بازدید 4837

چرایی انعکاس وقایع ضدامنيت اخلاقي در رسانه

به جاي سكوت يا نپرداختن به جنايات و جرايم تكان دهنده ضداخلاقي و ضدامنيت اخلاقي جامعه بايد با واقع‌بيني و رعايت عدالت و الزامات اخلاقي، شرعي و قانوني در رسانه عمل كرد.
کد خبر: ۱۷۵۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۳ 05 July 2011
يك نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي، با بيان اين‌كه واقع‌گرايي اساس عدالت رسانه‌اي است، گفت: با واقع‌بيني و پرهيز از بزرگنمايي و كوچك‌نمايي، عدالت رسانه‌اي محقق مي‌شود.

رضا طلايي‌نيك در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌كه، عدالت در همه عرصه‌ها و شئونات فردي و اجتماعي موضوعيت دارد، اظهار كرد: در واقع اتكا به عدالت در رويكردهاي دروني و بروني براي هر فرد، گروه و نهاد اجتماعي الزام طبيعي و فطري است.

وي افزود: انحراف از عدالت رسانه‌اي، به مفهوم فرار از واقعيت‌ها و انحراف از مسئوليت‌ها است.

اين مدرس دانشگاه در حوزه اجتماعي با اشاره به اين‌كه هر پديده و موضوعي متناسب با وزن واقعي خود بايد در رسانه‌ها با رعايت معيارهاي شرعي، قانوني و اخلاقي انعكاس يابد، تصريح كرد: رسانه‌ها داراي دو مجموعه الزامات همانند ساير نهادهاي اجتماعي هستند كه بخشي از الزامات رسانه‌ها به رعايت حريم‌هاي شرعي، قانوني و اخلاقي و بخش ديگر به رعايت عدالت و واقع‌بيني مربوط است.

طلايي‌نيك افزود: در پرداختن به پديده‌هايي كه خارج از حريم خصوصي افراد و داراي ماهيت اجتماعي است، نبايد رسانه‌ها محدوديت‌ غيرقانوني داشته باشند.

اين نماينده سابق مجلس گفت: بروز شوك‌هاي اجتماعي و اخلاقي، مانند وقايع دردناك ضداخلاقي و هنجارشكني‌هاي اخير در برخي از نقاط كشور نمي‌تواند از ديد رسانه‌ها و افكار عمومي پنهان بماند.

وي با بيان اين‌كه كتمان و سكوت در برابر وقايع دردناك غيراخلاقي و هنجارشكني‌هاي تكان دهنده با صيانت از ارزش‌ها و تكاليف ديني و انساني منافات دارد، اظهار كرد: يكي از مصاديق امر به معروف و نهي از منكر واكنش نسبت به هنجارشكني‌هاي اخلاقي و اجتماعي مانند وقايع دردناك و شوك‌هاي اخير در امنيت اخلاقي است.

اين نماينده سابق مجلس ادامه داد: با سكوت و كتمان رسانه‌اي و يا بزرگ‌نمايي و كوچك‌نمايي وقايع دردناك ضدامنيت اخلاقي جامعه زمينه بروز اين ساختارشكني‌هاي اجتماعي افزايش مي‌يابد.

طلايي‌نيك گفت: به جاي سكوت يا نپرداختن به جنايات و جرايم تكان دهنده ضداخلاقي و ضدامنيت اخلاقي جامعه بايد با واقع‌بيني و رعايت عدالت و الزامات اخلاقي، شرعي و قانوني در رسانه عمل كرد.

وي با اشاره به اين‌كه يكي از راهكارهاي اساسي براي صيانت از امنيت اخلاقي و هنجارهاي اجتماعي، حساسيت‌هاي رسانه‌اي با رعايت موازين نسبت به هنجارشكني‌ها و جرايم عمومي است، تصريح كرد: هر چند بزرگ‌نمايي در رسانه‌ها نسبت به وقايع دردناك ضداخلاقي مي‌تواند به اشاعه فساد و ناهنجاري‌ها كمك كند، از سوي ديگر بي‌تفاوتي و كوچك‌نمايي برخي فسادهاي اخلاقي و اجتماعي دردناك نيز مي‌تواند به ايجاد حاشيه امن و كم‌توجهي نهادهاي مسئول و مسئوليت‌هاي اجتماعي مردم در قبال اين ساختارشكني‌ها منجر شود.

اين مدرس دانشگاه در حوزه اجتماعي خاطر نشان كرد: مديريت رسانه‌اي در انعكاس و كالبدشكافي منطقي جنايات و وقايع‌ شوك‌آور ضدامنيت اخلاقي جامعه براي ارتقاي مسئوليت‌هاي حرفه‌اي و اجتماعي ضروري است.

طلايي‌نيك در پايان گفت: واكنش رسانه‌ها و مردم و نخبگان با رعايت حريم‌ها و حرمت‌ها و مشي عادلانه به ناهنجاري‌هاي بزرگ اخلاقي و اجتماعي از راهكارهاي بازدارنده در تكرار اين وقايع است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی