بازدید 12399

از «شنگول» و «منگول» چه خبر؟

کد خبر: ۱۷۵۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۵ 06 July 2011
نوزدهم دي ماه 1388 «شنگول» و «منگول»، نخستين بزغاله‌هاي تراريخته با قابليت توليد پروتئين نوتركيب انساني در ايران در مجمتع تحقيقاتي جهاد دانشگاهي متولد شدند.

به گفته محققان پژوهشگاه رويان اين بزغاله‌ها حامل ژن توليد پروتئين نوتركيب انساني موثر در درمان مبتلايان هموفيلي نوع B بوده و پس از رسيدن به مرحله بلوغ، شير آنها حاوي فاكتور 9 انعقادي موثر در درمان اين بيماري خواهد بود.

با گذشت نزدیک يك سال و نيم از تولد «شنگول» و «منگول» در گفت‌و‌گو با رييس پژوهشگاه رويان جهاد دانشگاهي، آخرين وضعيت اين بزغاله هاي تراريخته و روند تحقيقات توليد حيوانات تراريخته در پژوهشگاه را جويا شديم.

دكتر حميدرضا گورابي در پاسخ به ايسنا اعلام كرد كه اين بزهاي تراريخته به مرحله شيرآوري رسيده‌اند و نتايج خوبي هم از آزمايش‌هاي شير آنها به دست آ‌مده، به طوري كه محققان رويان در حال حاضر به دنبال تخليص داروي فاكتور 9 حاصل از شير آنها هستند.

وي خاطرنشان كرد: فاكتور 9 پروتئين نوتركيبي است كه در بدن انسان در كبد سنتز شده و در اثر اختلال در توليد آن فرد به هموفيلي نوع B مبتلا مي‌شود؛ بنابراین، مصرف فرآورده دارويي توليدي از شير اين دام‌ها مي‌تواند در درمان اين بيماري موثر باشد.

رييس پژوهشگاه رويان جهاد دانشگاهي در خصوص روند تحقيقات پژوهشگاه در زمينه توليد حيوانات تراريخته گفت: اين تحقيقات در پايگاه تحقيقاتي اصفهان پژوهشگاه رويان ادامه دارد كه پس از توليد «حبه انگور» به عنوان بز تراريخته حامل ژن tPA ، دو، سه حيوان ديگر از همين گونه توليد شد كه در حال حاضر در تهران نگهداري مي‌شوند؛ اما هنوز به شيرآوري نرسيده‌اند.

وي تصريح كرد: داروي «tPA» در درمان سكته‌هاي مغزي و قلبي مورد استفاده قرار مي‌گيرد به طوري كه چنانچه اين دارو بلافاصله پس از ايجاد سكته به انسان تزريق شود، موجب از بين رفتن سريع لخته‌ها شده و بافت‌هاي اطراف آن بر اثر نارسايي تغذيه از بين نخواهد رفت و جريان خون به حالت عادي باز خواهد گشت.

گورابي همچنين در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا در خصوص علت اين كه مدتي است اخبار كمتري از فعاليت‌ها و دستاوردهاي علمي پژوهشگاه رويان منتشر مي‌شود، اظهار كرد: مبناي كار پژوهشگاه رويان اين است كه علم را جدي گرفته و در مقوله علم، تحقيق كند تا پايه‌اي براي رسيدن به كاربرد باشد. حال آن كه بیشتر مردم عمدتا علاقه چنداني به پيگيري اخبار علمي ندارند و مباحث پس از رسيدن به مرحله فناوري و كاربرد براي آنها جذاب تر است.

وي ادامه داد: زماني گزارش‌هاي زيادي از پيشرفت‌هاي علمي پژوهشگاه رويان اعلام مي شد كه برخي دوستان در دانشگاه‌ها از اين موضوع گله مي‌كردند. در حال حاضر گزارش‌هاي كمتري از فعاليت ها و دستاوردهاي پژوهشگاه اعلام مي‌كنيم كه به معناي كم شدن فعاليت هاي ما نيست و تنها به دليل سياست جديد اطلاع رساني پژوهشگاه است.




تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی