بازدید 15937

سفره افطار از نوع سوري

اين امر با وجود برخي ناآرامي ها در ماه مبارك امسال در سوريه هنوز هم ادامه دارد و مردم با توجه به جايگاهي كه براي اين ماه قايل هستند بدون توجه به چنين رويدادهايي همچنان بر اساس ايمان و اعتقاد به باورهاي ديني خود عمل مي كنند.
کد خبر: ۱۸۳۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۶ 15 August 2011
ایرنا نوشت:

سفره افطاري مردم سوريه مزين به انواع مختلف غذاها و پيش غذاها است كه از ويژگي خاصي نسبت به ديگر كشورها و آداب و رسوم آنها برخوردار است.

مردم سوريه اعتقاد دارند كه سفره ماه رمضان سفره خير و بركت است و خداوند به آن بركت مي بخشد، لذا خانواده چه فقير باشد چه دارا، خداوند در اين ماه به آنان كمك مي كند و بر سفره هايشان بيش از 10 نوع غذا قرار مي دهد.

اين امر با وجود برخي ناآرامي ها در ماه مبارك امسال در سوريه هنوز هم ادامه دارد و مردم با توجه به جايگاهي كه براي اين ماه قايل هستند بدون توجه به چنين رويدادهايي همچنان بر اساس ايمان و اعتقاد به باورهاي ديني خود عمل مي كنند.

سوري ها عادت هاي قديمي دارند كه تا كنون نيز به خصوص در محله هاي قديمي به اين عادات پايبند هستند و انسان هاي غني براي فقرا غذا مي فرستند و حتي فقرا نيز در حد توان خود به اين كار مي پردازند تا اين حد كه انسان با مشاهده مبادله سيني هاي غذا ميان همسايگان فكر مي كند كه همگي بر روي يك سفره افطاري نشسته و غذا مي خورند.

' فته ' ، ' فول ' ، ' حمص' ، ' فتوش '، ' تبوله ' و ' متبل ' از مشهورترين پيش غذاهاي سفره افطاري ماه رمضان در سوريه است.

** فته

فته غذايي است كه مردم صبح هاي روزهاي جمعه طول سال و افطاري و سحري در ماه مبارك رمضان به وجود اين غذاها در سفره هايشان افتخار مي كنند.

رستوران داران و خانم ها در منازل اقدام به تهيه اين غذاي مردمي مي كنند كه از اشتها آورترين غذاهاي شامي و منسوب به دمشق مي باشد و اين غذا با گردو، بادام زميني، صنوبر، نخود پخته شده (حمص) و پسته حلبي تهيه مي شود.

راز موفقيت غذاي فته در ارزش مواد غذايي، هزينه مناسب، امكان تهيه آن در خانه و كيفيت مواد آن است.

براي تهيه فته ابتدا نخود را يك شب قبل چندين بار شسته و خيس مي كنند ، سپس آن را مي جوشانند و نان را با تكه هاي كوچك ريز كرده و با روغن تفت داده و داخل فر قرار مي دهند.در ادامه نان خرد شده را بر روي حمص آب پز شده پخش كرده و داخل ماست، آرد و سير كوبيده شده همراه با نمك و آب ليمو ترش قرار مي دهند و روغن حيواني يا روغن زيتون بر روي آن مي ريزند.

پس از آماده شدن فته آن را با نعنا، پياز، فلفل سبز، ترشي هاي رنگي، تربچه، جرجير (گياه سوري) و شلغم شور تزيين مي كنند.

** فول

فول (باقلا) از غذاهاي اساسي سفره هاي افطاري مي باشد كه به دو روش تهيه مي شود. يك روش تهيه آن با آب ليمو ترش، تكه هاي گوجه فرنگي ، سير و روغن زيتون و روش دوم با ماست، آرد، ليمو ترش، سير و روغن است.

** متبل

متبل نوع ديگر غذاي سوري است كه به دو روش با كباب بادمجان تهيه مي شود.

يك روش متبل با ماست، ارده، سير و روغن و روش ديگر آن با نمك، فلفل، سير، روغن و دانه هاي انار است كه بابغنوج ناميده مي شود.

** حمص

حمص (نخود) از غذاهاي معروف سوريه است كه عبارت است از نخود آب پز كه آرد شده و با آب ليمو ترش و نمك مخلوط مي شود.

** فتوش

فتوش از ديگر پيش غذاهاي سوري است كه با انواع سبزي شامل گوجه، خيار، جعفري، نعنا، كاهو تهيه مي شود كه به آن آب ليمو ترش، ترشي، رب انار، نمك و روغن زيتون اضافه مي كنند.

علاوه بر اين پيش غذاها مردم سوريه در ماه مبارك رمضان انواع مشروبات و آب ميوه ها را قبل از وعده هاي اصلي غذا و پس از صرف آنها استفاده مي كنند كه شامل تمر هندي، دوغ، آب ليمو مي شود.

خوردن خرما همراه با غذاهاي افطاري نيز از عادات اصلي مردم سوريه است كه روزه شان را با آن باز مي كنند.

از غذاهاي اصلي سوريه در ماه رمضان، 'منسف' است كه با برنج، گوشت، گردو، بادام و صنوبر تهيه مي شود .

علاوه بر اين 'الاوزي' نيز در ماه مبارك رمضان از سوي سوري ها تهيه و مصرف مي شود كه شبيه منسف است كه شامل برنج، گوشت، گردو، بادام و صنوبر است كه همه اين مواد را در درون تكه هاي خمير كه به شكل كوفته در آورده شده قرار مي دهند و براي پخت در داخل فر مي گذارند.

شاكريه از ديگر انواع غذاهاي معروف سوري است كه با ماست پخته شده همراه با گوشت، برنج، كبه (نوعي كوفته كه با برغول آرد شده و گوشت) تهيه مي شود.

دلمه در دو نوع شامل دلمه كدو (برنج ، گوشت ، كدو و رب گوجه) و دلمه برگ انگور از جمله ديگر غذاهاي سوريه در ماه مبارك رمضان است كه با قراردادن برنج و گوشت در داخل برگ مو ، تهيه و مصرف مي شود.

كباب هنديف گوشت چرخ كرده و مرغ نيز به روش هاي تهيه متفاوت آن از ديگر انواع غذاهاي اساسي در ماه رمضان است.

شيريني نيز از ديگر خوراكي هاي رايج و اساسي سفره افطار مردم سوريه است و روزه داران سوري يك ضرب المثل هم در اين ماه به زبان مي آورند كه عبارت است از اين كه 'معده خالي را فقط شيريني پر مي كند'.

مشهورترين شيريني هاي ماه رمضان در سوريه عثمليه (نوعي خمير رشته شده كه ته سيني قرار مي دهند و بعد وسط آن خامه و روي آن را با همان خمير مي پوشانند)، و هريسه نبكي (نوعي حلوا با پسته و بادام)، كنافه نابلسي كه با پنير ساخته مي شود.

نموره (نوعي حلوا كه با خامه ساخته مي شود)، شعيبيات (خمير همراه پسته، گردو و بادام كه به شكل مثلث در آورده و داخل فر قرار مي دهند)، نهش (خمير همراه پسته ، گردو و بادام كه داخل سيني هاي كوچك قرار داده و داخل فر مي گذارند)، قطايف عصايري ( خمير سفيد كه به شكل دايره در آورده داخل آن گردو، پسته و بادام است (كه آن را به همين شكل خام مي خورند و ديگر داخل فر قرار نمي دهند)، زنود الست (خمير همراه حلبي، گردو و بادام به شكل انگشت در آورده و داخل فر قرار داده و رنگ آن سرخ شده و استفاده مي كنند) و عوامات ( خمير تازه كه به شكل باميه در آورده داخل روغن سرخ مي كنند) از ديگر انواع شيريني هاي معروف سوري هستند كه بيشتر در ماه رمضان تهيه و استفاده مي شود.

اين شيريني ها در بازارها به وفور وجود دارند و زنان سوري نيز خود آنها را در داخل منزل تهيه مي كنند.

انوع سوپ نيز بر سر سفره هاي ايام ماه مبارك رمضان مردم سوريه ديده مي شود كه معروف ترين آنها سوپ عدس، جو، قارچ، سبزي و مرغ است.

در ماه مبارك رمضان موسسه هاي خيريه و افراد خير سوري نيز اقدام به توزيع غذاها براي فقرا مي كنند و سفره هاي غذاي افطاري در راه خداوند متعال براي اطعام فقرا و رهگذران در زمان افطار در مسيرها و كوچه ها گسترده مي شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار