بازدید 16741
انتخابات تونس، «الغنوشی»، امام خمینی(ره) و...

چرا انتخابات تونس برای ایرانیان مهم است؟

با گذشت بیش از ‌‌٩ ماه از سقوط زین‌العابدین بن علی، انتخابات شورای ملی مؤسسان این کشور در میان تدابیر شدید امنیتی در هفت هزار حوزه انتخاباتی آغاز شد/ کمیته عالی مستقل انتخابات نیز اعلام کرد: بیش از ‌پنج هزار ناظر تونسی و بیش از پانصد ناظر از کشورهای دیگر بر این انتخابات نظارت خواهند داشت.
کد خبر: ۱۹۹۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۶ 23 October 2011

سرویس بین‌الملل ـ پس از گذشت بیش از ‌‌٩ ماه از سقوط دیکتاتور تونس، مردم این کشور امروز یکشنبه برای انتخاب اعضای شورای مؤسسان ـ که وظیفه تدوین قانون اساسی جدید را بر عهده دارد ـ به پای صندوق‌های رأی رفتند.

به گزارش «تابناک»، با گذشت بیش از ‌‌٩ ماه از سقوط زین‌العابدین بن علی، انتخابات شورای ملی مؤسسان این کشور در میان تدابیر شدید امنیتی در هفت هزار حوزه انتخاباتی آغاز شده است.

بنابراین، روند رأی‌گیری در این کشور از ساعت ‌‌٩ صبح امروز به وقت محلی تا ساعت ‌‌٩ شب ادامه خواهد داشت و قرار است، نزدیک ‌٢/٧ میلیون واجد شرایط رأی دادن برای انتخاب ‌٢١٧ عضو شورای مؤسسان از میان ‌١١٦٨٦ نامزد پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.

کمیته عالی مستقل نظارت بر انتخابات تونس نیز در این باره اعلام کرد: قرار است نتایج این انتخابات فردا (دوشنبه) اعلام شود.

از سوی دیگر، کمیته عالی مستقل انتخابات نیز اعلام کرد: بیش از پنج هزار ناظر تونسی و بیش از پانصد ناظر از کشورهای دیگر بر این انتخابات نظارت خواهند داشت.

در همین حال، اتحادیه اروپا، ‌‌١٨٠ ناظر و آمریکا نیز نزدیک ‌‌١٥٠ ناظر را به کشور تونس فرستاده‌اند و این در حالی است که انتخابات شورای مؤسسان، برای دومین بار از ‌‌٢٥ مارس ‌‌١٩٥٦ در تاریخ این کشور برگزار شد.

پیش‌بینی می‌شود که حزب اسلامی «النهضة» تونس به رهبری «راشد الغنوشی» بالاترین آرا را در این انتخابات کسب کند. حزب راشد الغنوشی در نظرسنجی‌ها نزدیک 40 درصد آرا را به دست آورده بود، ولی پیش‌بینی‌ها از این حکایت دارد که حزب وی آرا بیشتری را به دست خواهد آورد.

با وجود این، راشد الغنوشی، رییس جنبش النهضه با هشدار نسب به هر گونه تقلب در نتیجه انتخابات اظهار داشت: اگر انتخابات با شفافیت و بدون هیچ تقلبی انجام شود، من شخصا به برنده انتخابات تبریک خواهم گفت.

از سویی، در روزهای اخیر، رسانه‌ها و خبرگزاری‌های غربی کوشیده اند که حضور الغنوشی و حزب وی و احتمال پیروزی وی را در انتخابات، پیروزی افراط‌گرایی اسلامی نشان دهند؛ اما وی بارها اعلام کرده است که به اصول دمکراتیک پایبند است و این طرف مقابل و سکولارها هستند که در صورت برگزاری یک انتخابات آزاد، باید پیروزی احتمالی حزب اسلامگرای الغنوشی را بپذیرند.
 
اما الغنوشی چه ارتباطی به ایران پیدا می‌کند؟
 
راشد الغنوشی، یکی از طرفداران سرسخت حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران است. وی در کتابی با نام «امام خمینی و تجدید حیات اسلامی»، ایشان را احیاگر اسلام در قرن حاضر معرفی می‌کند و ضمن مقایسه حرکت امام خمینی با حرکت‌های اسلامی مشابه همچون اخوان المسلمین و جماعت اسلامی، حرکت و انقلاب اسلامی ایران را حرکت و انقلابی برجسته‌تر از دیگر حرکت‌های اسلامی ارزیابی می‌کند.
 
در واقع، شیفتگی الغنوشی به افکار و سیره امام خمینی در جای جای این کتاب به چشم می‌خورد و به همین دلیل است که برخی از دولت‌های غربی، به شدت از به قدرت رسیدن الغنوشی نگران هستند؛ هرچند وی خود به روشنی گفته است که به دنبال تأسیس جمهوری اسلامی نیست، ولی تحلیلگران بر این باورند که افکار و سیره عملی الغنوشی ادامه دهنده سیره امام خمینی خواهد بود.
 
گفتنی است، راشد الغنوشی در سال ۱۹۴۰م در روستای غنوش، نزدیک تابس ـ جنوب تونس ـ به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در دانشگاه «الزیتونه» به پایان رساند و در سال ۱۹۶۳ برای ادامه تحصیل به سوریه و مصر و در سال ۱۹۶۸ به فرانسه رفت و در هر سه کشور به تکمیل مطالعاتش در رشته فلسفه و علوم اجتماعی پرداخت و پس از بازگشت به تونس، به تدریس فلسفه مشغول شد و با نشر ماهنامه «المعرفه» در اوایل سال ۱۹۷۰ نخستین هسته‏های حرکت اسلامی تونس را تشکیل داد و به همین دلیل، با مشکلات فراوانی روبهرو شد و حتی تا پای چوبه دار رفت و به بیرون از کشور تبعید شد.
 
الغنوشی آثار و تألیفاتی در زمینه مسائل اجتماعی و فلسفی اسلامی دارد که برخی از آنها در کشورهای مصر، سودان، تونس، الجزایر، ترکیه، فرانسه و ایران چاپ و منتشر شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
یادمان نرود همین اقا چند ماه پیش خیال غرب را از ارتباطش با ایران راحت کرد و گفت نترسید من امام خمینی نیستم.
با سلام
امیدوارم اسلام گرایان میانه رو و معتدل که تکثر سیاسی را قبول دارند برنده انتخابات باشند
باج تاب در خواب بیند پنبه دانه !

خواب ببینی باج تابی ایندفعه در تونس مال مردم ایران مثلا سرمایه گذاری کنی بعد از انجا به حسابهای کشور های دیگر انتقال بدهی

به این میگن پول شویی
از همه جا ناظر رفته اما از کشورهای اسلامی چی ؟
چون مهم است.
خدا خیرت دهد
فقط اگر امکانش برای شمامیسر است بگونه ای به اطلاع این جمعیت برسانید که مدعیان مبارزه با ترروریسم ایشان را ترور نکنند اینها بعد از سی سال از انقلاب اسلامی ایران تازه ب کم کم نقش عمیق رهبران اگاه را درک کرده اند ودر کوران سر در گمی کمی رهبران آگاه در انقلابهای منطقه که می تواند زمینه انحراف انقلابها را فراهم سازد مطمئنا گزینه حذف فیزیکی ایشان را در برنامه دارند ،ترورهبر آگاه افغانستان پیام برای بقیه بود و هشدار برای مسلمانان آگاه که از رهبران خوب مواظبت بیشتری کنند
انقلاب صادر شد ...
ملت مسلمان تونس به اسلام عزيز بسيارعلاقمند هستند اميدوارم كه ملت تونس موفق باشند وياري دهنده اسلام عزيز باشند ودين خداوندمتعال راحمايت نمايند بااجراي اصول اسلام عزيز
واقعا متاسفم براتون چرا نظرات مردم رو درمورد خبرهای سیاسی منتشر نمی کنید؟ من که دیگه به این سایتتون نمیام و همین الان فیلترشکن Ultra Surf 10.17 رو فعال میکنم و میرم اخبار رو از رادیو فردا و صدای آمریکا بخونم.
واي اگه بشه تونس هم مثل ايران جمهوري اسلامي شود نور علي نور ميشه اونوقت بايد منتظر مصر باشيم ببينيم اونجا چيكار ميكنن
الان وظيفه وزارت امور خارجه و مسئولين امر است كه به اين كشور ها در تدوين قانون اساسي كمك كنن تا راه گم نكنند
با سلام به دوستان عزیز. این غنوشی که شما گفتید مربوط به حدود ده سال قبل است . الان افکار ایشان کاملا تغییر کرده است . همواره از نظام ایران انتقاد می کند و خود را پیرو نظام ترکیه و الگوی خود را حزب عدالت و توسعه اردوغان می داند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی