بازدید 10704
۶
مدیر دو شغله و عملکرد یک بام و دو هوا؛

از درخواست بودجه 10 میلیاردی تا دلسوزی‌های رسانه‌ای؟!+جوابیه

هرچند آقای دبیرکل در مصاحبه‌های متعددش از نگرانی‌های رهبری درباره مسائل گوناگون سخن می‌گوید، ولی به تازگی نامه‌ای به اسفندیار رحیم مشایی نوشته و در آن تقاضای دهمیلیارد تومان بودجه کرده است. همچنین حضور همزمانش در دو نهاد فرهنگی، عامل تداخل‌ها و جابجایی‌های کاری و مالی جالبی هم شده است.
کد خبر: ۱۹۸۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۱ 21 October 2011
سرویس فرهنگی ـ فعالیت در دو سمت دبیرکلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دبیر شورای فرهنگ عمومی به مثابه تخلف از قوانین مصرح کشور است، به ویژه که این اشتغال باعث برخی تناقض‌ها و در نتیجه آشفتگی در فعالیت آن شورا و آن نهاد، که هر دو در نوع خود بسیار مهم است، شده و می‌شود.

به گزارش «تابناک»، با وجود این که مسئولان نظارتی کشور، بارها با استناد به مفاد مصرح قانونی، مدیران را از اشتغال در دو سمت دولتی مختلف بازداشته‌اند، ولی متأسفانه این نوع تخلفات در دستگاه‌های فرهنگی ـ که جایگاه‌هایی بسیار خطیر، با اهمیت و در عین حال تعیین کننده است ـ همچنان دیده می‌شود؛ از جمله این موارد، دبیری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و شورای فرهنگ عمومی است که نه تنها با تناقضات و فعالیت‌های در هم تنیده همراه شده بلکه در پشت پرده، روابطی جالب از پاسکاری فعالیت‌ها در این دو نهاد دیده می‌شود.

به تازگی نیز شورای فرهنگی عمومی با تصویب طرحی جامع درباره تقویت فرهنگ مطالعه، اجرای این طرح را ـ همراه با ردیف بودجه کلان ـ به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واگذار کرده و این در حالی است که نهاد کتابخانه‌های کشور، تنها یک مؤسسه فرعی و زیر مجموعه وزارت ارشاد برای اجراییات است و نه نظریه‌پردازی و تعریف فعالیت‌های جدید برای خود!

در این باره، رهبر معظم انقلاب در توصیه‌ای به اعضای شورای فرهنگ عمومی و در نوزدهم تیر 1374 عنوان می‌کنند:

«متصدّيان این شورا حتماً بايد دو نكته را مدّنظر داشته باشند: اوّل اين‏ كه براى آنها وقت بگذارند و ديگر آن‏كه ذوق و ابتكار و توانايى و مهارت به كار ببرند. پس، اوّلين عرضم به شما عزيزان و برادران و خواهران، اين است كه اكنون كه شما در اين زمينه مسئوليت داريد، خواهش مى‌ كنم در اداره فرهنگ عمومى، از جان و ذهن و فكر و وقت خودتان، در حدّ توان، مايه بگذاريد. وقتى اين حاصل شد، نوبت آن است كه بررسى كنيم كدام دستگاه‌ها و افرادِ ديگر، در ارتباط با اداره فرهنگ عمومى جامعه هستند...».

اکنون باید از دبیر این دو نهاد فرهنگی که در هر کدام مسائل متعددی روی زمین مانده، پرسید که به این تذکر رهبری چقدر عمل کرده و می‌کنند. جالب‌تر اینکه ایشان به تازگی در گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود به برخی نهادهای دیگر به خاطر تعلل در عمل به توصیه‌های رهبری ایراد گرفته‌اند؛ مثل زیباسازی شهرها و بی‌توجهی مسئولان شهری به توصیه‌های رهبر انقلاب!

آیا نباید پرسید، هم‌اکنون شورای فرهنگ عمومی، جز دست‌کاری گاه‌ و بی‌گاه تقویم کشور، چه خروجی دیگری دارد که باید به آن افتخار کند و خود را نماینده اجرایی منویات رهبر انقلاب بداند؟ بد نیست آقای دبیر شورا و دوستانشان، متن کامل بیانات رهبر انقلاب در تیر ماه 1374 در دیدار اعضای این شورا را بخوانند و کمی بیندیشند.

از سوی دیگر، فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز در یک سال اخیر به شدت نمایشی و تبلیغاتی می‌نماید؛ هرچند درباره نهاد کتابخانه‌های عمومی این نکته نیز قابل تأمل است که پایگاه اینترنتی این نهاد نیز در بخش برنامه‌ها و ساختار فاقد مطالب لازم و آگاهی بخشی به کاربران است و بخش عمده آن به انتشار گفته‌های شخص دبیرکل اختصاص دارد!

برپایی جلسات رونمایی، انجام مسابقات کتابخوانی با کتاب‌های محدود از چند ناشر دولتی، خرید نامناسب و عدم شفاف‌سازی در ارایه لیست خرید، گفت‌وگوهای مفصل و روزانه با رسانه‌ها برای اعلام اخبار پیش پا افتاده، انتشار نشریات متعدد و بی‌تأثیر در حوزه فرهنگ و... از جمله اقدامات این نهاد به شمار می‌رود.

بنا بر این گزارش، با وجود این، دبیر این نهاد، به تازگی در نامه‌ای خطاب به اسفندیار رحیم مشایی، در خواست بودجه ده میلیارد تومانی را داشته که این نامه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارجاع داده شده است!

همچنین چندی پیش، عضو مرکز پژوهش‌های کیهان در گفت‌وگویی اعلام کرد: دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی و همسر ایشان که از سال‌ها پیش، جزو کارمندان آقای رحیم‌ مشایی بوده‌اند، نقش مهمی در انتشار ویژه‌نامه «خاتون» داشتند.

همچنین یکی از همکاران ویژه نامه «خاتون» که مصاحبه‌ای را با «شهریار زر‌شناس» ترتیب داده است، سردبیر ارگان مطبوعاتی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، یعنی ماهنامه «مشرق» است. ایشان همچنین سردبیری ویژه‌نامه‌های ماهنامه «فرهنگ عمومی» را هم بر عهده دارد. این ماهنامه نیز به صاحب امتیازی «شورای فرهنگ عمومی کشور» منتشر می‌شود که آقای واعظی، مدیرمسئول و آقای زر‌شناس سردبیر ارشد آن هستند... .

هرچند امیدواریم چند شغله‌های فرهنگی بدون انتشار گزارش‌های رسانه‌ای، کارهای خود را سبک‌تر کرده و به مسئولیت اصلی تمرکز پیدا کنند، اما همچنان «یک بام و دو هوا»ی برخی مسئولان فرهنگی برایمان جای سؤال است...!

جوابیه روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور:

روابط عمومي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در پي درج مطلبي با عنوان "از بودجه ده ميلياردي تا دلسوزي رسانه-اي" در سايت تابناك، پاسخي را تنها به منظور تنويرافكار عمومي و روشن شدن برخي مباحث و مسائل كذب مطرح شده در مطلب مذكور به شرح زير ارائه مي دهد:

با رجوعي ساده به عموم مردم، نخبگان و جامعه كتابداري كشورمان، ميزان رشد و توسعه كمي و كيفي كتابخانه هاي عمومي كشورمان قابل مشاهده است. به عنوان مثال رشد بيش از 100 درصدي تعداد اعضاي كتابخانه هاي عمومي در سراسر كشور در طول چهار سال گذشته، رشد 70 درصدي منابع موجود در مخزن كتابخانه هاي عمومي كشور در طول همين مدت و گرايش به سمت استفاده از فناوري هاي روز در جهت ارتقاي كمي و كيفي مطالعه مفيد تنها گوشه اي از خدمات اين نهاد فرهنگي و اجرايي كشورمان به حساب مي آيد.

در اين بين اطلاع رساني مناسب و در خور اهميت مقوله كتاب وكتابخواني و ارتقاي مطالعه مفيد يكي از دغدغه هاي اصلي اين نهاد به شمار مي رود.
به ياد داريم كه چندين سال ايران اسلامي را با آماري دروغين (2 دقيقه مطالعه در روز) مورد اهانت قرار داده بودند و رسانه هاي مختلف وطني و بومي نيز بر اين طبل تو خالي مي كوبيدند. اما اكنون در پرتو پژوهشها وتحقيقات فرزندان اين نظام در نهاد كتابخانه هاي عمومي، حتي دشمنان نيز اذعان دارند كه حداقل مطالعه كتاب در كشورمان براي هر فرد ايراني 18 دقيقه در روز ومطالعه كتابهاي قرآن و ادعيه، روزنامه و نشريات ومطالعه در فضاي مجازي 76 دقيقه در روز است.

فعاليتهاي اين نهاد در حوزه هاي رسانه اي همواره بر آن بوده تا در پرتو اطلاع رساني مناسب، از مهجوريت ومظلوميت حوزه كتاب به معناي اخص و فرهنگ به معناي اعم جلوگيري كند.

در همين راستا بر آنيم و لازم مي دانيم از تمامي دست اندركاران به دليل پوشش برنامه هاي اين نهاد قدرداني داشته باشيم چه آن كه هر پوشش خبري در اين زمينه نوعي جهادي فرهنگي- رسانه اي محسوب و در مسير ارتقاي مطالعه در كشور است.

در ادامه لازم مي دانيم اشاره اي كوتاه بر واقعيت ديگري داشته باشيم تا كذبي ديگر از اين مطلب آشكار شود. بر اساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، كميته دائمي نهضت مطالعه مفيد با محوريت نهاد كتابخانه هاي عمومي تاسيس شد و دبيرخانه آن از چند ماه پيش در نهاد مستقر و فعاليت خود را با بودجه 2 ميليارد توماني مصوب دولت ومجلس آغاز كرد. رويكرد اصلي اين كميته به كارگيري امكانات دستگاههاي فرهنگي و اجتماعي با هدف تقويت مطالعه مفيد در كشور است.

نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور افتخار دارد كه همواره در پيگيري مطالبات رهبر معظم انقلاب در صف نخست ايستاده است و بر اساس تاكيدات ايشان در بحث رفع مظلوميت فرهنگي همواره در خواستهايي از دولت و مجلس داشته است كه با نگاه مثبت موجود و اولويتهاي فرهنگي دولت خدمتگزار و مجلس محترم بودجه طي چهار سال گذشته از 18 ميليارد تومان به 72 ميليارد تومان افزايش يافته كه خود نشانه عزم جدي دولت ومجلس در ترويج فعاليتهاي فرهنگي و كتابخواني است.

در ادامه بايد به اين نكته اشاره داشت كه نامه درخواست 10 ميلياردي صحت ندارد اما لازم به ذكر است كه در صورت انجام چنين كاري نيز اين امر يكي از فرآيندهاي طبيعي و قانوني و تكليفي اين نهاد فرهنگي محسوب مي شود.

در پايان لازم به توضيح است كه نويسندگان مطلب فوق الذكر بي شك بايد تقاوت خصوصي وعمومي و دولتي بودن را بدانند، با فرض اين مسئله همگان را توصيه به حضور در فضاي نشر كشور مي كنيم، شايد راسته انقلاب نمونه آماري خوبي باشد تا با پرس و جويي ساده، غلط بودن خريدهاي خاص نهاد از برخي ناشران دولتي براي مدعيان معلوم و مشخص شود. "آنچه عيان است چه حاجت به بيان است."

جوابیه روابط عمومي دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي

در این حال، روابط عمومي دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي نیز در واکنش به این خبر جوابیه زیر را فرستاده است:

با توجه به مطلب منتشره در پايگاه اطلاع‌رساني تابناك مورخ 29 /7/ 90، جوابيه زير به منظور تنوير افكار عمومي درج مي‌گردد:

1 – براساس نظر رهبر معظم انقلاب، رياست وقت شوراي عالي انقلاب فرهنگي مبني بر توجه به فرهنگ عمومي مردم، پيشنهاد تشكيل شوراي فرهنگ عمومي مطرح شد و از سال 1364 به عنوان يكي از شوراهاي اقماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي و به رياست وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فعاليت خود را آغاز نمود. از همان سال‌هاي اوليه فعاليت، همواره يكي از مديران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با حفظ سمت، دبيري شورا را برعهده داشته است. از جمله آقايان دكتر سبحاني(معاون امور پژوهشي)، مسجدجامعي( قائم مقام وزير و معاون امور فرهنگي) و دكتر ايماني خوشخو (معاون امور هنري وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي). و با توجه به مطالب فوق و اينكه در نظام استخدامي كشور پست سازماني به نام دبير شوراي فرهنگ عمومي وجود ندارد، لذا دبيري شوراي فرهنگ عمومي شغل مستقل محسوب نمي‌شود.

2 – ضرورت ساماندهي مناسبت‌هاي مندرج در تقويم رسمي كشور بر هيچ كس پوشيده نيست و تحقق اين مهم از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي به شوراي فرهنگ عمومي سپرده شده است. بنابراين هر سال ضمن بازنگري مناسبت‌هاي موجود در تقويم رسمي كشور، براي نامگذاري‌هاي جديد براساس پيشنهادهاي دريافتي از اشخاص حقيقي و حقوقي اقدام مي‌شود. ذكر مناسبت‌هايي از تقويم كه در سال‌هاي اخير مصوب شده است، براهميت اثرگذاري فرهنگي آن در داخل و خارج از كشور صحه مي‌گذارد. از جمله روز ملي فناوري هسته‌اي (20 فروردين)، روز مبارزه با استعمار انگليس (مصادف با شهادت رئيسعلي دلواري – 12 شهريور)، روز بصيرت و ميثاق امت با ولايت (9 دي)، روز صنعت دفاعي (31 مرداد)، روز غزه (29 دي) و روز عفاف و حجاب (21 تير) و ...
قابل توجه آن كه قبلاً مناسبت‌هايي در تقويم رسمي كشور وجود داشته است كه تاريخ درج آن ناصحيح بوده كه پس از بررسي‌هاي كارشناسي و تخصصي در اين دوره اصلاح شده است، از جمله تاريخ تغيير قبله مسلمين از بيت‌المقدس به مكه معظمه كه به 15 رجب اصلاح گرديده است.

3 – عملكرد شوراي فرهنگ عمومي همانطور كه ذكر آن رفت، در حوزه‌هاي سياستگذاري، هدايت و نظارت بر امور كلان فرهنگ عمومي از طريق تهيه و تدوين مصوبات و ابلاغ آن است كه شورا در سال‌هاي اخير به خوبي به اين وظيفه عمل كرده است، از جمله مي‌توان به تشكيل مستمر و منظم جلسات شوراي فرهنگ عمومي با حضور و مشاركت فعال اعضاي آن اشاره كرد، به گونه‌اي كه در شش سال اخير فقط دو جلسه به دليل به حد نصاب نرسيدن اعضا برگزار نشده است.
مصوبات ارزشمند در حوزه فرهنگ عمومي از جمله تلاش‌هاي حاصله است. سند چشم‌انداز فرهنگ عمومي كشور، مؤلفه‌هاي هويت ملي ايرانيان، طرح مقابله با بروز، ظهور و رشد جريان‌هاي انحرافي و مصوبات مرتبط با نام‌گذاري مقام معظم رهبري براي سال‌ها و وظايف و نقش دستگاه‌هاي فرهنگي و اجتماعي در مورد آن و تعداد قابل توجهي از مصوبات ديگر.

4 – در حوزه فعاليت شوراهاي فرهنگ عمومي در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها ذكر همين نكته كافي است كه تا قبل از تصدي دبيري فعلي شوراي فرهنگ عمومي، هيچ شوراي فرهنگ عمومي در سطح شهرستان‌ها تشكيل نشده و به دليل شرايط خاص سياسي، عملكرد شوراهاي استاني نيز دچار ركود جدي گرديده بود، به طوري كه صرفاً شاهد حضور 12 شوراي فرهنگ عمومي استاني بوده‌ايم كه به حمدا... در سال‌هاي اخير شوراهاي فرهنگ عمومي در مراكز تمامي استان‌ها و بيش از 250 شهر شكل گرفته است و فعالانه فعاليت دارند.

روابط عمومي دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
این آقایان از طرف آقا امام زمان مجوز دارند و تایید می شوند
زاهدان کین جلوه در محراب و منبر میکنند .. چون به خلوت میروند آن کار دیگر می کنند
درجهان اطرافمان بیداری اسلامی شروع شد ه وامیداست درکشورما بیداری مدیریت شروع بشه ازاین فریبکارهاخسته شده ایم به کی اعتمادکنیم. رهبرکه خسته ازدست خودی وغیرخودی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست