بازدید 5673
۷

آیا 29 جولای روز تکمیل انتخابات مصر خواهد شد؟

دو اقدام شورای عالی نظامی حاکم بر مصر، باعث شده نیروهای اسلامگرای مصر طاقت از دست داده و با وجود اختلاف های پیشین، ائتلافی قدرتمند را سازماندهی کنند/ تحلیلگران بر این باورند که دلایل آنان برای برگزاری تظاهرات، باعث خواهد شد که تظاهراتی میلیونی در مصر برگزار شود و شاید انقلاب ناتمام مصر تکمیل شود.
کد خبر: ۱۷۹۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۲:۳۸ 25 July 2011
سرویس بین الملل ـ میدان «تحریر» مصر که میعادگاه مخالفان حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر بود، در روزهای آینده، شاهد تجمعات میلیونی علیه شورای عالی نظامی حاکم بر این کشور خواهد بود.

به گزارش «تابناک»، الاهرام در گزارشی نوشت: رویارویی احزاب و گروه های سکولار و اسلامگرا در مصر، طی روزهای آینده به اوج خود خواهد رسید و گروه های اسلامگرا با وجود تفاوت هایشان در روزهای آینده، برای مقابله با گروه های سکولار و همچنین شورای عالی نظامی این کشور با یکدیگر متحد خواهند شد.

بنا بر این گزارش، جمعیت اخوان المسلمین، گروه های سلفی، سازمان اسلامی مدافع حقوق و اصلاحات، ائتلاف نیروهای اسلامی و شورای اسلامی دانشمندان مصر از جمله گروه های عمده اسلامگرا در مصرند که به دنبال ایجاد ائتلافی قدرتمند در مقابل شورای نظامی و احزاب سکولار هستند.

این ائتلاف اسلامگرا اما با چند چالش عمده روبه روست:

نخست تهیه قانون اساسی جدید توسط شورای عالی نظامی مصر است، چرا که آنان بر این باورند، قانونی که این شورا تصویب کند، به صورت قطع، اختیارات کمی را برای پارلمان مصوب خواهد کرد؛ پارلمانی که گروه های اسلامگرا بر این باورند در آن بیشترین کرسی ها را به دست خواهند آورد.

دومین مسأله ای که اسلام گرایان را نگران کرده، نظارت و تفسیر قانون اساسی توسط شورایی از نظامیان است؛ مسأله ای که باعث شده اسلام گرایان به این باور برسند که شورای عالی نظامی می خواهد با این کار، وارد سیاست شده و اوضاع مصر را در اختیار بگیرد. این در حالی است که اسلام گرایان می گویند، هیچ قانونی به جز قانون خدا، نباید از قانون اساسی کشور بالاتر باشد.

افزون بر این، گروه های اسلامگرا بر این باورند که دولت جدید مصر، تنها ترکیبی از چپ گرایان، لیبرال ها و تکنوکرات های دوره حاکمیت حسنی مبارک است و برای همین، آنان در این زمینه به دولت و شورای انتقالی هشدار داده اند که هرچند هم اکنون اعتراضشان را آشکار نمی کنند، این به این معنا نیست که روز 29 جولای، مردم را برای برگزاری تظاهراتی میلیونی به میدان تحریر دعوت نکنند.

بنابراین، هرچند جمعیت اخوان المسلمین، سازمان اسلامی حقوق و اصلاحات و همچنین جماعت اسلامی تا اوایل ماه آینده به دولت و شورای عالی نظامی وقت داده اند تا دو موضوع مذکور را اصلاح کنند، گویا اجماع این گروه ها برای برگزاری تظاهرات میلیونی در 29 جولای نهایی شده است.

گفتنی است، تا پیش از ایجاد ائتلاف کنونی دو سازمان عمده اسلامی مصر یعنی اخوان المسلمین و سازمان اسلامی حقوق و اصلاحات تفاوت هایی در رویکردشان نسبت به مذهب و سیاست داشتند، با وجود این، ایجاد ائتلاف برای توجه به شریعت در قانونگذاری و همچنین محدود کردن اختیارات شورای عالی نظامی این دو گروه بزرگ اسلام گرای مصری را به همدیگر نزدیک کرده و گویا در 29 جولای، مصر شاهد برگزاری تظاهراتی میلیونی پس از سقوط مبارک خواهد بود.

از سویی، امروز برخی شاهدان عینی در شهر شرم‌الشیخ به نقل از یک پزشک ناظر بر درمان حسنی مبارک اعلام کردند؛ رئیس‌جمهور مخلوع مصر در وضعیتی قرار گرفته است که تنها می تواند با دستگاه تنفس کند. البته هر چند این خبر از سوی مقامات رسمی تاکنون تأیید و یا تکذیب نشده، گویا این مسأله هم بتواند در وقوع اتفاق بزرگ 29 جولای اثرگذار باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
مسلمانان مصر بايد هشيار باشند امريكا مي خواهد قدرت در دست نظا ميان باشد شبيه انچه كه در تركيه وپاكستان و..... انجام داده است
به خبرنگار سرويس بين المللتون بگيد اگه مسلمون هم نيست موظفه منبع خبر اصلي ترجمه شده رو بنويسه
شما که ادعایی مسلمونی داری دقت کن ببین نوشته الاهرام گزارش داده مسلمون . یعنی منبع الاهرامه . حالا مسلمونی برگرد عذر خواهی کن مسلمون
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
آخرین اخبار
وب گردی