بازدید 8255
تنها كشور اروپا كه مشكل بيكاري ندارد؛

انتخاب دشوار آلمان: ركود يا مهاجران غريبه

شايد بتوان گفت، آلماني‌ها به رغم همه تحولات، هنوز اندكي ديدگاه‌هاي نژادي دارند. منع پذیرش نیروی کار کارشناس از کشورهای غیراروپایی، يكي از قوانين لازم‌الاجراي اين كشور است كه اين روزها دست و پا گير شده.
کد خبر: ۲۱۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۰۱:۵۱ 20 December 2011
سرويس اقتصادي ـ در حالي كه آلمان همچنان با كمبود نيروي كار درگير است، مقامات اين كشور مدعي هستند، کمبود نیروی کار در آلمان با مهاجرت متخصصان به این کشور جبران می‌شود.

به گزارش «تابناك»، رشد منفي جمعيت آلمان در دهه‌هاي گذشته، اين روز‌ها كار دست آلماني‌ها داده است. هرم جمعيتي آلمان به شدت پير است، به گونه اي كه مبلغ بيمه كسر شده از حقوق افراد شاغل، ديگر كفاف پرداخت بازنشستگان را نمي‌دهد.

بنا بر پیش‌بینی کارشناسان، این کشور بدون استخدام نیروی کار متخصص از بیرون، توانایی رقابت در بازار آزاد را از دست می‌دهد. قوانین دشوار مهاجرت، مانع اصلی بر سر راه این مهم است.
 
کمیسیون «بررسی شرایط کمبود نیروی کار و هماهنگی آن با قوانین مهاجرت» در تازه‌ترین گزارش خود ـ‌ که هفته گذشته انتشار یافت ـ خواهان «دگرگونی‌های اساسی در قوانین مهاجرت» آلمان شد.

این کمیسیون که ریاست آن را «آرمین لاشت»، وزیر پیشین امور مهاجرت استان نوردراین وستفالن از حزب سوسیال مسیحی به عهده دارد، در مصاحبه‌ای رسانه‌ای گفت: آلمان باید هر ساله برای نزدیک سی هزار متخصص، بدون داشتن قرارداد کار و اجازه اقامت طولانی، روادید مهاجرت صادر کند تا بتواند در بازار آزاد، هم‌چنان به رقابت با کشورهای دیگر ادامه دهد.

مهاجرت هدفمند يا باز كردن مرز‌ها

«پتر اشتروک»، رییس پیشین فراکسیون حزب سوسیال دمکرات و از اعضای هیأت مدیره این کمیسیون نیز در این رابطه گفت‌، آلمان باید در جذب «بهترین مغزهای» جهان بکوشد. او یادآور شد که افزودن بر کیفیت و توانایی‌های نیروی کار موجود در آلمان کافی نیست: «کشور ما، علاوه بر این، به مهاجرت هدفمند نیروهای متخصص از کشورهای اروپایی و غیراروپایی نیاز دارد».

مهمترین مانع بر سر راه ورود نیروهای کارشناس به آلمان، قوانین دشوار مهاجرت در این کشور است. از این‌روی پتر اشتروک از دولت خواست در رفع این موانع و تسهیل شرایط پیچیده‌ مهاجرت بکوشد.

او گفت: «ورود کارشناسان به آلمان با اجازه اقامت محدود، به آنان امکان می‌دهد در جستجوی کار برآیند و در شرکت‌های آلمانی استخدام شوند. پس از آن می‌توان اجازه‌ اقامت نامحدود برای این کارشناسان صادر کرد».

تبلیغ برای مهاجرت به آلمان

هیأت مدیره این کمیسیون که بودجه آن از سوی چند شرکت و نهاد خصوصی تأمین می‌شود، هم‌چنین از سفارت‌ها و کنسولگری‌های آلمان در کشورهای دیگر خواست، به‌ طور هدفمند برای جذب نیروی کار متخصص فعالیت کنند. رییس کمیسیون «بررسی شرایط کمبود نیروی کار و هماهنگی آن با قوانین مهاجرت» در این راستا گفت: «از آن گذشته، شرایط برای اقامت فارغ‌التحصیلان خارجی دانشگاه‌های آلمان، پس از اتمام تحصیل نیز باید آسانتر شود».

در گزارش این کمیسیون، افزون بر این، «رفع موانع بوروکراتیک» به عنوان یکی از اقدامات لازم ارزیابی شده است.

اشتروک گفت: به این منظور باید فهرستی از شرایطی که بر اساس آن‌ها بتوان اجازه اقامت صادر کرد، فراهم ساخت، تا معیارهای پذیرش یا عدم پذیرش تقاضای یک داوطلب، شفاف‌تر مشخص شود.

طرح قانونی جدید براي جذب مهاجران متخصص

شايد بتوان گفت آلماني‌ها به رغم همه تحولات هنوز هم اندكي ديدگاه‌هاي نژادي دارند.منع پذیرش نیروی کار کارشناس از کشورهای غیراروپایی يكي از قوانين لازم الاجراي اين كشور است كه اين روز‌ها دست و پا گير شده.

آرمین لاشت افزود: «از همه مهمتر، تغییر سیاست دولت است». در این راستا کمیسیون در گزارش خود پیشنهاد کرده است که دولت، بخشنامه «منع پذیرش نیروی کار کارشناس از کشورهای غیراروپایی» را لغو کند.

رییس کمیسیون گفت: «و به جای آن راه‌های جلوگیری از سوء‌استفاده‌ از امکانات اجتماعی که نگرانی برخی از سیاستمداران را برانگیخته است، به کار گیرد».

اعضای کمیسیون بررسی شرایط کمبود نیروی کار و هماهنگی آن با قوانین مهاجرت که از نمایندگان احزاب چهارگانه آلمان، نمایندگان اتحادیه‌های کارگری و کارفرماها تشکیل می‌شود، امیدوارند که اکنون گزارش و پیشنهادهای کمیسیون در فراکسیون‌های احزاب مورد بحث و بررسی قرار گیرد و بر اساس آن، قانون جدید مهاجرت طرح‌ریزی شود.

آلمان هم اكنون بين بازكردن در‌هاي مهاجرت و كاهش قدرت رقابتي خود ر اقتصاد مردد است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر
وب گردی