بازدید 15195
۶
فوتبال قهرمانی جوانان آسیا/ کارنامه کامل ایران در آسیا

حسرت 36 ساله برآورده می‌شود؟

تیم ملی جوانان فوتبال کشورمان آخرین دیدار خود در مرحله انتخابی مسابقات فوتبال قهرمانی جوانان آسیا را با برتری مقابل ازبکستان پشت سرگذاشتند تا صعود مقتدرانه‌ای در این رقابت‌ها داشته باشند. در ضمن مرحله انتخابی رقابت‌های فوتبال قهرمانی جوانان آسیا با پیروزی کره‌‎جنوبی برابر ژاپن و صعود این دو تیم به مرحله نهایی و برتری پرگل تایوان برابر گوآم به پایان رسید و به این ترتیب، تیم‌های صعود کننده مشخص شدند. آخرین و سومین قهرمانی متوالی تیم ملی جوانان در کویت رقم خورد. ایران در فینال با عراق مساوی کرد و با مهاجرانی به قهرمانی مشترک رسید، ولی از آن سال تاکنون پس از 36 سال ایران در حسرت قهرمانی است.
کد خبر: ۲۰۳۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۶ 11 November 2011
سرویس ورزشی ـ دیدارهای گروه C مسابقات فوتبال انتخابی قهرمانی جوانان آسیا روز سه شنبه با رویارویی تیم‌های جوانان ایران و ازبکستان پیگیری شد.

بنا به گزارش «تابناک»، این بازی که با قضاوت «علی شعبان» از کویت در ورزشگاه تختی تهران برگزار شد، در پایان به برتری دو بر صفر تیم جوانان ایران انجامید تا شاگردان اکبر محمدی با دوازده امتیاز به عنوان صدرنشین گروه C به مرحله نهایی مسابقات فوتبال قهرمانی جوانان آسیا صعود کنند.

برای تیم فوتبال جوانان کشورمان در این بازی که زیر بارش برف و باران برگزار شد احمد عبدالله زاده (24) و سردار آزمون (58) گل زدند.

تیم فوتبال جوانان کشورمان دیگر دیدارهای خود در مرحله انتخابی مسابقات فوتبال قهرمانی جوانان آسیا را با پیروزی مقابل هند، ترکمنستان و پاکستان پشت سر گذاشته بودند.

درگروه C مسابقات فوتبال انتخابی قهرمانی جوانان آسیا تیم کشورمان با دوازده امتیاز صدرنشین شد و به همراه ازبکستان 9 امیتازی جواز حضور در مرحله نهایی رقابت‌ها را به دست آورد.

ضمنا مرحله انتخابی رقابت‌های فوتبال قهرمانی جوانان (زیر نوزده سال) آسیا پنجشنبه با انجام دو مسابقه در گروه E به پایان رسید که با پیروزی تیم‌های جوانان کره‌ جنوبی و تایوان همراه شد. در نخستین دیدار که جنبه تشریفاتی داشت، تیم تایوان با یازده گل از سد گوآم گذشت تا این تیم بدون گل‌زده و با 68 گل خورده به کارش در این رقابت‌ها پایان داده و رکورد هفده گل خورده در هر بازی را به نام خود ثبت کند.

همچنین در دیگر مسابقه این گروه و یکی از مهمترین دیدارهای مرحله انتخابی کره ‌جنوبی که در آستانه حذف زودهنگام از این مسابقات قرار داشت، با یک گل از سد ژاپن گذشت تا جواز حضور در مرحله نهایی مسابقات فوتبال قهرمانی جوانان آسیا را به دست آورد.

در این گروه تیم تایلند با ده امتیاز به عنوان تیم نخست راهی مرحله نهایی مسابقات فوتبال قهرمانی جوانان آسیا شده بود و کره ‌جنوبی با این پیروزی 9 امتیازی شد و به عنوان تیم دوم گروه جواز حضور در مرحله نهایی مسابقات را کسب کرد.

ژاپن هم با هفت امتیاز و تفاضل گل 30+ به عنوان بهترین تیم سوم شرق آسیا راهی مرحله بعدی شد و تیم اندونزی که با هفت امتیاز و تفاضل گل 3+ تیم سوم گروه G بود را حذف کرد. تایوان با سه امتیاز و گوآم بدون امتیاز در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفته و از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

در پایان مرحله انتخابی مسابقات قهرمانی جوانان آسیا تیم‌های فوتبال جوانان عراق و عربستان از گروه A، قطر، کویت و اردن از گروه B، ایران و ازبکستان از گروه C، سوریه و امارات از گروه D، تایلند، کره‌جنوبی و ژاپن از گروه E، کره شمالی و ویتنام از گروه F و استرالیا و چین از  گروه G، جواز حضور در مرحله نهایی مسابقات فوتبال قهرمانی جوانان آسیا در سال 2012 را به دست آوردند.
تاریخچه حضور تیم ملی جوانان در قهرمانی آسیا؛ حسرت 36 ساله!
 
رقابت‌های قهرمانی جوانان آسیا از سال 1959 پایه گذاری شد و یکی از قدیمی‌ترین مسابقاتی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا آن را برگزار می کند. سی و ششمین دوره این مسابقات امسال در چین برگزار می شود. روال برگزاری مسابقات تا سال 1978 هر سال بود و پس از ان به دو سال یک بار تغییر کرده است.

1348: تیم ملی جوانان به رهبری رایکوف در مسابقات که در تایلند برگزار می شد، حضور یافت و پس از شکست برابر میزبان در نیمه نهایی، در بازی رده بندی اسرائیل را شکست داد و به مقام سومی دست یافت.

1349: این دوره در فیلیپین برگزار شد و تیم ملی جوانان دوباره با رایکوف راهی مسابقات شد. حضور علی پروین 24 ساله در ترکیب تیم ملی جوانان جالب بود! ایران در مرحله یک چهارم نهایی به کره جنوبی باخت و حذف شد. پروین یک ضربه پنالتی را از دست داد.

1350: تیم ملی جوانان به رهبری پرویز ابوطالب در مسابقات ژاپن حاضر شد و بازهم در مرحله یک چهارم نهایی به کره جنوبی باخت. این بار بازی یک بر یک مساوی شد و اما ایران در کرنر شماری به کره باخت! این هم قوانین جالب آن زمان فوتبال آسیا!

1351: مسابقات در تایلند برگزار شد و ایران دوباره با پرویز ابوطالب در تورنمنت حاضر شد. ایران در بازی رده بندی تایلند را سه، صفر برد و برای دومین بار سوم شد.

1352: مسابقات برای نخستین بار در تهران برگزار شد و ایران با حشمت مهاجرانی برای نخستین بار قهرمان آسیا شد. ایران در فینال ژاپن را دو، صفر برد.

1353: تیم ملی جوانان برای دومین سال متوالی با مهاجرانی قهرمان آسیا شد و این بار در تایلند با هند در فینال دو بر دو مساوی کرد و مشترک قهرمانی را تجربه کرد.

1354: سومین قهرمانی متوالی تیم ملی جوانان در کویت رقم خورد. ایران در فینال با عراق مساوی کرد و دوباره قهرمانی مشترک!

1355: تایلند دوباره میزبان قهرمانی جوانان آسیا شد و تیم ملی ایران با مهاجرانی چهارمین  و آخرین قهرمانی خود را تجربه کرد. ایران در فینال با کره شمالی در فینال بدون گل مساوی کرد و مشترکا قهرمان شدند.

1356: تهران برای دومین بار میزبان قهرمانی جوانان آسیا شد. ایران در این مسابقات با مربیگری یاگوودیچ در فینال و در یک بازی دراماتیک چهار بر سه به عراق باخت و نایب قهرمان شد.

1357: تیم ملی جوانان به رهبری محمود یاوری در مسابقات که در بنگلادش برگزار می شد، شرکت کرد. ایران در مرحله یک چهارم نهایی کویت را یک بر صفر برد، اما  به دلیل چند بازیکن صغر سنی تیم ملی را محروم و از مسابقات اخراج کرد.

1371: پس از چندین سال غیبت در عرصه مسابقات جوانان آسیا، تیم ملی با مربیگری محمود یاوری در امارات حضور یافت، ولی در مرحله گروهی حذف شد.

1375: تیم ملی جوانان با مربیگری بهمن صالح نیا در مسابقات کره جنوبی حضور یافت و با سه تساوی و یک باخت در مرحله گروهی حذف شد.

1379: تهران پس از سال‌ها میزبان مسابقات شد و جوانان ایران با مربیگری مهدی مناجاتی در مرحله نیمه نهایی در ضربات پنالتی به عراق باختند و در رده بندی نیز پس از باخت به چین چهارم شد.

1383: ایران با مربیگری مجید جلالی در مالزی با یک برد،یک مساوی و یک باخت در مرحله گروهی حذف شد.

1385: مسابقات این دوره در هند برگزار شد و تیم ملی جوانان با رهبری دی اولیویرای برزیلی در مرحله گروهی و به دلیل تفاضل گل حذف شد.

1387: این بار نناد نیکولیچ کرووات سرمربی تیم ملی جوانان بود و تیم ملی در عربستان با یک برد و دو باخت حذف شد.

1389: اين تيم كه تا پيش از آغاز مسابقات از آن به عنوان يكي از بخت‌هاي اصلي كسب عنوان قهرماني ياد مي‌شد، با قرار گرفتن در گروهي دشوار خيلي زودتر از انتظار قافيه را به استراليا و كره جنوبي واگذار كرد و تنها با يك پيروزي مقابل يمن و شكست مقابل اين دو تيم، حتي از مرحله گروهي هم بالا نيامد. حاصل اين اتفاق، منتشر شدن رنكينگ تازه‌اي در رده جوانان از سوي AFC است كه رتبه ايران در اين رده‌بندي، شرايط موجود در رده سني جوانان فوتبال ايران را خيلي خوب به تصوير مي‌كشد.

ایران در سال‌های 1361، 1367، 1368، 1373، 1377 و 1381 نیز در مسابقات مقدماتی شرکت کرده است، اما موفق به حضور در مرحله نهایی نشده است.

گفتنی است، آخرین و سومین قهرمانی متوالی تیم ملی جوانان در کویت رقم خورد. ایران در فینال با عراق مساوی کرد و با مهاجرانی  به قهرمانی مشترک رسید، ولی از آن سال تاکنون پس از 36 سال ایران در حسرت قهرمانی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
با این مربی محال است
متأسفانه با وجود داور عرب کار سخت شده. با وجود شکست بحرین در بازی قبل و دیدار برگشت آن در بحرین و قرار دادن داور عرب کار گره خواهد شد و فقط در صورت عالی بودن بازیکان و همدل و هم قسم بودنشان میشه بازی رو برد. ان شا اله
آقا!حسرت 36 ساله برآورده نمی شود به جهنم. مردم گرفتار مشکلات مقدماتی هستند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار