بازدید 20912

حمايت مدافع كلمبيا از «دلبرك غمگين»

عطاءالله مهاجراني، وزير ارشاد پرحاشيه دولت اصلاحات كه چندي پيش، به تمجيد از سخنراني دكتر احمدي‌نژاد در دانشگاه كلمبيا پرداخته بود، در يادداشتي در سايت شخصي خود، به تجليل از رمان اخير «ماركز» پرداخت و از سانسور سي سطر از اين رمان در ترجمه فارسي آن انتقاد كرد.
کد خبر: ۲۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۱ 22 November 2007
عطاءالله مهاجراني، وزير ارشاد پرحاشيه دولت اصلاحات كه چندي پيش، به تمجيد از سخنراني دكتر احمدي‌نژاد در دانشگاه كلمبيا پرداخته بود، در يادداشتي در سايت شخصي خود، به تجليل از رمان اخير «ماركز» پرداخت و از سانسور سي سطر از اين رمان در ترجمه فارسي آن انتقاد كرد.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، پس از سخنراني رئيس‌جمهور در دانشگاه كلمبيا، دكتر مهاجراني در يادداشتي با بيان اين كه نبايد نقد و نظرها در داخل، مانع انصاف در داوري شود، تأكيد كرد: اين سخنراني، رئيس‌جمهور و ايران را در موضع مظلوميت قرار داد.

وي كمي پس از اين يادداشت، مورد انتقادات بسياري در فضاي اينترنت قرار گرفت، اما امروز در يادداشتي جديد، داوري سايت «تابناك» را ناسنجيده و ترجمه اين كتاب را در ايران شتابزده خواند و حتي به يكي از بينندگان «تابناك» كه به كنايه، مهاجراني را در چاپ اين كتاب مقصر دانسته بود، واکنش نشان داد.
وزير ارشاد دولت اول اصلاح‌طلبان، همچنين با تطبيق سطر به سطر ترجمه فارسي كتاب با متن اصلي و نسخه انگليسي، كشف كرده كه جمعا سي سطر از اين رمان حذف شده كه به گفته وي، اين مميزي آسيب ويران کننده‌اي به رمان زده است و نتيجه‌گيري كرده که اتفاقا رمان با سانسور جدي و کاملا چشمگير منتشر شده است.

عطاءالله مهاجراني در پايان به تمجيد كم‌سابقه از اين رمان پرداخته و مي‌نويسد: «آيا رمان چنانكه ادعا شده، ضدارزشي و ضد اخلاقي است؟ به عبارت ديگر، مي‌‌خواهم به پرسش آن خواننده ناشناس «تابناك» پاسخ بدهم كه پرسيده بود: من جواب خدا را چه مي‌دهم.
رمان صورتي دارد و باطني، ماده‌اي و معنا و گوهري. صورت همان است كه گفته‌اند، غيراخلاقي و ضدارزش است، اما گوهر رمان اخلاق ناب و عشق انسان‌ساز است.

...ترديدي ندارم كه اين رمان كوتاه، درخشانترين نوشته «گارسيا ماركز» است. آنچنان دقت‌هاي ريز و معماري درخشنده‌اي در نگارش رمان به كار رفته كه جادوي صد سال تنهايي در برابر شور و ترانه اين رمان از رونق مي‌افتد.
هميشه با خودم مي‌گفتم: مي‌شود از پيرمرد و درياي همينگوي رمان بهتري نوشت؟ آيا اين رمان همان رمان است؟

...وقتي رمان را خوانده‌ايد، لحظه‌اي چشم بر هم مي‌گذاريد و رمان را تصور مي‌کنيد. آنچه بر جاي مانده است، غم عميق عشقي شورانگيز و ماندگار است و نه موج منحط هوسي ميرنده.»
 
ممكن است مطالعه آثاري اينچنيني براي چهره دنياديده و باتجربه‌اي چون آقاي مهاجراني و يا برخي شهروندان فضاي بي‌بندوبار آمريكاي لاتين - آن گونه كه در كتاب توصيف مي‌شود -غم عميق عشقي شورانگيز و ماندگار برجا گذارد، اما پرسش از اين كارگزار اسبق فرهنگ كشور اين است كه حتي در صورت وجود گوهر اخلاقي، انتشار اثري با قالب سراسر غيراخلاقي در جامعه ايراني با روح لطيف و شرقي آن، موجه است؟
 
و در صورت مثبت بودن پاسخ اين سوال آيا مثلا نبايد فيلم‌هاي پورنو را كه اكثرا قهرمان آنها يك منجي اجتماعي يا انقلابي و ... است را بدون سانسور در كشور پخش نمود؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۶
این کتاب را دیروز از بازار سیاه اصفهان خریدم البته به چه قیمتی بماند .اما میخواستم بدانم این چه رمانی است که اینقدر بر سرش سروصدا شده است. وقتی که این همه مشکل بدرد بخور داریم که میتونیم سرش انرژی بزاریم. وقتی شروع به خواندن کردم تا نزدیکی صفحه ی 80 به نظرم ظاهر کتاب مخالف با نظر عامه ی جامعه ی ما می امد(یعنی تلقی ابتذال) و البته برخی از پاراگرافها جوری نوشته شده بود که تعجب کردم چگونه از چشم سانسور کننده سالم گذشته است اما پس از پایان کتاب با محتوای کتاب کاملا موافق بودم و البته برایم عجیب بود چرا علیرغم آنچه که رسانه ها گفته بودند ابتذالی در کلیت کتاب نبود چراکه در قالب یک فرهنگ و سرزمین کاملا متفاوت این کتاب نوشته شده و اگر قرار بود حتی نویسنده ایرانی باشد کاملا در چارچوب ازدواج موقت میتوانستیم اعمال پیر مرد را توجیه کنیم.به هر حال محتوای کتاب حتی به نوعی جوانان را به ازدواج دایمی مبتنی بر عشق راهنمایی میکند تا بی بند و باری.حداقل برای من که در 21 سالگی و داشتن امکانات محدود برای ازدواج مردد بودم قدر متیقنی برای ساخت یک پیوند دایم بود تا رهنماگر به سوی فساد. و تاثیری بیشتر داشت تا این همه کتابی که در دانشکده برای توجیه ازدواج دایم خوانده بودم.
امیدوارم نظرم را چاپ کنید تا نظر سومی هم بین نظرات موافقین یا مخافین وجود داشته باشد خارج از تمایلات یا اختلافات سیاسی.
از خودم ممنونم که وقت گذاشتم و متن را برایتان تایپ کردم!

حقيقتي که مرز و مرگ ندارد «کلمه» است
بابا شما ديگه چقدر پست هستيد؟چي رو به چي ربط مي دين؟
اقايان تابناكي! كاش شما حداقل ميخونديد كتاب رو
واقعا تو انتخاب تيترتون بي شرمي رو سرچشمه كار قرار ميديد
حمايت از رييس جمهور در كلمبيا چه ربطي به رمان داشت؟
با نظر شما كاملاً موافقم و براي سايت تابناك با اين ديدگاه ارتجاعي و ضد فرهنگي تأسف مي خورم و افسوس از اين كه چنين افرادي به عنوان نظريه پرداز در اين كشور هيچ چيزي را آسيب مصون نمي گذارند و با اين وضع كشور به كجا خواهد رفت خدا به داد مردم برسد.
آقاي مهاجراي احتمالا بزودي خاطره دلبكان غمگين من رو خواهد نوشت .
خوشبحال عشق (معشوق ) اقاي مهاجراني . ايشان سرود عشق رو با تمام وجود زمزمه مي كنند . اي كاش ....
اگر که شما هم این کتاب را بخونید دقیقا گفته های آقای مهاجرانی را تایید می کنید . فقط امتحان کنید
کاملا با آقای مهاجرانی موافقم. به نظرم کسانی که این رمان رو غیراخلاقی و مخرب میدانند حتی اون رو نخوندن چون اگر خونده بودند خلافش بهشون ثابت میشد.
اي بابا آقاي مهاجراني كه حرف نادرستي نزده. دليل نميشه چون نظرش با شما يكي نيست اينجوري در موردش صحبت كنين. خدا رحمت كنه شهيد بزرگوار بهشتي رو كه تا لحظه شهادت بدنبال "نقد سازنده" بود و نه "نقد تخريب كننده".
تابناک داره سیاسی بازی رو از شور درمیاره..خدا بیامرز بازتاب متعادل بود
شما از احمدي نژاد محافظه كارتريد. متاسفم كه قلم شما كلمه حق را مي نگارد ولي از حق و انصاف بويي نبرده!
از كوزه همان تراود كه دراوست.
از تابناک و دیگران انتظار این است به خاطر بازی های سیاسی ادبیات را مشوش نکنند.با هنر کاری نداشته باشند.رمان ماکز هر چه باشد یک ادبیات ناب است و ما با ادبیت آن کار داریم.گرچه اگر در دولت خاتمی و توسط مهاجرانی اگر دلبرکان...چاپ می شد احتمالا با اعدام مترجم و وزیر و عزل رییس جمهور روبرو می شدیم اما کار شما و دیگر سایت ها و احزاب راستی و چپی و اصولی و اصلاحی در این بازی سیاسی که ادبیلت و هنر را وارد معرکه مهلکه اور میکنید درست نیست و آینده نشان خواهد داد که این کارها به جایی نخواهد رسید.موفق باشید
به نظر من کار سایت شما در مورد کتاب مارکز ,تفکر من رو در مورد سایت شما و گرداندنگان اون عوض کرد..
کار خیلی اشتباهی کردید..
یک قضاوت سطحی و دور از واقعیت شما فقط به گرفتن انتقام از ارشاد این کار و کردید ...به هر حال امیدوارم در آینده جبران کنید( هر چند میدونم که حرف های من رو چاپ نمی کنید)
حمابت از سخنرانی احمدی نژاد چه ربطی به انتقاد ار سانسور این کتاب داره....مسائل و با هم قاطی نکنین
ن دو موضوع، یکی انتقاد از رفتار رییس دانشگاه کلمبیا، و دیگری تبیین و توضیح اشکالات ترجمه یک اثر ادبی، چه ربطی به هم دارند که شما آن را در کنار هم عنوان کرده اید؟ مگر هرکسی که از رفتار رییس دانشگاه کلمبیا ناراحت شده باشد (ولو اینکه منتقد آقای احمدی نژاد باشد) حق ندارد که از یک اثر ادبی خوشش بیاید؟‌ یا این که معتقدید همه باید اخلاقیات را از دریچه ذهن شما ببینند؟ در ضمن عنوان بندیتان هم بی معنی است، آخر «‌ مدافع کلمبیا» یعنی چه؟ آدم یاد مدافع تیم ملی فوتبال کلمبیا می افتد!
از تابناك به خاطر انعكاس اين نظر مخالف تشكر مي كنم. در دنياي رسانه هاي امروزي رعايت ادب و انصاف در نقل قول از مخالفين واقعا كيمياست.
همين كه نظرات ايشان را با امانت و دقت و بدون متهم كردن ايشان وبدون دادن نسبتهاي ناروا نقل كرده ايد ؛ خود نقطه تابناكي! است
من با ایشان موافقم . برای مثال یک فیلم هست ب اسم8 میلیمتری که صحنه های بدی دارد ولی در آخر بادیدن این فیلم افراد از هرزگی زده میشوند
شما فقط چهره بزک میکیند
همین رمانها و احساس "عشقي شورانگيز " باعث میشه
یعضی ادمها كارايي بكنن
وای !!!!!!! لطفا لحظه‌اي چشم بر هم بگذاريد .
احسنت به چنین دانشمندی که فرهنگ را در گیر سیاست نمی کند و ایکاش همچنان در وزارت بودی تا فرهنگ مردم ایران زمین را آنچه در خورشان هست حفظ می کردی خدا مهاجرانی ها و زهتابها و دیگر خدمتگزاران را حفظ کند
من این کتاب را خوانده ام و تصادفی نظر ایشان هم در اینترنت دیدم و تازه فهمیدم ایشان چه دید وسیع و بینش عمیقی دارند. دست مریزاد جناب مهاجرانی!
به نظر می رسد آقای وزیر اسبق و بعضی از کسانی که اظهار نظر کرده اندو یکحقیقت را فراموش کرده اند. آن حقیقت این است که آیا شما به عنوان

یک مسلمان حق دارید که در باره سکس چه بخ صورت رمان یا یک فیلم

استفاده کنید یا خیر.

مگر این همه عارفا و یررگان ما مثلا در کتاب تذکره اولیا برای پند و نصیحت نیاز داشتند که از کمر به پایین صحبت کنند.
به راستی مخالفت با نظر تابناک در خصوص یک کتاب چه ربطی به حمایت از دانشگاه کلمبیا دارد
با این جمله شما موافقم که : سوال اين است كه حتي در صورت وجود گوهر اخلاقي، انتشار اثري با قالب سراسر غيراخلاقي در جامعه ايراني با روح لطيف و شرقي آن، موجه است؟
آقای مهاجرانی نظرشان علمی و منطقی است اما از مقتضیات فرهنگی جامعه ما در این اظهار نظر غفلت کرده اند.
گویا هنوز دوستان عزیز دست از سر آقای مهاجرانی و خانواده گرامیشان برنداشته اند و از کاه کوه می سازند بهر حال تابناک سیاست دوپهلویی داره شاید به خاطر ترس از فیلتره
هر وقت به واکنشهای وزارت ارشاد به مساول فیلم و کتاب دقت میکنم میبینم که خدا باید روح فروید را در اعلی علیین بگذارد
??????
من خودم از طرفداران خاتمی هستم. اما من واقعا از سایت شخیصی چون تابناک انتظار دارم که در خبرهای خود جانب انصاف رو رعایت کند. واقعا اگر این رمان در زمان خاتمی چاپ می شد آیا باز هم به چاپ آن خرده می گرفتید؟
خواهش می کنم به سطح شعور سیاسی خوانندگان خود احترام بگدارید.
دليل اين ادعا اينكه نسخه پي دي اف اين كتاب كه در خارج از ايران ترجمه شده است، دست به دست واي ميل به اي ميل!! بين قشر جوان مي چرخد.. واقعا تبليغي از اين بالاتر براي اين كتاب ميسر نبود كه توسط وزارت ارشاد صورت گرفت!!
بايكوت و ممنوع كردن يك اثر هنري در عصر حاضر امكان پذير نيست..
واقعا اقای مهاجرانی شور تذبذب را در اورده است
رمان فوق العاده ای بود
واقعا جالب بود مقایسه نظرات خوانندگان کتاب و بینندگان بازناک..ببخشید تابناک...و نظر و تحلیل و شلوغ بازی گردانندگان تابناک...خودم هنوز نخوندمش ولی خداییش شما بدجوری تحریک می کنید آدم رو...یاد شلمچه و جبهه و دوم خرداد بخیر
اصلا این دو موضوعی که شما مطرح کردید چه ربطی به هم داره ؟ !!!!!!!!!!!
مرحبا بر مهاجرانی
حمايت مدافع كلمبيا از «دلبرك غمگين» +??? چه ربطی به اثر ادبی دارد???? بازی سیاسی تابناك! ابتذال رسانه اي -
یاحق
با آنچه نوشته اید کاری ندارم، اما هدفتان از زدن این تیتر چیست؟
با این اخبار و نحوه خبر رسانی مطمئن باشید مردم از قهرمان عرصه فرهنگ ایران جناب آقای دکتر مهاجرانی دلزده و دلسرد نمی شوند و خدمات فرهنگی ایشان تا سالیان سال در تاریخ ایران زمین خواهد ماند.
هميشه سعي كنيد نوك سوزن انصاف را در نوشته هايتان رعايت كنيد، كه اگر اين كار را ميكرديد اين طور به اظهار نظر مهاجراني نمي تاختيد.
بنده با نکته نظر جناب دکتر موافقم
اقای دکتر نقطه عطف کابینه اصلاحات بودند
این رمان که شما آن را غیر اخلاقی می دانید اخلاقی تر از اتفاقاتی است که همه روزه در خیابانهای شهرمی افتد.در ضمن کسی که پاسخ رشدی را داده بهتر از ما وشما می تئاند نسبت به چنین نوشته ای نظر دهد
خيلي جالب هستيد
با اینکه می دانم نظر م را نمی ذارید ولی اگر دست شما بود ، حافظ ، سعدی ، مولانا را هم قد غن می کردید ، چون آثار آنها هم پر از اشاره به لب و خط و خال و چشم یار و مستی و خماری است .
درست نيست شما فيلم‌هاي پورنو را با كتاب گارسيا ماركز مقايسه كنيد.
متاسفانه درست متوجه نشديد كه اين كقايسه را انجام داديد:
از تابناک سوال دارم که کدام فیلم پورنو قهرمان اجتماعی داشته ؟ واقعا که مشخص هست که به کدام جناح فکری تعلق دارید. این بسته بودن خیلی جالبه ! روی سر افکار مردم نمی توانید روسری کنید.
مهاجراني افتخار دولت اصلاحات است . كساني چون او ابروي انقلاب اسلامي اند . كلامش درست است چون دور از احساس و هيجان و مبتني بر مطالعه و شعور است .
حمايت مدافع كلمبيا از «دلبرك غمگين» خیلی سیاست زده هستید.چه ربطی به هم دارند.شما همان منتقدهای کوری هستید که جز تخریب اگاهانه کار دیگری نمیکنید.البته مطوئن هستم که نظرمو چاپ نمیکنید.گفتم که خودتون بخونید
متاسفانه هروقت صحبت ازعشق مي شوديك عده سريع آن راالهي ومختص خدامي كننديك عده هم بلا فاصله آن رادنيايي ودرمسيرهوي وهوس مي دانندكه البته هردواشتباه است .عشق به خدامحوراست اماعشق به بندگان خداهم وجودداردبه قول سعدي رحمت الله عليه مي فرمايد: به جهان خرم ازانم كه جهان خرم ازاوست .عاشقم برهمه عالم كه همه عالم ازاوست
بنده یکی از خوانندگان پر و با قرص سایت شما هستم، و نوع موضع گیری تان را در بسیاری از موارد منطقی می دانم، اما در مورد این کتاب به نظرم اندکی تند رفتید و ماجرا را سیاسی کردید، در حوزه ادبیات و هنر کلمات، عنوان، جمله ها چندان مطرح نیستند، چه بسا که رمان های ساد به لحاظ اخلاقی بسیار محکم تر از اخلاق کلیسای پروتستان بودند، اما ظاهر چیز دیگری بود. در مورد آقای مهاجرانی هم با تمامی اختلاف عقیده ای که با ایشان دارم، به نظرم حوزه فرهنگ را خوب می شناسد.
باتشکر
تابناک بیطرف نیستی....به هر حال طبیعی است....وقت خرج می کنی تا با اعتقاد خودت بنویسی و بگویی...ولی ادعای بیطرفی هم نکن...همین!
موفق باشید
اگر اين به اصطلاح اطلاع رساني شما نبود اصولا اين كتاب ماركز حد اعلي بين 20 تا 30 هزار نفري كه آن را مي خواندند مي ماند ولي اكنون به پديده اي تبديل شده كه دست كم يكي دو ميليون نفر مي خواهند آن را بخوانند. پس آفرين به شما كه عجب تبليغي را ه انداختيد.
حالا متوجه مي شويد كه جامعه چه عطشي براي موارد تابو دارد و اصولا غريزه شرق و غرب نمي شناسد. اگر در غرب غريزه در معرض ارضا آشكار است در شرق همين ارضا در با همان شدت و كيفيت و بلكه بهترش در خفا انجام مي شود.
خداوند روح جناب مستطاب بازتاب را بیامرزاد!
آقاي مهاجراني براي اينكه حرفي بزنه اينو گفته وگرنه اين رمان ضعيفترين اثر اين نويسنده بزرگه
راستی برخی دوستان تابناک با برخی دوستان ارشاد چقدر به هم شبیه هستند!؟

با سلام
بنده یکی از طرفداران پرو پا قرس بازتاب و تابناک کنونی هستم.در مورد مطلب پیگیری نمودم و با توجه به نظریات مختلف به نظر میرسد از سایتی این چنینی به دور از ادب باشد که به هر بهانه بخواهیم به افرادی هرچند از نظرتان مشکل دار توهین به با تجربگی کنیم
با چه قيمتي خريدين؟ بهتر نبود دانلودش ميكردين؟
پس از خواندن خبر اول تابناک در مورد این کتاب واقعا متاثر شدم و به یاد این بیت افتادم که: "ما ز یاران چشم یاری داشتیم ... خود غلط بود آنچه می پنداشتیم". بسیار باعث تاسف است که یک روزنامه نگار به عنوان فردی که انتظار میرود اهل کتاب و اخبار و … باشد اینقدر سطحی به یک کتاب نگاه کند. در مقابل خبر فوق باعث خوشحالی است که نشان می دهد حداقل وزير ارشاد محترم به عمق کتاب یاد شده نظر دارند و همانطور که خاطر نشان ساخته اند باطن کتاب را مورد توجه قرار میدهند نه ظاهر آن را. واقعا دست مریزاد!
تابناك عزيز (بخوانيد بازتاب قديم)از اينكه به سبك وسياق شانتاژبازي هنوز عمل ميكنيد متاسفم كه با طناب شما وزارت ارشاد به چاه رفت . وقتي در اخبار روزنامه ها به مراتب اخبار و سوژه هاي جنائي و پورنو چاپ ميشود و هيچكس هم شاكي نيست آنوقت شما به ماركز گير ميدهيد كه .......بابا واقعا كه شما هنوز تاديب نشده ايد لاجرم زمانه شمار ا تاديب خواهد كرد ولي نه با روي خوش.
من تشکر می کنم اگر که بتوانید این نوشته را چاپ کنید، در دنیای بسته ٌ دور و بر ما این هم غنیمتی است ... تو مو می بینی من پیچش مو ...
مشکل این است که ما هنوز یک سؤال اساسی را برای خودمان حل نکرده‌ایم و آن اینکه بالاخره چه کسی باید تعیین کند که افراد عادی جامعه چه چیزی را می‌توانند بخوانند و نظرگاه افراد جامعه به چه چیزی بیش‌تر باید جذب شود.
من فکر می‌کنم اجازه‌ی انتشار محدود، حق طبیعی هر نوشته‌ای است. اگر جامعه آن را بپسندد ترویج‌اش می‌کند و اگر نه زوال خواهد یافت.
حتا اگر اینچنین نباشد و ما خود را ملزم به جلوگیری از بخشی از صنایع فرهنگی بدانیم، تصمیم گیری در مورد این امر باید به عهده‌ی کسانی باشد که در این زمینه از دیگران داورتر اند (یعنی در موارد جزئی، همایش‌ها، کنفرانس‌ها و انتخاب‌های سالانه به آنان بیش از دیگران حق داوری واگذار شده است).
وبالاخره حد توقفی برای سانسور باید وجود داشته باشد. اگر ما به خودمان حق توقیف رمانی از بزرگ‌ترین رمان‌نویس قرن حاضر را بدهیم، یعنی هیچ حد و حدودی برای داوری درباره‌ی فرهنگ قائل نبوده‌ام و هیچ‌یک از معیارهای جهانی پذیرش آثار و صناعات فرهنگی را نپذیرفته‌ایم.
مشکل این است که ما هنوز یک سؤال اساسی را برای خودمان حل نکرده‌ایم و آن اینکه بالاخره چه کسی باید تعیین کند که افراد عادی جامعه چه چیزی را می‌توانند بخوانند و نظرگاه افراد جامعه به چه چیزی بیش‌تر باید جذب شود.
بنده این کتاب مارکز را نخوانده ام اما حدود بیش از 10 عنوان ار کتابهای مارکز را خریداری و خوانده ام . گابریل گارسیا مارکز موجد نوعی ادبیات جدید به شمار می روند که نام آن ادبیات جادوئی نام گرفته است
من فكر مي كنم اين كتاب ارزشمند، قرباني مخالفتهاي تابناك با وزارت ارشاد شد.
گذشته از اينكه تقريباً تمام انتقادهايي كه تابناك (و بازتاب) تا بحال به عملكرد وزارت ارشاد داشتند منطقي به نظر مي رسيد، به نظر من در اين مورد عجله شد و بي انصافي البته در حق كتاب ماركز.
من هم كتاب رو روز بعد از مطلب تابناك دانلود كردم و خووندم و متجعب شدم كه چطور يك نفر مي تونه با چاپ اين كتاب مخالف بوده باشه، افرادي مثل ماركز سرمايه هاي بشري هستن، خوشحالم كه در نتيجه اين جنجال توجهم به اين كتاب جلب شد.
با اینکه می دانم نظر م را نمی ذارید ولی اگر دست شما بود ، حافظ ، سعدی ، مولانا را هم قد غن می کردید ، چون آثار آنها هم پر از اشاره به لب و خط و خال و چشم یار و مستی و خماری است .
با سلام
من همیشه به سایت شما احترام می گذارم!
امیدوارم آزاد منشی و بزرگواری آقای مهاجرانی الگوی مناسبی باشد برای شما و همکاران محترمتان ! دیدگاه ایشان نسبت به دانشگاه کلمبیا حاکی از فهم درست و رعایت عدل و انصاف می باشد
سلام

من نطر آقای دکتر مهاجرانی در مکتوب را خوانده بودم ، من با ایشان موافقم ، در ضمن از شما که برای مدتی طعم تلخ سانسور را چشیده بودید انتظار بود که برای سانسور کور مقدمه نچینید. فیلم های پرنو چه ربطی به این رمان دارد! خودتون واقعا کتاب را خوندید یا فقط دنبال برخی لغت های خواص گشتید! انصاف داشته باشید.
توجه کنید که آقای مهاجرانی الآن دیگر وزیر نیست و به عنوان یک فرد آزاد نظرش را گفته است. حالا این همه فریاد وااسلاما سر دادن که ندارد! چه بسا ایشان اگر در جایگاه وزارت بود اجازه چاپ این رمان را نمی داد. قدرت تفکیک مسایل هم خوب است اگر کمی از آن را داشته باشیم!
من دیروز را به خواندن کتاب مشغول بودم، بشیار متاثر شدم وقتی به این نتیجه رسیدم که انتقاد شما از کتاب فقط به خاطر زیر سوال بردن دولت بوده و نه چیز دیگر.
شما را به خدا شما دیگر کاری نکنید که سانسور از این بیشتر شود
به نظر میرسه تابناک یه فرق اساسی با بازتاب کرده بدون اینکه بگم چیه فکر می کنم احساس بهتری بهش پیدا کردم یکیش همین صفحه بالاست
حتما سیاست آقای لاریجانی بر این اساس بوده و هست که جامعه را بر اساس این بیت :"ادب از که آموختی از بی ادبان" به کمال برساند و لذا در پی گسترش ..... بود تا جامعه اصلاح شود. آآآآخ از اینهمه کمال.... حیف که شما را از دست ..در رفتی.
از سايت تابناک تشکر مي کنم که باعث شد دنبال نوشته مهاجراني بگردم و بعد از مطالعه مطالب ايشان، وزير فرهنگ کنوني را با ايشان مقايسه کردم و فهميدم وزير فرهنگ يعني چه؟
عنوان مناسبي انتخاب نكرده ايد .اما از اينكه اكثر مطالبي كه نوشتيد مخالف نظر خودتان بود متشكرم.
?????
واقعا متحجرید!متاسفم که شما پیش قراولان عرصه فرهنگید!!!
این چه شوریست که در دور قمر میبینم...
آیا فکر از دست دادن زمان برای خواندن این رمان مستهجن قوی را میکنیم بهترنیست که در گلزار و چمنزارهستی و یادر ارتباط باکمک به انسانهای مصیبتزده عشق شورانگیز را جستجو کنیم
مارکز یکی از بهترین نویسنده های دنیاست.
روزی دکتر جنیدی در نقد نظر آقای شاملو درباره شاهنامه و فردوسی نوشت: آقای شاملو شما را با نبرد بزرگان چه کار؟
حال من از سیاسیون بیگانه با ادب و هنر می پرسم: شما را با نقد آثار مارکز چه کار؟
با سلام
من هم كتاب را خواندم. كتاب از نظر ادبي فوق العاده بود.
تو رو خدا اينقدر تند نريد. خبري نيست. به عنوان يك طرفدار تابناك ميگم كه اين جور موضع گيري ها از طرف شما فقط باعث ميشه كه مردم يه كم به نيتتون شك كنن.
با نظر کسانی که فرمودند به ادبیات کاری نداشته باشید موافقم . بعلاوه اینکه سوادش را هم ندارید.
معتقدم آقاي مهاجراني خداي سخن و سخنوري است
من ترجیح میدادم چیزی ننویسم چون سانسور این دوستان در ارائه نظرات را قبلا در مسادل هسته ای دیده ام
مدافع کلمبیا یعنی چی؟لقب جدید برای مهاجرانی درست کردید!!!
از رمان و اين چيزها بگذريم كه ديگران نظر دادند اما مطلب در مورد عنوان گذاري سايت شماست از هر ابزاري براي كوبيدن رئيس جمهور استفاده مي كنيد. جاي تعجب دارد.
خیلی جالبه.
دست اندرکاران محترم قبلا بازتاب و ... ســــلام
چندسال هست که نوشته های سایت شمارادنبال میکنم !
1- نویسنده ایی را ندیدم در حــد جناب دکتر مهاجرانی در سایت تان قلم بزند !
2- به عنوان مثال اگر روزی برسد که مخالفی نداشته باشید برای انتقاد آنروز از خودتان انتقاد خواهید کرد !
3-شما با عنوان کردن مطلبی ناحق و... ناخواسته قیمت این رمان با ارزش را به قیمت تقریبا واقعی رساندید یعنی 50000 تومان واین یک کار مثبت بود دست مریزاد... م- براتی - بندر عباس
البته مسلما همگي ما بايد درس عشق و عاشقي را از جناب مهاجراني بياموزيم كه الحق استاد حرفه اي آنندو ...
مگر شما مخالف كلمبيا هستيد كه اينگونه تيتر زده ايد
آقای مهجرانی رو نباید زیاد جدی گرفت. چون خودش هم خودش رو زیاد جدی نمی گیره
بعضی از نوشته های مولانا هم ظاهری غیر اخلاقی دارند پس چطور است که نه تنها با روح لطیف شرقی سازگارند بلکه اکثر ملتها برایش ارزش قایلند؟
آدم هایی که بجای مغز گچ تو سرشونه از این سوالها مپرسند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل