بازدید 3474

قاچاق عتیقه‌ ، تاراج تمدن

کد خبر: ۱۹۲۰۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۱ 21 September 2011
عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به هوشیاری دستگاه‌های اطلاعاتی٬ اجرایی و امنیتی در برخورد با قاچاقچیان٬ قوانین موجود در این زمینه را کافی خواند و از اجرا نشدن آنها خبر داد.

فاطمه رهبر در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه نیروی انتظامی در مقابله با خروج اشیاء از کشور کشفیاتی برخوردی قاطع داشته است٬ بیان کرد: مشکل قانونی در این زمینه وجود ندارد؛ اما باید با نظارت دقیق بر اجرایی شدن قانون توسط دستگاه‌های ذی‌ربط جلوی قاچاق را گرفت تا نیازی به وارد شدن نیروی انتظامی به این مساله وجود نداشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس با کافی دانستن قوانین موجود برای حفظ و نگهداری میراث تاریخی و اشیاء عتیقه در کشور آمادگی کمیسیون فرهنگی در صورت نیاز دستگاه‌های متولی به تصحیح قوانین موجود را اعلام کرد.


رابطه جریان انحرافی با قاچاق‌چیان عتیقه‌جات

در مورد عملکرد دستگاه‌های ذی‌ىبط در میراث فرهنگی گفت: اصل سیاست نظام در نگهداری و صیانت از اشیاء تاریخی و میراث فرهنگی است اما گاهی گزارشاتی مبنی بر تخلف در اماکن و موزه‌های مختلف حاوی چنین اشیایی شنیده می‌شود؛ همچنانکه اخیرا خبری مبنی بر دستگیری فردی وابسته به جریان انحرافی که با قاچاقچیان عتیقه‌جات و اشیاء فرهنگی به خارج از کشور در ارتباط بود٬ منتشر شد.

عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به هوشیاری دستگاه‌های اطلاعاتی٬ اجرایی و امنیتی٬ در کشف این مسائل٬ ادامه داد: کمیسیون فرهنگی تنها بر حسن اجرای قانون نظارت دارد٬ اما کشف قاچاق و رسیدگی به آنها در حوزه اختیارات دستگاه‌های دیگر نظیر نیروهای انتظامی و قضایی است.

 

تهیه شناسه رسمی برای اشیای عتیقه در راستای حفظ فرهنگ

وی درباره طرح تهیه شناسه رسمی برای اشیای عتیقه و میراث فرهنگی گفت: این طرح به منظور سنددار کردن اشیای تاریخی در مجموعه‌های شخصی و توسط کلکسیونرهاست تا مشکلی از بابت نقل و انتقال و حفظ و نگهداری آنها برای نسل‌های آینده وجود نداشته باشد.

وی افزود: با تصویب این قانون٬ در صورت بروز هرگونه اتفاقی برای اشیای عتیقه و میراث فرهنگی شناسه٬ در بازپس‌گیری آنها و بازگرداندن به اشخاص ذی‌حق که نهایتا منجر به حفظ فرهنگ می‌شود٬ کمک کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
وب گردی