بازدید 36138

رابطه ساختمان پزشکان با سبک زندگی اسلامی!

محمد لطفی‎زاده
کد خبر: ۱۷۸۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۱ 23 July 2011
آذر ماه سال 89 در یادداشتی با نام«خوش‎نشینی بدزبانی و احترام‌شکنی در رسانه ملی» همزمان با پخش مجموعه تلویزیونی «خوش‎نشین‌ها» به انتظارات رهبر انقلاب اسلامی که ضمن تمدید حکم ریاست مهندس ضرغامی بر سازمان صدا و سیما تأکید فرموده بودند اشاره کردم.

ایشان در آن حکم بر لزوم تلاش برای نزدیک‎ کردن و رساندن صدا و سیما به طراز رسانه‎ای که دین و اخلاق و امید و آگاهی بارزترین نمود آن باشد، تأکید فرموده بودند.

تصور بیشتر ما این است که برای مذهبی کردن و امتزاج اسلام و اصول دین با رسانه تنها باید میزگردی تشکیل دهیم و از چند کارشناس مذهبی دعوت کرده و به مردم توصیه‎هایی کنیم؛ هر چند که گاهی در همین راه نیز اشتباهات و بدسلیقگی‎هایی به چشم می‎آید که پرداختن به آنها و آسیب‎شناسی این مسأله مجال دیگری می‎طلبد.

 


حال زمانی که پای مجموعه‎های طنز به میان می‏آید، ظاهراً بیش از دیگر مواقع نوعی اباحه‎گری یا تساهل و تسامح، گریبان برنامه‎سازان و مدیران را می‎گیرد و شاید با این منطق ماکیاولی که هدف وسیله را توجیه می‎کند، برای سرگرم کردن و خنداندن مردم متوسل به وسیله‎هایی می‎شوند که با سبک زندگی اسلامی و دستورهای صریح خداوند متعال در قرآن کریم در تضاد است و بعضاً همان توصیه‎هایی که کارشناسان مذهبی در سایر برنامه‎های صدا و سیما به مردم داشته‎اند، هم نادیده گرفته می‎شود!

در این زمینه و در این یادداشت، تنها به دو نمونه که مشتی است نشانه خروار اشاره می‎کنم:

در یکی از قسمت‎های پخش شده اخیر مجموعه ساختمان پزشکان که به جشن تولد نازنین ــ همسر دکتر افشار ـ اختصاص داشت، دو نکته به چشم آمد که کاملاً در تضاد با سبک زندگی اسلامی بود.


از عشوه‎های منشی مطب ساختمان پزشکان ـ خانم شیرزاد ـ و حرکات وی که در مواردی به نازکی یک تار مو با رقص فاصله دارد و به ویزه ناز و غمزه‎هایی که در تضاد با دستور خداوند متعال بوده و در نقطه مقابل آیه 32 سوره مبارکه احزاب است که بگذریم، نخست مناسب است ترسیمی از جلسه جشن تولد نازنین در قسمت مورد نظرمان که از این مجموعه پخش شده داشته باشیم:

دکتر افشار و همسرش کنار هم نشسته‎اند. برادر دکتر افشار و دکتر ملکی ـ همکار دکتر افشار ـ و چند تن از پزشکان شاغل در ساختمان پزشکان دعوت شده‎اند و در منزل دکتر افشار حضور دارند. خانم شیرزاد و پدر و مادر دکتر افشار هم از دیگر حاضران هستند.

حالا وقت این است که نکته نخست نمایان شود. با نگاهی به این ترکیب، می‎توان به راحتی متوجه شد که شماری از حاضرین در این جلسه با نازنین نامحرم هستند. طبق معمول برخلاف سبک زندگی اسلامی، لباس شخصیت زن ـ نازنین ـ که میزبان این جلسه است، در زمانی که با همسرش در منزل تنها است، با زمانی که در این جلسه و همراه با چند نامحرم حضور یافته تفاوتی ندارد!

این دقیقاً همان نکته‎ای است که با توسل به منطق ماکیاولی هدف وسیله را توجیه می‎کند، مسئولان و برنامه‎سازان به راحتی از کنار آن می‎گذرند؛ غافل از آنکه نتیجه نهادینه شدن این نوع رفتار که پوشش یک زن در حریم خصوصی و عمومی تفاوتی ندارد، در طولانی مدت همانی می‎شود که امروز جامعه ما تنها در یک مورد از پیامدهای آن با معضل بدحجابی دست و پنجه نرم می‎کند و به آن مبتلا است.

البته این مسأله منحصر به این مجموعه تلویزیونی هم نیست و چنین غفلتی در سایر مجموعه‎ها هم غالباً به چشم می‏آید؛ امری که در سینما و به نحو تأمل برانگیزی در عرصه تئاتر رنگ و بوی سکولار هم به خود گرفته است.

در بسیاری از مجموعه‎های تلویزیونی می‎بینیم که لباس زن در منزل با زمانی که به کوچه می‎رود و از در منزل برای بدرقه فرزند یا همسرش بیرون می‎رود، تفاوتی نمی‎کند و نمونه‏هایی دیگر از این دست که یکی از این مصادیق را آبان ماه 1388 در یادداشتی با نام «تأملات دهگانه بر شمس العماره» به مناسبت پخش مجموعه تلویزیونی «شمس العماره» یادآور شدم.

و اما نکته دوم درباره رد و بدل شدن هدایا بین حاضرین در جلسه به نازنین است. اگر بپذیریم که بر اساس اصول مسلم روانشناسی و به نحو اولی بر طبق توصیه ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ به ویژه حضرت علی ـ علیه السلام ـ هدیه دادن سبب ایجاد محبت است آن وقت چگونه باید این نکته را توجیه نماییم که رسانه دین‎مدارمان جلسه‎ای را به تصویر بکشد که مردان نامحرم برای همسر یک فرد هدایایی می‎آورند و در حالی که مردی با همسرش در این جلسه حاضر شده، هدیه را مرد به همسر دکتر افشار تقدیم می‏کند؟!

آیا عرف جامعه ما می‎پذیرد که مردی نامحرم برای همسر فردی، یک شال یا روسری هدیه ببرد و بگوید من این شال را برای شما به عنوان هدیه گرفته‏ام و آن زن هم این شال یا روسری را به راحتی استفاده کند؟ چند درصد مردان در جامعه اسلامی چنین رفتاری را در قبال همسرشان می‏پسندند؟

نکته عجیب‎تر آنکه به بهانه طنز ـ و البته نه طنز بلکه تنها خنداندن! ـ به راحتی مردان نامحرم در این جلسه همسر یک فرد را دیوانه خطاب می‎کنند و مرد ـ دکتر افشار ـ این توهین‏ها را که با خریدن کتاب به عنوان هدیه با عنوان «یادداشت‎های یک دیوانه» تکمیل می‎شود، تنها می‎نگرد و انگار نه انگار که به همسرش توهین شده است! آیا عرف جامعه ما چنین است؟!

ممکن است، برخی با خواندن چند این نوشتار، با خود بگویند این مسائل در برابر مشکلات عدیده جامعه ما از حیث اقتصادی، اجتماعی و غیره ارزش پرداختن ندارد یا پرداختن به این گونه مسائل در دنیای امروز که زوایای مدرنیته در اسرع وقت رنگ می‎بازد و پست‎مدرنیسم جای آن را می‎گیرد و بلافاصله خود نیز کهنه می‎شود تا جای خود را به شیوه مدرن دیگری دهد، نشانه پس‎رفت و با پیشرفت در تضاد است.

این فکر همانی است که مبنای اباحه‏گری و تسامح و تساهل می‏شود و خروجی آن ساخت مجموعه‏ای است که در آن مجازیم به نام طنز و به کام خنده هر کاری بکنیم و بعد در همان رسانه ساعتی بعد در شبکه یک، یک کارشناس مذهبی نظیر حجت الاسلام شهاب مرادی یا سرکار خانم دکتر فرهمندپور بیاوریم و دور یک میز بنشانیم و در برنامه‏ای با نام «پارک ملت» از تغییر سبک زندگی در ایران به سوی سبک زندگی غربی و سکولار ابراز نگرانی کنیم؛ غافل از آنکه ساعتی پیش از شبکه دیگری ـ شبکه سه ـ با دست خودمان راه ترویج سبک زندگی غربی و غیردینی را ترویج کرده‎ایم!

امید که از ابزارهایمان برای ساخت مجموعه فاخر طنز یا دست کم در سطح استاندارد که صد البته نیل به آن بسیار سخت است به درستی استفاده کنیم.

 www.drlotfi.blogfa.com
mvet913@yahoo.com
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۴۲
برو بابا!
بابا این یک سریال طنزه ، لطفا جنبه داشته باشید!!
آفرين بر شما كاملا موافقم به نظر من اين نوع نمايشها آگاهانه يا نا آگاهانه دقيقا دنباله همان سياستهايي است كه به دنبال قبح زدايي از منكرات بديهي عرفي ما و ترويج بي قيدي و بي بندو باري است كه در بعضي شبكه هاي ماهواره اي مثل فارسي وان به جد دنبال ميشود لابد اينهم يكنوع مقابله است خود كشي از ترس مرگ
تمام بدبختی ها از فیلمهای تلوزیونی است
دلت خوشه
با سلام و تشكر از نكات اشاره شده به نظر بنده يكي از اشكالات كلي ما در بسياري از زمينه ها عدم رجوع به تجارب گذشته است و صرفا بخاطر اينكه بدنبال اين هستيم كه متفاوت و صاحب سبك باشيم از اندوخته هاي پيشين استفاده نمي كنيم چه اشكالي دارد مثلا به نقاط قوت كارهاي آقاي مديري كه طنز انتقادي را سالها تجربه كرده اند در تهيه اين مجموعه نگاهي يادگيرانه انداخته مي شد؟
عشوه‎های منشی مطب ساختمان پزشکان ـ خانم شیرزاد ـ و حرکات وی که در مواردی به نازکی یک تار مو با رقص فاصله دارد و به خصوص ناز و غمزه‎هایی.......( بابا چقدر با هدف نگاه كردي هدف ما كه شاد بودن است نه توجه به اين چيز ها شما را نمي دانم در اين مملكت هر جور طنز بسازند يكي گير مي ده بعد ميگين چرا مردم سريال ها ي طنز فارسي وان را مي بينند عزيزم برو سريال آشنايي با مادر فارسي وان را ببين تا بفهمي كه سريال خودمان چقدر پاكه اگر هم از نظر شما مشكل داره باور كنيد به صلاحه كه مردم همين رو ببينند باور نمي كني برو ببين برو سريال فارسي وان را ببين تا به سريال هاي خودمان قسم بخوري عزيزم بگذار مردم همين را ببينند و مردم را از اون فاصله نده كه ضررش بيشتره
آقای لطفعلی زاده مقاله نسبتا" منطقی بود
اما سوال همیشگی این بوده و هست پس صدا وسیما چه بسازد؟ اگر حرکات منشی عشوه آمدن است برای ما عشوه و مصادیقش را هم تعریف نمایید. کجای این کار عشوه است؟ در مورد مطلب دوم اگر شما اینقدر واقع بین هستید که میگویید باید لباس بیرون با لباس داخل منزل فرق کند من از شما یک سوال دارم: آیا در عالم واقعیت کسی با روسری در مقابل همسرش ظاهر میشود؟ آیا در عالم واقعیت کسی با همکارانش جشن تولد همسرش را برگزار می کند؟ و هزار چیز دیگری که هیچ همخوانی با یک جشن تولد واقعی ندارد؟ اگر به جای این همه انتقاد از برنامه های صدا و سیما کمی راهکار ارائه دهیم بهتر نیست ؟؟!!
شوخی در اسلام امر مستحسن و پسندیده ای است که از معصومین ع نیز صادر شده است اما به شرط آنکه خلاف شرع در آن نباشد یعنی در آن تمسخر، توهین، تحقیر، خرد کردن شخصیت دیگران، دروغ، غیبت، تهمت، و مرزشکنی جنسی و آسیب زدن به حیای عمومی جامعه پذیرفته نیست. هنر طنز پردازی اگر هنر باشد آنست که فیلمساز بتواند بدون اینها شوخی کند ولی اگر نمی تواند بهتر است طنز ساختن را به دیگری واگذار کند. در واقع این سریال نشان داد که فیلمساز مربوطه راه دیگری به جز ترویج رذائل اخلاقی برای شوخی نمی شناسد. آیا انسان با شخصیتی که بتواند شیرین شوخی کند و مرتکب اینگونه شنایع نشود پیدا نمی شود که اینها را به مراکز فرهنگی راه می دهند. فکر می کنم این نتیجۀ بها دادن بیش از اندازه به بازیگران و فیلمسازان است و این میزان توجه از حد آنها خارج بوده و زیادی اعتماد به نفس آنها را بالا برده است. باید آنها را به قد و قوارۀ خودشان برگرداند تا اجازۀ توهین به اقشار فرهیخته و دانشمندان یک ملت را پیدا نکنند.
کاملاموافقم.ولی با تبلیغ بیش از حد رسانه های ماهواره ای ازقبیل فارسی 1 ومن وتو ودیگر شبکه ها اگر همین نیز از برنامه حذف شود دیگر سیمای ایران بیننده ای نخواهد داشت. سریالها محتوی که ندارد با این کار می خواهند به قول معروف مشتری جلب کنند.
حرفتان درست است. ولي بايد به ياد داشته باشيم فضا واقعي نيست. تليقي كردن هنرمند به عنوان ديوانه در همه‌ي خانه‌هاي ما رواج دارد. خيلي هم ساده از كنارش مي‌گذريم. چرا فكر نمي كنيد سروش صحت دارد خانواده ها و روابط ما را نقد مي‌كند؟!
در مورد ريزه كاري‌هايي مانند عدم تفاوت لباس صحيح مي‌فرماييد چون اين مسائل كاركرد پنهان دارند و يكي از راه‌هاي فرهنگ‌سازي و تبليغ به صورت پنهاني مي‌باشد. لباس فرق نمي‌كند، حتي گويش همسر نازنين و ديگران با او يكي است.
در يكي از صحنه‌ها نازنين با لحن شيرزاد با افشا حرف زد. هم در خواب و هم در بيداري. اين مسئله جاي تامل بيشتري دارد. شايد اين مسئله عمدي هم باشد كه گاه روابط زن و مرد به داخل خانه‌شان تاثير مي‌گذارد.
جان هرکی دوست داری این مطلب من را حذف نکن
من روی سخنم با نویسنده محترم هستش که با این سطحی نگری نسبت به لباس همسر دکتر مایه آبروریزی هر چی آدم دلسوز و منتقد را برده مرد حسابی مجبوری مگه نظر بدی....
ايرادي كه به لباس گرفته مي شود جايي حق است كه زن وافعا لباس خانه به تن داشته باشد نه لباسي كه جلوي چند مليون ديد نامحرم پوشيده حالا هم دو تا نامحرم ديگه وارد شوند چه فرقي دارد ؟فكر نمي كنم اگه ما لباس پوشيده بپوشيم نامحرم كه بياد يه چيزي روش مي پوشيم !
سلام ايا در صدا و سيما كسي اين برنامه ها را كنترل نميكند؟ واي از دست اين فيلم سازان
در مورد هديه حق با شماست ولي در مورد لباس در واقع لباس داخل خانه خانمها مثل لباس بيرون آنهاست نه بالعكس و آنهم به خاطر اينست كه در سريالها نمي توان لباس درون منزل را واقعا نشان داد!!!!
بسمه تعالي
اين فيلم داراي مشکلات فرواني است همانگونه نگارنده محترم به بخشي از آنها اشاره کردند. يکي از اشکالات اساسي اين فيلم طنز غير فاخر آن است اصولا در پايان يک قسمت بيننده نميداند پيام آن قسمت چه بوده است و اصولا چه چيزي ميخواهد بگويد. غير از ان مسخره کردن يک نفر به جرم اينکه يک بيمار رواني بوده است بسيار کريه و زشت است.
حضور بي اجازه برادر شوهر در منزل برادر در هر زماني امري بسيار نامطلوب است. به طور کلي مشکلاتي که در اين مجموعه وجود دارد قبل از اينکه از نگاه دين مبين به ان نگاه کنيم به نظر مي رسد در ساير فرهنگهاي غربي نيز غير قابل قبول باشد.
والله عالم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی