بازدید 27030
به دنبال مرگ احتمالی ولیعهد؛

بحران سراسر عربستان را فرا گرفته است

در خانواده سعودى، نزدیک هفت هزار شاهزاده هست كه اين شاهزاده‌ها به دو شاخه «السديرى» و «الفيصل» تقسيم شده و بر خلاف ظاهر، در درون خاندان سعودي بر سر‌ جانشيني پادشاه اختلافات بسیار عميق و جدی وجود دارد/ شاهزاده نايف كه هم‌اكنون وزير كشور است، يكي از هفت عضو باقي مانده خانواده سديري است كه...
کد خبر: ۱۷۵۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۹ 09 July 2011
سرویس بین الملل ـ به دنبال وخامت حال شاهزاده سلطان، ولیعهد عربستان سعودی و احتمال مرگ وی، فضای بحرانی در این کشور حاکم شده است، چرا که به کما رفتن ولیعهد عربستان، در حالی صورت می گیرد که پادشاه 86 ساله این کشور هم دچار بیماری است و وی به همین دلیل، از ژوئن 2010 ميلادي فعاليت‌هاي سياسي خود را محدود كرد و كمتر در انظار عمومي ‌و حتي خصوصي ظاهر شد.

به گزارش «تابناک»، در خانواده پادشاهى سعودى، نزدیک هفت هزار شاهزاده هست كه اين شاهزاده‌ها به دو شاخه «السديرى» و «الفيصل» تقسيم شده و بر خلاف ظاهر، در درون خاندان سعودي بر سر‌ جانشيني پادشاه اختلافات بسیار عميق و جدی وجود دارد.

بنا بر این گزارش، در‌ حالي كه امسال ملك‌ عبدالله 87 ساله مي‌شود، برادر ناتني و وليعهد او شاهزاده سلطان بن عبدالعزيز، هفت سال از او كوچكتر است و كسي كه پس از شاهزاده سلطان مي‌تواند به پادشاهي برسد، شاهزاده نايف بن‌عبدالعزيز است كه او هم دو سال از شاهزاده سلطان كوچكتر است.

شاهزاده نايف كه هم‌اكنون وزير كشور است، يكي از هفت عضو باقي مانده خانواده سديري است كه همه آنان فرزندان ملك عبدالعزيز بن‌سعود هستند و مادر آنها «حصا بنت احمد السديري» (پنجمين و محبوبترين همسر ملك عبدالعزيز از ميان ۲۲ زن ديگرش) بوده است.

اين گمانه‌زني‌ها از هنگامی بيشتر شد كه ملك‌عبدالله در اقدامي ـ كه شايد به معناي معرفي كسي كه در نبود پادشاه و وليعهد بايد قدرت به وي واگذار شود ـ شاهزاده نايف برادر ناتني خود را كه قدري از او كوچكتر است، به سمت معاون دوم نخست‌وزير منصوب كرد. واگذاري اين منصب ضامن آن نبود كه شاهزاده نايف پادشاه خواهد شد؛ اما از آن زمان نايف دامنه نفوذ خود را به فراتر از مسائل امنيتي افزايش داده و درباره مسائل اقتصادي نيز اظهار‌نظر مي‌كند و برخي از دفاتر و ادارات دولتي و وب‌سايت‌هاي رسمي‌ دولتي، تصاوير شاهزاده نايف را در كنار تصاوير ملك عبدالله و شاهزاده سلطان نصب يا منتشر كرده‌اند.

برادران ناتني پادشاه عربستان كه سال‌هاست مترصد اين وضعيت هستند، از اين پس، فعالتر شده و گفته مي‌شود، «امير طلال بن‌عبدالعزيز»، كه فعالترين چهره ناراضي خاندان سعودي است، خود را براي ورود به چالش جانشيني پادشاهي عربستان آماده مي‌كند.

در همین حال، پادشاه عربستان در سال 2006 با پيشدستي در اين‌ باره، گروهي متشكل از 35 امير خاندان سعودي تشكيل داد و از آنها خواست براي آينده خاندان سلطنت و حكومت برنامه ارایه دهند و در همان سال بود كه ملك عبدالله، طرح كلى خود را براى تعيين جانشينش تنظيم كرد.

به گفته مقامات سعودى، اگر همه چيز بر پایه طرح كلى ملك عبدالله پيش برود، پس از مرگ ملك عبدالله، سلطنت به شاخه السوديرى و به گروه هفت ـ گروه قدرتمند اين شاخه ـ خواهد رسيد. البته به جز شاهزاده سلطان (وليعهد)، شاهزاده نايف، وزير كشور و فرماندار رياض نيز از بخت حضور در راس قدرت در عربستان برخوردارند؛ به شرط آنكه شاخه الفيصل اجازه اين اتفاق را بدهند.

اين موضوع چندان راحت به نظر نمي‌رسد، چه، سعود‌الفيصل، وزير خارجه عربستان عضو شاخه الفيصل ـ كه موضع بسيار با نفوذى در دولت کنونى رياض دارد ـ خود را از بخت‌هاي حضور به‌ جاى ملك عبدالله مي‌داند، در حالي كه وى نيز با بيمارى سختى دست و پنجه نرم مى‌كند.

بنا بر گفته برخي منابع آگاه، حتي در درون اين گروه اختلاف‌هاي شديدي است كه زمزمه چند تكه شدن عربستان يا بروز كودتا در آن را تشديد مي‌كند.

گفتنی است، از سوی دیگر، تضاد منافع خانواده سلطنتی عربستان در لبنان، سعد حریری را نیز گیج کرده، چرا که تأمين مالي و پوشش سياسي او با عبدالله است؛ اما دل او با دیگر فرزندان فهد است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶۰
اینا دیگه چه آدمایی هستن؟!
اللهم عجل لولیک عج یارب یارب یارب
خداوند شر این خاندان لعین را به خودشان برگرداند.امین یا رب العالمین.
با سلام..... فرزندان پنجمین زن از 22 تا زنی که ایشان اختیار فرموده اند....!!!!!! میشه بفرمایند ایشان به حکم کدام مذهب و مسلک و مرام این همه همسر رسمی ، اختیار کرده اند......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
حالا کی صحبتی از رسمی کرد؟ تازه معلوم نیست همزمان بوده باشه.
کلا همه جای دنیا بحران زده است جز ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
چشمش کور شه که نمی تونه امنیت و آرامش این مملکت رو ببینه .
حسيني
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
به كوري چشم منافقين اغتشاش گر از اين هم بهترخواهد شد وطنمان ايران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
واقعا تو ایرانی هستی؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
خوب چیزی بهت گفت چشمش کور شه هر که نمی تونه سر بلندی و امنیت این کشور رو ببینه
هفت هزار شاهزاده یه آمار کاملا وحشتناک خانه از بای بست ویران است فقط دعا کنیم عربستان حکومتش اصلاح بشه نه اینکه تجزیه بشه که این به ضرر کل جهان اسلام .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
تمام این دیکتاتورهای عرب تحت الحمایه عربستان هستند امیدوارم حاکمیت عربستان به مردمش برگرده.
خداوند آل سعود رو به شر خودش گرفتار کنه.وجود اونها لکه ننگ اسلامه.
مطمئن باشید دلیل اصلی چرخش سیاستمداران کشورهای خلیج فارس و علی الخصوص عربستان و همچنین خرید تانک های ضد شورش توسط این کشور از آلمان،ترس این کشور از وضعیت ام القرای دیکتاتورها پس از مرگ احتمالی فهدها(که بسیار نزدیک است یا بوقوع پیوسته)می باشد.
بنده خدا ولیعهد.بیچاره آرزو به دل موند. سنی هم نداشت.همش 85 سال!!
به رسول الله قسم این حکومت فاسد جائر و کافر به هیچ وجه شایستگی حکمرانی بر سرزمین وحی را ندارد. فقط در یک مورد وضعیت رقت بار زنان را در این کشور بررسی کنید.
مطمئنم كه آل سعود به دست خودشون نابود ميشه...
ميدواريم فردي به مصدر قدرت برسدكه منافع جهان اسلام را برمنافع شخصي وقومي ترجيح دهد .ازطرفي پوله وثروتهاي كلان اين كشور اسلامي را خرج عياشي يا شيعه كشي نكند.
خدا کنه ان شاالله جفتشون هلاک شوند

یک سوالی واسه من مونده آیا اگر در بهترین حالت فرض ما این دو نفر بمیرند امکانش هست با توجه به شلوغی های منطقه و حتی عربستان این کشور به جمهوری مبدل شود؟ و اگر اینگونه شود آیا به شیعیان مظلوم این کشور کرسی میرسد؟

آیا سیاستهای این کشور در ایران و بحرین تغییر خواهد کرد؟
تجزیه عربستان یعنی رحمت الهی برای مسلمین
سلطان بن عبدالعزیر (ولیعهد فعلی) میمیرد و در حالی که ملک عبدالله با بیماری شدید دست و پنجه نرم میکند برسر تعیین ولیعهد جدید اختلاف شدید داخلی در خاندان صعودی شکل میگیرد و البته قبل از پایان این درگیری ملک عبد الله میمیرد و این سرآغاز درگیری و بلاتکلیفی و سپس تجزیه عربستان خواهد بود
ياد حانشيني عثمان براي عمر مي افتيم.
سلطان 85 سال سن دارد و نایف نیز تنها باقی مانده سدیری ها نیست .ضمن انکه عبدالرحمان احتمالا ولیعهد خواهد شد .بهتر است مقداری در نوشتن مظالب خوئ دقت کنید و اطلاعات دقیق در مورد مسایل ارایه نمایید
انشا الله كه به درك واصل شوند.
با سلام
نتیجه ظلم به مظلومان بحرینی ،یمنی ،سوری و... است ان شاالله یک حکومت مسلمان در آنجا روی کار بیاید ،افراطیون وهابی به آخر راه
رسیده اند
کدوم بحران؟ اصلا بحران میدونی یعنی؟
يكي جلوي اين نفر آخري رو بگيره مثل اين كه با گروه معروف و رمال معروفش سر و سري دارد پيشگويي هم مي كند «بلا»
اختلاف در حكومت سعودي يكي از علائم ظهور آقاست انشائاله بعد مرگ ملك عبداله
خداوند شر آل سعود ملعون را به خودشون برگردونه و با تعجيل در ظهور مهدي(عج) قلوب مستضعفين عالم رو التيام ببخشه.اللهم عجل لوليك الفرج
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی