بازدید 15779

همسرموسوي:4ديپلمات ايراني زنده هستند

مشاور رييس جمهور در پاسخ به اين سؤال كه آيا مدركي دال بر زنده بودن چهار ديپلمات ايراني وجود دارد يا نه ادامه داد: بهترين مدرك آن است كه آنها در لحظه اسارت افرادي زنده بودند و هيچ دليلي دال بر شهادت آنها وجود ندارد و حتي مجامع بين المللي و خود آمريكايي ها در پي انتشار گزارش آزادسازي گروگان هاي غربي حتي يك دليل محكمه پسند مبني بر شهادت آنها نتوانسنتد ارائه دهند و تنها به گزارشي كه تناقض و تضادهاي زيادي داشت، بسنده كردند. آنها به اين تربيت مي خواستند از مسوؤليت شانه خالي كنند.
کد خبر: ۱۷۵۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۱ 10 July 2011
'مريم مجتهدزاده' مشاور رييس جمهوري وهمسر سيد'محسن موسوي' كاردار ربوده شده سفارت ايران درلبنان در مصاحبه با ايرنا گفت: دليلي بر شهادت چهار ديپلمات وجود ندارد و افرادي كه با اين عزيزان زنداني بودند زنده بودن آنها را تاييد كردند.

به گزارش ايرنا از بيروت، به مناسبت فرا رسيدن بيست و نهمين سالگرد ربوده شدن چهار ديپلمات ايراني، مريم مجتهد زاده روز چهارشنبه به بيروت آمد تا در ديدار با مقامات ارشد لبنان از جمله 'ميشل سليمان' رييس جمهور، 'نجيب ميقاتي' نخست وزير و 'عدنان منصور' وزير خارجه، آخرين وضعيت پرونده اين افراد را بررسي كند.

روز چهاردهم تير ماه 1361 خودرو سياسي سفارت جمهوري اسلامي ايران كه در حمايت پليس ديپلماتيك لبنان از شهر بندري طرابلس به بيــروت باز مي گشت، برخلاف ضوابط بين المللي و مصونيت ديپـلمات ها در منطقه برباره توسط مزدوران مسلح تحت امر رژيم صهيونيستي موسوم به 'نيروهاي لبناني' متوقف شد و چهار ديپــلمات ايراني به نام هاي 'سيد محسن موسوي' (كاردار)، 'احمد متوسلـــيان'(وابسته نظامي)'، تقــي رستـــگار مقــدم' (كارمند) و 'كاظم اخوان'(خبرنگار و عكاس ايرنا) ربوده شدند و تاكنون از سرنوشت آنان خبري در دست نيست.

مجتهدزاده در پايان ديدار خود از لبنان در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در بيروت گفت: در ديدار با رييس جمهور لبنان بر مساله تشكيل كميته حقيقت باب پيرامون اين قضيه تأكيد شد و ما از رييس جمهور لبنان خواستيم كه اين مساله، به طور جدي و سريع تحت عنوان تشكيل كميته حقيقت ياب با شركت نماينده رييس جمهور لبنان، وزير خارجه لبنان و نيز سفير ايران در لبنان دنبال شود و رييس جمهور نيز بر پيگيري اين قضيه تأكيد كرد.

وي پيرامون ديدار خود با 'عدنان منصور' وزير خارجه لبنان نيز افزود: با توجه به اينكه او در گذشته سفير لبنان در جمهوري اسلامي ايران بود، همين امر باعث مي شود كه او با اهتمام بيشتري اين موضوع را پيگيري كند.

مجتهد زاده با اشاره به اينكه چهار ديپلمات ايراني در خاك لبنان ربوده شدند، ادامه داد: ما از وزير خارجه لبنان خواستيم با انجام مكاتباتي با مجامع بين المللي، رژيم صهيونيستي را به دليل به اسارت گرفتن چهار ديپلمات ايراني و منتشر نكردن هرگونه اطلاعي از آنها محكوم كند.

مجتهدزاده در پاسخ به اين سوال كه دولت لبنان بر اين باور است كه اين اتفاق در زمان اشغال كشورش صورت گرفته و مسؤوليت حقوقي اين مساله بر گردن دولت لبنان نيست بلكه بر عهده رژيم صهيونيستي است، تصريح كرد: به طور مسلم عزيزان ما در خاك لبنان دچار اين مشكل شدند و در حقيقت رژيم اشغالگر قدس بايد در اين مساله پاسخگو باشد ولي از لحاظ اخلاقي هم دولت لبنان بايد اين مساله را پيگيري كند چرا كه كشور لبنان در آن زمان داراي دولت، رييس جمهور و نمايندگان بوده و بنابراين مسوؤليت اين قضيه بر گردن دولت لبنان نيز هست.

وي ادامه داد: از طرفي ما مي دانيم افرادي كه چهار ديپلمات ايراني را ربودند(افراد وابسته به سمير جعجع رييس فالانژهاي لبناني)، افرادي دست نشانده و وابسته رژيم صهيونيستي در لبنان بودند و معلوم شده كه چهار ديپلمات ايراني توسط آنها به اين رژيم تحويل داده شدند و بنابراين اين مساله يك بعد بين المللي و يك بعد داخلي و لبناني دارد.

همسر كاردار ربوده شده سفارت ايران در لبنان گفت: در بعد بين المللي، مجامع بين المللي بايد با اعمال فشار عليه رژيم صهيونيستي اين رژيم را به آزادي چهار ديپلمات ايراني مجبور كنند و در بعد لبناني و داخلي نيز دولت لبنان وظايفي بر عهده دارد.

مشاور رييس جمهور در پاسخ به اين سؤال كه آيا مدركي دال بر زنده بودن چهار ديپلمات ايراني وجود دارد يا نه ادامه داد: بهترين مدرك آن است كه آنها در لحظه اسارت افرادي زنده بودند و هيچ دليلي دال بر شهادت آنها وجود ندارد و حتي مجامع بين المللي و خود آمريكايي ها در پي انتشار گزارش آزادسازي گروگان هاي غربي حتي يك دليل محكمه پسند مبني بر شهادت آنها نتوانسنتد ارائه دهند و تنها به گزارشي كه تناقض و تضادهاي زيادي داشت، بسنده كردند. آنها به اين تربيت مي خواستند از مسوؤليت شانه خالي كنند.

وي افزود كه آنها اگر دليلي مبني بر شهادت عزيران اسير داشتند، چرا تاكنون ارائه نكرده اند و هيچ دليل قانع كننده اي به ما ارائه نشده و هرآنچه ارائه شده مملو از تناقض و تضاد است كه آنها را قبول نداريم.

مشاور رييس جمهور در پاسخ به اظهارت سمير جعجع(رباينده اوليه ديپلمات هاي ايراني) مبني بر اينكه درهاي 'معراب' محل اقامت وي به سوي سفير ايران در لبنان و هر مسؤول ايراني جهت آغاز روابط باز است گفت: ما از سفير جمهوري اسلامي ايران در لبنان تشكر مي كنيم چراكه ايشان شرط اوليه هرگونه گفت وگو را روشن شدن وضعيت چهار ديپلمات ايراني ابراز كردند و اين مساله اي است كه هم از سوي حزب الله و هم دولت ايران و لبنان مورد تأكيد قرار گرفته است و تا روشن شدن وضعيت چهار ديپلمات ايراني، قطعا مذاكره اي در مورد اين موضوع صورت نمي گيرد.

وي پيرامون برگزاري مراسم بيست و نهمين سالگرد اسارت چهار ديپلمات ربوده شده ايراني در لبنان هم تصريح كرد: در اين مراسم كه با حضور اكثر صاحب نظران حوزه سياسي، نمايندگان سفارت هاي كشورهاي خارجي و همچنين اساتيد دانشگاه همراه بود، سخنرانان بر زنده بودن چهار ديپلمات ايراني در زندان هاي رژيم صهيونيستي طبق شواهد تأكيد داشتند.

مجتهدزاده تأكيد كرد: حاضرين در اين جلسه رژيم صهيونيستي را مواخذه كردند و تاكيد كردند كه درست است كه اين رژيم بوي تجاوز و ددمنشي دارد ولي برخلاف عرف بين المللي چهار ديپلمات ايراني را به اسارت گرفته است.

گفتني است در پايان ديدار مجتهدزاده از لبنان، ميشل سليمان رييس جمهور لبنان با اشاره به اين موضوع كه رسيدگي به پرونده چهار ديپلمات ربوده شده ايراني را به عنوان يك پرونده انساني و وجداني در دستور كار خود قرار داده، گفت: دستور خواهم داد تا بخش هاي لبناني مرتبط با اين موضوع در حل اين پرونده اقدامات لازم را به عمل آورند.

عدنان منصور وزيرخارجه لبنان هم گفت: اينجانب نسبت به جمهوري اسلامي ايران احساس برادري و محبت زيادي دارم و نه تنها از جايگاه وزير خارجه لبنان بلكه شخصا به لحاظ اخلاقي و وجداني تلاش خواهم كرد از كانال هاي داخل لبنان و همچنين مراجع بين المللي مسيري را براي حل پرونده چهار ديپلمات ربوده شده ايراني در لبنان باز كنم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل