بازدید 141014
بازنشر

شهر کباب‌های سنتی +تصاویر

با ورود به بناب، آنچه در نگاه نخست بیش از هر چیز دیگری توجه هر تازه واردی را به خود جلب می‌کند، تکرار تصاویر مشابه از همسایگی کباب پزی‌ها و قصابی‌هایی است که صف به صف همچون قطار از سر هر خیابان و کوچه بازاری کنار هم چیده شده‌اند.
کد خبر: ۱۸۳۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰ 02 June 2019

کباب بناب غذای سلطنتی دوران قاجار امروزه به یک غذای سنتی در سراسر کشور تبدیل شده و بهترین برند کباب ایرانی به شمار می رود، این درحالی است که هنوز این غذا به عنوان غذای بومی و سنتی مردم بناب به رسمیت شناخته نشده و به ثبت معنوی نرسیده است.

به گزارش مهر، «کباب بناب» غذایی است که نه تنها امروزه به غذای محبوب مردمان ایران زمین تبدیل شده، بلکه نشانی از غذای سنتی و تاریخ و شهر مردم بناب دارد که با دیدن هر باره این اسم در ذهن‌ها خاطره اش را یادآور می‌شود.

در حالی که کسی نشانی از این غذای محبوب که تاریخ و نامش با مردم بناب گره خورده، نمی گیرد که با توجه به تصویری که بناب از تکرار تصاویر مشابه از همسایگی کباب پزی‌ها و قصابی‌هایی در هر خیابان و کوچه بازاری به نمایش گذاشته است، فضای جالب و منحصر به فردی برای جذب گردشگر به این شهر می‌تواند داشته باشد.

بناب، شهر کبابی‌های سنتی

با ورود به بناب، آنچه در نگاه نخست، بیش از هر چیز دیگری، توجه هر تازه واردی را به خود جلب می‌کند، تکرار تصاویر مشابه از همسایگی کباب پزی‌ها و قصابی‌هایی است که صف به صف همچون قطار از سر هر خیابان و کوچه بازاری کنار هم چیده شده‌اند.

در شهر کمتر غذا خوری یا فست فودی دیده می‌شود و هر چه هست، کباب پزی است که در آن، جز کباب چیز دیگری سرو نمی شود.

بناب، شهری با 101 کبابی است و شاید تعداد فست فودهای این شهر به تعداد انگشتان دست هم نرسد!

کباب غذای ثابت مردمان بناب بوده و کباب پزی‌ها همواره شاهد رفت و آمد مشتریان همیشگی خود هستند و به رغم افزایش روز افزون تعداد کباب پزی‌ها در این شهر، هیچ گاه در خاطرات «کبابی ها» کسادی بازار ثبت نشده است.

صمد آشپز باشی بنیان گذار سبک طبخ کباب بناب

هرچند پیشینه کباب بناب به دوران قاجار مربوط می‌شود؛ اما سابقه طبخ نوع جدید آن به 75 سال پیش باز می‌گردد.

در جستجوی یافتن تاریخ 75 ساله نوع جدید کباب بناب به میان کبابی‌های شهر می‌روم. نشانش را از هر که پرسیدم، از پیر و جوان گرفته تا حاج مرتضوی مسئول امور صنفی کباب داران بناب که خود نیز در راسته بازار کباب پزی داشت از صمد آشپزباشی و «اوسا مهدی» خبر دادند.

مهدی صفی خانی که به وی «اوسا مهدی» می‌گویند، روایت کرد: طبخ نوع جدید و خاص «کباب بناب» سابقه 75 ساله داشته و صمد آشپزباشی بنیان گذار آن بود.

صمد آشپزباشی، شوهر عمه «اوسا مهدی» بوده و این حرفه در این خانواده موروثی است و از صمد آشپزباشی به پدر وی و سپس به خود «اوسا مهدی» رسیده است.

به گفته مهدی صفی خانی در آن روزگار حاج حمید کرمی، بلال اسدالهی و حاج محمود کیانفر نیز به سبک صمد آشپزباشی کباب می‌پختند که اکنون همه آنها فوت کرده و این حرفه به فرزندان آنها رسیده است.

کباب سنگکی شکل و پر ادویه، سبک صمد آشپزباشی

مهدی صفی خانی با ورق زدن خاطرات گذشته نقل کرد: آن روزها که صمد آشپزباشی در پخت کباب برای خود صاحب نام شده بود، من نیز شاگردی اش را می‌کردم و شش سالی در کنار وی کار کردم.

به گفته وی، سبک طبخ کبابی که صمد آشپزباشی پایه گذاری کرد با طبخ کنونی آن خیلی تفاوت دارد و کباب‌های آن زمان سنگکی شکل و تا حدی گرد و پر ادویه بودند و سیخ‌ها در آن زمان کوتاه و پهن بوده و در حدود 13 سانت پهنا داشتند که صمد کباب را به شکل سنگک فرم داده و با سبزی‌های معطر و فلفل و ادویه‌های تند می‌پخت.

وی در ادامه گفت: شهرت کباب بناب در نوع طبخ آن بود که گوشت را با سبزی‌های معطر در تخم مرغ خوابانده و بنا به ذائقه مشتری با گوشت گوساله و یا گوشت مرغ کباب می‌پختند و تمام مراحل پخت به صورت دستی و بر روی زغال بود که بر لذت آن می‌افزود و این در حالی است که امروزه تمامی مراحل مکانیزه شده است.

صفی خانی اظهار داشت: کباب بناب علی رغم تغییراتی که در نوع پخت آن ایجاد شده اما با کبابی که در شهرهای دیگر به نام کباب بناب پخت می‌شود، تفاوت بسیاری دارد و به شیوه رایج پخت آن در بناب نیست.

کباب بناب، غذای سلطنتی دوران قاجار

کباب بناب نه تنها متعلق به مردم این شهر بوده و صمد آشپزباشی مبتکر این سبک تبخ کباب است، بلکه در تاریخ نیز پیشینه‌ای بلند دارد و به دوران قاجار بازمی‌گردد.

«اوسا مهدی» یادآور شد: کباب بناب غذای سلطنتی دوران قاجار بود.

وی ادامه داد: صمد آشپزباشی در دوران جوانی در تهران و کرج کار می‌کرد و بیتشر سفرا و وزرا و دولت مردان آن روزگار مشتری وی بودند.

صفی خانی اضافه کرد: قشر مرفه جامعه و اشراف مشتری صمد آشپزباشی بودند و کباب پزی وی شاهد رفت و آمد روزانه دولتمردان آن روزگار بود که البته در آن روز و روزگار گوشت گران بوده و قشر عادی جامعه کمتر می‌توانستند چنین غذایی را به صورت مستمر مصرف کنند.

تغییر مزاج مردم عامل تغییر پخت کباب بناب

مهدی صفی خانی با بیان اینکه دیگر آن نوع کباب خاصی که صمد پایه گذاری کرد پخته نمی شود، تغییر مزاج مردم را عامل این تغییر پخت دانست.

وی ادامه داد: مشتری‌ها دیگر کباب پر ادویه و یا تخم مرغی را دوست نداشته و با کبابی که با گوشت مرغ پخته شود آشنا نیستند از این رو برای جلب رضایت آنها به همان سبکی که مقبول طبع است کباب می‌پزیم.

وی با بیان اینکه دیگر تبخ کباب به سنت گذشته برای کباب پز‌ها نیز صرف نمی کند، یاد آور شد: در مواردی که مشتری به این نوع تبخ کباب آشنا باشد و سفارش دهد برای وی به شیوه سنتی نیز می‌پزیم.

به گفته صفی خانی، کباب بناب هنوز هم برخی از ویژگی‌های خاص خود را همچون بزرگی و پهن بودن و شیوه ساتوری کردن گوشت را حفظ کرده که باعث تمایز کباب این شهر با کباب‌های سایر شهرها می‌شود.

وی یاد آور شد: در گذشته کباب پزها برای اطمینان از مرغوبیت گوشت کباب از قصابی که در همسایگی شان بود گوشت تهیه می‌کردند و یا مشتری‌ها خود از قصابی معتمدشان گوشت تهیه کرده و برای کباب پز‌ها می‌بردند که علت تعداد بالای قصابی‌ها در این شهر از این روست که البته هنوز هم این سنت حفظ شده و خیلی از مشتری‌ها خود گوشت تهیه کرده و برای کباب پز می‌آورند.

تقاضای بالای مشتریان عامل افزایش روز افزون کباب پزی‌ها در بناب

علی رغم اینکه کباب بناب دیگر به سنت پیشینه خود طبخ نمی شود اما همچنان محبوبیت خود را در این شهر حفظ کرده و بناب هر روز شاهد افزایش تعداد کباب پزی بوده و کبابی‌ها بدون نگرانی از کمبود مشتری به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

مسئول امور صنفی کباب پزان بناب از افزایش روز افزون کباب پزی‌ها در این شهر خبر داده و علت این امر را در تقاضای بالای مشتریان و تمایل به صرف این غذای سنتی عنوان می‌کند که علی رغم تعداد بالای کباب پزی در بناب تمام کبابی‌ها بدون دغدغه از کمبود مشتری فعالیت می‌کنند.

قلی مرتضوی که خود وی نیز در راسته بازار کباب پزی دارد، تشریح کرد: کباب یکی از غذاهای سنتی و قدیمی این شهر بوده که از دیر باز در سنت و فرهنگ مردمان این خطه از ایران زمین جاودانه شده و کسبه در نیمه روز برای صرف نهار دکان های خود را تعطیل کرده و به کباب پزی‌ها می‌روند.

وی یادآور شد: این غذای سنتی نه تنها مورد استقبال مردم این شهر بوده بلکه کارمندان و کارگرانی که در سفرها و رفت و آمدهای کاری خود از بناب عبور می‌کنند نیز مشتریان ثابت کباب پزی‌های این شهر هستند و این چنین بازار کباب پزان در بناب همواره پر رونق است.

«کباب بناب» فرصتی برای جذب گردشگر به بناب

با توجه به تصویری که بناب از تکرار تصاویر مشابه از همسایگی کباب پزی‌ها و قصابی‌ها در هر خیابان و کوچه بازاری به نمایش گذاشته است، فضای جالب و منحصر به فردی برای جذب گردشگر به این شهر می‌تواند داشته باشد تا هر تازه واردی را در تماشای تصاویر تکراری از آلبومی که بناب به تصویر کشیده مجذوب و متحیر کند.

شهری که با ساماندهی مناسب کباب پزی‌ها و فراهم آوردن شرایط مناسب برای پذیرایی از گردشگران، می‌تواند در توسعه صنعت گردشگری و ترویج فرهنگ و سنت‌های این خطه از ایران زمین همت بگمارد.

مسئول امور صنفی کباب پزان بناب این غذای سنتی را که محبوبیت خاصی برای تمام مردمان ایران زمین دارد، فرصتی برای جذب گردشگر به این شهر دانست.

قلی مرتضوی به علاقه‌مندی گردشگران برای صرف این غذای سنتی در بناب اشاره کرد و گفت: بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی که حتی مقصد سفرشان این شهر نیست در بین راه توقفی در بناب کرده و سری به کباب پزی‌های این شهر زده و سپس راهی مقصد خود می‌شوند.

وی عقیده داشت: با سرمایه گذاری در این بخش می‌توان جذابیت‌های شهر را افزایش داده و فرصتی برای ایجاد یک شهر توریستی فراهم کرد تا بناب نه تنها شاهد حضور روز افزون گردشگران به این منطقه باشد، بلکه بستری فراهم شود تا در توسعه صنعت گردشگری فعالتر حضور پیدا کند.

مرتضوی تأکید کرد: از یک سو کباب غذای محبوب و مورد علاقه تمامی ایرانیان و فراتر از آن گردشگران خارجی بوده و از سوی دیگر بافت شهری بناب با توجه به کثرت قصابی‌ها و کباب پزی‌ها می‌تواند با اندکی سرمایه گذاری و تبلیغات مناسب فرصت مناسبی در جذب گردشگر فراهم کند.

از سوی دیگر، گفته‌های دیگر کباب پزان این شهر همچون مهدی صفی خانی، مهر تأییدی در تأثیر کباب بناب در جذب گردشگر است.

ایرانی‌های مقیم کشورهای خارجی که برای تجدید خاطرات بناب آمده و سفارش کباب سنتی می‌دهند، مواردی است که کباب پزان این شهر در تجربه‌های کاری خود به آنها اشاره می‌کنند.

شاخص‌های ثبت معنوی غذاهای سنتی مشخص نیست

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی ثبت معنوی یک میراث فرهنگی را در راستای گسترش و توسعه یک فرهنگ و سنت عنوان و تصریح کرد: شاخص‌های ثبت معنوی غذاهای سنتی مشخص نیست.

تراب محمدی در ادامه با بیان اینکه قدمت، نوع تبخ از جمله شاخص‌های ثبت معنوی یک غذای سنتی است، اظهار داشت: تاکنون غذای سنتی به ثبت معنوی نرسیده اما در راستای ثبت کباب بناب به عنوان غذای سنتی شاخص‌ها را بررسی می‌کنیم.

محمدی با تأکید بر اینکه تا کنون اقدامی برای ثبت معنوی غذاهای سنتی نشده، جشنواره‌ها را راهی برای ترویج و معرفی این فرهنگ و سنت‌ها دانست و افزود: همواره در جشنواره‌ها غرفه‌هایی به بخش غذاهای سنتی اختصاص داده شده تا با نمایش پخت غذا به صورت زنده سنت‌ها و فرهنگ مردم تمامی شهر‌ها معرفی شوند.

****

پیشینه کباب بناب نه تنها ریشه در تاریخ مردمان این شهر داشته بلکه از سوی دیگر قالب فرهنگی و بافت شهری بناب نیز با این غذای سنتی از دیرباز گره خورده که ثبت معنوی آن نه تنها گامی در راستای معرفی فرهنگ و سنت این خطه از ایران زمین است بلکه می‌تواند با اندکی سرمایه گذاری و تبلیغات مناسب فرصت مناسبی برای جذب گردشگر فراهم کند.

----------------------------------------

عکس و گزارش: یاسمین السادات مولانا

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۲۰۷
با سلام

بابا ماه رمضان کباب ...بناب ...!
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
قبول باشه داداش اینجوری ثوابشم بیشتر میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
طبخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
از گرسنگی دل درد گرفتم
خرامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
لطفا تا ترکیه مثل جوجه کباب و کباب کوبیده اون رو به اسم غذای کشورش به توریست ها نداده ثبت ملی و معنویش کنید
مه صفا
| Japan |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
گوشته چیه؟
گوسفند
گوساله
هردو
هیچکدام .؟
کدام گزینه
واقعاً کباب بناب خیلی خوشمزه است.
حالا نمي شد تو ماه مبارك رمضان و حالت روزه اين خبرو نذاريد
پاسخ ها
افسوس
| Netherlands |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
نگاه نكن
ناشناس
| Germany |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
میشه تو در دهنت رو ببندی خوب روزه ای چرا مطلب رو باز میکنی؟
اخه فکر نمکنید ملت روزه هستند این عکسها را نشون میدن خجالت هم داره
پاسخ ها
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
تو كه با يه عكس دست و پات و گم ميكني ، حتما روزت قبوله ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
اخ م جون خيلي باحال گفتي
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ................................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
ایران رو شماها خراب کردین.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
شدیدا احساس گرسنگی کردم ولی اینکه چیزی نیست تابناک ماه رمضون تبلیغ چلیوری و تامین نهار هم داره
شناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
شما روزه داران فکر میکنید برای مردم روزه میگیرید که در همه حال منت روزه گرفتنتان را سر ملت میگذارید
با زبون روزه دل مارو آب انداختین
آخه مرد مومن ! ساعت 10 و نیم صبح ماه رمضون آدم از کباب حرف می زنه ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
روزه گرفتن نوعی مبارزه با نفس اماره است در یک میدان بی رقیب همه پیروزند با این شرایط روزه گیری ارزش بیشتری دارد
آقا نگفتين سيخي چند ؟
پاسخ ها
تابناکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
یک سیخ کباب مخصوص + نوشابه + سنگگ داغ + فلفل + پیاز + ماست موسیر= 35000 ریال. البته در تبریز، در خود شهر بناب ارزانتر ، با کیفیت تر و خوشمزه تر از هر جای دیگر
ناشناس
| Spain |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
واقعا؟؟!!!!!
چه مناسب!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
3500قیمت 200گرمیش هست ووگرنه قیمت مخصوصش که 400گرم گوشت داره 6500 هست.
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
البته من یه سیخ کباب مخصوص با اون مخلفاتی که آقای تابناکی گفت ازجمله نوشابه+ سنگک داغ + ماست موسیر + فلفل و گوجه و پیاز و یه قوری چای زغالی خوردم 750 تومان شد تازه ماساژ سنتی هم اشانتیونش بود، حالا با ایشون 3500 تومان حساب کردن کلاه سرش گذاشتن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
پس چرا تهران اینقدر گرونه!!!!
سعيد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
البته فكر مي كنم دمبه باشه نه گوشت آخه مرد مومن كباب 400 گرمي 6500 تومان تازه با مخلفات. لااقل تو اين ماه انقدر راحت دروغ نگيم
پولدار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
گوشت کیلویی صد هزار تومن بعد کباب با 400 گرم گوشت 6500 تومن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مگه میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
ریال؟؟؟؟۳۵۰۰۰
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
این که قیمت مخلفاتشم نمیشه پس کبابو با چه گوشتی میپزه
شهروند بناب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
براي داخل شهر بناب:
يك كيلو گوشت حدود 90 هزار تومان + 20 هزار تومان هزينه پخت + نوشابه خانواده
جمعا حدود 120 هزار تومان براي 5 سيخ كباب پرداخت مي كني سيخي در مي ايد 24 هزار تومان
دهنمون که آب افتاد
جانم به این کباب خدایش عجب هوسی کردم
یه سفر به بناب واجب شد!
گلپايگان شهر كباب سنتي
پاسخ ها
ع.ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
اینم هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
نشد یا یه چیزی بگن یکی نپره وسط.
اینکه بناب کبابی خوشمزه هست شکی در آن نیست...

اما روایت هست که شکم های خود را گورستان حیوانات نکنید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
يكبار حلاله.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
چرا روايت رو در جاي نامناسب نقل مي كني و حضرات دين ستيز رو به واكنش وادار مي كني؟ منظور امام از اين فرمايش زياده روي نكردن در مصرف گوشته و گرنه جاي ديگه دستور ميدهند كه فاصله مصرف گوشت بين دو وعده بيش از 40 روز نشود كه اگر اتفاق بيفته بايد در گوش فرد اذان بگن يعني تجديد ايمان شود. هر روايتي جاي مخصوص داره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
در ادامه روایت داریم که غیر از کباب بناب
جالب بود...
سپاس
با اينکه من از جمله معدود ايراني هايي هستم که کباب کوبيده دوست ندارم و از اين بابت هم خجالت زده هستم. ولي با ديدن اين عکسها توي اين روزهاي روزه دهنم آب افتاد و گرسنگي بهم فشار آورد.
شما بیکار هستید توی ماه رمضان این عکسها رو چاپ مکنید نکنه با اتحادیه کباب داران قرارداد دارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
دقیقا همینطوره. مبلغ قرارداد هم فک کنم عدد کمی نباشه....
با ديدن اين تصاوير واقعاً دهانم آب افتاد
كباب يكي از غذاهاي اصلي ، لذيذ و پر سابقه ايرانيان است و شنيده شده است كه در اروپا نيز مشترياني در رستورانهاي ايراني نيز دارد ؛ به نظر من اين غذا هيچگاه قديمي نشده و از دهان نمي‌افتد.
من از کسانی که سخن و یا تصویر در مورد معرفی یک نوع غذا در ماه مبارک رمضان را به دلیل روزه بودن موضوع نا مناسبی می دانند بسیار تعجب می کنم .
انصافا کباباش تکه ( داود از تهران)
گرسنمون شد !!!!!!!!!!!!!
گفتی کوبیده و کردی کبابم......... آخ کو تا ساعت 8.10
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
ای شیطون!با vpn میایی!!
جالب بود مرسي .... اي كاش به قيمتاش هم اشاره مي كرديد چون واقعا به صرفه است و خيلي با انصاف سرو مي كنند .
بابا ما همین جوریش داریم از گرما و طولانی بودن روز تلف می شیم !!
این خبرهای آبدار چیه می ذارین کیه که ندونه بناب کباب خوبی داره!! والا!
منم مي خوام ....... :((
من گلپايگاني نيستم اما به شما توصيه ميكنم كه براي يك بار هم كه شده به شهرستان گلپايگان سفر كنيد و از كباب سنتي آنجا نوش جان كنيد تا بفهميد كه(كباب داريم تا كباب) تازه وقت برگشت لبنيات و ماست يادتون نره
کباب کهتو واقع در بستک هرمزگان هم دارای سبک و نیز طعم بسیار خوبی است که از بسیاری جاهای مختلف برای صرف آن به این منطقه می آیند..میتوانیم میزبان شما باشیم.
اگر فقط با دیدن عکس اینقدر داغون میشید خوب روزه نگیرید .شما که دیگه آبروی هر چه روزه داره بردید...
ما که نخوردیم. اما نوش جون شمایی که خوردید
ظاهرا روزه نويسنده گزارش را برده كه طبخ را در چند مورد با ت نوشته است
واقعا كباب بناب خوردن داره
هیچکدوماشون به پای کباب های قم نمیرسه .
قیمت در اهواز: یک سیخ کباب مخصوص + نوشابه + سنگگ داغ + فلفل + پیاز + ماست موسیر= 45000
کباب اون منطقه واقعا خوشمزه است من چند بار افتخار تجربشو داشتم
واقعاً هوس کردم بعد از رمضان برم بناب..
ممنون از خبرتون
گرسنم شد بابا
تبخ ؟!!!
آقا جان یا این کلمه را بکار نبر یا یا درست بنویسش!!!! عجب تباخایی گیر میاد!!!
شما که از صدا و سیما غلط املایی می گیرید، طبخ درست است نه تبخ
جاش نبود دراين ماه مبارك اين تصاوير را بگذاريد
واي دلم خواست...!
زبون روزه !!!
دست و پامون شل شد بابا
خدمت هموطنان ایرانی که دهان شان آب افتاده ، عرض کنم که همه شما را به شهرستان بناب در آذربایجان شرقی هست . بعد از رمضان دعوت می کنم تا علاوه بر صرف کباب سنتی بناب ، از مکان های باستانی شهر خصوصا مسجد جامع مهر ابادبناب دیدن نمایند چراکه چهل ستون اصفهان را از همین مسجد الهام گرفته و ساخته اند.
بناب آ خوش گلیسیز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
یاشاسین آذربایجان تاج سر ایران
سلام
يادش بخير دوران دانشجويي بناب بودم هر هفته دوبار ميرفتم كبابي
توصيه ميكنم يه سر بزنيد مي ارزه.
شاد باشيدمردم خونگرم بناب
هميشه به نيكي از شما ياد ميكنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
بناب هم دانشگاه داره؟ جل الخالق
با سلام / واقعا" ارزون ، مقرون به صرفه ، خوشمزه و سالم است، من هميشه يكي از برنامه هايم و دلخوشي هايم مسافرت به بناب و صرف كباب بناب است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
خوش به حال مرفهین بیدرد من به کبابی سر کوچه مون هم نمیتوانم برم
کباب فقط بختیاری
كباب بناب به هيچ وجه با كباب سنتي گلپايگان قابل مقايسه نيست....شهرت و كيفيت كباب گلپايگان از نظر متخصصان آشپزي و كساني كه ان را امتحان كرده اند بينظير است..لطفا در مورد ان هم گزارش تهيه كنيد....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
کباب گلپایگان هم لذیذ است اما به گرد پای لذت کباب بناب هم نمی رسد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
ای حسود
من بنابی ساکن تهران هستم و سالهاهمسایه دیوار به دیوارمغازه اوسا مهدی کبابپز. ازهمه هموطنان دعوت می کنم که برای یکبارهم که شده به بناب تشریف ببرند وکباب بناب رادرخودبناب وباگوشتی که خودازقصابی تهیه کرده اند نوش جان بکنند.مطمئن باشید که این خاطره برای شما همیشه شیرین خواهد بود
من اهل بنابم
انصافا بناب كباباش تكه
عجب کبابی دلم اب افتاد انشاء ا...اگه زنده بودم بعد از ماه رمضان از گناباد میرم بناب وچند سیخی می زنم تو رگ .......
پاسخ ها
خراسانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
کباب گناباد که خودش ارباب کباب هاست
کچا می خواهی بروی؟
همانجا بخور
من کباب گلپایگانی هم خوردم اون هم از بهترین نوعش.ولی به پای کباب بناب نمیرسه.کباب بناب یه چیز دیگه است.البته باید جایی بخوری که کبابی معتبر و معروفی باشه.به امتحانش می ارزه.
هیچ میدونستین در حال حاضر بسیاری از غذاهای سنتی ایران در دنیا با اسم چه کشوری شناخته میشن؟ ترکیه!
آقاجان دعوا چرا؟ اگه مي خواين بدونين كباب بناب واقعاً خوشمزه است يا نه از اين تبريزي ها بپرسيد. چون در كل ايران كه هيچ در كل دنيا از تبريزي ها خوش غذاتر و خوش طبع تر پيدا نمي كنيد. آنها مردماني هستند كه به غذا بسيار اهميت مي دهند و در واقع غذا شناس هستند و بقول معروف در غذاخوردن كلاه سرشان نمي رود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
اتفاقا تبریزیها آدمهای خوش خوراکی نیستن .مهمونشون بودم که میگم ،یعنی با گشنگی از منزلشون میرید بیرون
مه صفا
| Japan |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
همه جا همینطوره.....همه جا خوش طبعی و تنوع طلبی در غذا هست
خواهشا زود منطقه ای و محدودش نکنید
آقاجان دعوا چرا؟ اگه مي خواين بدونين كباب بناب واقعاً خوشمزه است يا نه از اين تبريزي ها بپرسيد. چون در كل ايران كه هيچ در كل دنيا از تبريزي ها خوش غذاتر و خوش طبع تر پيدا نمي كنيد. آنها مردماني هستند كه به غذا بسيار اهميت مي دهند و در واقع غذا شناس هستند و بقول معروف در غذاخوردن كلاه سرشان نمي رود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
داش رحیم تو کباب خوری لرها هم دست بالا دارن
درجواب عزيزاني كه قيمت خواستن بايدعرض كنم ازقيمت يه ساندويچ كالباس درتهرون ارزونتره و تازه اين كجا و آن كجا- با 3تا 4 هزارتومن مي توني يك كباب مشدي نوش جان كني
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
به خاطر بالا رفتن قیمت گوشت قیمت کباب هم بالا رفته
سیخ کوچیک 13000
سیخ بزرگ 23000
من بناب در خدمت تک تک هموطنان هستم
طبخ یا تبخ با سوات
در ضمن به اون گلپایگانی هم بگید بیاد بناب تابهش یه کباب سلطانی بدیم بدون کباب چیه
رسول از بناب
من نمي دونم گلپايگاني ها كباب بناب خوردن يا نه. ولي من كباب گلپايگان خوردم . 95 درصد چربي داره. در حاليكه كباب بناب بسته به نظر شما چربي مي ذارن. اونم خيلي كم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
داداش کباب گلپایگان را هرجا نمیشه خورد . اصل گوشت کبابه ضمنا گلپایگان اول جاده گوگد برو حتما امتحان کن نه توی تهران
مجيد جان طبخ درسته نه تبخ
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
مجید جان اونی که شما میگید طبخه به معنای پختن و اونیکه محمود میگه تبخ هست به معنی سینی و یا دوری
کباب سنتی فقط کباب گلپایگان.
واقعا طمش بی نظیره، نکته دیگر در مورد آن اینه که کباب سنتی گلپایگان فقط با گوشت گوسفتد تهیه می شود نه گوساله.
نویسنده این مقاله ایکاش قبلش کمی مطالعه می کرد و راجع به کباب بروجرد اطلاعاتی پیدا می کرد. با وجود کباب بروجرد دیگر معرفی سایر کباب ها در هاله ای از ابهام است....البته پیشنهاد ما اینه که به برند حبیب کبابی هم سری بزنند. به امید دیدار
با این گرونی گوشت
کباب
کباب بناب آذربایجان همتا ندارد
بناب کجا است؟
یه سیخ کباب با ماست و نوشابه و گوجه و... سه هزار و پانصد تومن!!؟؟؟؟؟؟؟ دهه پنجاهه؟؟ الان با سه هزار تومان یه چیبس پیازجعفری هم بهت نمیدن عزیزدل
باور کنید به همین ماه رمضان عین واقعیتو میگم،من حداقل ماهی یکبار مسیر تبریز -بناب رو رفت و آمد میکنم، اولا یه سیخ کباب با مخلفاتش کمتر از 15 هزار تومان نیست، درثانی کبابش فقط اسم درآورده، همش سنگدانِ مرغ و آشغالِ گوشته دلیل این مدعام اینه که اکثر کسانیکه کباب شناس هستن همانطور که در مقاله بالا اومده خودشون از قصابی گوشت میگیرن و میدن کبابی که فقط اونو رو زغالش بپزه. خلاصه یه وقت خام نشید بکوبید بیایید کلاه سرتون بره. از ما گفتن بود
امروز یک سیخ کباب کوبیده با مخلفات چقدر است ؟

باور بفرمایید مدتها است که نخوردم ...........این حقیقت است . .......
به جان خودم کل دنیا رو بگردی کباب طاق بستان کرمانشاه رو پیدا نمیکنی. یه بار بخور تا مزه واقعی کبابو بفهمی.
کباب زیر15هزارتومان اصلا توجیه اقتصادی نداره چطور قیمت پایینتر میدن
دمتون گرم گزارش خوبی بود من خودم روزه دارم روزه دار را روهم دوست دارم ولی این ایراد گرفتنها به بهانه ماه مبارک هستش به نظر من ایراد خوبی نیست بازم دمتون گرم فقط اگه میشه قیمت دقیق رو بگید خیلی مردید
امیدوارم یک روزی برسد اختلاف سنتی بین مردم خوب دو شهر بناب و ملکان حل و فصل بشود و البته سر دوستی با مراغه نیز داشته باشند.
شهرهای خوب و با محصولاتی بی نظیر و مردمانی پر تلاش هستند.
نظرات چرا برای سال 90 درج شده؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
ایرانی ها همیشه به غذای خوب اهمیت میدن. حتما هر دو کباب بناب و گلپایگان خوشمزه هستند.
اگه گذرتون به کازرون(واقع در استان فارس) افتاد، کباب اونجا رو هم امتحان کنید، فکر کنم مورد پسندتون واقع بشه
سی سال پیش در مراغه کار میکردم یکروز برای صرف نهار به بناب رفتم بر خلاف رویه صنف کبابی در سراسر ایران کبابی های بناب مایه آماده کباب را خودشان تهیه و آماده نداشتند و با سفارش مشتری بلافاصله از قصابی مجاور تهیه و ساطوری میکردند . نمی دانم هنوز هم با سب و سیاق قدیم کار میکنند یا خیر. شهر ما کرمانشاه هم با دنده کباب شهرت دارد اما دمده کبابهای امروزه بر خلاف قدیم که واقعا فقط از دنده به شکل طبیعیش استفاده میشد تبدیل شده به چند استخوان دنده و مقداری گوشت ساطوری روی آن. البته برای خوردن دنده کباب حتما باید رفت به منطقه تاریخی طاقبستان.
کباب فقط کباب نهاوند حتما امتحان کنید
دو روز هم وایسین تا ماه رمضان تموم بشه بعد
همه اش پیازه اصلا خوب نیست
تبخ ؟ طبخ درسته مجید جان دلبندم
خوش به حال مردم بناب . کباب تنوری جنوب ایران هم خوشمزه و لذیذه
یه غذای ناسالم و عامل ابتلا به بسیاری از بیماریها ازجمله قلب وعروق
تابناک جان، تو ماه روزه داری و تبلیغ کباب !!! متوجه می‌شوم که این تبلیغ برای جلب مسافر و گردشگر در تعطیلات پیش رو در هفته جاری است.

اما بهتر بود برای بعد از عید فطر منتشر میگردید.
بخورید تا اوره و چربی خونتون برسه ماکزیمم ما هم خوردیم این شد
طبخ درست است یا تبخ؟
فقط استیک با سیب زمینی سرخ کزده خخخخ
واقعا گوشته یا ....
از همه چی گفتین به غیر از دستور تهیه ش
چرا تاریخ کامنت ها 1390 هستش؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
خبر مال قبل هست بازنشرش کردن خودش اون بالا نوشته
حالم از این روزه دارانی که با یه عکس تحریک میشن دیگه به هم میخوره
بزرگترین ضربه رو کباب پزهای ورودی شهر بناب به این شهر و این نوع کباب زده اند. هم کباب بی کیفیت و قیمت گران و دور از انصاف. مخصوصا کباب پزهایی با عنوان "رهگذر". از اتحادیه کباب پزان بناب تقاضای رسیدگی دارم.
تبخ کباب؟
آخه ؟
چرا؟
کباب بناب عالیه اگه کباب گلپایگان نباشه
کباب فقط کوبیده گلپایگان
والا من اولین بار که کباب بناب خوردم شد آخرین بارم!
با سلام گفتنی است که در شهر بناب میتوانید خودتان گوشت مورد علاقه خودتان را شخصا از قصابی های فراوان و مجاور کباب پزی ها خریده و به کباب پزی تحویل دهید تا جلوی چشم خودتان آن را ساطوری کرده و به سیخ کشیده و کباب کرده و با مخلفات برای شما تقدیم نمایند. ما سالهاست که از تبریز برای خوردن کباب به این سبک به بناب میرویم.در این حالت قیمت مخلفات و دستمزد طبخ کباب از شما گرفته میشود.
با توجه به کامنت های جالب این خبر پیشنهاد می کنم تو تلویزیون یا شبکه های مجازی یه چالش و مسابقه ی کباب پزی بذارن بین بناب و گلپایگان ، داورها هم از نقاط مختلف ایران بچشن و رای بدن
طبخ ميكنيد يعنى ميپزيد؟
شما عربين يا ايرانى؟
خدايش كباب گلپایگان حرف نداره علت اش هم استفاده از گوشت مرغوب بره است در حالی که کباب بناب از گوشت گاو است
بناب فقط کبابش
گوشت کیلویی 100 هزارتومانه چطور سیخ کباب 5 هزار تومان عرضه میشه با عقل جور درنمیاد مگه اینکه گوشته ... باشه
ترکی اش میشه بوناب کابابی.
کباب بناب اینجا خیلی گرونه که... یک سیخ کباب 300 گرمی + یه دونه گوجه + پیاز بالای 14 تومان هست.
اونی که کباب میزنه دستهاشو شسته آیا؟؟؟؟؟
95% یعنی میگی گوشت نداره؟
فقط اونجا که میکه البته در گذشته گوشت گران بوده فقط قشر خاصی گوشت و کباب میخریدن. ...استیکر خنده و تعجب و سوال و پوزخند هم که نداری تابی جون
جایی که سرسبز تره معمولا تنوع غذایش بیشتر هست خوزستان مهد قورمه سبزی فلافل اصل لشکر آباد بهترین ارده وکنجد شوش شیره خرما درجه یک بهترین عسل طبیعی زولبیا بامیه وحلیم. بهترین گوشت گوسفند و لبنیات بهبهان و ترشیجات دزفول و شوشتر انواع ماهی میگو ابزیان بازار ادویه آبادان
اگه خواستی بازم بگم دوست تبریزی
خبر زیرخاکی رو از کجا پیدا کردین؟؟؟ خبر مال ۸ سال پیشه!!!!
کباب سیخی ۳۵۰۰ تومن؟؟!!! الان ۱۰ برابر شده!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
خبر بازنشریه دیگه خودش که نوشته
دو نکته جلب توجه کرد اول کلمه طبخ بود که اشتباه نوشتین دوم تاریخ کامنتا که سال 90 هست اما تاریخ خبر سال 98 اینو واسم حلش کنین.
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
تبخ به معنی سینی هست
این خبر بازنشر شده و بالای خبر هم نوشته بود
آنطور که از پهن بودن کباب بنابی نوشته در عکس نشان نمیدهد من فرقی ندیدم شما چطور ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل