بازدید 1780

سروري: احزاب در ايران بيمار متولد شده‌اند

کد خبر: ۱۷۵۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۷ 06 July 2011
يك عضو فراكسيون اصول‌گرايان مجلس معتقد است كه به دليل ناهمخواني بين مطالبات مردم و مطالبات احزاب، مردم گرايشي براي حضور در احزاب ندارند.

به گزارش ایسنا، پرويز سروري نظر احزاب براي هدايت افكار عمومي را يكي از قواعد استفاده بهينه از ظرفيت‌هاي نظام‌هاي مبتني بر دموكراسي و مشاركت مردم در سرنوشت خود، دانست و افزود: مشاركت مردم به صورت هدفمند توسط احزاب صورت مي‌گيرد، البته اين امر كاركرد منفي نيز مي‌تواند داشته باشد چرا كه اگر احزاب در مسير تكاملي خود رشد نكرده باشند و به نوعي احزاب دست ساز و ساخته شده توسط كانون‌هاي ثروت و قدرت باشند ممكن است كه در انحراف افكار عمومي و سوء استفاده از اين ظرفيت‌ها، بكار گرفته شوند.

به گفته وي، مسئله‌اي اصلي در كشور ما در مورد احزاب اين است كه بحث‌ احزاب به طور جدي ساماندهي نشده است و اين به آن دليل است كه احزاب كاملا وارداتي هستند.

وي افزود: ورود تفكر غرب بدون اين‌كه با فضاي بومي كشور تطبيق داده شده باشد منجر به اين شد كه احزاب نتوانند در مردم نفوذ كنند و نهايتا مردم به دليل اين‌كه احزاب را بلندگوي خود يا نماد مطالبات خود نمي‌ديدند، مسير خود را از احزاب جدا كنند.

سروري ادامه داد: در ايران،‌ موضوع احزاب بيشتر جلوه روشنفكرگرايي گرفته و محل حضور نخبگان و طرح نظرات آن‌ها است و اين امر نمي‌تواند همه ظرفيت‌هاي حزب در كشور باشد.

وي با بيان اين‌كه احزاب بايد بتوانند با فضاي فرهنگي كشور تجانس پيدا كنند، ضرورت تطبيق احزاب با شرايط بومي كشور را يادآور شد و گفت: اگر صرف نگاه غربي به احزاب باشد، نتيجه همان است كه شاهد آن هستيم.

سروري با تاكيد بر اين مطلب كه شاهد شكل‌گيري پديده ناميمون احزاب دولت ساخته از زمان دولت سازندگي بوده‌ايم، گفت:‌ اين روند ادامه يافت و پس از آن نيز در دولت‌هاي پس از دولت‌ سازندگي شاهد شكل گيري اين نوع احزاب كه مطالبات دولت‌ها را پيگيري مي‌كنند، بوده‌ايم.

وي با بيان اين‌كه با ظهور اين نوع حزب‌ها، نگاه مردم به احزاب منفي‌تر شد، افزود: بدين ترتيب تلقي مردم از احزاب اين شد كه قدرت‌ها براي استمرار حضور خود در قدرت، احزاب را شكل مي‌دهند و احزاب بلندگوي قدرت‌ها عليه ملت‌ها هستند.

به گفته وي،‌ احزاب بايد از كف جامعه تبلور يابند،‌ مطالبات مردم را پيگيري و تلاش كنند با آموزش، زمينه‌ها را براي شكل‌گيري دولتي مقتدر و در مسير تأمين مطالبات انقلاب و مردم فراهم كنند.

اين عضو جمعيت رهپويان انقلاب، به وجود احزاب انتخاباتي كه صرفا در آستانه هر انتخابات شكل مي‌گيرند، اشاره كرد و خاطرنشان كرد: اين كاركرد احزاب نيست و نمي‌تواند نظرات مردم را در رابطه با احزاب تأمين كند.

به گفته سروري، به نظر مي‌رسد احزاب در ايران،‌ بيمار متولد شده و بيمارگونه ادامه حيات مي‌دهند،‌ لذا بايد اول از اين موجود دفع بيماري شود تا بتواند كارآمدي و توانمندي لازم را براي فعال كردن ظرفيت‌هاي اجتماعي داشته باشد.

وي تأكيد كرد: احزاب بايد متناسب با فضاي عمومي كشور و فرهنگ غالب جامعه در مطالبات مردم حركت كنند، هم‌چنين احزاب در ايران بايد با رويكرد غالب مذهبي كه همان حضور اسلام در ايران است،‌ همگرا باشند.

به گفته‌ وي، احزاب بايد زمينه‌هاي تأمين‌هاي منطقي خود را فراهم كنند كه تلقي‌هاي منفي مبني بر مديريت احزاب توسط باندهاي قدرت و ثروت از اذهان خارج شود.

وي تصريح كرد: احزاب در ايران بايد به جاي كاركرد سياسي بيشتر كاركرد اجتماعي داشته باشند،‌ چرا كه اين امر باعث مي‌شود مقبوليت،‌ محبوبيت و تمايل مردم براي حضور درعرصه‌هاي سياست از موضع تشكلاتي فراهم شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی