بازدید 3870

اين داروها شفابخش نيستند

سحرجاويدي
کد خبر: ۱۷۶۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۵ 14 July 2011
برخي شبكه‌هاي ماهواره‌اي كه براي كسب هرچه بيشتردرآمد، همه گونه جنس را تبليغ مي‌كنند اما دراين ميان تبليغاتي كه بيشتراز همه به چشم مي‌آيد واحتمالا مشتريان بيشتري را هم به سوي خود جلب مي‌كند، تبليغات دارويي است. از داروهايي كه مدعي‌اند پوست افراد را جوان تروجذاب‌تر مي‌كند تا داروهايي كه موجب افزايش رشد مو و كم شدن وزن يابرعكس بيشترشدن آن مي‌شود. البته برخي از اين تبليغات‌ هم پارا فراتر مي‌نهند و ادعا مي‌كنند كه با مصرف داروي پيشنهادي آنها فرد معتاد به راحتي ودر طول مدت كمي بدون هيچ‌گونه عوارض جانبي ترك داده مي‌شود و البته هزاران وعده ووعيدديگر كه مشتريان ساده دل را به مصرف تشويق مي‌كند.

تاول به جاي زيبايي

اين روزها اگر گذرتان به مطب‌هاي پزشكان پوست ومو بيفتد، ممكن است در بين بيماران چشم‌تان به افرادي بيفتد كه فريب اين تبليغات را خورده‌اند و با مصرف انواع كرم‌ها و مواد بهداشتي تبليغ شده در شبكه‌هاي ماهواره‌اي، به جاي زيبا شدن با عوارض شديد وگاهي جبران ناپذير پوستي مواجه شده‌اند. نمونه اين افراد، دختر 27 ساله‌اي به نام پروانه است كه بعداز مصرف يك‌ماه از يكي از كرم‌هاي تبليغاتي به جاي چهره زيباي وعده داده شده در تبليغ، با چهره‌اي پراز تاول روبه رو شده! پروانه در مورد اين تاول‌ها مي‌گويد: «يك‌ماه ونيم قبل، بعدا ز ديدن تبليغات اين كرم با شماره‌اي كه در شبكه زيرنويس شده بود تماس گرفتم. فردي كه پشت خط به سوالات من جواب مي‌داد تضمين كرده بود كه اين ماده صددرصد طبق يك دستورالعمل متخصص زيبايي ساخته شده و بعداز اتمام مصرف، پوستي شفاف خواهم داشت اما هنوز دوره مصرف گفته شده به اتمام نرسيده بود كه پوستم شروع به خارش كرد. بعدازآن به فاصله كمي ازشروع خارش‌ها، دانه‌هاي ريز قرمزرنگي روي صورتم ظاهرشد. اول فكرمي كردم كه يك حساسيت فصلي است كه خودبه خود رفع مي‌شود تا اينكه كاربه جايي كشيد كه پوستم شبيه كساني شدكه با آب جوش سوختگي شديدپيداكرده‌اند. حالا هم براي سومين بار است كه به دكتر مراجعه مي‌كنم تا راه حلي براي اين زخم‌ها پيدا شود، هرچند كه خوددكتر عقيده دارد اين زخم‌ها راتنها مي‌توان تاحدودي ترميم كرد وكاملا قابل بهبود نيست.» ازطرف ديگر دكتر سهيلا اسدي متخصص پوست وزيبايي در اين باره مي‌گويد: «تمامي اين داروها از راه‌هاي غيرقانوني وارد كشور مي‌شوند وبه هيچ عنوان درتوليد آنها از مواد مورد ادعا استفاده نمي‌شود.» اسدي مي‌افزايد: «كساني كه به عنوان پخش كننده اين داروها فعاليت مي‌كنند، به هيچ عنوان آدرس معيني ندارند و داروي مورد درخواست مشتري را توسط پيك‌هاي موتوري ارسال مي‌كنند. همين موضوع باعث مي‌شود اين افراد بدون اينكه تحت پيگرد قرارگيرند به پخش داروهايي كه حتي دربعضي مواقع خطرات و لطمات جبران ناپذيري براي مصرف كننده دارند، بپردازند.

لاغري شيشه‌اي

ازبحث كرم‌ها وداروهايي كه سلامت پوست را به خطرمي اندازند كه بگذريم، يكي ديگراز اقلام پرطرفدار اينگونه داروها، داروهاي افزايش يا كاهش وزن‌اند. داروهايي كه به گفته بسياري از متخصصان در آنها از مخدرهايي مانند شيشه استفاده شده است. به گفته يك متخصص تغذيه داروهاي كاهش وزن، اگرچه درابتدا به سرعت مصرف كننده را به وزن ايده آل مي‌رساند اما پس از مدتي بدن به آن‌ها عادت مي‌كند و وزن دوباره به سرعت بالا مي‌رود. الهه عدالت خواه در ادامه مي افزايد: «زماني كه فرد دوباره به وزن سابق خود برمي گردد، دچار نوعي حالت افسردگي مي‌شود كه اورا نسبت به ظاهرش حساس وحتي بدبين مي‌كند.» عدالت خواه در ادامه به تهران امروز مي‌گويد: «اما جدا از همه اين‌ها، مواد به كاررفته در اين به اصطلاح داروهاي لاغري، ازانواع مخدر‌ها بخصوص شيشه و هم خانواده‌هايش است. آن هم به خاطر خاصيت كم كردن اشتها كه زياد هم دوام ندارد.»



شليك به مخاطبان

اما چرا برخي افراد آنقدر ناآگاهانه با مسئله تبليغات دارويي درماهواره برخورد مي‌كنند و با اعتماد نابجاي خود سلامت شان را به خطر مي‌اندازند؟ به نظر يك پ‍‍‍ژوهشگرحوزه ارتباطات، اگر رسانه‌ها بتوانند برنامه‌هايي در جهت بالا بردن سطح سواد رسانه‌اي مخاطبان توليد وپخش كنند، تا حدزيادي مي‌توان از پذيرش اينگونه تبليغات در جامعه جلوگيري كرد. به گفته امين مهاجري زماني كه مخاطب درسطح قابل قبولي به شيوه‌هاي اغوا كننده تبليغ كنندگان آگاهي پيداكند در واقع نوعي مصونيت در او ايجاد مي‌شود كه باعث عدم اعتماد راحت در فرد مي‌شود.

مهاجري در ادامه مي‌افزايد: «اگررسانه‌هاي ما با شيوه‌هاي متداول وبه روز به اطلاع رساني بپردازند قطعا تاثيرموثري برآگاهي هرچه بيشتر مخاطبان خود مي‌گذارند اما اگر رسانه‌ها بخواهند به نقش نصيحت گر وكليشه‌اي خود ادامه دهند توفيق زيادي در اين زمينه پيدا نمي‌كنند.»

مهاجري از تبليغات در عصرجديد با واژه «شليك به مخاطب» تعبير مي‌كند ومي افزايد: «اغلب مخاطبان برنامه‌هاي ماهواره‌اي كه به سادگي جذب تبليغات گوناگون مي‌شوند، درواقع اهداف بي‌دفاع و قابل دستيابي‌‌اي هستند كه اگر اين مصونيت درآنها ايجاد شده بود دچار عواقب بعدي وزيان‌هاي مالي و جاني نمي‌شدند.»


منبع: تهران امروز
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل