بازدید 11414
۲

جزییاتی از حذف 4 صفر از پول ملی

وی افزود:‌ وقتی که واحد پول اصلاح می شود ممکن است برخی از عرضه کنندگان کالا و خدمات قیمت را به واحد جدید بالاتر ببرند که در چنین شرایطی عرضه کنندگان باید قیمت ها را از چند ماه قبل به 2 گونه به واحد جدید و قدیم روی اتیکت ها نصب کنند .
کد خبر: ۱۷۶۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۱ 13 July 2011
معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به تلاش دولت در جهت سهولت مبادلات مردم تاکید کرد: حذف چهار صفر هیچ اثری در تورم ندارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، قضاوی در مصاحبه با بخش گفتگوی خبری شبکه دو سیما حذف چهار صفر را اقدام روبنایی خواند که هیچ تغییر ماهوی در اقتصاد ایجاد نخاهد کرد.

وی با اتکا به مطالعات صورت گرفته و مبانی نظری موجود هر گونه افزایش تورم را رد و خاطر نشان کرد: شواهد تجربی در افزایش تورم به قدری ناچیز است که می شود از آن چشم پوشی کرد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد:‌ حجم نقدینگی تحت تاثیر عوامل دیگری است که البته در این مسیر باید دو اثر ناشی از اجحاف قیمتی و رند کردن قیمت ها را با دقت لحاظ کرد.

وی افزود:‌ وقتی که واحد پول اصلاح می شود ممکن است برخی از عرضه کنندگان کالا و خدمات قیمت را به واحد جدید بالاتر ببرند که در چنین شرایطی عرضه کنندگان باید قیمت ها را از چند ماه قبل به 2 گونه به واحد جدید و قدیم روی اتیکت ها نصب کنند .

قضاوی گفت: سایت های اطلاع رسانی نیز باید همه قیمت ها را به دو گونه به مردم اطلاع رسانی و نهادهای نظارتی نیز بر اجرای اصلاحات پولی و جلوگیری از اجحاف قیمتی نظارت کنند.

قضاوی درباره احتمال رند کردن قیمت به سمت بالا نیز افزود: این امکان نیز در شرایطی اتفاق خواهد افتاد که سکه و اسکناس و یا ترکیب سکه و اسکناس نتواند پاسخگوی قیمت معین باشد که فروشنده ناچار می شود به سمت قیمت بالا رند کند؛ دستورالعمل های بانک مرکزی بگونه ای است که کوچکترین واحدهای پولی بتواند عموم قیمت ها را پاسخ دهد بنابراین نیاز به گرد کردن قیمت ها به سمت بالا اتفاق نمی افتاد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی وجه نقد، بانکداری الکترونیکی و انواع چک را سه ضلع مثلث نظام پرداخت برای سهولت مبادلات برشمرد و گفت:‌ در طول زمان میل نقدینگی خواهی مردم کاهش یافته و در حال حاضر به ده درصد رسیده است.

وی افزود: در سال 1386 حدود 8 میلیارد قطعه اسکناس در جریان بود بطوریکه سالانه 600 تا 700 میلیون قطعه اسکناس تولید می شد و این مسئله با هزینه بالا به اسراف در ثروت ملی منتهی می شد.

قضاوی در تعیین علل دیگر رویکرد بانک مرکزی به حذف چهار صفر گفت: به رغم افزایش دستگاه های خودپرداز ATM از 7400 دستگاه در سال 85 به 21000 دستگاه در سال 89 مردم همچنان راحت نیستند ؛ این درحالی است که حجم مبادلات شکل گرفته د رسال 89 نیز براساس چک های عادی به ده تریلیون ریال افزایش پیدا کرد.

قضاوی افزود: ذخایر طلا و ارز بانک مرکزی به مراتب بیشتر از اسکناس منتشر شده و ایران چک در اختیار مردم است که این مسئله نشان دهنده آن است که اسکناس های موجود با پشتوانه و دارایی است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: حذف چهار صفر در شرایطی است که یک واحد فرعی برای پول وجود دارد و این بدان معناست که دو رقم اعشار در ستون های حسابداری به پول اضافه می شود.

وی گفت: کوچکترین واحد فرعی پول ده تومان است و این درحالی است که در کشور ما کالایی به قیمت 10 تومان وجود ندارد بنابراین واحد فرعی پول باید طوری باشد که براساس آن بتوان مبادله ای را صورت داد.

قضاوی افزود: اگر سه صفر حذف می شد و قرار بود واحد فرعی برای پول بگذاریم دیگر واحد فرعی مفهومی نداشت و نقض غرض بود.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
قطعأ کوچک کردن نرخ برابری واحد پول کشور نسبت به شاخص های بین المللی ، راهکاری بسیار شایسته و بایسته است که دهها سال پیش می بایست انجام می شد ؛ زیرا :
- در همه ی کشور های درست-حسابی جهان ، مثلأ در کشور های غربی ، زیر مجموعه ی پول رسمی ، یعنی سنت ، سانتیم ،سانتیموس و...... و حتی در مالزی "سن" ، زیر مجموعه ی "رینگیت" ، رایج است و ایران در واقع تنها کشوریست که در آنجا "تومان" ، یعنی واحدی 10 برابر بزرگتر از واحد پول ملی ، در بازار معاملات رایج است و "ریال" عملأ در جیب و کیف هیچیک از شهروندان!!! موجود نیست؛
- مهمترین دلیل ضرورت چاپ میلیارد ها قطعه اسکناس ، قطعأ بی ارزشی آنان است؛ در سال 1357 ، هر اسکناس 1000 تومانی (که اینک به صورت سکه درآمده) بین 134 تا 137 دلار!!!! ارزش داشت؛ ولی در حال حاضر برای کمترین خرید خود باید شمار فراوانی از اسکناس ها را به فروشندگان داد؛
- چاپ و گردش "ایران-چک" ها توسط بانک مرکزی ، هر چند اقدامی خلاف قانون پولی می باشد ، اما در هر حال کار حمل و نقل پول توسط مردم را مثلأ نسبت به اسکناس 1000 تومانی 50 بار تسهیل کرده است؛ بنابراین جا دارد با یک اقدام قانونی نسبت به چاپ اسکناس - نه ایران چک - که از ارزش های مورد نیاز بازار معاملات روزمره مردم برخوردار باشد و به صورت قانونی هم نیازی به پشت-نویسی نداشته باشد ، نسبت به کاستن از تعداد صفر های ریالی - عملأ موزه ای!!!!!! - سریعأ اقدام نماید.
((( مرجع چاپ کننده ی تراول-چک ها ، که حتمأ باید پشت نویسی شده و برای فقط یکبار توسط خود خریدار ، به گیشه ی بانک تحول شود!!!! خود بانک ها هستند و بانک مرکزی فقط و فقط و به طور انحصاری مرجع چاپ کننده اسکناس!!!! می باشد ، که البته نیازی به پشت نویسی ندارد و دست - به - دست هم می چرخد)))
عزت داوری - تهران
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان