداوم این روش در گام‌های بعدی اجرای هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: وضعیت رفاهی 80 درصد جامعه پس از اجرای این قانون بهبود یافته است.

دبیر ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها، اشکال در مدیریت انرژی، قاچاق گسترده، الگوی نامناسب تولید، بهره‌وری پایین و نرخ رشد بطئی واردات را از دیگر اشکالات توزیع یارانه‌ها پیش از اجرای قانون اعلام کرد.

وی با اشاره به نقص‌هایی که خارج از دولت نسبت به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مطرح می‌شد، گفت: مطالعات نشان می‌داد که در افق 1404 مصرف و انرژی با یکدیگر برابر می‌شدند، این در حالی است که بیشترین یارانه پیش از اجرای طرح به انرژی فسیلی اختصاص می‌یافت که از نامطلوب‌ترین پرداخت‌های یارانه‌ها بود.

هدفمندي اجرا نمي‌شد؛ بزرگترين واردكننده بنزين بوديم

فرزین به آغاز اجرای سهمیه بندی بنزین از سال 86 اشاره و تصریح کرد: اگر روند مصرف انرژی مطابق با سال 85 ادامه می‌یافت، هم‌اکنون میزان مصرف بنزین به نزدیک 119 میلیون لیتر در روز افزایش یافته بود. این در حالی است که شمار خودروها در سال 86 معادل 7.5 میلیون خودرو بود که در سال 90 به 12.5 میلیون خودرو افزایش یافته است. در عین حال، میزان موتورسیکلت‌ها به 8 میلیون رسیده است؛ بنابراین، با این روند میزان مصرف بیشتر می‌شد.

وی ادامه داد: اگر این روند ادامه می‌یافت، هم اکنون بزرگترین وارد کننده بنزین بودیم و 65 میلیون لیتر با این روند بنزین وارد کشور می‌شد، ولی در سال 87 نرخ رشد مصرف بنزین کاهنده شد.

80 سناریوی قیمتی داشتیم

فرزین با اشاره به اینکه در زمان اجرای طرح بیش از 80 سناریوی اصلاح قیمت بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: با استفاده از روشی که هم اکنون در حال اجراست، قیمتهای نسبی تغییر خاصی نکرده است،در عین حال میزان صرفه جویی‌ها در بنزین 6 درصد، نفت و گاز 10 درصد و نفت کوره 36 درصد بوده است؛ یعنی در فرآورده‌های مذکور با این میزان کاهش مصرف مواجه بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه تراز گاز قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه منفی بود و میزان نیاز بیش از تولید بود، تصریح کرد: هم‌اکنون مصرف گاز خانگی کاهش ولی مصرف گاز بخش تولید افزایش یافته است، در عین حال بخش‌های تولیدی که نفت کوره مصرف می‌کردند، به گاز وصل شدند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در عین حال در بخش گاز با افزایش 1.3 تا 1.4 میلیون مشترک خانگی و تجاری روبه‌رو بوده‌ایم، ولی مصرف گاز با 38 صدم درصد کاهش یافته است.

کاهش 26 درصدی مصرف گندم

وی از کاهش مصرف 26 درصدی گندم و 60 درصدی در استانهای مرزی خبر داد و گفت: متوسط سبد انرژی در حال حاضر بین 32 تا 34 دلار است، حال آن که این میزان باید به 100 دلار می‌رسید.

دفاع از پرداخت یارانه نقدی یکسان میان ایرانیان

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره آثار توزیع مساوی یارانه نقدی گفت: در این خصوص تلاش داشتیم که دهک‌های بالا در دریافت یارانه نقدی حذف شوند؛ بنابراین، به سراغ خوداظهاری آمدیم که بر پایه آن، 10 میلیون نفر حذف شدند که در مرحله بعدی تعداد آنها افزایش یافت. پرداخت مساوی یارانه‌ها در مجموع مثبت ارزیابی می‌شود.

80 درصد جامعه وضعیت‌ رفاهی‌شان بهتر شد

فرزین ادامه داد: از نظر رفاهی مطالعات نشان می‌دهد که 80 درصد جامعه وضعیتشان ناشی از اجرای قانون بهبود یافته و بهبود سهم 40 درصد دهک‌های پایین و میانی را نیز به همراه داشته است.

یارانه نقدی در گام‌های بعدی هدفمندی ادامه می‌یابد

وی با تأکید بر اینکه اصلاح قیمت انرژی با حمایت‌های مستمر باید صورت گیرد، گفت: پرداخت یارانه به صورت نقدی از روش‌های ارجح حمایتی بود. در گام‌های بعدی نیز اگر اجرای هدفمندی یارانه‌ها ادامه داشته باشد، باید روش نقدی را ادامه دهیم، در غیر این صورت بهبودی در روش جینی نمی توانیم دیده نماییم.

بورس پس از هدفمندی

فرزین درباره آثار اجرای طرح بر تولید و انتقاداتی که نسبت به این موضوع صورت می‌گیرد، گفت: برخی بر این باورند که اجرای قانون شرایط تولید را سخت کرد؛ بنابراین، ما سبدی از 211 شرکت بورسی انتخاب و مورد بررسی قرار دادیم.

وی گفت: گزارش عملکرد و صورت‌های مالی 6 ماهه آغاز سال جاری و پس از اجرای هدفمندی نشان می‌دهد که این واحدها 15 درصد ارزش تولید داخل دارا هستند. در عین حال میزان فروش آنها با رشد 27 درصدی و سودشان با رشد 11 درصدی مواجه بوده است، در مجموع شرایط بازار برای آنها بهتر شده است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد 15 درصد ارزش تولید ناخالص داخلی کشور مربوط به این شرکت‌هاست.

فرزین گفت: در زمانی که قانون هدفمندی آغاز شد، شاخص بورس 18 هزار واحد بود که در حال حاضر با رشد 30 درصدی به 24 هزار واحد رسیده است. البته همزمان با اجرای قانون انرژی در دنیا گران شده است.

می‌گفتند تورم 50 تا 500 درصد می‌شود

وی گفت: بیش از اجرای قانون، در خارج از دولت از تورم 50 تا 500 در صدی برآورد می‌شد اما در دولت معتقد بودیم که مدل‌های ما این پیش‌بینی‌ها را ندارد و مدل‌های ما تورم بین 10 تا 25 درصد را نشان می‌داد.

وی ادامه داد: در زمان آغاز اجرای این طرح، تورم نقطه به نقطه 10 درصد و تا اواسط خرداد این روند افزایشی بود و پس از آن تورم نقطه به نقطه دچار نوسانات فصلی شد و شوک‌هایی مثل وضعیت بازار ارز در آن تأثیرگذار است؛ به عبارت دیگر، در اواسط خرداد ماه تورم ناشی از اجرای طرح خود را خالی کرد.

رئیس ستاد هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: تورم آبان که آخرین تورم اعلام شده، معادل 19.8 درصد است که اگر شوک جدیدی به اقتصاد وارد نشود، در پایان سال پیش‌بینی می‌شود که به 21.6 درصد برسد.

وی گفت: شوک دیگری که به اقتصاد کشور و تجارت خارجی وارد شد، افزایش قیمت واردات بود که با افزایش 36 درصدی همراه شد که آثار تورمی در اقتصاد کشور دارد.

فرزین گفت: با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با رشد صادرات روبه‌رو بودیم، به گونه‌ای که حجم صادرات غیر نفتی 10 درصد و ارزش آن 17.2 درصد رشد کرده و صادرات تحت تأثیر طرح کاهش نیافته است، اما واردات تحت تاثیر تحریم‌ها بوده اما با این حال با افزایش هزینه و قیمت مواجه نبودیم و اما روی تورم تأثیرگذار است و ارزش واردات ایران نیز 2.6 درصد رشد کرده است.

جمشيد پژوهيان، رييس شوراي رقابت:

افزايش هزينه هدفمندي براي اقشار کم‌درآمد 7 هزار تومان؛ اقشار مرفه 117 هزار تومان

رئیس شورای رقابت اعلام کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در جریان هدفمندی یارانه‌ها، هزینه اقشار ثروتمند 117 هزار تومان و اقشار کم‌درآمد بیش از 7 هزار تومان افزایش یافته است.

جمشید پژویان امروز در همایش نخستین سالروز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها با تأکید بر اینکه این قانون یک انتخاب نبود، بلکه یک ضرورت بود، گفت: هدفمندی یارانه‌ها طرحی نیست که در کوتاه مدت بتواند نتایج خود را نشان دهد.

رئیس شورای رقابت اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد هزینه اقشار ضعیف و کم درآمد در جریان هدفمندی یارانه‌ها چیزی بیش از 7 هزار تومان افزایش یافته که این میزان بیشتر مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی است.

وی همچنین از افزایش 117 هزار تومانی هزینه 5 درصد اقشار ثروتمند جامعه خبر داد و افزود: این انتظار وجود دارد که به تدریج هزینه‌های گروه‌های کم درآمد کاهش یابد و تعدیل شود.

پژویان با اشاره به افزایش 39 درصدی هزینه‌های 5 درصد ثروتمند جامعه، این میزان را برای اقشار ضعیف حداکثر 8 درصد اعلام کرد و گفت: طرح هدفمندی یارانه‌ها وضعیت رفاهی بین شهرنشینان و روستاییان را نزدیکتر کرده است.

رئیس شورای رقابت همچنین تأکید کرد: این طرح توانسته است، بخشی از یارانه‌ها را از جیب شهرنشینان به جیب روستاییان منتقل کند و به صورت کلی 50 درصد روستاییان در قالب این طرح افزایش درآمد داشته‌اند.

احمدی نژاد: موافق گرانی ارز نیستم

برنامه‌ریزی اجرای گام‌ بعدی هدفمندی یارانه‌ها، ساماندهی وضعیت بازار سکه و ارز، موافق گرانی ارز نیستم، شرایط کشور بحرانی نیست، طغیان طبقات رانت‌خوار علیه دولت، مدل هدفمندی در سایر کشورها مرجع شد؛ از مهمترین بخشهای اظهارات امروز رئیس جمهور در همایش اولین سالگرد اجرای هدفمند سازی یارانه هاست.

محمود احمدی نژاد امروز در همایش اولین سالگرد اجرای هدفمند سازی یارانه ها در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی گفت: پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها برخی ایراداتی را به آن مطرح می کردند که پایه درستی نداشت اما معنای آن این نیست که اجرای این قانون گسترده هیچ ضعفی نداشت بلکه ضعف و اشکالاتی وجود داشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه می ارزید که حتی دو دولت نیز برای اجرای این طرح وقت بگذارند، افزود: برخی ها در آن زمان عنوان کردند که این طرح، طرح خطرناکی است و کل نظم حاکم را بر هم می ریزد، آنها فکر می کردند که تمام تولید، بازار، صادرات ، واردات، نظام بانکی بر هم بریزد.

وی ادامه داد: اما اشکالات کوچک همیشه وجود دارد و اشکالات به وجود آمده در مقابل آن پیش بینی ها و ضعف ها چندان قابل اعتنا نیست اما همین هم نباید باشد.

به گفته رئیس جمهور ،اجرای این طرح چند دستاورد پایه ای و تحولی در نظام فکری و برنامه ریزی کشور به وجود آورد که اولین آن این بود که تمام مدلها و تئوری هایی که اقتصاد ایران را تهدید می کردند، با چالش روبرو شدند.

وی گفت: اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در کشورمان موردی است که می تواند در سایر کشورها هم اجرا می شود، این مدل می تواند بومی شود.

هدفمندی در ایران در سایر کشورها مرجع شد

احمدی نژاد اتفاق دومی که با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در اقتصاد کشورمان به وجود آمد، اثبات توانمندی کشور و مدیریت اقتصادی برای انجام کارهای بزرگی عنوان و تصریح کرد: بسیاری از کشورها از ما درخواست کردند که به آنها در برنامه ریزی اقتصادی شان کمک کنیم و حتی برخی ها درخواست کردند که برای اجرای این طرح در کشورشان در آنجا مستقر شویم. به عبارت دیگر، اجرای این قانون در کشورمان به یک مرجع تبدیل شده است.

رئیس جمهور در بیان دستاورد سوم اجرای قانون گفت: ملت ایران نشان داد که ظرفیت کارهای بزرگ را دارد، بدترین کار در مدیریت اقتصادی کشور، کوچک شمردن ظرفیتهای یک ملت است.

وی گفت: اگر مصرف بنزین و گازوئیل با روند قبلی ادامه پیدا می کرد امسال حدود 15 - 16 میلیارد دلار برای واردات به آنها اختصاص می دادیم و منابع دیگری برای بودجه باقی نمی ماند، این در حالی است که سایر منابع و محصولات نیز باید وارد کشور می شد.

طغیان طبقات رانت خوار علیه دولت

رئیس جمهور کاهش فاصله طبقاتی را با اجرای این قانون یک انقلاب دانست و گفت: در عین حال در حال حاضر طغیان طبقات رانت خوار علیه دولت وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه طرح تحول اقتصادی دارای 5 الی 6 بخش دیگر نیز است گفت: اصلاح نظام گمرکی، مالیاتی، بانکی و اصلاح پول ملی باقی مانده است که اجرا خواهد شد.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه مراحل بعدی قانون هدفمندی یارانه ها باز هم اجرا خواهد شد، گفت: برنامه ریزی‌هایی برای اینکه مراحل بعدی با کمترین تبعات اجرایی شود، صورت می‌گیرد.

موافق گرانی ارز نیستم

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: بازار سکه و ارز ساماندهی خواهد شد ( شاید وضعیت فعلی طرح خرید باشد). در عین حال منابع ارزی بسیار زیادی داریم و درآمد ارزی بیش از مصرف است. افرادی می گویند که قیمت دلار باید بالا برود اما این گفته پایه اقتصادی ندارد.

شرایط کشور بحرانی نیست

وی با اشاره به اینکه تورم تحمیل شده 3 الی 4 درصد بوده است، افزود: برخی ها اصرار دارند که بگویند که شرایط کشور بحرانی است و اینها جنگ روانی است. ما به سمت ثبات بیشتر اقتصادی حرکت می کنیم.

رئیس جمهور گفت: بیشترین نگرانی تحلیل‌گران در زمان اجرای قانون در بخش حمل و نقل بود اما این بخش بیشترین همراهی را انجام داد. در عین حال، اصناف اقدامات احتیاطی در پیش گرفتند که در اقتصاد اثر می گذاشت اهالی تولید، صنعتگران، کشاورزان و سایر بخش ها با ما همراهی کردند. اهالی تولید خود قیمت ها را کنترل کردند.

وی با تاکید بر اینکه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها باید ادامه داشته باشد، گفت: برای اجرای گام های بعدی اطلاع رسانی‌هایی انجام خواهد شد.


وزیر اقتصاد: زمان اجرای فاز جدید هدفمندی اخبار خوش یارانه‌ای دولت

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به موقع اعلام می‌شود، اخبار خوش هدفمندی یارانه‌ها را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید شمس الدین حسین امروز در حاشیه همایش اولین سالروز اجرای هدفمند سازی یارانه ها در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد اجرای فاز دوم قانون هدفمند سازی یارانه ها گفت: زمان اجرای فاز دوم در همان زمانی که اجرا شود، اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه امکان ذاتی و عملی افزایش قیمت به هر حال وجود دارد، افزود: مگر می شود فازی از هدفمندی یارانه ها اجرا شود اما افزایش قیمت صورت نگیرد.

حسینی تاکید کرد: اخبار و دستاوردهای اعلام شده در روز جاری در مورد عملکرد یک ساله قانون هدفمندی یارانه ها همان اخبار خوشی است که پیش از این اعلام شده بود.

سخنگوی اقتصادی دولت با تقدیر از نقش رسانه های گروهی در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، گفت: من هیچ گاه دغدغه نقد کردن اجرای قانون توسط رسانه ها را ندارم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در مقطعی اززمان اعلام کردم که حاضرم کت خود را در بیاورم و ماشین هدفمند‌کردن یارانه ها را هل دهم تا این گردونه به چرخد اما هم اکنون احساس می کنم تنها این ماشین نیاز به کمی هل دادن دارد و نیاز به در آوردن کت نیست.

وی با بیان اینکه تمام بخش های اقتصادی در اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها دولت را یاری کردند این سئوال را مطرح کرد که آیا جایز است دولت به بخش نفت گاز یارانه بدهد اما این فرآورده به خارج از کشور قاچاق شود؟

حسینی ادامه داد: در حالیکه دولت به بخش گندم یارانه می پردازد اما تولیدات و محصولات این بخش به دست مردم نمی رسد و توسط قشر بسیار محدودی محصولات و یارانه این بخش قاچاق می شود.

سخنگوی اقتصادی دولت با طرح این سئوال که آیا کاهش 26 درصدی مصرف انرژی خبر خوشی نیست، گفت: کاهش واردات فرآورده های نفتی به حد صفر رسیده است. آیا این موضوع خبر خوشی محسوب نمی شود؟

وی گفت: اگر روند مصرف فرآورده های نفتی حتی بعد از صدور کارت سوخت ادامه پیدا می کرد امسال باید 8 میلیارد دلار سوخت وارد کشور می کردیم.

وزیر اقتصاد همچنین در بخش دیگری از سخنانش به افزایش قیمت گندم از 7 تومان به 350 تومان و در فاز بعدی به 400 تومان اشاره کرد و گفت: آیا قیمت نان با این روند 40 برابر شد؟ این در حالی است که منفعت این امر وارد اقتصاد ملی شد.

حسینی ادامه داد: در بخش انرژی نیز همین وضعیت را داریم به ویژه مشکلاتی در بخش نفت و گاز داریم، زیرا بخش قابل توجهی از آن به دست قاچاقچیان می رسد نه مردم. وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: من یارانه نقدی نمی گیرم و قصد دریافت آن را نیز ندارم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
بلاخره نگفتند کی مردم به گرانی عادت می کنند و یارانه قطع می شود
به نظرم ارثیه یه خانواده مال همه خانواده است وطبق قانون بین همه تقسیم میشه وایران و منابعش متعلق به همه ایرانیها هست و کسی نمیتونه این همه منابع که حق همه هستش رو به یکی بده وبه یکی نده واین جور کارا باعث تبعیض میشه ونگاه مردم رو نسبت به مسئولین جامعه عوض میکنه فکرشو بکنید با چه معیاری می خوان یه عده رو حذف کنند واز طرفی همین یه عده بایستی تاوان گرونی وتورم بخشی از سیاست دولت رو بپردازند ایابهتر نبود که دولت به جای حذف یارانه ها مثلا خدمات پزشکی رو در مراکز بهداشتی درمانی مجانی میکرد ،تحصیلات رو رایگان می کرد ویا تغذیه مدارس رو در سزتاسزکشور برای همه یکسان می کرد تا ماشاهد نباشیم توی یه مدرسه تغذیه رایگانه تویکی دیگه خبرندارن یامثلا همه یارانه حذف میشد وبجاش خدمات به هموطنا پرداخت میشد
ولی حالا معلوم شده دولت کسری بودجه خودشو داره از حذف یارانه داره جبران می کنه چون از اول اصلا برنامه مشخصی نداشته از هرجا دستش رسیده بودجه رو بی حساب برداشت کرده تا یارانه رو پرداخت کنه به این کارش نمی توان گفت کارشناسی شده که خادمان ملت هم زحمت کشیدند تصویبش کردند وحالا دارن متوجه میشن که امارگیری کردند و ازطرفی همین امار راهم دیگه مردم باصداقت چیزی نمیگن تا دولت برنامه حذف یارانه براشون داشته باشه
سایت تخصصی صنایع لبنی کشور - آموزش عمومی و تخصصی - اخبار علمی و پزشکی - شرکت فرآورده های لبنی پادراتوس- سلامت کودک و خانواده - بهداشت - تکنولوژی - اخبار صنایع غذایی - کشاورزی و دامپروری - جویای کار و دانلود هزاران مطلب و مقاله برای محققین و دانشجویان - تحقیق دانشجویی- با موتور جستجوی پیشرفته
همه در :
www.padratoosdairy.com
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی