بازدید 28132
عملكرد دستوري و نبود طراحي تفريحات سالم؛

دعواي قليان دوباره داغ شد!

هرچند سياست ممنوعيت در سال‌هاي نخست ابلاغ با جديت بيشتري اجرا مي‌شد، اندك زماني بعد، حالت برخورد كجدار و مريز به خود گرفت؛ مسئوليني كه تنها ممنوع ساختن را به خوبي مي‌دانند، چه راهكارها و نمونه‌هايي براي تفريح سالم جوانان ايراني ابداع يا پيشنهاد کرده‌اند؟ اما اي كاش، همين تهديد فرهنگي يا قليان را هم آنقدر توان مديريت داشتيم كه از جنبه‌هاي مثبت فرهنگي ـ تاريخي‌اش بهره ببريم.
کد خبر: ۲۰۴۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۴ 18 November 2011
سال‌هاي سال است كه قليان در كشور ما، بخشي از حاشيه تفريحات مردم را شامل شده و صرف نظر از ماهيت سالم يا غير سالم فرهنگي آن، كسي له يا عليه آن کاري در دولت‌هاي پیش و پس از انقلاب نداشته است.

به گزارش «تابناك»، نخستين دولتي كه با تصويب بخش‌نامه، رسما هيأت دولت را وارد مبحث قليان و ممنوعيت آن نمود، دولت نهم بود كه از همان زمان، اين مسأله به بحثي داغ در جامعه منجر شد و به عرصه سياست‌هاي فرهنگي كشور سمت و سو یافت.
 
هرچند سياست ممنوعيت در سال‌هاي نخست ابلاغ، با جديت بيشتري اجرا مي‌شد، اندك زماني بعد، حالت برخورد كجدار و مريز به خود گرفت تا اينكه در پاييز 1390 و در نيمه راه عمر دولت دهم با مصوبه هيأت دولت دوباره به صورت رسمي و در برابر بهت ناظران، استعمال آن در قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌هاي سنتي و دیگر اماكن عمومي آزاد شد.

قليان مقوله فرهنگي؛ تاريخي و يا بهداشتي

در اين ميان، بايد توجه داشت كه نظام جمهوري اسلامي ايران به عنوان طلايه‌دار حكومت دینی در عصر معاصر، از صبغه فرهنگي بالايي در هويت و پايه‌هاي مشروعيت خود برخوردار است. در چنين حكومتي ضروری است كه براي موضوعات فرهنگي، بهتر و بيشتر و به صورت ايجابي انديشيده و راهكارهايي برآمده از فرهنگ اصيل ملي و اسلامي در اختيار مردم گذارده شود تا اينكه همواره مسئولين فرهنگي كشور در فضاي جواز يا عدم جواز يك نوع تفريح خاص و يا يك مسأله فرهنگي بیندیشند و رفتار كنند.

مسئوليني كه تنها ممنوع ساختن و مجددا پس از بروز مشكلات يا آشكار شدن امكان نداشتن اجراي ممنوعيت دوباره رفع ممنوعيت را به خوبي مي‌دانند، چه راهكارها و مدلهايي براي تفريح سالم جوانان ايراني ابداع يا پيشنهاد نموده‌اند؟

مگر نه اينكه بیشتر مصرف كنندگان قليان در قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌هاي سنتي كشور كه در اين سال‌هاي ممنوعيت نيز جز ملت مشتری‌هاي پر و پا قرص بوده‌اند (!) از نسل میانسال و جوانند و البته بنا بر همه پژوهش‌هاي اجتماعي با هدف تفريح به اين اماكن مي‌روند؟
پس قليان در كشور ما مقوله‌ای بهداشتي از نوع اعتياد نيست كه با آن برخورد تند و حذفي كنيم و يا يك ميراث تاريخي در حال فراموشي كه در نگهداری‌اش بكوشيم؛ قليان يك خلأ فرهنگي از تفريحات سالم را پر كرده كه مسئولين فرهنگي كشور در همه سالهاي گذشته در وجود اين خلل ـ اگر نه تنها مقصر ـ اما قطعا بسیار مؤثرند.
 
 


قليان حامل كدام فرهنگ؟

اما اي كاش همين تهديد فرهنگي يا قليان را هم آنقدر توان مديريت داشتيم كه از جنبه‌هاي مثبت فرهنگي تاريخي‌اش بهره ببريم!

مگر نه اين است كه در عهد قجر و پیش از آن، قهوه‌خانه‌ها كه محل عرضه چاي و قليان و البته نهار روزانه مردم، مسافران و بازاريان بود، اماكني كاملا فرهنگي كه در آن مردم ضمن صرف غذا يا استفاده از قليان به دیدن اجراي زنده برنامه‌هاي نقالي و شاهنامه خواني به عنوان سفيري از فرهنگ غني ملي و يا پرده‌خواني سختی‌های اهل بيت و افتخارات و رشادت‌هاي رسول اكرم (ص) و حضرت علي (ع) به عنوان سفرايي از فرهنگ غني اسلامي، آن هم آميخته با بومي‌ترين و ملي‌ترين انواع هنر از نوع نقاشي گويندگي و خوانندگي و اجراي نمايش می‌پرداختند؟!

اما امروز با گذري بر بسیاری از همين رستوران‌هاي به ظاهر سنتي ـ ‌كه تنها براي حفظ ارتباط بين فضاي رستوران و نام سنتي يكي دو تخت هم در گوشه و كنار تجهيز كرده‌اند‌ ـ مي‌توانيد پس از نشستن بر صندلي‌هاي فرفوژه و پشت ميزهاي تمام شيشه اي پايه فلزي فضاهايي را تجربه كنيد كه هرچند شرح آن در اين مجال روا نيست؛ اما قطعا نه اسلامي است و نه ايراني!
 
و البته درباره خود كافي شاپ‌هاي عرضه كننده قليان هم كه بهتر است سازمان‌هاي ذي‌ربط اعلام نظر كنند.

برخورد قوره قضائيه و شكستن رأي ديوان عالي توسط دولت؛ تنها به خاطر قليان!

ديگر نكته قلياني و دودافزا اين كه در روز چهاردهم آبان ماه، ديوان عدالت اداري در مصوبه ای، نامه سال 86 وزارت كشور را باطل و عرضه قلیان با هر نوع تنباکو در قهوه‌خانه‌ها را ممنوع کرد؛ اما هيأت دولت در 25 آبان طي مصوبه اي ديگر در كميسون امور اجتماعي و دولت الكترونيك قهوه‌خانه‌ها را از موارد اماكن عمومي شامل ماده ۷ آیین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات خارج كرد و از اين پس عرضه قليان و مواد دخاني و استعمال آن در قهوه‌خانه‌ها آزاد است، تا بار دیگر رياست ديوان عدالت اداري در سخناني رفتار دولت را غير قانوني خواند.

از آنجا كه اين کار به پيشنهاد وزارت بهداشت بررسي و پس از تصويب توسط معاون اول رييس جمهور ابلاغ شده ضمن تشكر ويژه از خانم دكتر وحيد دستجردي و جناب اقاي محمد رضا رحيمي، بايد پرسيد آيا مسأله‌اي در حد جواز داشتن یا نداشتن قليان ـ كه البته با گذري ساده به قهوه‌خانه‌هاي جنوب تهران به راحتي مي‌توان ضريب نفود اعمال آن را نيز دريافت ـ جاي ورود نهادهاي عالي كشور در حد ديوان عالي عدالت اداري است تا حكم آن از سوی هيأت دولت نقض شود و سپس منتظر واكنش بعدي از سوي قوه قضائيه باشيم؟!

آيا قواي سه‌گانه كشور مسئوليت‌هاي خطير و واجب‌تري براي رسيدگي در عرصه فرهنگ ندارند و يا قدرت خلاقيت و نوآوري و عملكرد ايجابي اينقدر در كشور ما پايين آمده كه به جاي معرفي يك جايگزين و يا ايجاد اماكن تفريحي جذابتري نسبت به محل‌هاي عرضه قليان در اين چند سال كشاكش ممنوعيت و آزادسازي قليان دست آخر بايد در مصوبه هيأت دولت آن هم به پيشنهاد وزارت بهداشت رسما استعمال عمومي قليان آزاد سازي شود.
 
استدال قوه قضاييه و دولت هر دو از لحاظ‌هايي درست و همزمان از نگاهي ديگر نادرست هستند؛ هم در فضاي محدود تفريحات سالم براي جوانان حذف يك تفريح بسيار فراگير، مي‌تواند مضراتي گسترده داشته باشد و هم قليان به عنوان يك تفريح داراي مضرات شديد بهداشتي از موارد ضرر رساندن فرد به خود است؛ اما آيا هر دوي نهاد‌هاي قضايي و اجرايي كشور، از جايگاه حاكميتي خود به عنوان بخشي از نظام اسلامي تلاشي هم در ايجاد جايگزين‌هايي براي قليان کرده‌اند و اگر اين دو نهاد، تنها وظيفه ممنوع يا آزاد سازي را دارند، وظيفه خطير الگوسازي و ايجاد تفريحات سالم بر عهده كيست؟
 
چرا بايد پس از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامي جوان ايراني آنقدر در انتخاب نوع و مكان تفريح خود از بين انتخاب‌هاي محدود و انگشت‌شمار پيش رو عاجز باشد كه پس از ممنوعيت قليان نيز كاهشي در آمار واردات و مصرف آن در كشور ديده نشود؟

تا جايي كه يك نماينده مجلس با اشاره به پیشینه پانصد ساله قليان از اقدامات گذشته دولت در ممنوع سازي و سپس آزادسازي آن انتقاد كرده و بر حفظ اين هويت تاريخي! بدون دخالت‌هاي دولتي تأكيد کند.
 
 
 
قفل قليان شكست!
 
 
پيشينه قليان؛ در قليان هم نوآوري نكرده‌ايم!
 
ابداع قليان را مورخان به ايرانيان نسبت مي‌دهند؛ هرچند اين روزها در تمام جهان كاربرد دارد، در بيشتر كشورها به همين نام ايراني‌اش خوانده مي‌شود.
 
بنا بر دانشنامه ایرانیکا، تاریخ دقیق نخستین استفاده از قلیان در ایران مشخص نیست. با این حال، بنا به نوشته سیریل الگود «نخستین بار ابوالفتح گیلانی (متوفی ۱۵۸۸) پزشک ایرانی دربار اکبر اول، سلطان مغول هند بود که دود تنباکو را از یک ظرف آب عبور داد تا آن را خالص‌تر و سرد کند و از این طریق، قلیان را که در شبه قاره به حقّه معروف است، ابداع کرد.»

در عین حال، یک رباعی از اهلی شیرازی (متوفی ۱۵۳۵) به استفاده از قلیان اشاره می‌نماید و از این روی، پیشینه استفاده از قلیان را می‌توان به حداقل به دوران شاه طهماسب یکم صفوی بازگرداند و روایت ابوالفتح گیلانی را می‌توان شاهدی بر معرفی قلیان، که در ایران مورد استفاده بوده ‌است، در شبه قاره هند دانست.
 
اما كشورهاي ديگر ابداعاتي هم درباره شكل و ساخت قليان كرده‌اند و ما طبق معمول در نوآوري در اين بداع ملي خود نيز پيش قراول نبوده‌ايم.
 
 
 
قليان هندي
 
 
 

قليان مصري
 
 
 
 و آخرين نوآوري را هم مثل هميشه چيني‌ها كرده‌اند. اين قليان USB دار نيازي به ذغال ندارد و با حرارتي كه از اتصال USB به آداپتور  ايجاد مي‌شود، كار مي‌كند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۰۳
چرا سعي داريد چنين القاء كنيد كه قليان يك تفريح است . اگر اينچنين است كه مشروب خوردن كه سر مستي و شنگولي مي اورد تفريح بهتري است.قليان كشيدن جز زيان براي خود و اطرافيان هيچ منفعتي ندارد و به نظر مي رسد بيشتر از سر لجبازي با نظام در حال افزايش است زيرا مردم هيچ راه قانوني براي اعتراض ندارند و كوچكترين حركت را به نام مخالفت با خداوند سركوب مي كنند. ‌
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
آقای ناشناس شرب خمر در قرآن و شرع مقدس به صراحت حرام و ممنوع اعلام شده و لی قلیان خیر... دوم اینکه واقعا تحلیل بالا برام جالب و قابل باور بود چون خودم به عنوان یک مصرف کننده قلیان اون رو به عنوان تفریح و پر کردن اوغات فراغت شبانه مصرف می کنم نه مخالفت با نظام! انقدر همه چی رو سیاسی نکنید در جائی مثل قهوه خانه هرکی اهل دود وقلیون هست میاد پس دود قلیان مزاحمتی برای کسی نداره و حاکمیت نمی تونه بعنوان قیم مردم وارد شه بگه چی کار کنید چی کار نکنید من خودم ضرر خودم رو تشخیص می دم قانون باید جائی که ازادی من مزاحمتی برای کسی داشت اون رو محدود کنه که تو قهو خانه ها مزاحمتی برای افراد غیر دودی نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
خیلی باحال بود ؛ کلی خندیدیم !
آخه مرد مومن کجای دنیا برای اعتراض دخانیات مصرف میکنن ؟
حداقل یک کار سودمند بکنید ؛ مثلا کتاب بخونید که آبروی ما پیش غریبه ها نره :))
ناشناس
| Germany |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
خداوند شما رو شفا بده که قلیان کشیدن رو نشانه اعتراض به نظام میدانی !
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
مثل برره كه واسه مخالفت با بخشداري جمع ميشدن شيشه هاي خونه خودشون رو ميشكستن!
ناشناس
| Switzerland |
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
بی خود نمی خواد این اراجیف رو در دفاع از قلیان بگید تو کشور سوئیس مشتی ترک وکرد و عرب و ایرانی و افغانی به اسم همین تفریح و سنت هر جا رسیدن یک قلیان کش خانه باز کردن که از دود نمی شد از جلوش رد شد کم کم شد پاتوق خلاف و فروش و رد و بدل مواد البته فروش مشروب هم که آزاد بود نتیجه اینکه کلا مجوز قلیان کش خانه به هر اسم رستوران، بار، دنر کباب، اسنک و .... ممنوع شد و همه مراکز ارائه و عرضه این سوغات و سنت شرقی مسدود شدند.
دولتهادرکشورشان چه تصمیماتی می گیرند ولی درایران بجای رفع مشکلات مردم دولت قلیان ازاد می کند
قوره قضائيه???????؟؟؟؟؟؟؟؟ غلط املایی دارین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
كو اين غلط ????????؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
توجه بفرمایید
بجای قوه
نوشته شده است :
قوره
دقیقا اشکالش از همین جا بود.
بیایید قبول کنیم که هر کس آزاده هر جور که دوست داره زندگی کنه.آقا اصلا یکی میخواد با قلیون کشیدن خودشوبکشه به منو شما چه!بذارید مردم هرجور دوست دارن زندگی کنن همه چی که زوری نمیشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
لااقل نه در مکانهای عمومی؛ چون این دیگر حق شخصی نیست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
شما باید اعدام شوید عزیز من!
ناشناس
| Canada |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
آقا کسی تو مترو یا تاکسی که قلیون نمی کشه ، قهوه خونه یا رستورانی که قلیون می ده نرو!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
در مکان عمومی که حقوق دیگران مطرح میشه دیگر نمی توان گفت هر کسی هر غلطی خواست انجام بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
به قول دوستمون مکان عمومی به پارک و سینما و رستوران و مترو و .... میگن،قهوه خونه که معلومه توش چی میدن دیگه!!!از قدیم و الایام تو قهوه خونه ها دود سرو میشده.الان م همینه،تو نرو قهوه خونه.
کل این مقاله دعوای قلیان نبود
بلکه تبلیغ قلیان ساخت چین به همراه عکسش بود
پاسخ ها
فرشید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
منم خواستم همینو بگم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
قلیان چینی ام آرزوست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
بازم عقل چينيا .. نه؟ حداقل ذغال نداره ضررشم كمتر ميشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
بجای ذغال مواد داره داش؟
ریشه داشتن قلیان در تاریخ مجوزی برای اشاعه آن نیست
یک سوال؟
جوانهای ما با چی سرگرم بشند؟
نمی گم قلیون چیز خوبیه ولی از بس تفریح نیست ملت روی می ارند به این چرندیات!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
بو برنامه های شاد و مفرح صدا و سیما رو نگاه کن ...
محمد 30
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
برنامه های فرهنگی مساجد و فرهنگستان ها جایگزین خوبی هستند. مطمئنم اگه امکانش بود همه به این رای من نظر مثبت می دادند، ولی خوب پاسخ به کامنت رای نداره.
قلیان دهها برابر سیگار ضرر دارد و توان آن را باید اطرافیانی بدهند که قلیان کشها این روزها عزصه را به روزگار آنان در همه جا تنگ کرده اند. طبعات آن هم بر کسی پوشیده نیست. بار انواع مرضها و مریضی های آن هم در نهایت به دوش مالیات دهندگان کشور است. الان در دنیا حتی بحث ممنوعیت کشیدن سیگار در خودروی شخصی مطرح است و آن وقت ما...؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
من ترجیح می دم سهم مالیاتم رو خرج درمان یک قلیونی!!! کنند تا اینکه یهو جمع بشه 3000 میلیارد اختلاس کنند!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
داداش انقد دود بنزین!! با کیفیت تو هوای شهر پخشه که دود قلیون توش اکسیژن به حساب میاد.
واقعا همه مشکلات جوانان و شهروندان حل شد و حالا مانده فقط مسئله قلیان !!
اینهم یکی از موضوعات انحرافی هست جهت سوق افکار عمومی به سمت این مسائل تا در رابطه با 3000 میلیارد اختلاس .... کمتر فکر بشود.
تا بوده در کشور ما از این مسائل زیاد بوده از تحریم تنباکو تا حالا ...
مشروب از قرنها بوده شاید اگرقلیان و سیگار هم به اندازه اون سابقه داشنتد حرام می شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
در حالت مستی عقل تعطیل میشه که در مورد قلیون وسیگار اینطور نیست...
این کج دارو مریض منظورتونه نه مریز جانم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
داناي كل برادر كج دار و مريز درسته مريز يعني نريز كج دار اما نريز حالا دانستي
امروز جمعه در تاق بستان کرمانشاه پارک غربی بوی گند وغیر قابل تحمل توتون قلیان واقعا غیر قابل تحمل بود.یک آدم بالای 30 سال ندیدم.همه جوان
خب یه خورده این مثلا" نخبگان سیاسی و اجتماعی یه راهی جلو پای جوونا بذارن که سراغ قلیان و سیگار و مخدر و اینا نرن. من خودم متنفرم از دخانیات ولی نمیشه به جوونا هی بگی نکن نرو نخور نکش ... اینهمه نهی از منکر پس کو امر به معروف
معروف فقط درس و نماز و دین نیست که شما هم برین یه چیزی اختراع کنین که بجای قلیان جوونا برن به سمتش .بجای سیگار از اون استفاده کنن. بجا چه می دونم فلان چی برن سراغ فلان تفریح. بابا تو قرآن از واژه های امر به معروف و نهی از منکر به اندازه هم استفاده شده. از هر دوتا کلمه نهی و امر بطور مساوی. ولی ما فقط میشنویم نکن نرو نخور نکش ...
هرکسی بایک چیزخوشه ماهم بااین قلیان ضررش هم به خودمان میرسد بیاییدشیشه فروش ها راجمع کنید
پاسخ ها
جمشید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
راست میگی بخدا. زورشون به باندهای شیشه نمیرسه با قلیون درافتادن
من نمیگم قلیون خوبه...اما ممنوع کردنش بیشتر جوونا به سمتش کشیده میشن!
فرهنگ سازی بهتره.
یک سری جونیم می خواهیم یک تفریحی کنیم قلیون که تعطیله بریم سراع کارهای دیگه:
1- بریم با ماشین تو خیابونها دور بزنیم - بنزین که سهمیه بندی شده ، همه جا هم ترافیکه ، تازه اگه بهمون گیر ندن!!..
2- بریم سینما - انصافا چندتا فیل خوب که جونها هم خوششون میاد همین الان داره اکران می شه ؟؟
3- خوب بولینگ هم که تعطیل شد ..
دیگه چیزی نموند!!!

برای اون دوستانی که میگن : آآآی قلیون در اماکن عمومی بده !! حق ما داره ضایع می شه ، به ما ضرر می زنه و ...
این همه رستوران که قلیون نمی دن !! خوب برید اونجا ، چرا جایی می روید که قلیون هم هست یعد شاکی می شید!!!؟؟
یک راه حل ساده هم داره ، قهوه خونه ها و سفره خونه های سنتی تهویه خوب بذارن و حتی یک بخش برای غیر دودی ها بذارن!!!
همه مشکلامون حل شده بود فقط همین قلیون مونده اینم تو مملکت حل میشه نشد هم یه عذر خواهی میکنن میره پی کارش !!!!!!
داداش براي ما كه خوانسار يه تجديد اعصابه ...
قلیونو نمیشه جمع کرد،مثل ماهواره که نمیشه جمعش کرد.حتی اگه ممنوع هم بشه بازم صاحب سفره خونه ها یه راهی برای عرضه اون پیدا میکنن،برای مثال ما دیروز با یه جمعی رفتیم درکه...تو سفره خونه سفارش قلیون دادیم بعده 20دقیقه گارسون اومد قلیونمونو جمع کرد گفت اماکن اومده ،اینا برن دوباره براتون میاریم.به همین راحتی،اماکن هم که نمیتونه ماموره دائم الحضور تو تک تک سفره خونه های شهر بزاره.پس بهتره یه فکره دیگه براش بشه.
برخورد قوره قضائيه پ نه پ کشمش قضایی با شیرینش و لطافت بیشترم برخورد میکنه
در لید خبر مریز غلط است نوشتید کج دار مریز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
کجاش غلطه؟ نکنه شما فکر می کنی مریض درسته!!!دوست عزیز کج دار و مریز یعنی کج نگه دار اما نریز مثلا پارچ را تصور کن که تظاهر به ریختن آب می کنی اما نمیریزی
مشکل تنها با ممنوعیت قلیان حل نمیشه واقعا هم نشد هر چند رفع ممنوعیت آن توسط دولت ضربه شدیدی به سیاست های بخش سلامت همین دولت است و البته همانند بحث جمعیت، وزارت بهداشت را فیتلیه پیچ کرد . در هر حال جوانها به سرعت بطرفش کشیده میشن و خواهند شد مسئولین فرهنگی باید فکری کنند و بحث مدیریت جزیره ای در کشور باید حل بشه
احتمالا با ممنوعیت قلیان نون بعضی عزیزان آجر شده که حالا سرش دعواس
همه مشکلات را حل کرده مونده بود مشکل قليان !
که خدا را شکر اين يکي هم حل شد
چقدر ضایع:"کج دار مریز"
اخه مثلا شما فرهنگی یا مطبوعاتی هستین خیلی زشته.اخیرا خبراتون پر از غلط املایی هست.چرا؟
چقدر جالب!!! اول تصویب می کنند که حقوق مادام العمر بگیرند، بعد برای اینکه سر مردم را گرم کنند تا کسی سراغ آن مصوبه را نگیرد؛ رأی می دهند که غلیان یک سنت 500 ساله است و باید که استعمال آن آزاد باشد و بدینگونه بر کار خودشان را که خدمت خلق است!!! پرده می افکنند.
.
نظر من اینه که حداقل قلیان های میوه ای که ضرر زیادی دارند جمع بشند و به جاش قلیان های قدیمی خوانسار که نه اسانس و فویل الومینیومی و مواد افزودنی داره استفاده بشه که به مراتب ضرر کمتری داره .
به همون دلیل که سیگار ممنوع نیست قلیان هم می تونه ممنوع نباشه.الکی جرم سازی نکنید بذارید سر بعضی ها رو گرم کنه چه ایرادی داره؟مطمئن باشید دود هوای تهران ضررش بیشتر از دود قلیان نباشه کمتر نیست اگه خیلی نگران سلامت مردمید برید فکری به حال اون بکنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی