بازدید 5259

واکنش نچیروان بارزانی به رفتار پژاک

پژاك از مراکز خود در داخل خاک اقلیم، به داخل خاک ایران نیرو می فرستد و در کمین های خود سربازان ایرانی را ترور می کنند و باز می گردند. به هیچ وجه این نکته قابل قبول نیست و قوانین بین المللی آن را نمی پذیرند و قانون حکومت اقلیم هم نباید چنین امری را روا بدارد که امروزه این مشکل بین ما و ایران را پدید بیاورد...
کد خبر: ۱۸۷۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۶ 30 August 2011
نچیروان بارزانی پس از سفر به ایران، در گفت‌وگویی با سایت خبری رووداو ـ سایت وابسته به نهاد امنیتی پاراستن حزب دمکرات کردستان عراق ـ اعلام داشت که سفر ما به ایران بنا به توصیه مسعود بارزانی بوده است و نکته اساسی در سفر ما اشاره به مسایل ناآرامی مرزی بود و سیاست اقلیم کردستان هم از روز نخست حفظ رعایت حسن همجواری بوده و احترام به قوانین مرزی کشورهای همسایه  است.

معاون رئیس اقلیم کردستان عراق در ادامه خاطرنشان کرد: مشکلاتی که پ ک ک و پژاک به وجود آورده اند موجب دل آزردگی ایران و ترکیه شده است، هرچند پ ک ک و پژاک، هر دو یک سیستم و یک نیرو بوده و مطلقا جدا از هم نیستند، ولی متاسفانه اقدام های این دو به هیچ وجه در جهت منافع و مصالح کردها نبوده و نیست و مشکلات و معضلات زیادی را برای ما پدید آورده است. الان ما در عراق دولت کردی اقلیم داریم و نباید مردم نوار مرزی خودمان را به بهانه اقدامات پژاك و PKK قربانی کنیم و طبق قوانین بین المللی هم نباید خاک ما زمینه حضور اقدام های این ها باشد که علیه ایران و ترکیه – دو همسایه بزرگ ما – اقدام نظامی بکنند و بعد به داخل خاک ما پناه ببرند.


بارزانی همچنین افزود: پژاك از مراکز خود در داخل خاک اقلیم، به داخل خاک ایران نیرو می فرستد و در کمین های خود سربازان ایرانی را ترور می کنند و باز می گردند. به هیچ وجه این نکته قابل قبول نیست و قوانین بین المللی آن را نمی پذیرند و قانون حکومت اقلیم هم نباید چنین امری را روا بدارد که امروزه این مشکل بین ما و ایران را پدید بیاورد.در این سفر مقامات ایرانی به ما گفتند که ما مخالف و معاند و علیه کرد و کردستان و اقلیم کردستان و سیاست کردهای اقلیم، نبوده و نیستیم و فقط ما می خواهیم که اقلیم کردستان در نوار مرزی نفوذ و تسلط و قدرت داشته باشد و ما با شما طرف حساب باشیم و نیروهای شما را به رسمیت بشناسیم نه پژاک و پ ک ک .. همچنین معقول و منطقی نیست که نیروهایی به جای شما در نوار مرزی حضور داشته باشند و هر از گاهی علیه ما و در داخل خاک ما، اقداماتی انجام دهند و خواسته ایران هم بسیار روا و منطقی است.

نچیروان بارزانی در ادامه این گفت و گو تصریح کرد: بارها گفته ام و اکنون هم تکرار می کنم که پژاک باید از حرکت مسلحانه عقب نشینی کند و اقدامات و عملیات او ضرر و زیان زیادی به کرد و کردستان رسانده است. اول مردم کردستان ایران، دوم مردم کردستان عراق از این اقدامات متضرر شده اند و کار آنها نه تنها مشکلی را حل نمی کند، بلکه به مشکلات هم می افزاید و جز اعمال فشار و اذیت و آزار و محنت برای جامعه کردنشین، سودی ندارد. کومله و دمکرات روزگاری اقدام مسلحانه می کردند اما امروزه بنا به مصالح حکومت اقلیم کردستان، از اقدام مسلحانه دوری کرده اند، و معتقدند باید فعالیت سیاسی کنند . در این میان پژاک هم باید تکلیف خودش را روشن کند و سلاح را زمین بگذارد چرا که اولویت امروزه ما حفظ امنیت اقلیم کردستان عراق است.
نخست وزیر سابق اقلیم کردستان عراق همچنین اشاره کرد: اینکه پژاک می گوید ما دفاع می کنیم نه حمله و یا اقدامی علیه ایران نکرده ایم، به دور از حقیقت و راستی است چرا که به طور آشکار نمی گویند که سلاح را زمین می گذاریم و یا اینکه حرکت مسلحانه نمی کنیم ؟ اکنون بسیاری از افراد پژاک در ایران دستگیر شده اند و در زندان هستند و اکثرا هم تبعه و مقیم ترکیه هستند !روابط ایران و اقلیم کردستان، گاهی فراز و نشیب هایی داشته است اما ایران همسایه ما است و مرز وسیعی با هم داریم و در روزهای سخت هم ایران با کردها تعامل داشته است که از جمله آن می توان به فاجعه حلبچه، پذیرایی از هزاران نفر پناهنده و آواره جنگی کردستان عراق و.... اشاره کرد اما گاهی هم مشکلاتی با هم داشته ایم ولی در کل روند روابط و تعامل ما دوستانه و از رشد و توسعه خوبی برخوردار است.

این اظهار نظر های نچیروان بارزانی که پس از سفر به کشورمان و دیدار با مقامات ارشد جمهوری اسلامی صورت گرفت از آن جایی حائز اهمیت است که نشان می دهد اقدامات تروریستی پژاک بر خلاف ادعاهای آنان به هیچ وجه مورد تایید مردم و دولتمردان اقلیم کردستان نیست و این جنایت ها تنها با انگیزه های پشت پرده استکبار صورت می گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی