بازدید 20819

ناگفته‌هايي ازتخريب قبور شهدا درقزوین +عکس

زماني كه سازمان اوقاف به محوطه‌سازي اين امامزاده مشغول بود، بخشي از ديوار سرداب باز شده و برخي افراد استخوان‌هايي را كه از سرداب بيرون آمده بود به خارج از امامزاده آورده و ادعا كردند كه اين استخوان‌هاي شهيد است
کد خبر: ۱۷۵۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۵ 06 July 2011
معاون اداره بقاع و اماكن متبركه سازمان اوقاف جزئيات تازه‌اي از تخريب قبور شهدا و كشف استخوان‌ها در امامزاده حسين (ع) را اعلام كرد، وي معتقد است: اين استخوان‌ها مربوط به دوران قاجار است.

حجت‌الاسلام محمد غلامي در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، در پاسخ به اين پرسش كه آيا ادعاي اداره اوقاف قزوين در مورد اينكه استخوان‌هاي پيدا شده در امامزاده حسين (ع) قزوين متعلق به دوره قاجار بوده است، صحت دارد يا خير؟ اظهار داشت: هيأت امناء امامزاده حسين (ع) قرار بود كه در پي ادعاي جنجالي برخي از افراد در مورد اينكه استخوان‌هاي پيدا شده در اين امامزاده متعلق به شهدا بوده است، استخوان‌هاي ادعايي را به آزمايشگاه تحويل دهند تا DNA آنها را بررسي كنند.

وي ادامه داد: طبق گفته هيأت امناء امامزاده حسين (ع) اين استخوان‌ها متعلق به دوره قاجار بوده است؛ زماني كه سازمان اوقاف به محوطه‌سازي اين امامزاده مشغول بود، بخشي از ديوار سرداب باز شده و برخي افراد استخوان‌هايي را كه از سرداب بيرون آمده بود به خارج از امامزاده آورده و ادعا كردند كه اين استخوان‌هاي شهيد است ولي بنده شخصاً به استان قزوين رفته و طبق بررسي‌هايي كه انجام دادم به اين موضوع پي بردم كه اين مورد صحت نداشته است.

حجت‌الاسلام غلامي افزود: طبق بررسي‌هايي پي برديم كه در اين امامزاده سرداب‌هاي ديگري نيز وجود دارد كه در برخي از آنها پيكر شهدا قرار داده شده است ولي در اين واقعه به آنها دست نخورده است بلكه فقط وقتي در حال محوطه‌سازي سرداب ديگري بوديم، گوشه‌اي از در سرداب باز مي‌شود و استخوان‌ها بيرون زده مي‌شود.

معاون اداره بقاع و اماكن متبركه سازمان اوقاف تأكيد كرد: بنابراين اين استخوان‌ها از دوره قاجار در سرداب‌ها به رسم امانت ‌گذاشته مي‌شده تا براي دفن به عتبات عاليات برده‌ شوند ولي آنها را نبردند و اين اجساد در سرداب‌ها باقي ماندند.

وي بيان‌كرد: در ضلعي كه اوقاف در امامزاده حسين(ع) در حال مقاوم سازي است 8 تا 9 سرداب وجود دارد و چون زير اين سرداب‌ها خاكريز بوده و امكان ريزش وجود داشته است، سازمان اوقاف به مقاوم‌سازي پرداخت.
حجت‌الاسلام غلامي عنوان كرد: به احتمال زياد استخوان‌ها متعلق به دوره قاجار است.

وي در پاسخ به اين پرسش كه عكس‌هاي منتشر شده از سنگ قبرهاي شكسته شده متعلق به چه كساني بوده است؟ خاطرنشان كرد: چون در محوطه 10 متر خاك دستي ريخته شده بود و طبق گمانه‌زني سازمان ميراث فرهنگي برخي از قبور 7 طبقه بوده است، آن قبور را هر چه سنگ مي‌كرديم سنگ‌ها ‌شكسته مي‌شد به همين دليل در حال ستون‌گذاري براي اين قبرها هستيم.

حجت‌الاسلام غلامي در پايان گفت: هم‌اكنون ستون‌گذاري براي اين سنگ قبرها را انجام داده‌ايم و روي ستون‌ها سقف زده‌ايم يعني بين خاك و سقف سنگ زده مي‌شود تا سنگ قبرها شكسته نشود همچنين بخشي از محوطه امامزاده حسين(ع) بازسازي شده است.

به گزارش خبرگزاري فارس در روز 15 ارديبهشت‌ماه تعدادي از قبور شهدا در حياط آستانه امامزاده حسين (ع) به دليل گودبرداري در اين محوطه تخريب شد. در پي اين حادثه تعدادي از خانواده‌هاي شهدا با اطلاع از تخريب قبور شهدا، در اين محل تجمع كردند و خواستار توقف كار شدند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار