بازدید 3702
خودروسازان با توجه به شرایط، رنگ دولتی یا خصوصی به خود می‌گیرند

وضعیت شتر، گاو، پلنگ در صنعت خودروسازی ایران

گیورک وارطان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با بیان این‌که شرکت‌های خصوصی خودروسازی ورشکست شدند، گفت: تا چند سال پیش تعدادی خودروسازی کوچک بخش خصوصی به‌صورت محدود مشغول تولید و مونتاژ خودرو برای بازار داخل بودند.
کد خبر: ۱۹۶۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۷ 10 October 2011
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این‌که اگر خصوصی‌سازی به‌صورت واقعی در صنعت خودرو اجرا می‌شد، شاهد وضعیت کنونی نبودیم، گفت: دو خودروساز بزرگ کشور برای دریافت هر چه بیشتر تسهیلات خود را دولتی و در هنگام فرار از مسئولیت و پاسخ‌گویی، خود را کاملا خصوصی معرفی می‌کنند.

گیورک وارطان با بیان این‌که شرکت‌های خصوصی خودروسازی ورشکست شدند، گفت: تا چند سال پیش تعدادی خودروسازی کوچک بخش خصوصی به‌صورت محدود مشغول تولید و مونتاژ خودرو برای بازار داخل بودند.

 

بازار انحصاری خودروساران دولتی، شرکت‌های کوچک خصوصی را نابود کرد

نماینده اقلیت دینی مسیحیان ارامنه شمال ایران افزود: اگر چه فعالیت این خودروسازان بسیار محدود بود، ولی خودروهای مونتاژ شده از سوی این شرکت‌ها کیفیت مطلوبی داشت و مردم از تولیدات این شرکت‌ها رضایت داشتند.

وی تأکید کرد: متأسفانه انحصار بازار خودرو کشور در دست دو خودورساز بزرگ کشور و حمایت‌های بی‌دریغ دولت از این دو شرکت عرصه را بر همه شرکت‌های خودروساز خصوصی تنگ کرد و با وجود تلاش بسیار زیاد هیئت مدیره این شرکت‌ها سرانجام ورشکستگی نصیب آنها شد.

 

نظام بانکی وظیفه خود را در حمایت از تولید فراموش کرده است

وارطان با بیان این‌که مشکلات مالی و نبود حمایت‌های مناسب دولت از بخش خصوصی صنعت خودرو در کشور را به وضعیت کنونی رسانده است، گفت: چند سالی است که سیستم بانکی کشور وظیفه و مسئولیت خود را درباره حمایت از بخش خصوصی و تولید فراموش کرده است و این فراموشی از همان ابتدا گریبانگیر خودروسازان خصوصی شد.

 

تسهیلات سیستم بانکی به بخش خصوصی، نوش دارو پس از مرگ سهراب

وی ادامه داد: ارائه تسهیلات به خودروسازان خصوصی آنچنان با پیچیدگی و مشکلات متعدد همراه بود که یا این شرکت‌ها از دریافت تسهیلات منصرف می‌شدند و یا تسهیلات ارائه شده همچون نوش داروی بعد از مرگ سهراب عمل می کرد.

نماینده اقلیت دینی مسیحیان شمال کشور تصریح کرد: حمایت‌های متعدد دولت از دو خودروساز بزرگ کشور و ارائه انواع تسهیلات به این دو خودروساز و ممنوع کردن واردات خودرو در حمایت از این خودروسازان در طول سال‌های گذشته موجب شکل‌گیری وضعیت کنونی شده است.

 

مردم، قربانی حمایت‌های بی‌برنامه و بدون توجیه دولت از خودروسازان

وی با بیان این‌که هم‌اکنون تنها مصرف کنندگان و مردم قربانی این حمایت‌های بی‌برنامه شدند، گفت: تولید خودروهای بی‌کیفیت و حتی خطرناک از لحاظ ایمنی و فروش و عرضه گران قیمت آنها تنها مصرف کنندگان را تحت فشار گذاشته است.

وارطان ادامه داد: حمایت‌های بی‌برنامه و بدون توجیه دولت از دو خودورساز بزرگ کشور در طول سال‌های گذشته نه تنها موجب افزایش کیفیت تولیدات این شرکت‌ها نشده و فقط مردم ایران را از استفاده و مصرف خودروهای با کیفیت و ارزان قیمت تولیدات شرکت‌های معتبر خارجی محروم کرده است.

 

دولتی بودن و خصوصی بودن متغییری وابسته برای خودروسازان

وی با تأکید بر لزوم خصوصی‌سازی در صنعت خودرو کشور گفت: اگر خصوصی‌سازی به‌صورت واقعی در صنعت خودرو اجرا می‌شد، شاهد وضعیت کنونی و تولید بی‌کیفیت این تعداد خودروی مدل قدیمی نبودیم

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشتم تأکید کرد: هم‌اکنون در صنعت خودرو شاهد وضعیت متناقضی هستیم، مدیران این صنعت برای استفاده بهتر و آسان‌تر از تسهیلات دولتی خود را شرکتی کاملا دولتی معرفی می‌کنند و در هنگام داغ شدن موضوع خصوصی سازی و یا برای فرار از مالیات و بسیاری از مسائل دیگر خود را خصوصی‌ترین شرکت‌ها و موسسات تولیدی در کشور جا می‌زنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل