بازدید 2066
مطورزاده با اعلام گذشت ۶ سال از اجرای سند چشم‌انداز ۲۰ ساله:

عقب‌ماندگی6ساله‌صنعت‌نفت‌از‌اهداف‌سند‌چشم‌انداز

کد خبر: ۱۷۵۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۳ 09 July 2011
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که از فرصت ۲۰ ساله سند چشم‌انداز، ۶ سال گذشته است، گفت: در طول این سال‌ها، نه تنها به اهداف سند چشم‌انداز دست نیافتیم که در برخی حوزه‌ها به‌ویژه در صنعت نفت از اهداف سند بسیار عقب هستیم.

به گزارش خانه ملت، "مصطفی مطورزاده" گفت: سند چشم‌انداز با هدف تعیین راه و مسیر برای تبدیل ایران به یکی از قدرت‌های منطقه در ۲۰ سال آینده تهیه و تدوین شد که بر اساس این طرح دولت‌ها مکلف هستند در چهار برنامه پنج ساله به این هدف مهم نائل شوند.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: این سند و نقشه راه با توجه به استعدادها و ظرفیت‌های ایران در همه عرصه‌ها تدوین و از سوی رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید شد.

وی تصریح کرد: متأسفانه هم اکنون و بعد از گذشت یک برنامه پنج ساله از سند چشم انداز، وضعیت امیدوارکننده‌ای در زمینه تحقق اهداف این سند مشاهده نمی‌شود.

مطورزاده با تأکید بر این که رقیب‌های اصلی صنعت نفت ایران در منطقه خاورمیانه حضور دارند، گفت: بر اساس سند چشم انداز یکی از حوزه‌هایی که ایران باید در آن در ۲۰ سال آینده رتبه نخست منطقه را به دست آورد، حوزه صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است که با توجه به وضعیت موجود و شرایط حاکم بر منطقه، چشم‌انداز روشنی برای ایران در حوزه نفت و گاز و تبدیل شدنش به قدرت نخست در منطقه، قابل تصور نیست.

وی تأکید کرد: کشورهای رقیب ایران در صنعت نفت، همچون عربستان سعودی، قطر و عراق، هم اکنون در قیاس با ایران وضعیت بهتری دارند و با توجه به حجم سرمایه‌گذاری که در بخش‌های مختلف نفت و گاز خود کرده‌اند، در سال‌های آینده باید شاهد قدرت‌نمایی بیشتر این کشورها در بازار نفت و گاز منطقه و جهان باشیم.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس با بیان این که به طور طبیعی همه کشورها برای آینده صنعت نفت کشور خود برنامه‌ریزی کرده‌اند، اظهار کرد: کشورهای رقیب ایران مانند عراق و قطر برای توسعه صنایع خود برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای کردند که این برنامه‌ها به‌طور ویژه توسعه ذخایر نفتی و گازی مشترک را نشانه گرفته است.

وی افزود: کشور عراق با سرمایه‌گذاری‌های هنگفت و بکارگیری روزآمدترین تکنولوژی‌های صنعت نفت، برنامه تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت خام را تدوین کرده است و در دست اجرا دارد؛ کشور قطر هم سال‌ها است که در توسعه میدان گازی مشترک با ایران، سرمایه‌گذاری کلانی کرده است و در سال‌های گذشته به قطب صادرات گاز مایع شده (LNG) جهان تبدیل شده است و هم اکنون به چهار گوشه دنیا گاز صادر می‌کند.

مطورزاده با نامطلوب خواندن مدیریت در صنعت نفت و توسعه میدان‌های هیدروکربوری کشور یادآور شد: با توجه به وضعیت منطقه و فعالیت‌های گسترده کشورهای دارنده منابع نفت و گاز، وضعیت صنعت نفت کشورمان چندان مطلوب نیست؛ این واقعیت به طور حتم کار ایران را با احتساب وجود انواع فشارها و تحریم‌های بین‌المللی، دشوار می‌کند.

وی تأکید کرد: اگرچه در زمان تدوین سند چشم انداز بیست ساله نظام، شرایط بین‌المللی به‌طور کلی با وضعیت کنونی تفاوت داشت، ولی شیوه‌های اجرایی در طول چند سال اخیر و استراتژی‌های غلط و آزمون و خطا کردن‌های مکرر در این سال‌ها نیز هزینه‌های بسیاری به کشور و به‌ویژه بخش نفت و گاز کشور تحمیل کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: با وضعیت موجود و  ادامه سیاست‌های غلط در بخش نفت و گاز، رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز، اگر غیر ممکن نباشد، بسیار سخت و دشوار است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر