بازدید 15799
کابران محترم پاسخ دهند؛

به نظر شما چاره رفع بی‌صداقتی‌ها از جامعه چیست؟

منظور از طرح این بحث، مقصر دانستن این و آن نیست، بلکه آن است که هر فرد به عنوان عضوی از جامعه و به تناسب مسئولیت و جایگاه اجتماعی خود، بیندیشد و با تحلیل رفتار خود، کژی‌های آن را اصلاح کند، چه، تنها در این صورت است که جامعه ـ متشکل از تک تک افراد ـ تعالی خواهد یافت.
کد خبر: ۱۸۸۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۸ 04 September 2011
چندی پیش، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در یک برنامه تلویزیونی به نکته مهمی‌درباره شیوع یک آسیب اجتماعی در روحیات مسئولان و جامعه ایرانی اشاره کرد؛ معضلی که در سال‌های اخیر در میان مسئولین و البته در بخشی از مردم هم رو به افزایش بوده و این معضل چیزی نیست، جز بی‌صداقتی و سیاست بازی در رفتار و تعامل برخی از مسئولان با مردم، مردم با مردم و... به نوعی که این رفتار پیامدهای سوئی را در فرآیند تعاملات اجتماعی به جای گذاشته است.

به گزارش «تابناک»، بی‌صداقتی در رفتار، البته مختص به متصدیان امور نیست و سران شاخص احزاب، جریانات سیاسی و فعالان حوزه‌های گوناگون که هر کدام به نوعی نقش مرجع را برای مردم و افکار عمومی‌ دارند، نیست و همین مسأله، سبب فراگیری آن در بخش‌های گوناگون جامعه شده است.

برنتابیدن انتقاد و خودداری از عذرخواهی

این رویداد به گونه‌ای در حال رخ دادن است که در بخشی از مردم و مسئولین، متأسفانه خلاف‌گویی، زد و بند و خلاصه نداشتن صراحت و صداقت تبدیل به عادت شده و در حوزه‌های گوناگون از خانواده و روابط خانوادگی افراد گرفته تا کسب و کار روزانه و بالاتر از آن در بخش‌های مدیریتی ظهور و بروز دارد، چنانکه به راحتی سخنان متناقض و خلاف واقع بر زبان می‌رانیم و سرانجام هم نه تنها در این باره هیچ انتقادی را برنمی‌تابیم، بلکه با هر شیوه ای در راستای توجیه اشتباهات و خلاف واقع‌گویی‌ها، چند اشتباه دیگر را هم مرتکب می‌شویم؛ گویی اقرار به یک خطا و اشتباه در زمره جرایم است و حتما باید به دروغگویی و ظاهرسازی متوسل شویم.

بنا بر این گزارش، هرچند رفتار غیر صادقانه ممکن است یک مسئول، یک شهروند یا هر کسی را در برهه‌ای از پاسخگویی و مسئولیت پذیری برهاند و چنین افرادی هم گمان کنند که دیگران را به نوعی فریفته‌اند، در دراز مدت، چنین رفتاری همچون موریانه بنیان‌های اعتماد عمومی‌ را که زیربنای سرمایه اجتماعی در یک جامعه است، خواهد گرفت؛ اعتمادی که به دست آوردن آن، سال‌های سال طول کشیده، ولی با مسئولیت‌ناپذیری یک نفر ـ به ویژه اگر در مصدر کاری باشد ـ بناگاه همه آن زحمات به هدر می‌رود.

تک تک افراد مسئولند

نکته اینکه منظور از طرح این بحث، مقصر دانستن این و آن نیست، بلکه آن است که هر فرد به عنوان عضوی از جامعه و به تناسب مسئولیت و جایگاه اجتماعی خود، بیندیشد و با تحلیل رفتار خود، کژی‌های آن را اصلاح کند، چه، تنها در این صورت است که جامعه ـ متشکل از تک تک افراد ـ تعالی خواهد یافت.

بر همین اساس، مسأله بغرنج‌تر گنونی این است که خلاف واقع‌گویی و بی صداقتی در جامعه و به ویژه در شهرهای بزرگتر، به صورت یک اپیدمی‌ درآمده و به نوعی همه گیر شده است، چرا که از یک سو مسئولانی که نمی‌خواهند به مردم پاسخگو باشند، به نوعی مردم را با بی صداقتی فریب می‌دهند و از طرفی، منتقدان هم برای اینکه خود را موجه نشان دهند، در انتقاد و همچنین معرفی خود، دست به خلاف واقع‌گویی و بی صداقتی می‌زنند و هر کدام هم به نوعی در کوتاه مدت کار خود را پیش می‌برند؛ اما در دراز مدت این نظام سیاسی ـ اجتماعی و مردم هستند که از این گونه رفتار آسیب می‌بینند و آن زمان است که آب رفته از جوی را نمی‌توان به سادگی برگرداند.

شفافیت و مسئولیت پذیری چه بدی دارد؟!

به راستی، مگر شفافیت، پاسخگویی و مسئولیت پذیری آرمان انقلاب اسلامی‌ نیست و مگر عموم مردم، مسئولان و جریانات سیاسی، همیشه از دلبستگی خویش به آرمان‌های انقلاب و در وجهی کلان‌تر از وابستگی خود به اصول و ارزش‌های اخلاقی دم نمی‌زنند؟ پس چرا نخستین برخورد آنان با مردم دور زدن و دست به سر کردن آنان و وعده‌های پیاپی بی سرانجام شده است؟

چه شده که نخبگان سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح طلب ـ که الحمدلله شیوه مدیریت همگی را هم در مدت این سی سال دیده‌ایم ـ بساط بی صداقتی را در رفتار و انتقادات خود پهن کرده‌

آیا می‌توان از مردم انتظار داشت که هر روز مواردی از این دست را ببینند و بشنوند، اما در تعاملات اجتماعی‌شان، صداقت حرف اول و آخر را بزند؟

شما نظر دهید...

به نظر شما، چاره رفع این بی صداقتی‌ها چیست؟ «تابناک» در پی پرسشی که آقای رضایی در برنامه «پارک ملت» طرح کرد، منتظر پاسخ‌ها و پیشنهادهای ارزنده مخاطبان است، به امید روزی که در سایه‌سار مکتب انسان‌ساز اسلام، جامعه ای در خور ظهور و میزبانی حضرت بقیةالله الاعظم (عج) داشته باشیم!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴۲۷
اجتناب از دروغ در هر شرايط و با هر بهانه خصوصا مصلحت و سايست و امثالهم .اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ ................. اگر چنين بشه همگان ميبينيد كه چطور كشور ما در عرض مدت زماني كوتاه حتي كوتاه تر از اين برنامه هاي چند ساله كه تا حالا هوار تاش تصويب شده و به اخر نرسيده ، به ثمر خواهد نشست و گل خواهد داد.
اگر فقط هيچ كس دورغ نگه از بالا تا پايين جامعه - البته قطعا در رده مسئولين
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
چاره رفع بی صداقتی اجتناب از دروغ نیست . مثله اینکه بگیم چاره دروغ نگفتن چیست؟ خوب دروغ نگفتن! - چاره رفع بی صداقتی کار صادقانه است . چاره رفع بی صداقتی همان است که امام امت فرمود : هر کس به هر کاری که مشغول است از بالا تا پایین آن کار را به بهترین نحو انجام دهد و این یعنی پیشرفت. وقتی هر کس کارش را به بهترین نحو انجام داد اگر هم کم و کاستی باشد مردم می پذیرند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
دوست عزيز كه پاسخ دادين ، صبحت شما و متن كامنت اصلي درست مثل حكايت مرغ و تخم مرغه. بحث اينجاست كه اگر در جامعه ما كسي به خودش اجازه نده كه براحتي دروغ بگه قطعا تبعات اون چيزي خواهد شد كه شما گفتين . متاسفانه موضوع دروغ در سالهاي اخير بسيار رواج پيدا كرده اغلب يه تكه كلام مصلحت فلان هم بهش اضافه ميشه و نتيجه اون يعني برآيند همه اينها اين ميشه كه در سطح اجمعه بي صداقتي بيداد ميكنه.
متاسفانه بايد بگم ما شيعيان علي ( ع ) بايد از كافران ژاپن و كره و كلا آسياي جنوب شرقي ياد بگيريم كه در فرهنگشون چيزي به نام دروغ ندارن اصلا . يعين شما اگر اونجا دروغ هم بگي حتي از جهت شوخي كسي باور نميكنه كه شما دروغ گفتي و اون رو به عنوان يه حرف راست قبول ميكنن . و الي اخر
مسئولین دروغ به قول خودشون مصلحتی ندهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
فقط مسئولین دروغ نمیگن.مردم هم دروغ میگن. در ضمن هم مردم مسئولن و هم مسئولین مردم..
با سلام
چاره اين مصيبت و بيماري فراگير باز شدن فضاي نقد و پيشنهاد و به راي وقضاوت گذاشتن افكار واعمال مسئولين دربرابر مردم است.بديهي است كه براي ايجاد فضائي داشتن رسانه هاي صوتي ،تصويري ونوشتاري آزاد و خصوصي ضروريست.گام بعدي داشتن قوه قضائيه مستقل وقانونمند است.
همه اينها سبب رفتن نمايندگان واقعي وشايسته مردم به مجلس و اجراي نعل به نعل قانون اساسي مي شود.درنهايت مراد واقعي حاصل مي گرددد.
1- وقتی صدا سیما شفاف نیست فرهنگ مردم را در این زمینه خراب می کند، کمتر پیش آمده صدا و سیما یک خبر منفی از وضع کشور بدهند، همیشه همه چیز خوبه و مثبت

2- اگر مسئولی دروغ بگه نه مجازات میشه نه مجبور به استعفا میشه، این تقصیر قوه قضائیه است که همیشه مصلحت اندیشی می کند و به خاطر مصالح کشور کمتر مسئولی را مجبور به پاسخگویی یا مجازات می کند.

3- رسانه ها باید فعالتر عمل کنند.
پاسخ ها
سید محمد
| Netherlands |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
آخ گل گفتی.. مردم ایران اگر مشکلات کشورشون رو از طریق رسانه ملیشون بشنوند خیلی بهتره تا اینکه برن بی بی سی ببینن اونجا گفته بشه اینا... باز بگید چرا همه ماهواره میبینند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
رسانه ملی دیگه دولتی شده (خصوصی)
اول از خودتان شروع کنید بعد به دیگران بپردازید
تغيير فرهنگ فرآيندي زمان بر است. متاسفانه عدم صداقت به عنوان بخشي از فرهنگ جامعه ما تبديل شده است و تغيير آن زمان بر خواهد بود همانگونه كه ايجاد اين جو بي اعتمادي و عدم صداقت زمان زيادي برده است. راه حل اصلي آن از بالا به پايين است چون گفته اند الناس علي دين ملوكهم اگر واقعاً مسئولين به صداقت روي بياورند و كاستي ها را صادقانه با مردم در ميان بگذارند مردم با روي باز با آن كنار مي ايند همانگونه كه چندي پيش مقام معظم رهبري در جمع اعضاي دولت فرمودند كه هر جا كه از عهده انجام كاري برنيامده ايد صادقانه با مردم در ميان بگذاريد. متاسفانه ما عادت كرده ايم كه عدم موفقيتهايمان را به زمين و زمان نسبت بدهيم ولي خود را بي گناه بدانيم فرهنگي كه معمولاً در بين مربيان فوتبال مشاهده مي شود و سعي مي كنند به هر نحوه كه شده دلايلي براي توجيه شكست تيمشان پيدا كنند در حاليكه خودشان هم مي دانند كه صادق نيستند. در واقع تا زماني كه ما به خودمان دروغ بگوييم نمي توان انتظار صداقت نسبت به ديگران را داشته باشيم. فرهنگ جريمه و تنبيه و بركناري يكي ديگر از دلايل عدم صداقت افراد است چون فرد مي داند اگر واقعيت را بگويد با او برخورد قهري مي شود و موقعيت خود را از دست مي دهد به همين دليل سعي مي كند دليل تراشي كند و از صداقت فاصله بگيرد.
يكي از نمودهاي بي صداقتي در فرهنگ عمومي، بروز و ظهور آن در امور صنعتي و مهندسي مي باشد. كه در ادامه بصورت خلاصه راه علمي و مهندسي براي مديريت و كنترل صداقت در امور فوق ارائه مي شود.
چنانچه عوامل دخيل در تكوين محصولات مهندسي از يك ساختار نامطئن كه عدم قطعيت نسبت به اطلاعات و عملكردها و نيز ساير موارد مطرح زياد باشد حوزه مهندسي قابليت اعتماد و اطمينان بصورت بالقوه توانايي مديريت و كنترل آن را دارد. در حوزه مهندسي قابليت اعتماد(Dependability Engineering) صداقت(Honesty) را يكي از اركان رسيدن به محصولات قابل اعتماد تا پايان عمر محصول مي باشد.
البته مفهوم مهندسي قابليت اعتماد را مي توان به فراتر از حوزه مهندسي برد و به مفاهيم علوم اجتماعي نيز تعميم داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
حالا یه انتگرال بگیر بلکه کار راه بیفته!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
میشه زیر دیپلم صحبت کنید ، ماهم بفهمیم ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
منم یک کلمه خارجی بلدم ها گلاسکو رنجرز
خوان سپاستین ورون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۵
با سلام من یه جایی طراحی مکانیزم ها رو نمی فهمم میشه توضیح بدید؟ ممنون می شم
ارزش قائل شدن به صداقت و ديدن افراد صادق(تا وقتي اكثريت به دنبال روزمرگي،شوبازي و... هستند،وضع همين خواهد بود.)
با سلام و احترام من می خواهم این بگم مسئولین دروغ نگن برای مثال ما امسال در بوشهر خرما رودست مردم ماند فروش نرفت وقتی مردم به مسولین مراجعه کردن فقط دروغ تحویل مردم دادن از معاون استاندار بگیر تا مدیرکل بازرگانی و مدیرکل جهاد کشاورزی معلوم که دیگه کسی اعتماد نمی کنه
باید جوری بشه که اگه یه مسئول چیزی گفت و بعدا معلوم شد حقیقت نداشته، مجبور به استعفا بشه، ببینم دیگه کسی جرآت می کنه حرف بیخود واسه بالا بردن سازمانش بزنه یا نه.
چاره فقط اجرای صحیح قانون.
قانون طوری در جامعه اجرا می شود که عدالت علی فقط دامن بعضی که را میگیردو تعداد دیگر در پس روابط استثنا می باشند.
پاسخ ها
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
قوانین غیر قابل اجرا وخلاف شرع وتقلید شده از کفارکه فراوان در کشور وجود دارد را چه باید کرد ؟ مانند اجبار موتور سوارها به استفاده از کلاه کاسک غیر استاندارد ( در کشور استاندارش بسیار کمیاب ویسیار گران است ) که موجب خسارت بیشتر می شود وپلیس موتور را که وسیله امرار معاش ضعفا ست به همین دلیل می خواباند .
مشکل بنیادی که بگونه ای آشکار خود نمایی می کند نگرش فردی افراد در راستای بهره برداری بیشینه از فرصتهایی است که اتفاقا به ناحق نصیبشان شده است. راه حل بنیادی رفع مشکلات عمیق احتماعی که ایران را در بر دارد و تا کنون از دست آن رها نشده تنها و تنها آموزش و پرورش در تمامی سطوح و بویژه از دوران کودکی است.
تابناك عزيز
مي خواهيد بگوييد كه اصلاح طلب و اصولگرا هر دو مقصرند و آقاي محسن رضايي كه مطرح كننده بحث است بري از بي صداقتي؟ اگه تونستي جلو خودت رو بگيري و آخرش اسم اصلاح طلب يا اصولگرا رو نبري (عليرغم ادعات در اولين جملات)! تو هم بخشي از اين جامعه اي و آلوده.
بي صداقتي فرهنگ جامعه است و آلودگي مسري و اپيدمي است.
فرهنگ (صداقت يا عدم صداقت) فاكتوري از فاكتورهاي اجتماع است. البته موضوع فرهنگ نيست بلكه موضوع هنجارهاي جامعه است. تعريف علمي فرهنگ چيز ديگري است و الان موضوع، اجتماعي (هنجارها و نرم ها) است. ارزشها تغيير مسير داده اند. هنجارها با ايده آلهاي ايدئولوژيك متفاوتند. واگرايي بين ايده آلهاي ايدئولوژيك و هنجارها شدت گرفته است.
چاره فقط و فقط قانون است و مدرنيزه سازي روابط اجتماعي و كمك به رشد مدنيت.
چاره کار فراهم شدن شرایط برای بررسی و تحلیل و اطلاع رسانی صادقانه عملکرد و گفتار مسئولین و برخورد متناسب با بی صداقتی آنها است. این که فقط عده معدودی امکان اظهار نظر در مورد دیگران داشته باشند به هیچ وجه روشی مبتنی بر ارزش های نظام نیست.
من سوال شما را با سوال جواب میدهم شما بگویید کدام دولتی در این دنیا اینقدر به امورات جاری مردم این همه دخالت میکند این همه دخالت چالش بوجود میاورد و دولت هم مجبور میشود عدم صداقت داشته باشد و اصطحکاک همه جانبه ای بین نیروهای امنیتی مملکت بوجود میاید و سر هر موضوع کوچکی پایه های استوار نظام به لرزه می افتد شما بگویید چرا 10 سال پیش اینقدر چالش بین مردم و دولت نبود که امروزه سر هر موضوعی دعوا و مرافه بوجود می اید بگذارید مردم مقداری نفس بکشند و اجازه دهید زندگی کنند
1- ضابطه را جایگزین رابطه کنید
2- شایسته سالاری به معنی واقعی و فراگیر را اجرا کنید
3-از بین هفتاد میلیون افراد مملکت غفط به تعداد انگشت شمار اعضای احزاب و گروه ها اهمیت ندهید
4- از ارائه آمارهای به اساس و غیر واقعی پرهیزکنید
5- به شعور مردم احترام بگذارید
6- فقط در ایام انتخابات مردم را مطرح نکنید
بازم هست اما ببینم همین مقدار را هم منعکس میکنید یا.........
راستگویی شفافیت اعتماد بمردم
صداقت یا عدم صداقت ناشی از رفتارهای متقابل است .
مثلا"اگر رابطه والدین در خانواده با فرزند برمبنای درستی وصداقت باشد ،التزام فرزند به رفتار شایسته دور از انتظار نیست، اما مردم در جامعه که بمثابه فرزند در خانواده می باشند به رفتارهای دولت و عوامل اجرایی توجه دارند بنابراین هر قدر مسئولان با مردم شفاف سخن بگویند و وعدهای غیر واقعی ندهند میتوان از جمله موارد ترویج صداقت در جامعه باشد.
با تشكر موارد ذيل بنظر اينجانب بايد مورد توجه قرار گيرد:
1-در جامعه امروز ايران بايد بجاي دين زدايي،از ابزار شدن دين جلوگيري شود.
2- از پرستش شخصيت افراد با مبالغه گويي وتقدس شدن خوداري شود.
3- راههاي انتقاد پذيري با حفظ شان ومنزلت انسان در دامنه اي وسيع فرهنگ سازي شود.
4- استفاده از نقطه نظرات صاحب نظران را صائب و پند آموز ي را شيوه هر ابتكاري بداند.
5- مشاتوران چاپلوس را از دايره فكر ونظر دور سازذ.
6- هميشه خدا را ناظر بر اعمال خود بداند.
7- دروغگو را بايد افشاء كرد
سرانجام ديگر كسي جراءت نمي كند جز راستي وصداقت محلي براي حضور داشته باشد.
مشکل فقط صداقت نیست. هیچ کدوم از ارکان دینی جامعه ی ما سر جای خودش نیست. مایی که ادعای جامعه اسلامی داریم چرا این همه آمار فساد بالا زده؟
چرا وضع حجاب داره این جور میشه که باید به زور بیایم و اونو کنترل کنیم؟(البته راهی بجز این هم نیست)
به نظر من دین اون طوری که باید تو دل های مردم ما جا نگرفته.بیایم ودین رو احیا کنیم.اون وقته که میبینیم جامعه چطور میشه. اون وقته که مسئولین ما از ترس از دست دادن شغلشون نیست که دروغ نمی گن بلکه از ترس خداست که اون ترس ارزشمنده
ریشه بی صداقتی از آنجا سرچشمه می گیرد که در جلوی دوربین یک برک کاغذ سیاه می اورند ومی گویند سفید است.
لازمه صداقت شفافیت است و شفاف سازی هم باید از بالا شروع شود که نمی شود.
الناس علی دین ملوکهم
مردم به راه دولتمردان هستند.

وقتی اخبار و گزارشات صدا و سیما بر پایه خوبی هاست و هیچ گونه بدی و ایرادی را منعکس نمی کند یعنی دروغ می گوید. آیا واقعا در این مملکت هیچ مطلب بدی اتفاق نمی افتد که در رسانه اعلام شود و توسط رسانه برای اطلاع عموم پیگیری شود. چرا این قدر مردم به رسانه های بیگانه علاقه دارند. چون واقعیت را می گوید خوب یا بد. وقتی می گویند نخست وزیر پرونده مفاسد اقتصادی دارد. یعنی راست را می گوید اما ما همیشه خوبیم. همیشه و این یعنی دروغ.
تا وقتی معیارهای ظاهری و شنیداری ملاک تصمیم گیری هاست وضعیت همینه. شما نگاه کنید اخیرا جای مهر تو پیشونی مسئولین چقدر زیاد شده!! یا زدن حرفهای قشنگ تو جلسات و مجامع جقدر باب شده یا به قول دست عزیزمون همه خبرامون نشون از رونق و پیشرفت جامعه داره...
همه به دنبال سكوي بالتر هستند و لازمه اش را در خراب كردن همديگر مبينند. به دنبال كار خوب نيستند تا مطرح شوند بلكه با خراب كردن ديگري خود را مطرح ميكنند.
اگر بزرگترها صداقت داشته باشند کوچکترها هم صداقت خواهند داشت .
سلام پیشنهاد اینجانب اینکه به مرور زمان مصلحت اندیشی را حذف کنید و جز اسرار نظامی تمام وقایع را آن چنان که هست بیان کنید با خاطیان دروغ گو چه دولت و چه ملت و چه رسانه برخورد کنید حتی مخالفان و انتقاد کنندگان راستگو خارجی و داخلی را ارج نهید و مسئولین راستگو را ستایش کنید یادمان باشد برای آغاز بهبود هیچ و قت دیر نیست و از کسی که این مسئله را عنوان کرده صمیمانه از طرف من تشکر کنید .
بارم انتخابات شد مردم مهم شدند؟
بابا خجالت بکشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
انتخابات در دنیا برای همین است که راه کارهای بهتر ارائه ورای بگیرد
سلام پیشنهاد اینجانب اینکه به مرور زمان مصلحت اندیشی را حذف کنید و جز اسرار نظامی تمام وقایع را آن چنان که هست بیان کنید با خاطیان دروغ گو چه دولت و چه ملت و چه رسانه برخورد کنید حتی مخالفان و انتقاد کنندگان راستگو خارجی و داخلی را ارج نهید و مسئولین راستگو را ستایش کنید یادمان باشد برای آغاز بهبود هیچ و قت دیر نیست و از کسی که این مسئله را عنوان کرده صمیمانه از طرف من تشکر کنید .
رفع فضایی که افراد رو مجبور به دو رویی و ظاهر سازی می کند.
الان تو جامعه ما افراد دارای دو شخصیت و شاید بیش از دو شخصیت هست
به نظر بنده رفتار صادقانه از کسی برمی آید که از کودکی در یک جامعه سالم و صادق بزرگ شده باشد. برای انتخاب افراد برای پست های گوناگون باید کودکی ایشان تا کنون را در نظر داشت. نکته دوم اینکه کارهای بزرگ را نباید به آدم های کوچک سپرد که اگر اینچنین شود می شود ....
سلام... تابناک جان گشتم نبود نگرد نیست....
عيب درويش و توانگر كم و بيش بد است / كار بد مصلحت انست كه مطلق نكنيم
با سلام.فقط از قول پدرم مي نويسم كه 76سال سن دارد:من تا به اين سن كه رسيدم هيچ وقت اينقدر دروغ و گناه و بي احترامي سرقت/قتل/ و مرگ و مير كه ناشي از گناه مي باشد رو نديدم.
پاسخ ها
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
پدر شما تو اداره آمار كار ميكردن؟
صداقت در پاسخ به بحث مطرح شده مشکل
آفرین است ونمی توان چنین موضوع حساسی را در علن موشکافی کرد وعلل وعوامل گوناگون بوجود آمدن ورواج آنرا فاش نمود !
من هم با جاويد عزيز موافقم. متأسفانه طرح مسئله صداقت نيز صادقانه مطرح نشده است.
رطب خورده منع رطب کي کند.
از خودتان شروع کنيد و نگوييد با يک گل بهار نميشه. امام خميني ثابت کرد که با يک گل هم بهار ميشه.
سئوال: از کی این قدر بی صداقتی و ریاکاری و دروغگویی در کشور شیوع پیدا کرده است؟
اگر به سئوال فوق جواب صادقانه ای داده شود عوامل شیوع بی صداقتی نیز شناخته می شوند و می توان برای رفع آن اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نمود.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۶:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
احسنت. 30 سال پیش سال1360 کلاس چهارم دبیرستان بودم. رفتم خودکار بیک بخرم.فروشنده گفت 10 ریال میشود .اما یک سهمیه ای برای بچه های مومن و حزب اللهی داریم ، که 5 ریالی است و چون تو ریش داری و مومنی 2عدد به تو میدهم!!!.از آن روز 30سال است که ریشم را با تیغ میزنم ، چون فکر میکنم گناهش کمتر از گرفتن یه خودکار ارزان است. چون ان ریش دیگر برای خدا نبود بلکه برای غیر خدا بود . پس هم شرک بود هم ریا بود هم دروغ بود هم برای حق الناس بود. حالا بگید خدا وکیلی چند نفر از رانت ریششون استفاده نکردند؟
يه نفر بود كه ميخواست دنيا رو تغيير بده مدت زيادي گذشت گفت كه نهكشور خودم وضع بدتره از اينجا شروع كنم بهتر ميشه چند سال ديگه هم گذشت و نتيجه اي نگرفت به فكر اين افتاد كه شهر خودش رو تغيير بده و به بالندگي برسونه باز هم به نتيجه اي نرسي ديگه خيلي پير شده بود هيچ كاري نتونسته بود انجام بده و خودش هم داشت درجا ميزد پس شروع كرد به تغيير دادن خودش خيلي سريع به نتيجه رسيد بعد شهرش وبعد كشورش وبعد.....
مشكل ما اينه كه همش ميگيم ديگران صداقت ندارن قانون رعايت نميكنن يه نگاه به خودمون نميكنيم چقد صداقت داريم
وقتی مسئولینی که دم از دینداری می زنند زحمت بکشند و راستگو باشند.
ببين دوست عزيزم بسيار سوال زيباييست بنده آزاده و جانباز اين مملكتم اول بايد اجازه نداشته باشيم براحتي ديگران را مورد تهمت قرار داده و امريكايي و يا منافق كنيم حتي اگر به منش و رفتار امام خميني انتقاد داشته باشند . قرار نيست همه يكجور باشند. تاكسي چيزي گفت با تمام قدرت توي دهنش بزنيم .چون تا حالا هركس از نحوي رفتار و كارهايمان انتقاد كرده او را كافر و اجنبي كرديم . يعني برادري و انسانيت داشته باشيم پس همه خودماني هستيم ولو ولايت فقيه را قبول داشته يا نداشته باشيم احساس يكي بودن و ايراني بورن سبب ميشود بهم دروغ و تهمت و .... نزنيم و يا نگوييم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
خیلی قشنگ گفتی دمت گرم
ناشناس
| Spain |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
شما دانايي ، سرور همه ي مايي ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
آزاده و جانباز عزيز
تهمت كافر و ضد ولايت فقيه زدن به رقيب فقط براي حذف رقيب است وگرنه تهمت زننده خود مي داند كه حرفش بي اساس است. غير صادقانه ترين رفتارها همين گونه تهمتهاست.
مشکل اینه مطبوعات آزاد نداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
این یکی از مشکلاته
با سلام

به نظر من هر کسی باید از خودش شروع کنه اگه واقعاً می‌خوایم این اتفاق به سرعت و به بهترین شکل ممکن حل بشه. بالا و پائین هم نداره. البته کار بسیار سختی هست.

هر کس با خودش قرار بگذاره که وقتی شب رفت خونه به کارهایی که در طول روز انجام داده و حرف‌هایی که زده فکر کنه و ببینه که کجا صادق نبوده و بشمره. بعد سعی کنه از فردا تعدادش و کمتر کنه و برسونه به روزی یکی! بعد هفته‌ای یکی! بعد ماهی یکی :-) بعد سالی یکی و بعد همه چی گل و بلبل میشه.

فقط این وسط یادمون نره که رطب خورده منع رطب نتواند و حتی اگر بتواند!! اثری نخواهد داشت بلکه بدتر هم خواهد شد!
اصل واساس نظام اداری وسیستم وقوانین اقتصادی کشورمربوط به دوران طاغوت می باشدکه برمبنای تحقیر وتکذیب مردم ، موظف به حفظ منافع آمریکا توسط شاه بوده . پس از انقلاب در این بستر خواستند که احکام اسلام ومردم سالاری را پیاده کنند ، نتوانستند . اگر سازمانی بخواهد مشکلی را حل کند قطعا مردم در جاهای دیگر با مشکلات بیشتر مواجه می شوند . مثال : رئیس سازمان مالیاتی 100% کسبه را متخلف وفراری از پرداخت مالیات عنوان می کند! وعملا می بینیم که مالیات اصناف به روش علی الراس ( چانه زنی وبی حساب وکتاب ) تعیین می شود وتشکیلاتی با ده هاهزار کارمند وعنوان وپست ومقام وهزینه درست شده است . حال اگر روشی هم چون فاکتور فروش وضریب سود واقعی مبنای تعیین سود سالیانه اصناف تعیین شود (سازمان در حال حاضر ضرایب سود را ده هابرابر تعیین می کند واصناف برای احتراز اززیان بیشتر مجبورند پنهان کاری کنند ) قطعا مالیات ها شفاف خواهد شد ودیگر سلیقه ممیز، اثری نخواهدداشت ودر نتیجه احتمالا ده ها هزار کارمند سازمان بیکار خواهند شد . ریشه اکثر فرافکنی ها در تمام ادارات هر سه قوه همین مطلب است و طبعا چاقو دسته خود را نمی برد واز نظام اداری فعلی ( هر سه قوه ) توقع تحول را نباید داشت . جناب آقای دکتر رضائی : شما با سابقه بسیار شفاف وآبدیده شدن در جبهه های حق علیه باطل می توانید با تشکیل کارگروهی خارج از مسئولان فعلی وبا استفاده از آگاهان به مبانی حکومت اسلامی در حوزه ودانشگاه نسبت به طراحی نظام اداری واقتصادی وقوانین اصلی مورد نیاز وزمان بندی ونحوه انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب مصوب اقدام فرمائید . کاری که در تبلیغات انتخابات به
آن اشاره می کردید وظاهرا اینک فراموش کرده اید . این مبنای خلاف گوئی مسئولان می باشد که اگر راست بگویند به جاهای دیگر سیستم اداری بر می خورد . پس از انقلاب در همه برنامه ها قرار بوده دولت کوچک شود نه تنها چنین نشد بلکه چهار برابر فربه تر هم شده است . بیش از 80% در آمد کشور هزینه این سیستم فلج وجبران چاله های آن تحت عنوان یارانه وکمک و سوبسید می شود . جناب آقای دکتر یک یا علی دیگر لازم است . قطعا اقدام شما رهبری را هم در این سال تحول اقتصادی شاد خواهد کرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
آقاي عزيز
يه بار ديگه مطالب تابناك رو با دقت بخونيد. موضوع فساد اداري نيست. موضوع خيلي خيلي گسترده تر است. موضوع به اجتماع و مردم بر مي گردد نه فقط مسئولين. مسئولين بخشي از اين مردم اند.
به نظر من اگر هر كسي به اين ايمان داشته باشه كه ممكنه لحظاتي بيشتر در اين دنيا نباشه به خاطر جاه طلبي و ثروت و موارد وسوسه كننده ديگه تن به دروغ نميده
حضور آزادانه مردم در عرصه نقد و فضای باز انتقاد غیر سیاسی. تنها در این صورت مسوولین پاسخگو خواهند بود.
بازگشت دین از حکومت به دل مردم..
اگر باور کنیم هیچ مصلحتی بالاتر از حقیقت نیست از بالاترین مسوول کشور تا مراجع مذهبی سیاسی فرهنگی و...دروغ و ریا در جامعه کم رنگ می شود
متاسفم که باید با شفافیت سخن بگویم تکید وارم به کسی بر نخورد !

وقتی رشد مطالعه کشور این همه پایین است .وقتی که اشخاص کتابخوان به جای عمل به گفته ها ، فقط نقش یک طوطی را بازی میکنند.
وقتی خود پرستی و خود خواهی در جامعه توسط همین مردم رشد میکند .وقتی مردم به گفته معروف فردوسی توجه نمیکنند .( به نام خداوند جان و خرد)
وقتی مردم تاریخ را مطالعه نمی کنند و از تاریخ درس نمی گیرند .
نباید انتظار از صدا سیما و دولت داشت .چ.ن صدا و سیما و دولت در حقیقت مردم اند .
وقتی مردم شجاع نیستند و به جای صداقت به دنبال منعت طلبی هستند . کدام یک از ما متوانیم با اطمینان بگوییم که واقعا در طول زندگی خود با صداقت بوده ایم
با سلام
فكر مي كنم مهمترين مشگل فعلي ما كه بقيه مشكلات مملكت به نوعي به آن وابسته است همين است. مهمترين راهكار براي اين مشكل بسط فضاي آزادي بيان و جلو گيري از تك صدايي است. مشكل بعدي مقدس كردن كردن افراد و نظريات است. مقدس كردن يك موضوع عقلانيت را كاهش داده و زمينه ساز نوعي از دروغ است.
دوری از تجمل گرائی واشرافی گری که آفت همه انحرافات از جمله عدم صداقت وشفافیت اشرافی گری مهمترین باب ورود دشمن (شیطان اصلی وشاگردان آن امریکا و.............)به دروازه نفوذ ناپذیر مومنان است
هر شهروند یک ستاد مبارزه با دروغ !
بسم الله الرحمن الرحيم

به نظر من چاره اش مهاجرته.فرآن هم گفته اگر مستضعف و تحت ظلم هستيد(در معرض دروغ و بدي شديد هستيم) مهاجرت كنيد. ان شا الله خدا كمك كنه كه من هم جزء مهاجرين باشم و اجرشون نصيب من هم بشه.
رقاص و عرق خور و ...بي حجاب نيستم و اگر مي خواهم بروم براي خوشگذراني نيست..اين جا بيكارم و نم خواهم بچه هايم بيكار و عقده اي بار بيايند هيچ كسي هم به حرف ما گوش نمي ده و اصلا ديده نمي شويم..كامنت هامون رو هم سانسور مي كند و منتشر نمي كنيد..دوست دارم جايي باشم كه لااقل كامنت هام سانسور و غير قابل انتشار نباشه..اي خدا به همين وقت عزيز
با سلام تا قانون در جامعه حاکم نشود وهر انرا به نفع خودش تفسیر میکند واگر در هر پست ومقامی اگر دچار خطا یا اشتباه شد بطور شفاف انرا بعهده بگیرد و در کارشان صداقت جای دروغ بگیرد انوقت میشود جامعه ایده ال داشت
حل مسئله بسیار ساده و روشن است :اگرحکومت در دست افراد صالح و صادق باشد مردم هم به مرور صادق خواهند شد.
چاره کار شجاعت است
انسانهای ترسو دروغ می گویند و ما جامعه بسیار ترسویی داریم
البته بسیار ژست شهامت و شجاعت می گیریم اما پرخاشگری و پررویی را نشانه شهامت و شجاعت می شناسیم در صورتی که دروغ نگفتن بهترین نشانه شجاعت است
جایزه ملی صداقت برای تجلیل از شجاعت افراد صدیق برگزار شود و از افرادی که شجاعت راستگویی در زمانی که به ضررشان است را داشتند تقدیر شود
به نظر من بهترین اقدام گسترش فرهنگ اخلاص در کارها می باشد
وقتی مسئولین رده بالا به راحتی دروغ می گویند مثل داستان دوستی با مردم رژیم صهیونیستی از طرف آقای مشایی که 10 بار بیشتر پخش شد ولی در رسانه ملی آقای رئیس جمهور تکذیب کردند و گفتند دروغه !!! چه انتظاری می رود.اگه حکومت ما اسلامیه طریقت ما هم مثل حکومت امام علی باشد نه مثل بنی امیه یا زبیریان !!! که چاپلوسی و دروغ گویی وقدرت طلبی جایه ارزش های آزاد منشی عدالت و راست گویی را بگیرد.
صداقت مسٔولان
1)دروغ نگفتن مسئولین کشور از صدر تا ذیل
2)تبدیل رسانه میلی به رسانه ملی
3)بیرون نکردن رقیب از میوان با تهمت و توهین
4)مردم را ان جوری که هستند باور داشتن نه انجوری که مسئولین دوست دارن که مردم را نااگاه فرض نمایند
5)پایبند به قانون حتی اگر بر خلاف میل باشد
6)بی طرفی کامل نهادهای نظارتی بین احزاب فعال در کشور
7)شفافیت سیاسی و اقتصادی
8)دادن امار صحیح و درست به مردم
9)ازادی فعالیت احزاب و روزنامه ها بخدا ازاد بودن روزنامه ها نه تنها ضربه ای به امنیت کشور نمیزنه بلکه باعث ترس مفسدان اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و غیره میشود
10)ازادی بیان طوری که نیاز به تغییر چهره نباشه که متاسفانه الان بوقلمون صفتی بیداد میکنه
11)تصویب قانونهایی که تفاسیر گوناگون نداشته باشن که هر کس مطابق میل خودش تفسیر کنه
12)حذف رابطه بازی و ایجاد ضابطه بجای رابطه که اینهم بیداد میکنه
13)در انتصابها اولویت دادن به تخصص به جای تعهد
14)اجرای بی عیب و نقص و کامل قانون
15)اجرای کامل اصل 44 نه ایجاد بنگاههای شبه دولتی
.
.
.
.
.
.
تابناک خدا وکیلی بیا به جای خیلی از بحثهای الکی مواردی مثل همین مورد و
موارد مشابه(غیبت.همیشه نالیدن.همه جا از مملکت بدگفتن.تنبلی و...) را بین مردم عزیزمون مطرح کن.
خدایا خودت هوای ملت را داشته باش و کمک کن که همهمون درست شویم.
صداقت بزرگان ملت با ملت!!!
فقط دست از مصلحت اندیشی و سیاسی فکر کر بردارید و همه چیز را همانطور که باید باشد طبق همان قوانین اسلامی که فقط در برخی امور برایش داد میزنند عمل شود راستی قوانین اسلامی فقط واسه مردمه یا شامل مسئولین هم میشه
سلام بحث خوبي طرح شده است به نظرم بايستي اعتماد مردم به مسئولين مجددا بازسازي و به جايگاه قبلي خود برگردد بيائيد قبول كنيم كه مردم كاملا برخلاف روال مديران عمل مي كنند چون ديگر اعتماد به آنها ندارند چاره آن راستگو بودن آنان است نمي توان با عمليات راپل و غيره اعتماد سازي كرد قبول كنند كه مردم از همه چيز باخبرند و دولتمردان در پائين بردن اين اعتماد نقش اساسي دارند مردم از وضع ما در خارج و داخل باخبرند با مردم بايد روراست باشيم
ضمن تشکر از اينکه نظرخواهي کرديد پيشنهاد داده بودم.
-کاربر ان صحييح است
-فرصت نداشتم نظر ساير عزيزان را مطالعه کنم
- و اما رفع بي صداقتي
بنظر ميرسد جهت گيري شما سياسيون هستند و جامعه هم به آن متصل شده تا عدم شفافيت شما را بپوشاند.در واقع نوعي عدم شفافيت و در کار خودتان است قبلا هم عرض کردم اول بايد از خود شروع کرد بگذريم
حال اگر دنبال صداقت در سياسيون هستيد عرض شود که يکي عابري را صدا زد حسن آقا ، عابر برگشت گفت که اولا حسن آقا نيستم آقا تقي هستم ثانيا معلوم است شما حسن آقا را هم نمي شناسيد وگرنه به من که تقي ام حسن اقا نمي گفتيد حال بنظرم شما سياسيون و سياست را نمي شناسيد که هيچ صداقت را هم
واما در جامعه ، همانطوري که گفته شد صداقت با سياست اصلا همخواني ندارد
و با توجه به فرهنگ يک شما که خيلي هم درست بود بدليل ناشي گري برخي سياست با تمام ارکان زندگي روزمره مردم رخنه کرده و همين مسئله خود با بي صداقتي در جامعه شده است البته منظور بينش سياسي نيست بلکه نتيجه عملکرد ي که فرهنگ 1 به آن اشاره کرده بود نتيجه ريشه آن را ميتوان در رياضت سياست رياضت اقتصاد و سست شدن اعتقادات و تدين در جامعه جستجو کرد و راهکار پيدا کرد .......
وقتی مصلحت نگر شدیم, هرکس مصلحت رو برای خودش یه جوری تعریف می کنه و نتیجه این میشه یک دروغ مصلحتی می گه و اینجوری خودش رو توجیه می کنه!... با این دیدگاه ما اصلا دروغگو نیستیم!!!

در حالی که بنابر نصیحت پیامبر (ص) به امام علی (ع) دروغ جز در سه مورد جایز نیست: 1- شوهر به همسر ( با توجیهات خاص خودش) 2- در میدان جنگ 3- جایی که فتنه ای در کار باشه...
اقا
ريشه بي صداقتي
بي عدالتي است
عدالت يعني قرار گرفتن هر چيزي جاي خودش
پس وقتي هركس كه در جاي خودش باشه
احتياج نيست براي موجه جلوه دادن خودو نمايش اون چيزهايي كه نداره هم به خودش دروغ بگه هم يه مجموعه اي رو سر كار بزاره
بنابر اين دروغ اوليه هم بي صداقتي مد نظر ميباشد كه جامعه مارو فعلا به قهقرا ميبره
همواره علت را نادیده و دنبال معلول هستید.
نظر من و امثال من ایا تاثیری دارد؟
قانون خدمات کشوری بر اساس سمت امتیاز میدهد . این سمت توافقی است و نه تخصصی.هیچ زمانی سمت بالاتر سمت پائینتر را تائید نمیکند و هیچ زمان سمت بالاتر سمت پائینتر را برتر از خود نمیداند ولو اقدامات ذسمی و منتشر شده و قابل تحلیل اماری.
یک متخصص که توافق ندارد و خلوص دارد و این خلوص مانع اقدامات جعلی میشود امتیازی هم ندارد در این قانون.
سیستم ارباب رعیتی و پادشاهی را بنا نهاده.
هیچ مسیر توسعه بر اساس قابلیت رقابتی باز نیست.
این سلسله مراتب عمدتا برای شکستن قانون و راه فرار و به اصطلاح کد خدا منشی و حل مشکل است که در حال عادی مورد تائید نیست.
به عوض شناسایی راهکار که به دلیل عدم تخصص راحتترین کار قانون شکنی است.
در بحث تغییر دادن ردیف اعتبارات راهکاری است اینکه پیش از تخصیص حساب مجزا باشد تا 98 درصد به ان حساب واریز شود و 2 درصد پرداختی برای انجام امور واقعی پیشبینی شود نه اینکه فاکتور جعلی برای توجیه صرف استفاده شود.
این فراین را کارمند قانونمدار و قانومنمند اجرا نمیکند بلکه کارمند توافقی راغب است.
و 100 مورد دیگر.
صداقت موجب شفافیت میشود و موجب شناسایی راهکار برای حل معضل.
عدم تخصص برای معرفی راهکار موجب عدم صداقت و سیستم مخفیانه و توسعه مافیا میشود و شده و در حال جریان است.
باید تخصص یابی کنید و مدیریت را علم بدانید در دنیای توسعه یافته و رو به تکامل و نه سیستم کد خدا منشی و پاک کردن علت و صورت مساله.
پيشنهاد مي شود يك روزدر كشور عزيزمان "روزصداقت" اعلام شود ودرآن روز مردم امان يابند بي هراس از عقوبت هاي هميشگي ديدگاه ها وگلايه ها ونظرات خودرااز راه هاي موجود ابراز كنند.
ما وارث شهید بهشتی هستیم که تلخی صادقانه را بر شیرینی منافقانه ترجیح می داد . آیا ما وارثین خوبی هستیم ؟ و آیا اگر کسی کمترین انتقادی به ما بکند تحمل می کنیم ؟
البته نه ولی جرا ؟ زیرا الناس علی دین ملوکهم یعنی مردم از مدیران خود تبعیت می کنند و هنگامیکه انتقاد مساوی تخریب شخصیت و اخراج می شود آنگاه صادقانه ترین رفتار سکوت است و پس از آن دروغ گویی و عدم صداقت . مدیران را درست کنید بسیاری از مشکلات حل خواهد شد
كسي كه ترسي نداره از اينكه واقعيت عملش رو ديگران بتونن بدونن، و مي دونه كه عملش مخفي مي مونه و نظارتي بر كارش نيست، اون صادق نخواهد بود.
بنام خدا
با سلام
از تابناک به خاطر طرح این قبیل موضوعات تشکر میکنم در ضمن مباحثی نیز برای افشای مفاسد اداری و ... توسط مردم ایجاد کنید تا مردم بتوانند آنها را برای همه مطرح کنند تا شاید روزی فرا رسد که هیچ رشوه گیری و هیچ کاستیی در ادارات نباشد
با تشکر از اینکه این موضوع را مطرح کردید. من قبلا درباره این موضوع خیلی فکر کرده بودم. به نظر من تنها راه برای حل این مشکل این است که هر کس ابتدا از خودش شروع کند. بعد موجی می شود که همه جا را فرا می گیرد. اینکه ما برای دیگران راه حل درست کنیم و فکر کنیم خیلی جواب نمی دهد. خیلی ممنون
اگر ما به فرموده مولا علي(ع) صبح كه از خواب بيدار مي شويم وتا شب كه مي خواهيم به رختخواب برويم دائما خودمان را متهم كنيم ابتدا يك انقلاب ديني و اسلامي در درونمان و سپس در جامعه اي كه زندگي مي كنيم بوجود مي آوريم.
دروغ سرچشمه تمام مشکلات در زندگی جمعی اتسانها

میباشد . حال اگر دروغ از طرف کسی بیان شود که خود را مومن و مقدس محسوب می کند اثر آن صدها برابر مخرب تر است . پس به خاطر خدا به خاطر انساتیت ویا به خاطر هر چه به آن اعتقاد دارید وداریم دروغ این گناه نابخشودنی را ترک کنید مخصوصا مسئولان همیشه راستگوی ما.
شجاعت اخلاقي وظرفيت تحمل از بزرگ تا كوچك ميتواند شرايط را براي رواج صداقت اماده مي كند
چارش فقط یه ذره مسلمونیه..
البته از نوع واقعی!
چاره کار اینه که حکومت خودش راستگو باشه ، از طریق صدا و سیما به مردم آموزش های زندگی شهری رو یاد بده ، از جمله مقررات عبور مرور در مترو ، خیابان و پیاده رو ، ایجاد عدالت و حقوق برابر ، پرهیز از خرافگرایی و ترویج آن توسط حکومت و در یک کلام ساخت کشور بدون متهم کردن دیگران در گندکاری های خود و پذیرش اشتباهات و اصلاح آن
با سلام
به نظر بنده هر کس باید خودش باشد و نباید فکر کند اگر تیپ خاصی داشته باشد در جامعه موفق تر خواهد شد. ضمنا دولت باید راهکاری را برای حمایت از انسانهای صادق برقرار کند و نباید طوری شود که صداقت مایه عقب ماندن و تنبیه شود.
خداصداقت وروراستی در روابط ایرانیان را بیامرزد.دیگرهیچ امیدی به مردم ایران نیست. این نظرخواهی هم دست وپازدن بی حاصل است.دروغ تظاهر خودراگول زدن ریاکاری باشیرمادر به ذات کودکان ایرانی واردمیشود وتنهابا مرگ خارج میشود.ودیگرهیچ!
ریشه بی صداقتی امار های نادرستی است که از مدیران ارشد باز گو میشود و وعده های دروغین
یه زنبور مثل چینی هست می گه
ای گیک هی
یعنی بی خیال بابا
هرکسی کو دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش-
شب همون روزی که داشتم دستگاه های کارخونه ورشکستمو بجای آهن ضایعاتی میفروختم، از خبر بیست وسی شنیدم که یه بابایی سیصد میلیارد وام گرفته ، پس نمیده بانک هم جرات شکایت نداره
اون پولای حروم ، این اقتصاد آقازاده پرور ، این اقازاده ها و خانم زاده ها و حروم زاده هایی که همشون مدیر دولتی هستن اونم توی مملکتی که هشتاد نود درصد اقتصادش دولتیه ، قوانین دست و پا گیر اداری که هیچ وقت نمیخواد اصلاح بشه و کلی ماجرای دیگه ، نه اعصاب نه آینده برای مردم باقی میذاره که بخوان با هم مهربون باشن
.
.
.
اما راه حل
هر جایی که نماد رخوت ، بی برنامگی و آقازاده پروری هست رو یا اصلاح کنن یا کلا جمعش کنن
مثلا اگه از من میشنوین بعنوان یه اقدام ساده ایران خودرو رو بمبارون کنین جوری که اثری ازش باقی نمونه
وقتی پولای زبون بسته آزاد شد اونو خرج صاحبای حقیقیشون که مردم بکنین ،
به مرور اوضاع بهتر میشه
اولا بیمورد از ملت تعریف نکنیم به انها حقایق را در مورد خودشان عریان بگوییم. بگوییم تنبلیم بگوییم کم کاریموووو مسیولان صادقانه به مردم بگویند کجا اشتباه کرده اند و بصورت حتی نمادین خودشان را تنبیه کنند.امار غلط در مورد جایگاهمان در منطقه ودنیا بمردم ندهند.این امر سبب میشود که هر کس به سهم خود برای پیشرفت و تعالی تلاش کند. از انتقاد های سازنده حتی نادرست هراس نداشته باشند. در انتها من میتوانم دراین مورد مقاله مفصلی بنویسم. ولی ایا مفید خواهد بود؟
سقط کردن همه ی دزدان مملکت و مفاسد اقتصادی
ماهی از سر گنده گردد نی ز دُم
2 نکته اساسی برای ایجاد فضای اعتماد:
صداقت سران + ایجاد ساختار و قانون
پرهیز از دروغ از سوی هیات حاکمه.
باسلام
تابناک عزیزروزی به حسب وظیفه برنامه ای راطراحی ودراختیار مدیریت گزاشتیم ولی به ماگفته شدکه این طرح قابل اجرانیست بایگانی گرددبعدا متوجه شدم که طرح رابانام کسی دیگر ثبت کرده اجرامیکنندولی نمیدانندکه این طرح نکته های دیگری هم داردکاش می شدباکار کارشناسی واستفاده ازنظرکارشناسان که باپول این مملکت درس خوانده وباسابقه شده انداستفاده شودنه انهادرسازمان مهم نادیده بگیرندما هنوزعاشق این مملکت هستیم.
مردم از تاثیر گذاران و سیاست مداران هر کشوری تاثیر می پذیرند. بنا بر این مسئولین باید مواظب رفتار، کردار و گفتار خود باشند. هر گونه تضادی در گفتار و عمل موجب ناهنجاریهای اجتماعی می شود. بخصوص عدم رعایت قوانین از طرف کسانی که خود قانون وضع می کنند ولی به ان پایبند نیستند موجب خشم ملت و مردم می شود. بی نظمی در کارها و عدم پاسخ گویی ادارات نسبت به انجام کار براساس یک قاعده اعلام شده عمومی اگر نباشد نیز باعث رفتن مردم به راه عدم صداقت خواهد شد.
مسئولین باید صادق باشند تا صداقت در جامعه از بین نرود
حساس نشو حساس نشو
تشکر که نظر من رو مثل همیشه سانسور کردین . چاره کار دست منه. اعدام نصف مسئولین و آقازاده ها. اولی ....
با سلام
الناس فی دین ملوکهم
در یک خانواده مسول پدر ومادر هستند. نمی توان گفت فرزندان خوب باشند تا خانواده خوب شود. اول پدر و مادر باید خوب باشند. در جامعه هم صداقت باید از بالا باشد. از مسئولین . . . بعد عامه مردم با دیدن صداقت ایشان رو به صداقت خواهند آورد . . . والسلام
سلام
به نظر من باید روی کودکان سرمایه گذاری کرد. شهرداری جدیدا پیام های اخلاقی را به شکل بیلبورد در سطح شهر قرار داده. این کار خوبیه. باید بدونیم که مردم میفهمند! حتی کودکان هم به خوبی میفهمند. برای تبلیغات فرهنگی باید به جدید ترین تکنولوژی و زیباترین هنر متوسل شد. پارچه نوشته کجا و تبلیغات موثر مدرن کجا؟! در ضمن باید تبلیغ غیر مستقیم هم انجام شود. خوبه که برای ارزش های اخلاقی به دین و مذهب متوسل شد اما اشکالی نداره از قاب ارزش های انسانی هم تبلیغ کرد. اینجوری برای اون عده ای که خیلی مذهبی نیستن قابل پذیرش تره. باید هزینه کرد. باید برای آموزش کودکان و بزرگ ترها پووووول خرج کرد.
اشد مجازات برای هرگونه دروغ، عدد سازی، راست نمایی، پنهان سازی واقعیات و انتشاکر اخبار کذب و منافی عفت عمومی و تخریب شخصیت ها در رسانه ها بر اساس شرع مقدس اسلام نه به شکل افراطی چون اگر شرعی و متعادل برخورد نشود در پی اش تفریط خواهد داشت.
همچنین لازم است به ساماندهی رسانه ها و فیلم ها به شکل جدی پرداخته شود و شرع معیار قار داده شود و بس.
کم از دست تفکر لیبرال و سکولار روانشانسان و جامعه شناسان غرب زده نکشیده ایم.
به یاد داشته باشیم تا انجام گناه این قدر سهل است و داری ارج تا زمانی که دروغ مثل آب خوردن است و راستی مایه ی رسوایی است تا زمانی بزرگ در جلوی کوچک مثل عسل دروغ می گوید تا وقتی 3000میلاردی اختلاس می شود کسی هم محاکمه نمی شود تا وقتی برای تحقق وعدهای باید ماه ها صبر کرد تا وقتی از کوچکترین تا بزرگترین مدیر را با ستود و تملق کرد و انتقاد مساوی است با دردسر تا وقتی کسی حرمت دار جنگ دیدگان و شهدا نیست تا وقتی ارزشها را عیب می شمارند و بدی ها را پاس می دارند تا وقتی عده ای به نام دین هرچه بخواهند با مردم انجام می دهند تا وقتی هر کسی چاپلوس تر مقرب تر و........ دنبال صداقت نگردیدکه به خدا ارزش ها دیریست رخت بر بسته اند و رفته اند
دانشجو که بودم استاد بزرگوار وارجمندی داشتم که مؤلف چندین کتاب شاخص علمی بودند ، ایشان علیرغم داشتن درک عمیق ازوضعیت جامعه ، صرفاًدرمواقع مباحث عملی زبان به سخن می گشود ومطلقاً وارد مسایل حاشیه ای نمی شدند ، علت راجویا شدیم که فرمودند درجاییکه حرف شما شنوده نداشت هیچ وقت سخن نگویید چون باعث ضایع شدن خودتان می شوید !
به همین دلیل تابناک مااگر درمذمت دروغ مثنوی صد من بنویسیم ، کجاست گوش شنوا ؟
صداقت درمملکت ما تبدیل به حماقت شده است ، دروغگویی یک نوع تاکتیک وسیاست است قادر به دروغگویی نباشی کلاهت پس معرکه است ، درمملکتی که تخصص وتعهد توأم باهم نیست طبیعی است مدیری که بازد وبند برمسند قدرت نشسته است باید ازطریق توسل به دروغ سوء مدیریت ونقاط ضعف خود رابپوشاند ، چند نفر از وزرای ما واقعا در راستای وزارت تحت امرشان تحصیلات دارند ، تاچند سال پیش ما وزیر دیپلمه هم داشتیم وبندگان خدایی بودند که بامدرک دکترای فنی باید ازایشان تبعیت می کردند ( مصداق واقعی تبعیت عالم ازجاهل ) شمابه عنوان یک مرئوس شهامت داشته باش وصادقانه یک مطلب را که باب میل رئیس اداره ات نیست به زبان بیاور ، حسابت با کرام الکاتبین است. بنابراین ازنظر اینجانب اول باید افسار امور رابه افرادمتعهد متخصص داد ، دوم آنکه حق رافدای مصلحت نکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
یه سیاستمداری میگفت سیاستمداران ما فکر میکنند وقتی دروغ میگویند کار سیاسی انجام میدهند.
خداوندا این مملکت را از دروغ،خشکسالی و دشمن درامان بدار.
داریوش کبیر
امدن دروغ درابتدای جمله اهمیت آنرا می رساند خرابی های ناشی ازخشکسالی و دشمن بعد ازمدتی برطرف می شود اما زیان های دروغ هیچگاه زدودنی نیست چون برای هر دروغ باید هزار نوع دیگر دروغ گفت.
چاره کار اینه که از صداقت ادمهای صادق سوئ استفاده نشه .
این فرهنگ وحشتناک که اگر کسی با ادب وراستگو بود تلافی همه دروغ گوها وبی ادبهای تاریخ را سر او در می اورند واین قدر اذیتش میکنند که هفت پشتش از راست گوئی وادب پشیمان میشود
باید عوض شود .
راهش هم پند ونصیحت وموعظه نیست .
قوانین وسیستم باید طوری طراحی شوند که ادمدروغگو وبی ادب وحقه باز کارش راه نیفتد
در حالی که فعلا بر عکسه .
اولین قدم را هم همه با هم باید برداریم
که اگر کسی صداقت داشت پدرش را در نیاوریم.
واو را یک انسان ساده لوح فرض نکنیم بلکه به او احترام بگذاریم.
چاره این است که سایت تابناک شهامت انعکاس نظرات خوانندگان را داشته باشد (اول از اینجا شروع کنید) بدانید که عصر،عصر اطلاعات است و مردم بسیار میدانند .کتمان و سانسور و جهت دار کردن اخبار مصلحت نیست بلکه حاکم کردن بی اعتمادی است !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
عالي بود محمود
فقط چرا اسمت محموده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
تابناک اصلا سانسور نداره فقط کامنتهایی که به نفعش هست میذاره اصلا با سانسور بیگانه است.!!!!!
آزادی بیان. قبول کردن اشتباهاتی که مدیران دارند ورفع آن.فراموش کردن بهانه جویی برای خارج کردن افراد لایق از دایره (تایید صلاحیت)وشجاعت گفتن تمامی اختلاسها. تقلبها.نه سکوت مصلحتی .اخراج فوری متخلفین درهر رده
با سلامبه همه و عرض تشکر از طرح این سوال شما من تقریبا تمام نظرات تا اون نظری که اقای ناشناس که گفته اعدام نصف مسولین را تک تک خواندم نکته جالب نود درصد نظرها این بود که هیچ کس حاضر نیست بگوید من مقصرم من خطا کارم من گناه کارم همه دیگران را مقصر شناختند از مسولین صدر تا ذیل از سیاست داخلی و خارجی واقتصادی همه مقصرند الا من نوعی خلاصه مطلب کی کی بود من نبودم هیچکس حاضر وراضی به این نیست که به خودش یک نگاهی بیندازد همه مقصرند ابر باد مه وخورشید مشکل دارند الا من که که پیمبر زاده ام یک نفر به دوستش گفت مردم چقدر نامرد شدن همین امروز یک اسکناس سه هزار تومنی بهم دادند دوست شنونده پرسید جدا کو نشانم بده ببینم چه شکلی هست این اسکناس سه هزارتومنی دوست گوینده با حالت ولحن خاصی که نشان از زرنگ بودنش داشت در جواب گفت ردش کردو رفت به یک بنده خدای دیگه دادمش حالا این داستان شده حکایت ما از اینکه کسی به ما دروغ بگوید بدمان میاید ولی اگر به کسی دروغ بگویم کارخوبی کردیم
همه هم می گویند دولت مقصره سیاست سیاست خوبی نیست اصلا فرض بر این باشد همه مقصر باشند شما چرا من چرا اشتباه کنیم حضرت علی ع می فرمایند اگر کوه ها از جا درایند تو برجا واستوار باش و از همه مهمتر خداوند می فرمایند انا الله ما یغیر بقوما حتی یقیرو ما بانفسهم خداوند هیچ قومی راتعغیرنمی دهد مگر اینکه ار خودشان شروع به تعغیرکنند من و شما صداقت را از خودمون از نفسمون شروع بکنیم بقیه هم درست میشه
مرگ خوبه ولی نه برای ما صداقت خوبه نه برای ما هرکدام از ماها چقدر با خودمون صادقیم با جامعه چقدر صادقیم شده تا الان به خودمون یه نهیب بزنیم که داریم به کجا میریم همه شدیم کارشناس ویه جورای هنرپیشه
عزیزان ما ارزنده ترین الگو و سنگ محک ناب وخالصی چون نهج البلاغه را داریم . ایا کسی هست که نسبت به فرمایشات امیر مومنان شک داشته باشد . پس کافی است هر کسی بخصوص همه مسئولین این کشور ملاک رفتار واعمال خود را سخنان گهر بار مولا علی قرار دهند انوقت است که اثرات ان را در زندگی عموم مردم مشاهده میکنیم . مثال : بعضی وقتها دیده شده در بین مسئولین که با توجیه مصلحت مردم وحفظ نظام دروغی ویا عمل منکری ویا هرکار دیگری را انجام میدهند . و لابد با خود میگویند هدف ما خیر است وعیبی ندارد ! ولی هیهات که مولا علی دست به چنین کاری بزند . او و پیامبر عظیم الشان اسلام ودیگر اولیای الهی حتی به قیمت حفظ تمام دین اسلام ولو اینکه دیگر اسلامی نماند . دست به عمل منکر نمیزددند. و دارد که مولا میفرماید اگر ماه وخورشید را در دستانم قراردهید دانه از موری به ستم نستانم . ویا در جایی دیگر میفرمایند حکومت به عطسه بزی نمی ارزد . وتحقیقان منظورشان حکومت اسلامی بوده . ونه حکومتی دیگر . پس تنها راه اصلاح امور رجوع به ارشادات حضرت امیر است.
حضرت محمد (ص) میفرمایند


يا عَلىُّ اصدِق وَ إِن ضَرَّكَ فِى العاجِلِ فَإِنَّهُ يَنفَعُكَ فِى الآجِلِ وَلاتَكذِب وَإِن يَنفَعكَ فِى العاجِلِ فَإِنَّهُ يَضُرُّكَ فِى الآجِلِ؛


اى على راست بگو اگر چه در حال حاضر به ضرر تو باشد ولى در آينده به نفع توست

و دروغ نگو اگر چه در حال حاضر به نفع تو باشد ولى در آينده به ضرر توست


(ميراث حديث شيعه، ج 2، ص 27، ح 65)
شریعتی : هر انگاه که با انگشت به کسی اشاره می کنی و او را مقصر می دانی بدان که سه انگشت متوجه خود توست.
همه می گیم دروغگویی مسوولین علت رواج بی صداقتی در جامعه هست ولی در واقع سکوت و عدم اعتراض ماست که به اونا جسارت این کار رو میده.
از ما که گذشت بیاییم برای ایران فردا ها صداقت رو به بچه هامون بیاموزیم.
شغل من وهمسرم معلمی است اگر نگویم مطلق که هیچ انسانی مطلق نیست ،از دروغ و عدم صداقت در زندگیمان و تعاملات اجتماعی پرهیز می کنیم ام نتیجه اش یک زندگی ساده مادی و بخور و نمیر . بارها نیز متهم به بی دست و پایی شده ایم ودیگران که با دروغ صاحب مال و منالی شده اند زرنگ و قابل احترام .امروز خودمان هنوز تاکید داریم که کار ما درست است اما فرزندانمان که تقریبا 20 تا 25ساله هستند این مطلب را قبول ندارند و دنباله رو جامعه هستند.(بعد از خواندن مطالب و نظرات عزیزان بزرگوار ،دلم گرفته بود خواستم درددلی کرده باشم ببخشید.)پاینده باشید
صداقت صداقت صداقت
اول بعضی از مسوولین که رسانه و تریبون در اختیار دارند و مردم از آنها الگو میگیرند دروغگویی و غلو و وعده سر خرمن دادن رو کنار بذارند تا مردم هم دنباله روی کنند.
چاره کار عدم دروغ گفتن چه به صورت توریه و چه به صورت دروغ مصلحتی البته در این که مردم به هم دیگه راستش را بگویند باید آستانه تحمل و سعه صدر و طرفیتها نیز بالا برده شود
دوباره نزدیک انتخابات شدیم !!!!!!
از پدر خانواده اصلاح بايد شروع شود اگر رئيس يك قسمت درست كار كند مرئوسن او جرات بد كار كردن ندارند
صداقت مرد
هيچ چاره اي براي نسل فعلي وجود ندارد ليكن براي نسلهاي بعد چاره اين است كه ويروس،بمب هسته اي، زلزله يا هر بلاي ديگري اين نسل را از بين ببرد شايد نسلهاي بعد آدمهاي به قول شما صادقي باشند.
جدي ميگم دروغ و دغل با پوست و گوشت و استخوانمون عجين شده.
ميگي نه؟ نظرات مثبت و منفي كاربران رو ببين.
دروغ نگيم حتي اگر به زيانمون باشه و راست بگيم تا جامعه استفاده ببره.
اگر با خودمون قرار بذاريم تنها و تنها دروغ نگيم ديگه سراغ هيچ گناهي نخواهيم رفت چرا كه نميتونيم براي فرار از اون دروغ بگيم.
من انقدر تو زندگیم دروغ گفتم و می گم که اگه بفهمن همونجا دارم می زنن. بدون دروغ حتی یک لحظه هم نمی تونم زندگیمو ادامه بدم. بحدی آلوده ام که برای من صداقت= مرگ.
زبانحال اکثر ایرانیان
همه احكام اسلام و قوانين جاري كه با تاسي از روح اسلام وضع ميشود پذيرفت و عمل گردد .و تعارفي نباشد .
مرحله اول در درمان يك بيماري اينست كه بيمار، بيماري خود را بپذيرد.
خواندن كتاب "جامعه شناسي خودماني" نوشته حسن نراقي را به همه ايرانيان پيشنهاد ميكنم.
انسانها ذاتا منفعت طلب هستند و منافع مادي ومعنوي خود را بر ديگران ارجح تر ميدانند لذا فقط وفقط يك قانون مدرن و دقيق و ضابتان قوي براي اجراي ان نياز دارد تاكم كم صداقت وامنيت واسايش وغيره ... به جامعه باز گردد در غير اين صورت جوي كه اكنون در جامعه حاكم است خود بازگوكننده فرجام مردم ايران خواهدبود
اساس درغگویی و تاکید و ادامه بر بیان آن بر نداشتن آگاهی لازم مخاطب استوار است در غیر اینصورت گوینده دروغ باتوجه به اصل رسوایی سریع اقدام به دروغ گفتن نمی کند و لازمه آگاهی مخاطب و مردم وجود ابزار و رسانه های اطلاع رسانی مستقل و رقیب است که متاسفانه در ایران هم مثل خیلی از کشورها این بخش وجود ندارد
مسئولان دروغ نگويند حتي مصلحتي ت ادر جامعه ترويج نشود .
ابوسعيد وقتي به سر دسته قمار بازان ورسيد كه بر سر دست مي بردندش گفت اين مقام از چه يافتي گفت راست بازو پاك بازو امير باش
مردم همه درك مسايل اقتصادي و اجتماعي و سياسي را دارند اگر صادقانه برخورد كنيد همه جان ميدهند همان گونه كه براي امام خميني و آقاي خامنه اي جان ميدهند
سياست بازان سياسي بازي را كنار بگذارندو فكر خدمت باشند كه اين خدمت هم براي آخرتشان خوب است و هم بهر سياست بازيشان
بنظرمن دروغ گفتن وبي صداقتي بصورت يك معضل فرهنگي است كه بدليل تاثير مثبت درتعاملات اجتماعي واقتصادي بعنوان يك وسيله براي رسيدن به اهداف وتوجيه كارافراد بكارمي رود .بطوريكه اگركسي بخواهد صادقانه فعاليتي انجام دهد متاسفانه به مشكلات فراواني برخورد مي كند لذا بنظر اينجانب براي مقابله وريشه كني اين معضل وگناه نابخشودني كه سرمنشا خطاها وگناهان ديگر نيز مي باشد بهترين راه تدوين قوانين كارآمد واجراي دقيق آن ميباشد .اگربانسل فعلي قانوني برخورد شود نسل بعد با دروغ وبي صداقتي بيگانه خواهد بود.
به نام خدا
با سلام
اگر بی صداقتی بر جامعه ما مستولی شده این نشانه واضح بی ایمانی یا ضعف ایمان است. باید دید دلیل این بی ایمانی چیست و چکونه باید آن را برطرف کرد
شب زودبخوابيد.نماز صادقانه بخوانيد.خشك مذهب نباشيد(چون مردم عكس العمل نشان مي دهند)تا نظر نخواهند نظر ندهيد.صبح زود دوش بگيريد.با خنده شروع كنيد.دروغ نگوييد.به انسانيت فكر كنيد.موزيك گوش كنيد.گلايه از دنيا نكنيد (با شكايت چيزي به خوبي درست نمي شود)غذاي فقيرانه خود را با عشق بخوريد.تملغ و چاپلوسي نكنيد.به چيزي كه دل ندارد دل ندهيد.غصه چيزي را كه نداري نخور .به پدر و مادر و همه مردم احترام قائل باش و عشق مقام نباش نباش نباش نباش نباش و دروغ نگگگگگگگو . ازخودم شروع ميكنم از فردا داداداداداش
نداشتن تربيت خانوادگي و اجتماعي اصلي ترين موضوع ومشكلات جامعه ميباشد بحث را سياسي نكنيم از خودمان شروع كنيم ما هنوز به درستي تربيت نشده ايم مسائل متفرقه را كنار بگذاريم به هاشيه نرويم بحث هاي انحرافي را مطرح نكنيم با يك برنامه ريزي منسجم شروع كنيم يك نفر انسان صالح كه مورد قبول اكثريت جامع باشد را معرفي كنيم .از طريق رسانه ملي درسهارا شروع كنيم به خود روزانه نمره بدهيم .درس هفته اول فقط به همديگر سلام كنيم همه كوچك وبزرك .2- هفته دوم بعد از سلام با هم دست بدهيم همكار همسايه هم محلي همشهري وهمه وهمه .3- هفته سوم بعد از سلام ودست دادن از حال يكديگر باخبر شويم 4- هفته چهارم بعداز سلام ودست دادن واحوال پرسي از حال يكديگر باخبر شويم واعلام آمادگي جهت كمك كردن در صورت نيازرا به يكديگر اعلام كنيم .وبه همين ترتيب روزها وهفته ها وسالها بايد كار كرد تا بتوانيم درراه تربيت جامه يه حركت ونتيجه قابل قبول به دست بياوريم نتيجه اي كه ملت ژاپن با آن دست يافته ودرزمان بزرگترين حادثه قرن كه كره زمين را جابجا كرد از جايشان هم تكان نخوردند .بله آن موضع گيري و آن تحمل و همزيستي بخاطر تربيت درست آنها بوده ونوع دوستيشان كه وطن وهموطنان خودرا بيشتر از خود دوست دارند و به آنها احترام ميگذاذند .حق بين
این بخاطر اینه که ما اسلام واقعی را بوسیدیم کناروبخاطر منافع خودمون و بخاطر دنیا حاضریم هرکاری بکنیم. درحقیقت ما خدارا هم کنارگذاشتیم وفقط بعضی جاها به یادشیم.اگرما یک دیندارواقعی بشیم حتی دربدترین شرایط دیگه دروغ نمیگیم وتزویر نداریم.
تنها راه نجات این است که یک مسلمان واقعی شویم. در این دین خداوند دستور داده است که دروغ نگوییم چون گناه کبیره است به همین سادگی! ولی متأسفانه ما برخلاف دستور دینمان به راحتی دروغ می گوئیم( در هر سطح و رده اجتماعی، دینی و مملکتی)راستگویی برایمان بسیار سخت و گاهی غیر ممکن شده حتی در زمانهایی که به گفتن دروغ هیچ نیاز ظاهری هم نباشد دروغ می گوییم و فکر می کنیم با راستگویی خیلی دچار مشکل می شویم . این نتیجه و دستاورد روی آوردن به گناهان کبیره است و راه اصلاح آن فقط این است که هر کس با خودش عهد کند در هیچ شرایطی هرچند به ضررش هم باشد دروغ نگوید. این یک عزم ملی میخواهد که نیروی محرکه آن توبه واقعی است وباید مصلحت اندیشی های شیطانی را به دور انداخت .
گر مرد رهی میان خون باید رفت
و ز پای فتاده سرنگون باید رفت
تو پای به راه و درنه و هیچ مپرس
خود راه بگویدت که چون باید رفت
چاره هر کار و کلیدی در دست خداست و اگر ما تقوا داشته باشیم جلو همه فسادها و کج روی ها گرفته میشود . اگر من انسان متقی شدم دیگه هر کاری رو راحت قبول نمیکنم و خودم دست به شایسته سالاری میزنم . اگر من از حساب وکتاب روز جزا بترسم در کنترل زبانم شدیداً احتیاط میکنم که حرفی خلاف واقع نگویم و در پایان به آیه ای از قران بسنده میکنم که « لم تقولون ما لا تفعلون» چرا چیزی که نمیدانید میگوئید .
چو معمار نهد خشت كج تا ثريا مي رود ديواركج وصد البته روزي كه اين ديوار فرو ريزد همه را از پا درخواهد آورد چون اين ديوار كج عدالت را اجرا نخواهد كرد. دروغ،افتراء،غيبت،فرهنگ محكمي در اجتماع شده تازه بعد سي سال كه از انقلاب مي گذرد حالا آقاي رضايي متوجه شده اند معلوم مي شود ديگر مسئولين هنوز به اين حد از شناخت آثار مخربي كه دروغ گفتن تهمت زدن وغيبت كردن دارد نشده اند. تريبونها را به كساني داده ايد كه دوآتشه وسه آتشه اند.تسلت احساسات برافكار وعقلشان كاملا مشهود است.چه بسا صلاح خودشان را نمي داند تا چه رصد به واكاوي حرفشان! فضاي كشور اسلامي جوري شده كه بيان حقايق مساوي با كفر خيانت ضد دين تعبير مي شود.كلمه مرگ برفلان وفلان ،ريشه كن بفرما،نابود بفرما ، شده است ذكر!دروغ كفتن شده است ارزش!چگونه اينجوري شده؟اگر واقعا آقاي رضايي از اين وضع ناراحتند به ايشان يادآور شويدحال كه با همه مقامات در ارتباط مي باشند.1-بگويند ديگر صداوسيمااجازه پخش مطالب دروغ را ندهد.با موافق ومخالف برخوردي دوگانه نكند.مطالب داخلي را قبل از رسانه هاي خارجي انعكاس دهد 2-تريبونهاي نماز جمعه از مطالب بي ربط پالايش شوند واتهام زني ازليست مطالب حذف شود3مقامات از ارائه آمار غير واقعي،وعده هاي توخالي ،ومقدس كردن خودشان جدا پرهيز كنند.4به روزنامه كيهان توصيه شود از اتهام زني ويكه به قاضي رفتن اجتناب كند5براي كسانيكه از تريبونها استفاده مي كنند بجاي ايجاد مصونيت، مسئوليت ايجاب كنيدوهمه اينها با يك حكم حكومتي قابل تحقق است .از بقيه هم انتظاري نيست آنچه براي ما مبنا ومعيار است وبا آن در ارتباط هستيم ومي تواند مارا ازاين پديده زشت دور كند.
در خانواده اگر فرزندی دروغ بگوید و پدر خانواده به او تذکر ندهد این امر تبدیل به فرهنگ خانواده میشود . در جامعه هم اگر هر مقامی به هر توجیهی دروغ بگوید و مقام بالاتر آن نهی نکند تبدیل به فرهنگ جامعه میشود .
بي صداقت ها ميدان دار و داراي فرصت نباشند
چاره هر کار و کلیدی در دست خداست و اگر ما تقوا داشته باشیم جلو همه فسادها و کج روی ها گرفته میشود . اگر من انسان متقی شدم دیگه هر کاری رو راحت قبول نمیکنم و خودم دست به شایسته سالاری میزنم . اگر من از حساب وکتاب روز جزا بترسم در کنترل زبانم شدیداً احتیاط میکنم که حرفی خلاف واقع نگویم و در پایان به آیه ای از قران بسنده میکنم که « لم تقولون ما لا تفعلون» چرا چیزی که نمیدانید میگوئید .
اگر قوانين دولت و حاكميت براساس استانداردها و نرمالهاي كل كشورها گذاشته شود و همچنين براساس همه آنچه را كه در نظر اكثريت جامعه نيك مي باشد ، و بازتاب قوانين نيز كمي بررسي گردد. جامعه به سمت صداقت سوق داده مي شود وليكن قوانين فعلي مردم را به سمت نادرستي و بد رفتاري سوق مي دهد چون در درجه اول قانون گذاران و در درجه دوم مجريان و در درجه سوم ناظران البته در سطوح بالا ، همه و همه ملاك هايشان با اكثريت مردم فرق دارد .
الناس علی دین ملوکهم
الناس علی دین ملوکهم. اگر حاکمان صادق باشند و مردم را نادان نپندارند، و مخصوصا از استباهات خود معذرت خواهی کنند و دست به دامان دروغ برای توجیه کارهای خود نشوند صداقت در جامعه حکم فرما خواهد شد.
سلام علیکم
به نظر بنده
1. عدم توجه و اهتمام عموم جامعه به باورهای دینی و حاضر و ناظر ندانستن خداوند متعال
2. عدم توجه و آسیب شناسی جامع توسط مسئولین مربوطه و عدم وجود برنامه بلند مدت مدون فرهنگی خصوصا در صدا و سیما
3. درست در جهت عکس ترویج انواع اخلاقهای رذیله(نظیر دروغگویی، تمسخر، لودگی، بی حیایی و ...) در صدا و سیما

راه حل:
تدوین برنامه جامع فرهنگی بر اساس آموزه‌های دینی و الزام برنامه سازان صدا و سیما و سینما و ... به لحاظ نمودن آنها در اجزاء و خلال همه برنامه ها برای حداقل 10 سال
باید دروغگویی تبدیل به یک رذیله اخلاقی بسیار زشت شود
باید بی احترامی به بزرگتر خصوصا و به پدر و مادر به شدت تقبیح شود
باید کمک به هم نوع و نوع دوستی ترویج شود البته نه بصورت کلامی و نصیحت وار و آمرانه

البته فکر میکنم راه روشن است
اما برخی نمیخواهند که اینطور شود و بر عکس ترجیح میدهند که ....
بسیار واضح است. مردم باید به افراد صادق رای دهند نه دروغگو و پر وعده. اگر حکام صادق باشند جامعه صادق خواهد شد.
يكي از 14 معصوم عليهم السلام فرمودند:
دروغ كليد همه گناهان است.
چاره کار در سطح کلان حکمرانی خوب است و در سطح افراد فرهنگسازی و گماردن افراد صادق در راس کارها.وقتی مسئولی با دروغگویی و فساد و دست اندازی به بیت المال امورات را میگذراند تخریب فوق العاده ای ایجاد می کند.در رابطه با حکمرانی خوب good governance مرکز پژوهشهای مجلس کار خوبی انجام داده و سالها قبل منتشر کرده که اگر به این حکمرانی توجه شود کلید توسعه کشور و رشد درستی و صداقت خواهد بود.
به نام خدا
اول : دروغ نگفتن مسولين
دوم :مجرم دانستن مسولان دروغگو
سوم :بركناري و مجازات مسولين دروغگو پس از اثبات درغگويي
مساوي مي شود با : گسترش صداقت در بين مردم
از سایت خودتان شروع کنید که خبرها را می پیچاند یا به شکلی متفاوت مطرح می کند. شما فکر نمی کنید مردم به سایر منابع خیری دسترسی دارند؟!!!
برگردید به گفتمان امام
شما از خودت شروع کن.
همین نمونه کوچک بستنی طلا را ببین. عملکرد خود و مسئولین را در این باره ببین. خدائیش اگر ذره ای صداقت در شما می بود و یاحتی اراده ای برای جلوگیری از بی صداقتی ، دولت خدمتگزار مردم و مورد تایید اقایتان و شهردار ظل توجه اقایتان چنین کاری مرتکب می شد و یا توی تابناک از ابتدا به تکذیب و توجیه و ... می پرداختی که حال با این افتضاح مجبور به جمع کردن چنین ابروریزی (صد البته در ظاهر!) بشوی؟!!!
به خدا ناامید از رحمت پروردگار نیستم ولی به قول قران درباره منافقین می گوید اگر پیامبر 70 مرتبه برایشان استغفار بطلبد انها امرزیدنی نیستند و انهاهمانندکه هستند. حتی اگر بارها توبه کنند .
بروید وخود رااز مال حرام پاک کنید. بقیه را هم به مردم واگذار کنید. هرچند خیلی دیره ولی باز هم جلوی ضرر را هر جا بگیری منفعته.
با سلام
البته فقط مردم عادي دروغ مي گويند . مسئولين معزر و محترم هيچگاه دروغ نگقتند . اگر گفته بودند كه حداقل در نظام مقدس اسلامي تا كنون براي نمونه حداقل يك و فقط يك نفر محاكمه ، توبيخ و يا در رسانه سراسر صدق ملي به دروغ آنان پرداخته مي شد. لذا نتيجتا" سر چشمه دروغ مردم عادي هستند.و مثل هميشه باز بايد از خانواده شروع كرد.بقيه موارد مانند دولت ، سازمانهاي دولتي ، صدا و سيما ، حوزه هاي علميه ، دانشكاه ها ، مجلس ، شوراهاي مختلف همه بي تقصيرند.
اگر همه نظرات را صادقانه درج كنيد يعني همان ترويج راستي
وعده زمین 1000 متری، 2.5 میلیون شغل، ارزانی بعد از فروردین ماه و... از قول شخص اول دولت گفته می شود و شما انتظار صداقت دارید. اگه شرافت داری نظر منم بگذار.
سر سفره عقد خانواده عروس ميگن 1000 تا كي داده و كي گرفته اين يه دروغ مرد هم ميره امضا ميكنه كه من ميتونم بدم اينم يه دروغ...دولت هم بي خيال اين دروغها ميشه اين يعني ابتداي زندگي با دروغ دردروغ ...به به
اگه ذره اي ترس از خدا تو وجودمون باشه هيچ وقت دروغ نميگيم و مردم رو سر كار نميزاريم!
اگه از خدا بترسيم
به خاطر قدت طلبي
به خاطر كم نياوردن جلو ديگران
دروغ نميگيم
راحت استعفا ميديم و زير بار مسووليتي كه نميتونيم به دوش بكشيم نميريم
پامون رو اندازه گيليممون دراز ميكنيم
راحت به مردم تهمت نميزنيم
ما مملكتمون رو دوست داريم
كشورمون رو دوست داريم
هيچ كدوم از مسوولين مملكتي ما معصوم نيستن كه وقتي كسي ازشون انتقاد ميكنه بهش ميگين كافر
بترسيد از خدا!
بترسيد از آه يتيم!
بترسيد از شكم گرسنه پايين شهريا!
بترسيد از خون شهدا!
دروغ نگيد!
ريا نكنيد!
تهمت نزنيد!
تا مملكتمون آباد بشه!
تا خدا دوستمون داشته باشه!
به خدا حق اين مردم اين نيست.
جماعتی را شعر سعدی شامل است این جماعت اصلاح نمشوند :

پرتو نیکان نگیرد آنکه بنیادش بد است

تربیت نا اهل را چون گردکان بر گنبد است
بنده فکر میکنم برای شروع اینکه دروغ گوئی مذموم و مورد نفرت قراربگیرد موارد ذیل مورد نیاز است : ابتدا توسط علمای دینی مرز تقیه با دروغ مشخص و اجازه داده نشود به اسم تقیه وبا مجوز ان دروغ گوئی را در مملکت گسترش بدهند . دوم اینکه این کار زشت توسط رهبری و سران قوا و شورای نگهبان مورد نقد قرار بگیرد . سوم اینکه در مملکت اجازه نقد داده شود که هرگاه کسی از دست اندرکاران مملکت دروغی را گفتند افشاء گردند وترسی وجود نداشته باشد از اینکه انقاد همان و دستگیر شدن همان . دروغ و دروغگوئی در اسلام حرام است و هیچ توجیهی انرا موجه نمیکند .
وقتي دروغ از جامعه رخت بر مي بندد كه نيازي به دروغ نباشد تا وقتي كه گفتن دروغ لازمه يك زندگي معمولي باشد وپلكان ترقي باشد دروغگو پروري (علت تامه دروغگويي) ادامه دارد دروغگوترين افراد براي مهره چيني باندي(حذف رقيب ونصب رفيق) و عوامفريبي، مناصب دروغگو ستيزي را در دست مي گيرند در صورتيكه مشكل جامعه بعنوان يك سيستم نيازمندي به گفتن دروغ است وبايستي درمان شود . وگرنه دروغگويي مرضي اندك ودرمان آن در صلاحيت روان درمانان است.
براي خودم متاسفم كه روي مطلب بسيار جدي (علت بي صداقتي در مردم جامعه ) فكر كردم
مطلب نوشتم ولي دريغ از يك خط كه منتشرش كنيد
تنها راه رفع بی صداقتی از جامعه بازگشت به شبهای مناظره های تلویزیونی ریاکارانه وغیر اخلاقی آقایان ،وجلوگیری ازشروع دروغگوئی و تقلب در سطوح بالای حکومت است که ادامه همان شروع جامعه را به وضع فعلی انداخته است! آیا ممکنه؟!
فقط دو نکته:
1. الناس علی دین ملوکهم
2. اگر ز باغ رعیت ملک خورد سیبی...
در جواب دوستی‌ که میگه صداقت از ایمان شروع می‌شه عرض کنم که بنده آدم بی‌ ایمانی‌ هستم ولی‌ در کشوری زندگی‌ می‌کنم که نظم و قانون حاکم هست و چون نسبتا در رفاه هستم نیازی به دروغ گفتن نمی‌بینم.
در ضمن معتقدم یک رسانهٔ آزاد در هر کشوری یعنی‌ نظارت و قضاوت افکار عمومی‌ بر هر سازمان و شخصیتی‌
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۵
اگه نسبتا در رفاه نبودید آنوقت به دروغ نیاز پیدا می کردید آیا؟
مشكل آنجاست كه آدماي بي‌صداقتي مثل شما در اين مورد نظرسنجي مي‌كنند. مهم نيست كه اين نوشته منو بذاريد مهمه كه ساير نظراتمو نذاشتيد. يه ذره صداقت بد نيست. اينهمه اشاره كردند كه از خودتان شروع كنيد.
ما ايرانيان هميشه در گفتار مان به خود تخفيف مي دهيم در مورد موضوع هم نوعي بي صداقتي بكار رفته .بي صداقتي يعني چه ؟ يك كلمه يعني دروغ . از انجا كه كلمه دروغ مثل فيلم مارمولك كمي سياسي شده بجاي ان مي گويند بي صداقتي . يك كلام بگوييم چرا در جامعه دروغ زياد شده ؟ من همه عزيزاني كه مي خواهند به جواب برسند را به مطالعه كتاب جامعه شناسي خودماني كه تا چاپ 22 امد ولي در حال حاظر ممنوع الچاپ است ارجاع مي دهم . بسيار مطالعه ان مفيد است .
سلام
اول بايد از خانواده و تربيت در محيط خانوانده شروع كنيم؛ و در محيط اجتماعي هم امر به معروف يادمون نره.
اینهمه نظر به این مقاله، بتنهائی نشان دهنده عمق فاجعه بی صداقتی (دورغ) در کشور است اگر بخواهیم کمی کلی تر به این موضوع نگاه کنیم تنها بی صداقتی نیست که رواج پیدا کرده، بلکه اخلاق در جامعه بخصوص در جامه شهری ایران در حال کاهش بسیاری است.
مهمترین دلیل همانطور که اکثر نظرها نشان می دهد عدم امکان انتقاد مستقیم از مسئولان دولتی می باشد در این میان رسانه ملی بسیار ضعیف عمل نموده
و حتی باعث ترویج این فرهنگ شده است.
دورویی وملاحظات بی حد 90درصد مسئولین از صدا وسیما گرفته تا دولت و مجلس و قوه قضائیه نادیده گرفتن حق مردم بر حکومت و استفاده ابزاری از مردم .
حضرت علی علیه السلام میفرماید :
مردم به امیران خود بیش از پدرانشان شبیه هستند
راه كارش مشخصه تعويض مديران بي مسئوليت با مديران ذيصلاح
من از این لحظه جهت راستگویی تلاش خواهم کرد.
برایم دعا کنید.
پرورش کودکان درسنین ابتدایی و ارزش جلوه دادن صداقت وراستگویی درآنان.
سلام
دربرابر هر اگاهی مسئولیتی است.اگر انسانها دربرابر اگاهی که کسب کردن (ازکودکی تا کنون)مسئول نباشند عملا جاهل هستند. این یک شرط است واما شرط دوم اگر جامعه و فرد بهر دلیل محیط وشخص او رامنفعل کنندویا منفعل باشد. نتیجه غیراز این میباشد.با اینکه میدانم بسیاری سعی خودرا میکند که صادق وصالح باشند. انچیزی که همگی پیوسته به انها درود میفرستیم.این باید سیاست کلی باشد
همانگونه که ایت ا... هاشمیرفسنجانی هم در خطبه های اخرین خود یادآوری کرد قانون گرایی و اذعان به اشتباه و شفاف سازی مسایل کشور از طریق ایجاداحزاب مردمی ونه دولتی میتوان امیدوار بود
من اگر شايسته باشم نيازي به دروغ براي توجيه ندانم كاريهايم نخواهم داشت .من شايسته خواهم بود اگر بر اساس ضابطه انتخاب شوم . من بر اساس ضابطه انتخاب خواهم شد اگر آزادي و دموكراسي وجود داشته باشد .
به نام خدا
من نمی گویم نزدیک انتخابات است .بالاخره باید یک روزی به فکر ریشه کنی این معضل اجتماعی باشیم.سالهاست با توجه به مراوداتی که بنابر شغلم با اتباع دیگر کشورها حتی لائیک ها داشته ام از این موضوع بسیار رنجیده ام.زیرا ما شعار دروغ نگفتن را می دهیم و اغلب آنها به آن عمل می کنند.ای وای بر دروغ گویان ،مامی گوئیم دروغگو دشمن خداست اما اگر دیگردروغی نباشد راست می گوئیم.برکت از جامعه دروغگو می رود.فرهنگ دروغگوئی یک ساله ایجاد نشده است که بتوانیم آن را یک ساله از بین ببریم.حتما عزم ملی می خواهد.امام زمان سرباز یا جامعه دروغگو نمی خواهد.اصلا تا صادق نباشیم مگر امام زمان ما را دوست دارد ؟مگرمی شود ما دشمن خدای امام زمان باشیم اما ایشان مارا به سربازی قبول کند؟.
اما راه کار:
1- دروغگویان را ابتدا تنبیه نکنیم چون آنها راه فرار را بلد هستندو دروغ دیگری را برای رهائی خواهند ساخت.
2- راستگویانی که صداقت به ضرر آنها تمام می شود اما شجاعت آن را دارندکه راست بگویند تشویق شوند.
3- از سوی رهبری معظم سال 1391 سال صداقت ومبارزه با دروغگوئی نام نهاده شود.
4- الگوهای ما که دولت مردان هستند اگر در جائی عیب یا نقصی دارند صراحتا اعلام نمایند.
5- برای اولین بار آمار کارهای انجام نشده را بدهیم نه آمارهای کارهای انجام شده.
6- مگر می شود این همه گزارشات پیشرفت و روبه جلو بدهیم اما 4500000نفر تحت پوشش کمیته امدادداشته باشیم؟
7-همه و همزمان از سال نو آینده از خودمان شروع کنیم ازروزعید یا محول الحول والاحوال برای این موضوع است.به امید خدا و به امید آن روز .
هيچ وقت چاپ نكرديد لطفا جاپ كنيد
همچون حديث فوق مردم به راه مسئولين خود ميروند مطبوعات آزاد نظارت عمومي حاكم شود تا مسئولين نتوانند دروغ بگويند مردم هم كمكم پيروي خواهند كرد دروغ مسئولين تبعات سنگين دارد اما دورغ مردم عادي تبعات كتري دارد
صداقت و شرافت فقط از انسان های سایسته بروز می یابند لذا اگر اسلام را در جهت ساختن انسان های شاسیته می دانید پس به افراد با شرافت و صادق ارزش قائل شوید و رویه و تفکر صرف ادعای مسلمانی بهتر از هر کس است را مورد تجدید نظر قرار دهید . ادعا ارزش ساز نیست و هیچگاه نبوده است ولیکن در ایران حرف اول و آخر را می زند پس منتظر بروز رویه شرافت تا ابد نباشید .
پاسخ این سوال در تجارب تاریخی بشریت داده شده است و بسیاری از دوستان به نیکی به آن اشاره نموده اند.
پاسخ نقد بی اغماض و بی امان توسط افکار عمومی و با ابزار رسانه های ملی و مستقل از قدرت است و مراکز تحقیقاتی علمی مستقل از حکومت نیز می توانند پشتیبان افکار عمومی باشند.
بدون نقد هر تمدن و فرهنگی ناچار به سوی زوال خود حرکت خواهد کرد و این تجربه ثابت شده ایست.
از جمله مشکلات ساختاری کنونی ما گزینش بر مبنای شعار و تظاهر افراد است که خود ریشه در عدم شفافیت فضا نیز دارد , علاوه بر آن نگاه امنیتی و داروغه ای به همه مسایل اجتماعی , تصدیگری نظامیان در امور فرهنگی و خویشاوند گرائی در عزل و نصب ها از دیگر عواملی است که افراد غیر صادق را قادر میسازد بر جای بزرگان تکیه زنند.
نوعی مقاومت سیستماتیک در برابر تغیر نیز در ساختارهای ما وجود دارد به طوری که بعضی نهادهای انقلابی پس از سی سال هنوز با فکر بدوی همان مدیران اداره میشوند و تنها بخش نامه ها عوض گردیده اند.
مسولین دروغ نگویند مردم هم دروغ نمیگویند
من عضو کوچکی از جامعه برای اولین بار به طور جدی به یک کار اداری برخورد کردم فارغ التحصیلی .
برای تایید ریز نمراتم رفتم پیش مسئول مربوطه ، گفتند باید نامه از مرکز بیاد ، به مرکز مراجعه کردم گفتند حقیقت نداره باید خودشون انجام بدن ، جلوی چشمم یکی از هم کلاسی هام اومد گفت ارشد قبول شده باید مدارک رو ببره ، و برای نظام وظیفه ، خیلی راحت حتی بدون تسویه و تایید نمرات بهش نامه دادند ، من هم تست کردم گفتم آقای رئیس گفتند نمرات من رو تایید کنید گفت اگر تایید نکردند بیا دوباره پیش خودم ، گفتند ما داشتیم تایید میکردیم ، سریع تایید کردند
این اولین دروغ اداری من بود که کارم رو پیش برد
و این رو از دانشگاه یاد گرفتم که اولین دروغ رو بهم گفت
هر چند می دانم که تابناک خودش از آن آب زیر در روهاست و نظرم را منعکس نخواهد کرد ولی باز می گویم .
دوستان به روایت خوبی اشاره کرده اند "مردم در آئین بزرگانشان هستند " . بگذارید راحت تر بگویم ، زمانی که صدا و سیما هر روز کلی وقت و هزینه ی بیت المال را صرف دروغ پردازی خود و صاحب منصبان نماید ، آن وقت دیگر دروغ در جامعه نهادینه شده است .
زمانی که شخصی در منصبی مهم به دروغ با آبروی دیگران بازی می کند و متاسفانه کسی جلودارش نمی شوند تازه رفتارش را هم تایید می کنند دیگر شما انتظار هیچ صداقتی را نداشته باشید .
راحتر بگویم مردم به علت تناقض گویش با عمل بزرگانشان و شکست برخی الگوهایشان در حیرت مانده اند و نهایتاً قبح دروغ در جامعه بر داشته شده است .
سعدی می فرماید:رعایابه کیش پادشاهان خویشند.متاسفانه برخی مسوولان خیلی راحت دروغ میگویندوقبح این گناه بزرگ رادرانظارعمومی ازبین می برند.امام صادق نیزدرکلامی نورانی می فرمایند:جامعه رادوگروه فاسدمی کنندعلمای فاسدوحکمای فاسد....متاسفانه برخی علماوحکمای مااین روزهابرایشان اهمیتی نداردحرفهایی که دررسانه هامی زنندراست است یادروغ؟؟؟؟؟
به نظر من تغییر وتحولات اقتصادی از سیستم
دولتی به خصوصی فرهنگ خاص خودش را به همراه می آورد اخلاق در سیستم دولتی چهار چوب خاص خودش را دارد و در سیستم خصوصی مدل غربی را به همراه دارد همه چیز جای خود را با پول عوض میکند
خسته نباشید .
آخه پدرآمرزیده ؛ این چه طرز نظرسنجیه؟
آدم برای نظرسنجی باید چند گزینه رو در اختیار بیننده قرار بده ، تا بعدا بشه ازش یه نتیجه منطقی استخراج کرد .
این نظرسنجی شما فقط باعث خستگی ذهن میشه و بس.
قال علی علیه السلام :

صداقت تنهاسیاست است به بهترین سیاست.
دروغگویی درطول تاریخ بشر بوده ودر آینده هم خواهد بود
(بیاد بیاوریم خانه کوچک و ناچیزی که سقراط حکیم ساخته بود و می گفت ای کاش این خانه پر می شد از یاران راست) ولی در مملکت ما خیلی اسفبار است باید به خود آییم و وجدان خفته خود را بیدار کنیم که:
بنی آدم اعضای یکدیگرند
چرا برای حفظ موقعیت ، توانمندی ومنافع شخصی دروغ بگوییم؟
آیا میدانید دروغ گفتن حق الناس را برگردن می اندازد و در قیامت باید جوابگو باشیم؟
آب از سرچشمه گل آلود است ما هنوز آمار پشرفت های کشور را با قبل انقلاب مقایسه می کنیم که خود دروغ بسیار بزرگی است برای مثال خیلی از تکنولوژیها قبل از انقلاب درکشورهای پیشرفته تازه در دست مطالعه بوده و دو دهه بعد از انقلاب وارد ایران شده و دولتمردان آن را در لیست آمار عملکرد می آورند و . . .
باید از خودمان شروع کنیم
خودمان را اصلاح کنیم بعد برادرمان را....
دست ازاین آمار دادن های کشکی برداریم
مردم نیازی به آمار ندارند ، چون خودشان در جامعه اند و وبا واقعیت ها درگیر
چاپلوس نباشیم و هرچه نیاز داریم از خدا بخواهیم
صادق باشیم مشکلات می گذرد و اگر انسان توان حل مشکلی را نداشته باشد خدا آن را به او نمی دهد
من هرروزم را با توکل برخدا شروع می کنم و سعی می کنم با همکاران خود صادق باشم و لی اگر همکارانم زیر آب زن هستند تقصیر من نیست
نظام اداری کشور نیاز به جانشینی تخصص بجای تملق دارد
سیاست مداران ما نیز با علم علاقه ما به دروغ به ما دروغ می گویند
متاسفانه در کشور ما یک جریان انحرافی که در هر زمینه ای پیدا میشود انقدر نادیده کرفته میشود تا فرا گیر شود انوقت مسولین میخواهند با شعار و میزگردو ایجاد کارگروه دلخوشی دادن بمردم با امارهای غیر واقعی مشکل راحل کنند بقول معروف اب از سرچشمه گرفته نمیشود ومشکل را پشت میزها وتریبونها حل میکنند وکاری به واقعیت هایی که در جامعه میگذرد ندارند مشکلاتی که باکمترین هزینه ها در ابتدا میتوان جلو گیری کرد میگذارند تا بیک معضل اجتماعی تبدیل شود بی صداقتی هم اگر از ابتدا باان برخورد میشد اوضاع جامعه به اینجا نمی انجامید وقتی مسول نهاددولتی راحت دروغ میگوید ومردم نمی توانند از او توضیح بخواهند وراحت سفسطه میکند انتظاری بیشتر از این هم نمیتوان داشت
آن سبو بشكست و آن پيمانه ريخت !
با سلام ضمن تشكر از طرح اين سئوال و ايجاد راهي براي دريافت درد دلهاي مردم لطفا سئوالات ديگري هم مطرح كنيد مثال :
- ايا در كشور به نخبگان اهميت داده مي شود ؟؟
- آيا عدالت در كشور وجود دارد ؟
- ايا پرداخت كاركنان دولت به صورت عادلانه است ؟
هر کس دروغ گفت رسواش کنن تا دیگه دروغ نگه
اینکه آدم صادق و راستگو از هر لحاظ امنیت داشته باشد
درآستانه انتخابات 88 ریاست جمهوری آقای محسن رضایی بدرستی تشخیص دادند که جریان انحرافی آرمانهای نظام را تعقیب نمیکند و حمایت بزرگان واصولگرایان حمایتی پخته و توآم بادرایت نیست.درآنزمان بسیاری ایشان را به بیدرایتی متهم کردند و بسیاری به سهم خواهی!برخی گفتند که عقلش تا پاشنه پایش نمیرسد! امروز بهد از چند سال مشخص شد تنها مجموعه دکتر رضایی از بین اصولگرایان راه درست را انتخاب کرده بود و بقیه در اشتباه بودند.بعد از انتخابات هم ایشان رامتهم به همراهی با فتنه گران نمودند.امروز مشخص شده که محسن رضایی همواره چندین سال ازنخبگان سیاسی ما جلوتر را رصد کرده و پیش بینی شان درست از آب درامده.امروز بجای اینکه نماینده ایشان درجبهه متحد دعوت شوند،همان بزرگانی که ایشان رامتهم به سهم خواهی کردند و طرفدار سینه چاک احمدی نژاد بودند (به نحوی که احمدی نژاد به آنها گفت من نیازی به حمایت شما ندارم)شده اند خردگرا و برنامه ریز برای آینده اصولگرایان و تشخیص داده اند محسن رضایی نیاز به نماینده ندارد.حال باید گفت که آقایان درپی سهم خواهی بوده و هستند یا امثال محسن؟ نظام به محوریت اقتدارگرایانی که نان را به نرخ روز میخورند به وحدت و صداقت نمیرسد.باید آقایان بپذیرند اشتباه کرده اند و معذرت خواهی کنند وگرنه نه تنها وحدت ایجاد نمیشود بلکه انتخابات ریاست جمهوری آتی انتخاباتی اقلیمی خواهد بود. دقیقآ نوعی قبیله گرایی و نگرش جزیره ای به کویر و بیتوجهی به غرب وجنوب. ما دم برآریم انگ تجزیه طلبی میزنند ولی حودشان درعمل قبیله گرا و طیولدار هستند. دغدغه مطروحه رهبری در رفع بیعدالتی جغرافیایی و قبیله گرایی نیز مادام که عرصه سیاست در دست تازه مسلمان ها باشد محقق نخواهد شد.
با سلام - جواب این سوال خیلی پیچیده است ولی من چون بیش از ۲۰ سال از خارج کشور به مسایل نگاه میکنم شاید بهتر یا حد اقل جور دیگری میبینم. به هر حال این قضاوت شما و این هم نظر حقیر.

ماهی ز سر گنده گردد نی ز دم. بنابر این برخی از مسولین تراز اول مملکت مسول اصلی این نابسامانی هستند. دروغگویی های مصلحتی، قانون شکنی های علنی، حمایت از جناح خودی به هر قیمتی، تعطیل کردن انتقادات و برچسب خیانت به منتقدین دلسوز و خود را عقل کل دانستن همه و همه دست به دست هم داده تا شرایط موجود بوجود بیاد.
باید سیستم نظارتی کارامد شود. قدرت اجرا داشته باشد.
ترس از اعدام متخلف اقتصادی بی واسطه باشد.
قانون گریزی نباشد.
سیستم پادشاهی و ارباب و رعیتی نباشد.
و خلاصه از چین برویم قاضی و دادستان و امور اجرایی بیاوریم حساب و کتاب ایجاد کنند و سیستم خودشان را اعمال کنند.
ابتدا متملقان و چاپلوسان که در ظاهر قابل شناسایی نیستند را نابود کنند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار