بازدید 26916

قصاب مردم مظلوم سربرنیتسا که بود و چه کرد؟

در سال 1995 او فرماندهی نیروهایی را بر عهده داشت که به سریرنیتسا، محدوده تحت کنترل سازمان ملل متحد، حمله کردند. نیروهای صرب بوسنی نخست این شهر را در حالی محاصره کردند که شهر آکنده از هزاران غیرنظامی بود که از حملات پیشین صرب‌ها در شمال شرقی بوسنی گریخته و در آنجا پناه گرفته بودند...
کد خبر: ۱۷۴۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۰ - ۰۳:۱۱ 05 July 2011
روز گذشته، دادگاه جنایت جنگی در لاهه در حالی برای محاکمه «راتکو ملادیچ»، به اتهام نسل کشی مسلمانان در یوگسلاوی سابق برگزار شد که وی تلاش داشت با فرافکنی و گرفتن وقت، دادگاه را به تأخیر بیندازد که موفق به این کار نشد.

به گزارش «تابناک»، ژنرال «راتکو ملادیچ» در دوران جنگ بوسنی، فرمانده کل ارتش صرب بوسنی بود و بسیاری او را عامل اصلی اقدامات خشونت‌بار این جنگ خونین می‌دانند. او با این سابقه، تبدیل به یکی از مهمترین جنایتکارانی شد که در سطح جهانی، تحت پیگرد قانونی هستند و در همین حال، فرار وی از چنگال قانون برای بیش از یک دهه، موجب سرافکندگی مقامات صرب شده و بر روابط این کشور با غرب سایه افکند.



بنابراین، دادگاه رسیدگی به جرایم جنگی، وابسته به سازمان ملل متحد، با طرح اتهام نسل‌کشی و ارتکاب جرایم جنگی، از جمله قتل عام نزدیک هشت هزار مرد و پسر مسلمان در سال 1995 در شهر سربرنیتسا، برای رسیدگی به این اتهامات، علیه «ملادیچ» کیفرخواست صادر کرد.

«راتکو ملادیچ» که تا پیش از دستگیری «اسلوبودان میلوسویچ» رئیس‌جمهور سابق یوگسلاوی، در سال 2001، آشکارا در صربستان زندگی می‌کرد، پس از این دستگیری در انظار عمومی دیده نمی‌شد.

بنا بر این گزارش، از سال 2004 به بعد، رفته‌رفته مشاوران ژنرال ملادیچ، خود را به دادگاه رسیدگی به جرایم جنگی تحویل داده و پس از آن بود که دولت صربستان از طرف جامعه جهانی زیر فشار قرار گرفت تا او را تحویل بدهد که سرانجام نیروهای صرب در سال 2011 وی را در صربستان دستگیر و تحویل دادگاه لاهه دادند.



گفتنی است، در سال 1942، «راتکو ملادیچ» در روستای «کالینوویک» در بوسنی به دنیا آمد. او در دوران حکومت «تیتو» در یوگسلاوی بزرگ شد و به عنوان یک افسر عادی به ارتش خلق یوگسلاوی پیوست. با آغاز از هم پاشیده شدن یوگسلاوی در سال 1991، او به فرماندهی یگان نهم ارتش یوگسلاوی در جنگ علیه کروات‌ها در «کنین» برگزیده شد.

مدتی پس از راتکو ملادیچ به فرماندهی ناحیه دو نظامی ارتش یوگسلاوی منصوب شد که مقرش در سارایوو بود. پس از آن در ماه می 1992، مجمع صرب‌های بوسنی، رأی به ایجاد ارتش صرب بوسنی داد و ژنرال ملادیچ را به فرماندهی آن برگزید. در سال 1995 او فرماندهی نیروهایی را بر عهده داشت که به سریرنیتسا، محدوده تحت کنترل سازمان ملل متحد، حمله کردند. نیروهای صرب بوسنی نخست این شهر را در حالی محاصره کردند که شهر آکنده از هزاران غیرنظامی بود که از حملات قبلی صرب‌ها در شمال شرقی بوسنی گریخته و در آنجا پناه گرفته بودند.



پس از تکمیل محاصره، به دستور او به مدت پنج روز سربرنیتسا را با توپ و راکت به شدت گلوله‌باران کردند و پس از آن ژنرال ملادیچ، همراه با گروهی فیلمبردار وارد شهر شد. روز بعد اتوبوس‌هایی برای بردن زنان و کودکان به نقاط دیگر مسلمان‌نشین، وارد سربرنیتسا شدند. همزمان صرب‌ها مردان و پسران مسلمان بین 12 تا 77 سال را برای «بازجویی به ظن ارتکاب جرائم جنگی» از بقیه افراد جدا کردند.

در پنج روزی که نیروهای صرب بوسنی، شهر سربرنیتسا را به تصرف خود درآورده بودند، دست‌کم 7500 مرد و پسر مسلمان به قتل رسیدند؛ این قتل عام، بی‌رحمانه‌ترین کشتاری است که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون صورت گرفته است.



پس از پایان جنگ نیز، «راتکو ملادیچ» ـ قصاب سربرنیتسا ـ در حالی که از حمایت آشکار اسلوبودان میلوسویچ برخوردار بود، به بلگراد بازگشت، تا این ‌که در 26 می 2011 در «لازارووی» صربستان دستگیر شد و اکنون چشم هزاران نفر از خانواده های قربانیان مسلمان سربرنیتسا منتظر برگزاری یک دادگاه عادلانه برای اوست تا شاید تسکینی باشد بر دردهایشان.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۷
كينه و نفرت کشورهای اروپای غربی از حضور یک جمعیت مسلمان در قلب اروپا و درست بیخ گوششان باعث شد که چشمان خود را بر روی جنایات وحشیانه صربها و اقدامات کینه توزانه جماعت اسلاو ببندند وقتی هم که تاریخ مصرف افرادی مثل ملادیچ تمام می شود آنها اولین قربانی سیاست بازی سردمداران اروپا خواهند شد. این سرنوشت کسانی است که به غیر از خدا و ملت خودشان و انحراف از راه انسانیت دل به بیگانه خوش کردند:
محمد رضا پهلوی (ایران) - ایدی امین (اوگاندا) - نوریه گا (پاناما) -نیکلای چائوشسکو (رومانی) - موبوتو سه سه سکو (کنگو) - صدام (عراق) - پینوشه (آرژانتین) - بن علی (تونس) - مبارک (مصر) - قذافی (لیبی) و این داستان همچنان ادامه خواهد داشت...
چیه از اینکه صربستان هم به ما پشت کرده سوختید؟
خدا لعنتش کنه
خدا اورا لعنت و با یزید و ابن زیاد محشور کند
حیوانی وحشی به نام راتکو ملادیچ که در جایگاه عدل الهی باید محاکمه شود
محاکمه این دنیا بازیچه ای بیش نیست.
دیکتاتورها فرجام خوبی نخواهند داشت.هیتلر، صدام، مبارک، بن علی،عبدالله صالح،میلوسویچ و حالا نوبت قصاب خون آشام سربرنیتسا
جامعه جهانی باید پاسخگوی این نسل کشی باشد.نسل کشی که در حضور سربازان حافظ صلح سازمان ملل به وقوع پیوست.برای اینکه عمق فاجعه رو درک کنید ،یه سری به Youtube بزنید و واژه Serbrenitsa رو سرچ کنید. مطمئن باشید شوکه میشوید.
فقط از یه حرومزاده این جنایت ها برمیادش..بدینش دست من ببینید چه یلایی سرش میارم..آشغال کثافت...
به این میگن به لجن کشیده شدن حقوق بشر در قلب اروپای مثلا متمدن .
مردک بی پدر و مادر واقعا جانی بوده
خدا اين جنايتكار وامثالش را لعنت كند
چرا هیچ اشاره ای به نقش و مسوولیت نیروهای حافظ صلح هلندی نمی کنید که شهر را دو دستی و بدون هیچ مقاومتی تقدیم نیروهای صرب کردند.
چه فایده 8000 هزار نفر مسلمان را وحشیانه و بدون ترحم قتل وعام کرده و بعد از 15 سال که الان یک پیر فرتوت و کودن و بی مصرف است و بود ونبودش فرقی ندارد دستگیر میشود و به فرض محال او را اعدام کنند آیا اصل موضوع که حمایت غرب برای نسل کشی مسلمانان بوده پیگیری میشود و چرا این هلوکاست مطرح نمیشود ولی هلوکاست دروغین یهود برای رسیدن به اهداف صهیونیستها و ایجاد تشکیل دولت اسرائیل در قلب کشورهای اسلامی که دخلی در جنگ جهانی نداشتند مطرح و با جدیت پیگیری میشود و متاسفانه تفرقه و تشتت کشورهای اسلامی که باز هم دسیسه غرب میباشد باعث بهربرداری هرچه بیشتر وگستاختر کفار و غرب از این ماجراها میشود /...
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی